Oetisk sökoptimering säjer gratis visitkort

Bedrägeri Företaget Vistaprint säljer visitkort på nätet. Visitkorten marknadsförs som "gratis" men kostar i verkligenhet mellan 66 och 369 kronor, vilket Reklamombudsmannen slog ned på redan 2009. För att få kunder använder Vistaprint även oetisk sökoptimering, vilket förstör marknaden för seriösa visitkortsföretag.

Vistaprint hemsida

Visitkortsföretaget Vistaprint är ett företag som använder sig av oseriösa metoder. Konsumentverket har fått in 45 anmälningar mot företaget medan två av Vistaprints konkurrenter inte har några anmälningar alls.

– Det är grundläggande brister i marknadsföringen, säger Erik Fröcklin, jurist på Konsumentverket om Vistaprint.

På sin webbplats säljer Vistaprint ”gratis” visitkort men en bra bit in i beställningsprocessen kostar det som förut var gratis plötsligt pengar. Då kommer en fraktavgift upp på mellan 66 och 369 kronor. Avbryter kunden då köpprocessen så sparar Vistaprint ändå maildressen. Därefter skickar företaget en stor mängd mail med olika erbjudanden. Detta är exempel på mail som Entreprenörs reporter själv har fått:

”Allt du behöver är nu gratis” och ”Fredrik, du är vår etta – få upp till 100 procent rabatt ”.

Även Reklamombudsmannen, som är en stiftelse för näringslivets självreglering, har granskat Vistaprints marknadsföring. Ombudsmannen är skapad för att upprätthålla förtroendet för reklammarknaden och granskar tveksam reklam samt utreder anmälningar som privatpersoner lämnar in om vilseledande reklam. Redan 2009 fällde Reklamombudsmannen Vistaprints reklam för ”gratis” visitkort.

”Reklamombudsmannen finner att användningen av uttrycket ”gratis” är vilseledande. Marknadsföringen strider därmed mot artikel 7 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.”, står det i domen.

Vistaprint har än idag inte svarat på Reklamombudsmannens frågor och fortsätter använda vilseledande reklam.

Även på ratingsidan Trustpilot, där kunder lämnar omdömen om olika företag, får Vistaprint.se lågt betyg: 3,4 av 10 poäng.

Trots detta gör flera webbplatser gör reklam för Vistaprint. Vid en googling på ordet visitkort dyker följande adress upp överst i söklistan; www.gratis-visitkort.com. Internetsajten ger Vistaprint högsta betyg och utser företaget till testvinnare i ensam konkurrens. Informationen på webbplatsen är dessutom vinklad och felaktig, till exempel:

"Dina gratis visitkort kommer hem i brevlådan på ungefär tre arbetsdagar och de är tryckta på ett tjockt papper av god kvalitet”.

I verkligheten kostar frakten 295 kronor om visitkorten ska levereras inom tre dagar.

Personen bakom reklamsidan www.gratis-visitkort.com arbetar med sökoptimering. Låt oss kalla honom ”Calle”. Ett av Calles bolag äger mer än 800 domänadresser. I ett mail förklarar han:

"Jag köpte sidan för några år sen. Vistaprint hade redan innan jag köpte sajten annonsplatser på den så det kändes naturligt att Vistaprint skulle vara kvar och jag tog över inkomsterna."

Calle skriver att Vistaprint betalar för reklam på hans webbplats www.gratis-visitkort.com, en sida som ska ge känslan av opartisk bedömning av visitkortstillverkare.

Detta är ett typexempel på oseriös sökoptimering och affiliate, det vill säga att sökoptimeraren får provision på försäljning och besökaren länkas vidare till Vistaprints huvudsajt.

När Entreprenör konfronterar en sökoptimeraren med information om Vistaprint svarar han i ett mail:

”45 anmälningar förvånar mig faktiskt inte. Vistaprint jobbar med väldigt konstiga metoder och lyckas tydligen med det. Därför förstår jag att de fortsätter med dessa metoder...”

På frågan om varför han arbetar åt Vistaprint skriver han:

”...jag tycker om att tjäna pengar, så jag annonserar åt de som betalar bäst för annonserna...”

Högt upp på Googles förstasida finns ytterligare en reklamsida för Vistaprint; www.gratisvisitkort24.com. Ägaren till sajten arbetar med sökoptimering och uppger att han får betalt av Vistaprint för varje kund han genererar.

