NYHET Publicerad

Patentskydd lyckokast för Berries by Astrid

IMMATERIALRÄTT När forskaren Astrid Friborg startade företaget Berries by Astrid valde hon att skydda varumärket, produkten och tillverkningsprocessen. Det visade sig vara ett lyckokast eftersom försäljningen av licensrättigheter idag är en stor intäktskälla i företaget. Annars är många startupföretag dåliga på att skydda sina innovationer. Hälften av företagen har inget skydd alls, visar en undersökning från Awapatent.

Astrid Friborg på företaget Berries by Astrid

Astrid Friborg

Berries by Astrids affärsidé är att erbjuda smoothies på hälften bär och hälften färsk yoghurt, utan tillsatser, direkt i mugg ur en automat. Automaterna ställs upp på flygplatser, tågstationer, kontor och gallerior.

– Idén till Berries by Astrid föddes när jag forskade i biomedicin vid Lunds universitet. Efter studierna valde jag mellan en prestigefull forskartjänst eller att följa drömmen starta eget företag, säger Astrid Friborg.

Hon valde det senare och 2009 såg företaget Berries by Astrid dagens ljus. I samma veva påbörjades en utvecklingsresa där den första prototypen på automaten togs fram av LTH-studenter. Redan från början var tanken att företaget skulle bli globalt och som ett led i det valde hon att se över immaterialrätten.

I dag har Berries by Astrid patentsökt både smoothieautomaten och tillverkningsprocessen av smoothies. Dessutom har bolaget skyddat varumärket Berries by Astrid och även designskyddat utformningen av automaten. Hon ser satsningen på immaterialrätt som en viktig investering i företagets framtida expansion - och målet är att bli ett globalt miljardföretag.

Varför skyddar man sin innovation?

– I grunden är det för att man är rädd för copycats. Har man en riktigt bra innovation så kommer det alltid finnas konkurrenter som vill härma den. Sedan är det viktigt att se över sitt varumärkesnamn och liknande domäner. I dag har vi även registrerat en handfull domäner som vi egentligen inte använder men vi känner att det kan bli problematiskt om någon annan får sina händer på det.

Hon menar att det är många som bara ser ett patent som en utgift och att de inte förstått att det faktiskt kan vara en intäkt för företaget. I dag har Astrid kontakt med olika intressenter som vill använda sig av tekniken och då kan de sälja licensrättigheter. I praktiken fungerar det så att en intressent köper loss licensen, Berries by Astrid tar fram en automat anpassad för kunden och paketerar om den. Sedan får Berries by Astrid royalties på varje såld produkt.

– När jag startade Berries by Astrid så låg hela mitt fokus på smoothieautomater. Men nu har vi insett att vi fyllde ett enormt hål på dryckesmarknaden. Att kunna sälja kalla drycker i mugg genom automater är något som många dryckesföretag efterfrågat av oss. Och då är det inte helt fel att någon annan använder vår teknik för att sälja öl eller proteindrinkar någon annanstans. Vi vill inte blockera resten av användningsområdena med vårt patent. Vi ser en win-win för oss, andra företag och framför allt konsumenterna, säger Astrid Friborg.

I en undersökning gjord av konsultföretaget Awapatent, tillfrågades 40 startupföretag kopplade till tio av Sveriges största inkubatorer, om hur och varför de skyddar sina idéer.

Över hälften av de tillfrågade uppgav att de saknar skydd av sina innovationer. Dessutom uppgav drygt hälften av företagen att de saknar kunskap om vilken roll patent och varumärkesskydd spelar för utvecklingen av deras affärsmodell. John Karlström, patentkonsult och säljchef på Awapatent menar att det är patentbranschens eget fel att få startups har information om patent.

– Vi i patentbranschen måste bli bättre på att berätta att patent inte bara är till för att skydda mot intrång, utan att det även handlar om att skapa värde i företaget. Att skaffa patent är inte något som alla startups måste göra men jag tycker att alla borde se över vilka vinster ett skydd kan ge längre fram.

Han menar vidare att de viktigaste anledningarna till att startups ska skydda sina idéer är möjligheten att attrahera riskkapital, att kunna kommersialisera sina innovationer genom licens eller samarbeten med andra företag eller genom att utveckla sin produkt via open innovation eller liknande.

Annons
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Olle Burell skjuter från höften om friskolorna

DEBATT Politikerna borde tänka på kvaliteten all vaken tid och inte kasta ur sig uttalanden som får stora konsekvenser. Det menar debattören Johan Sjölin. Han reagerar starkt på att Stockholms socialdemokratiske skolborgarråd Olle Burell kräver förbud mot aktiebolagsdrivna skolor.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Skanska-chef om #MeToo: ”Det finns ingen quick-fix”

ARBETSMARKNAD Kampanjen #MeToo har under de senaste dagarna cirkulerat på sociala medier. Den syftar till att synliggöra sexuella trakasserier och övergrepp, och har fått tusentals kvinnor dela med sig av sina historier. ”Som arbetsgivare har man ett jättestort ansvar för att vara tydlig med att det råder nolltolerans mot alla former av diskriminering” säger Veronica Rörsgård, hr-chef på Skanska.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Nytänkare stöper om psykiatrin

TOPP-50-LISTAN Hallå där… Anna Wiklund, grundare, ägare och operativ styrelseordförande i Prima barn- och vuxenpsykiatri.
Grattis till sjundeplatsen på listan över de 50 största kvinnliga företagarna i Sverige! Du har själv startat och byggt upp Prima tillsammans med två kvinnliga kollegor och idag är ert företag landets största vårdgivare inom specialistpsykiatri med 15 mottagningar, en akutenhet, två vårdavdelningar samt en psykossektion.
NYHET Publicerad:

Sveriges 50 största kvinnliga företagare

TOPP-50-LISTAN Carin Stoeckmann, ägare och vd på Byggmästarn i Skåne, toppar listan över Sveriges 50 största kvinnliga företagare, räknat efter företagets omsättning. Hennes byggföretag omsätter nästan en miljard kronor. Det visar en unik undersökning som Women's Business Research Institute gjort på uppdrag av tidningen Entreprenör.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.