NYHET Publicerad

Patentskydd lyckokast för Berries by Astrid

IMMATERIALRÄTT När forskaren Astrid Friborg startade företaget Berries by Astrid valde hon att skydda varumärket, produkten och tillverkningsprocessen. Det visade sig vara ett lyckokast eftersom försäljningen av licensrättigheter idag är en stor intäktskälla i företaget. Annars är många startupföretag dåliga på att skydda sina innovationer. Hälften av företagen har inget skydd alls, visar en undersökning från Awapatent.

Astrid Friborg på företaget Berries by Astrid

Astrid Friborg

Berries by Astrids affärsidé är att erbjuda smoothies på hälften bär och hälften färsk yoghurt, utan tillsatser, direkt i mugg ur en automat. Automaterna ställs upp på flygplatser, tågstationer, kontor och gallerior.

– Idén till Berries by Astrid föddes när jag forskade i biomedicin vid Lunds universitet. Efter studierna valde jag mellan en prestigefull forskartjänst eller att följa drömmen starta eget företag, säger Astrid Friborg.

Hon valde det senare och 2009 såg företaget Berries by Astrid dagens ljus. I samma veva påbörjades en utvecklingsresa där den första prototypen på automaten togs fram av LTH-studenter. Redan från början var tanken att företaget skulle bli globalt och som ett led i det valde hon att se över immaterialrätten.

I dag har Berries by Astrid patentsökt både smoothieautomaten och tillverkningsprocessen av smoothies. Dessutom har bolaget skyddat varumärket Berries by Astrid och även designskyddat utformningen av automaten. Hon ser satsningen på immaterialrätt som en viktig investering i företagets framtida expansion - och målet är att bli ett globalt miljardföretag.

Varför skyddar man sin innovation?

– I grunden är det för att man är rädd för copycats. Har man en riktigt bra innovation så kommer det alltid finnas konkurrenter som vill härma den. Sedan är det viktigt att se över sitt varumärkesnamn och liknande domäner. I dag har vi även registrerat en handfull domäner som vi egentligen inte använder men vi känner att det kan bli problematiskt om någon annan får sina händer på det.

Hon menar att det är många som bara ser ett patent som en utgift och att de inte förstått att det faktiskt kan vara en intäkt för företaget. I dag har Astrid kontakt med olika intressenter som vill använda sig av tekniken och då kan de sälja licensrättigheter. I praktiken fungerar det så att en intressent köper loss licensen, Berries by Astrid tar fram en automat anpassad för kunden och paketerar om den. Sedan får Berries by Astrid royalties på varje såld produkt.

– När jag startade Berries by Astrid så låg hela mitt fokus på smoothieautomater. Men nu har vi insett att vi fyllde ett enormt hål på dryckesmarknaden. Att kunna sälja kalla drycker i mugg genom automater är något som många dryckesföretag efterfrågat av oss. Och då är det inte helt fel att någon annan använder vår teknik för att sälja öl eller proteindrinkar någon annanstans. Vi vill inte blockera resten av användningsområdena med vårt patent. Vi ser en win-win för oss, andra företag och framför allt konsumenterna, säger Astrid Friborg.

I en undersökning gjord av konsultföretaget Awapatent, tillfrågades 40 startupföretag kopplade till tio av Sveriges största inkubatorer, om hur och varför de skyddar sina idéer.

Över hälften av de tillfrågade uppgav att de saknar skydd av sina innovationer. Dessutom uppgav drygt hälften av företagen att de saknar kunskap om vilken roll patent och varumärkesskydd spelar för utvecklingen av deras affärsmodell. John Karlström, patentkonsult och säljchef på Awapatent menar att det är patentbranschens eget fel att få startups har information om patent.

– Vi i patentbranschen måste bli bättre på att berätta att patent inte bara är till för att skydda mot intrång, utan att det även handlar om att skapa värde i företaget. Att skaffa patent är inte något som alla startups måste göra men jag tycker att alla borde se över vilka vinster ett skydd kan ge längre fram.

Han menar vidare att de viktigaste anledningarna till att startups ska skydda sina idéer är möjligheten att attrahera riskkapital, att kunna kommersialisera sina innovationer genom licens eller samarbeten med andra företag eller genom att utveckla sin produkt via open innovation eller liknande.

Annons
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.