Vistaprint betalar alltså för webbplatser med reklam som är vilseledande och som företaget officiellt saknar kontroll över. Att detta är en oetisk och systematisk affärsidé finns det många belägg för. Även på följande sajter hamnar Vistaprint högt i söklistan. Alla dessa webbplatser är sökoptimerade och pekar mot Vistaprint:

  • visitkort.biz
  • visitkortgratis.se
  • martinswebbdesign.se/skaffa-gratis-visitkort.html
  • visitkortvista.se
  • gratis-visitkort.blogspot.se
  • andreasjohansson.nu/gratis-visitkort

Minst två webbplatser ovan har samma ägare och är nästan identiska.

Konsumentverket har svårt att hindra Vistaprints vilseledande och felaktiga reklam eftersom företaget gör sig onåbara och är registrerade utanför EU.

– Det är ytterligare en indikation på att företaget inte är seriöst. Upplägget ger helt klart de signalerna, säger Erik Fröcklin.

De webbplatser som gör reklam för Vistaprints gratis visitkort bryter även de mot marknadsföringslagen. Medhjälp till falsk marknadsföring likställs med att vara källan till den.

Konsekvensen av detta oetiska beteende är att ärliga och seriösa visitkortsföretag missgynnas och hamnar lågt ned i Googles söklista. Deras enda hopp är att Google ska upptäcka bedrägeriet och rensa bort alla fuskare.

Entreprenör har på alla sätt sökt Vistaprint för en kommentar men företaget har konsekvent vägrat att svara på frågor.

Fredrik Andersson

Seriös eller oseriös?

Detta är sökoptimering:
Sökoptimering eller SEO (Search Engine Optimization) som är seriös och etisk går ut på att bygga en bra, lättläst webbplats med relevanta nyckelord och korrekt information. Sidan görs lättnavigerad och snabb att ladda.

Detta är oetisk sökoptimering:
Oetisk SEO innebär ett medvetet fusk och kan vara olagligt. Dessa metoder används för att en webbplats ska hamna högre upp på Googles söklista:

  • Mängder av planterade länkar pekar mot huvudsajten från forum, länkkataloger och bloggar.
  • Länkar som saknar relevans döljs, till exempel bildlänkar.
  • Stulet och kopierat material tas från seriösa webbplatser.
  • Mängder av webbplatser och internetadresser skapas för att länka till huvudsajten. De startas endast i sökoptimeringssyfte och tillför ingen nytta.
  • Länknätverk och så kallade länkfarmar används för att Google ska ranka en sida högre. Dessa saknar de relevans är det oetiska.
  • Webbplatsen innehåller partisk, felaktig eller vilseledande information.
  • Webbplatsens innehåller en extrem upprepning av utvalda nyckelord.
  • Maillistor skapas och ofta ges till exempel en elektronisk bok bort gratis för att samla in e-postadresser. Sedan spammas dessa adresser med olika erbjudanden och trafik genereras via länkar i spammailen.
  • ”Cloaking” - innebär att hemsidan anpassas till Googles sökrobot, inte till den som tittar på webbplatsen.
  • Hackade och stulna webbplatser länkar till huvudsajten.
Checklista vid köp av sökoptimering:

Kartlägg vad SEO-företaget erbjuder och hur företaget tänker gå till väga för att uppnå vad det lovar. Lita inte blint på företaget och ge dem inte fria händer. Är sökoptimeraren seriös kommer företaget vara tillmötesgående och tala öppet om hur man arbetar.

Viktiga punkter:

  • Företaget bör följa Googles riktlinjer för webbansvariga. För in detta i avtalet.
  • Begär en specifikation på arbetet som ska utföras. Att ”sökoptimera kundens hemsida” är för vagt. Vilka tekniker använder sig sökoptimeraren av?
  • Inget seriöst företag lovar förstaplatsen eller ens förstasidan på Google. Det går helt enkelt inte att lova.
  • Ta referenser till andra kunder och kontrollera att de stämmer. Fusk förekommer. Vilka uppdrag har utförts? Titta på de sajter som anges som referens och bedöm om de ser seriösa ut? Kan sökoptimeraren branschen?
  • Kontrollera SEO-företaget till exempel historik och ägare. Hur ser deras egen hemsida ut, har de använt oetiska metoder? Var kommer deras länkar ifrån?
  • Erbjuder SEO-företaget länkfarmar och länknätverk är det en varningsklocka och ofta oetiskt. Relevans är a och o. Specificera i avtalet hur länkar används, vilka de är och hur länge de hyrs.
  • Lägg in olika krav och hållpunkter i avtalet. Betala inget förrän tjänsten har levererats på ett etiskt sätt.
  • Lägg gärna in en skadeståndsklausul ifall SEO-företaget använder oetiskt sökoptimering. Det kan bli kostsamt ifall Google tar bort din webbplats från söklistan eller om företaget får negativ publicitet.
  • När företaget har levererat så kontrolleras om uppdraget är etiskt utfört och håller sig inom avtalets ramar.