Nu ska världens bästa entreprenör koras

Tävling Sedan Johan Löf som tonåring förlorade sin mamma i cancer, har han kämpat för att hjälpa andra att besegra sjukdomen. Som grundare och vd för RaySearch Laboratories, är han nu på plats i Monaco för att ställa upp i världsmästerskapen i entreprenörskap: EY World Entrepreneur of the year. ”Det är lite pirrigt faktiskt”, säger han till Entreprenör.

Johan Löf
Johan Löf, vd och grundare RaySearch Laboratories

Entreprenörskapstävlingen EY World Entrepreneur of the year pågår för fullt i Monte Carlo, Monaco. 59 av de främsta entreprenörerna från världens alla hörn är på plats för att försöka knipa åt sig titeln som världens främste entreprenör. Sveriges hopp står till Johan Löf, grundare och vd för RaySearch Laboratories, efter att han i vintras vann den svenska nationella finalen.

Johan Löf är grundare och vd för mjukvaruföretaget RaySearch, vars teknik analyserar cancertumörer och dess omkringliggande friska vävnad, för att på så sätt räkna ut den optimala strålningsbehandlingen för en cancersjuk patient. På det sättet slipper frisk vävnad skadas och patienten får individanpassad vård.

Vinsten i den svenska finalen fick han med juryns motivering: ”Johan Löf har skapat ett företag som gör nytta för både individ och samhälle. Avancerade produkter och personlig och kommersiell drivkraft utmärker hans verksamhet. Fortsatt expansion står på agendan för denne entreprenör som förbättrar livskvaliteten för miljontals människor.”

Den personliga drivkraften har han haft sedan han som tonåring förlorade sin mamma till cancern.

– Jag visste inte då, men inser i efterhand hur det har påverkat mina karriärval. Vår vision är att vi bekämpar cancer med kod, och målet är en värld där cancern är besegrad.

RaySearchs, och Johans Löfs, mål är att ha 3000 kliniker inom en tioårsperiod. När det lyckas, har företaget hjälpt 20 miljoner cancerpatienter. Det är vad som får Johan Löf att jobba hårdare varje dag.

– För att en entreprenör ska lyckas måste man känna passion. Man kan inte bara fokusera på pengarna eller andra kortsiktiga faktorer, utan det är mycket jobb och blod, svett och tårar.

Men att ta sig ända till finalen för World Entrepreneur of the year i Monaco, är inget man gör helt själv. Kompetensen i företaget är en av nycklarna att ta sig så här långt, menar han.  

– Vi har väldigt skickliga medarbetare, och vi gör allt vi kan för att våra anställda ska trivas och stanna kvar på Raysearch, och det lyckas vi med.

Inför morgondagens final är Johan ödmjukt hoppfull. Tillsammans med 58 andra kandidater tävlar han om vinsten.

– Det är pirrigt, det är det faktiskt. Jag är hoppfull, men det är en stenhård konkurrens och det finns många bra företag här. Skulle jag vinna skulle det kännas fantastiskt bra.

LW

Louise Wachtmeister