NYHET Publicerad

Patentskydd lyckokast för Berries by Astrid

IMMATERIALRÄTT När forskaren Astrid Friborg startade företaget Berries by Astrid valde hon att skydda varumärket, produkten och tillverkningsprocessen. Det visade sig vara ett lyckokast eftersom försäljningen av licensrättigheter idag är en stor intäktskälla i företaget. Annars är många startupföretag dåliga på att skydda sina innovationer. Hälften av företagen har inget skydd alls, visar en undersökning från Awapatent.

Astrid Friborg på företaget Berries by Astrid

Astrid Friborg

Berries by Astrids affärsidé är att erbjuda smoothies på hälften bär och hälften färsk yoghurt, utan tillsatser, direkt i mugg ur en automat. Automaterna ställs upp på flygplatser, tågstationer, kontor och gallerior.

– Idén till Berries by Astrid föddes när jag forskade i biomedicin vid Lunds universitet. Efter studierna valde jag mellan en prestigefull forskartjänst eller att följa drömmen starta eget företag, säger Astrid Friborg.

Hon valde det senare och 2009 såg företaget Berries by Astrid dagens ljus. I samma veva påbörjades en utvecklingsresa där den första prototypen på automaten togs fram av LTH-studenter. Redan från början var tanken att företaget skulle bli globalt och som ett led i det valde hon att se över immaterialrätten.

I dag har Berries by Astrid patentsökt både smoothieautomaten och tillverkningsprocessen av smoothies. Dessutom har bolaget skyddat varumärket Berries by Astrid och även designskyddat utformningen av automaten. Hon ser satsningen på immaterialrätt som en viktig investering i företagets framtida expansion - och målet är att bli ett globalt miljardföretag.

Varför skyddar man sin innovation?

– I grunden är det för att man är rädd för copycats. Har man en riktigt bra innovation så kommer det alltid finnas konkurrenter som vill härma den. Sedan är det viktigt att se över sitt varumärkesnamn och liknande domäner. I dag har vi även registrerat en handfull domäner som vi egentligen inte använder men vi känner att det kan bli problematiskt om någon annan får sina händer på det.

Hon menar att det är många som bara ser ett patent som en utgift och att de inte förstått att det faktiskt kan vara en intäkt för företaget. I dag har Astrid kontakt med olika intressenter som vill använda sig av tekniken och då kan de sälja licensrättigheter. I praktiken fungerar det så att en intressent köper loss licensen, Berries by Astrid tar fram en automat anpassad för kunden och paketerar om den. Sedan får Berries by Astrid royalties på varje såld produkt.

– När jag startade Berries by Astrid så låg hela mitt fokus på smoothieautomater. Men nu har vi insett att vi fyllde ett enormt hål på dryckesmarknaden. Att kunna sälja kalla drycker i mugg genom automater är något som många dryckesföretag efterfrågat av oss. Och då är det inte helt fel att någon annan använder vår teknik för att sälja öl eller proteindrinkar någon annanstans. Vi vill inte blockera resten av användningsområdena med vårt patent. Vi ser en win-win för oss, andra företag och framför allt konsumenterna, säger Astrid Friborg.

I en undersökning gjord av konsultföretaget Awapatent, tillfrågades 40 startupföretag kopplade till tio av Sveriges största inkubatorer, om hur och varför de skyddar sina idéer.

Över hälften av de tillfrågade uppgav att de saknar skydd av sina innovationer. Dessutom uppgav drygt hälften av företagen att de saknar kunskap om vilken roll patent och varumärkesskydd spelar för utvecklingen av deras affärsmodell. John Karlström, patentkonsult och säljchef på Awapatent menar att det är patentbranschens eget fel att få startups har information om patent.

– Vi i patentbranschen måste bli bättre på att berätta att patent inte bara är till för att skydda mot intrång, utan att det även handlar om att skapa värde i företaget. Att skaffa patent är inte något som alla startups måste göra men jag tycker att alla borde se över vilka vinster ett skydd kan ge längre fram.

Han menar vidare att de viktigaste anledningarna till att startups ska skydda sina idéer är möjligheten att attrahera riskkapital, att kunna kommersialisera sina innovationer genom licens eller samarbeten med andra företag eller genom att utveckla sin produkt via open innovation eller liknande.

Annons
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Regeringen lanserar förenklingspaket för företag

REGELKRÅNGEL Förutom problemen med konkurrens och kompetensförsörjning upplever många företagare att lagar och myndighetsregler hindrar tillväxt. Nu lanserar närings- och innovationsminister Mikael Damberg ett förenklingspaket för företag.
NYHET Publicerad:

De blev årets vinnare i Serendipity Challenge

ALMEDALEN Av över 400 bidrag utsågs SaltX till årets tillväxtbolag och Sprinklebit till årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.
NYHET Publicerad:

Strävsamhet och ansträngning ska leda till framgång

DEBATT Det ska alltid löna sig att arbeta framför att leva på bidrag. Det menar Moderata Ungdomsförbundets Benjamin Dousa som både vill sänka bidragen och minska skatterna för att människor ska komma i arbete och bli integrerade.
NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

Upphandlingar drar ner brallorna på företagare

DEBATT Statliga bolag ska välja seriösa hotell- och restaurangleverantörer som försäkrar sina medarbetare och tar ansvar för gästerna. Det är fel att välja leverantör enbart baserat på pris, menar hotelldirektören Suzanne Parenius, vd på Hjortviken konferens.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.
NYHET Publicerad:

Så slår den höjda entreprenörsskatten mot ditt företag

3:12-REGLERNA Trots massiv kritik från Företagarsverige tänker regeringen ändra de så kallade 3:12-reglerna, eller entreprenörsskatten. 167 000 svenska företagare drabbas därmed av en skattehöjning på sammanlagt tre miljarder kronor. Hårdast drabbas de mindre fåmansbolagen. Revisorn Carl-Magnus Falk har tagit fram en modell som hjälper småföretagare att räkna fram hur de nya reglerna slår mot just deras företag.
NYHET Publicerad:

På tur till Stockholms smultronställen

NYKLÄCKT För sex år sedan köpte Peter Ekblom en Vespa och började köra runt sina kompisar till olika smultronställen i Stockholm. Nu erbjuder han skräddarsydda turer med vespor runt i staden och har även ett samarbete med Piaggio group som tillverkar vespor i Italien.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Ny plattform ska underlätta kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företag skriker efter kompetens men svårigheter att nå, utveckla och behålla talang sätter käppar i hjulen. Det ska en nystartad näringslivsplattform ändra på. "Där kan privata arbetsgivare delta i interaktiva workshops där aktuella utmaningar hanteras", säger Hugo Ortiz Dubon och Minna Levin, grundare av We Link Sweden.
NYHET Publicerad:

Kenyanska nyföretagare knyter affärskontakter i Sverige

TÄVLING Mobilappen Saver Pal och en spårningstjänst för färskvaror tog Catherine Wangari Mania och Edwin Muriuki Wanjiru högst upp på prispallen i Hand in Hand Youth Award. Under några intensiva dagar i maj besökte de keyanska nyföretagarna Sverige för att hämta inspiration från andra unga entreprenörer.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.