Samarbete för bygdens överlevnad

Utbildning För företaget Lego-jouren i Ljungby är samarbete med skolan inget nytt. Sedan fyra år tillbaka arbetar företaget aktivt, både ute på skolor och på verkstadsgolvet, med att få unga intresserade av verkstadsindustrin.

legojouren
Jan Lindholm driver den mekaniska verkstaden Lego-jouren i Ljungby. Företaget erbjuder skolorna i kommunen studiebesök och föreläsningar kopplade till den lokala industrin.

Jan Lindholm och brodern Anders driver den mekaniska verkstaden Lego-jouren i Ljungby. Företaget, som började som en hobby för snart 25 år sedan, tillverkar mindre delar till större maskiner inom bland annat pappersindustrin och bil- och båtbranschen. Efter några tunga år i början av 90-talet har affärerna hämtat upp sig och de har idag totalt 11 anställda som bland annat jobbar med sådant som svarvning och fräsning. Just nu fyller de personalbehovet men Jan Lindholm ser med oro på de framtida rekryteringsmöjligheterna framöver. Ett sviktande intresse för verkstadsindustrin, tillsammans med det faktum att många på orten inte ens känner till deras företag eller vet vilka yrken och arbetsuppgifter som efterfrågas, har gjort att Lego-jouren tagit saken i egna händer.

– Jag tror att man som företagare måste sörja för att det finns ett intresse för branschen hos kommande generationer. Men många företagare känner nog inte att skolan har något intresse för det, säger Jan Lindholm.

Det var bland annat därför som projektet FramKom startades 2007. Där ingår Lego-jouren och två andra företag i Ljungby; Wascator och Henjo Plåtteknik. De erbjuder skolorna i Ljungby kommun studiebesök och föreläsningar kopplade till den lokala industrin. Det handlar om hela grundskolan – från ettan till nian. Just nu jobbar de tillsammans med tre skolor men fler är på gång.

– Jag åker till skolan och har en föreläsning om material först. Sedan kommer 3-4:an hit och tittar och pratar mer material. Det passar väldigt bra då eftersom de läser om sådant som ”från gruva till stål” i skolan, berättar Jan Lindholm.

I undervisningen tar de bland annat upp sådant som barnen känner igen från hemmet. De brukar använda en tvättmaskin som den röda tråden. De tittar på hur den tillverkas, hur den fungerar och hur försäljningen går till. De följer maskinen från tillverkning till att den skrotas ut.

– Jag tycker att det är jättekul! Jag åker ut några gånger om året och att de kommer hit på en guidad tur stör inte alls. Tiden ställer jag gärna upp med. Problemet är att engagera lärare. Meningen var att lärarna inte skulle känna att det finns hinder. Man ska bara kunna lyfta luren och ringa oss.

Han hoppas att arbetet ska leda till att unga i kommunen lär känna företaget och ser att det är en potentiell framtida arbetsgivare. Men det är inte bara av rent egoistiska själ som företaget engagerar sig på detta sätt.

– Att börja fundera på vad man ska göra i årskurs tre på gymnasiet är för sent. Idag vet de inget mer än de yrkesgrupper som brandmän och sjuksköterskor. Lärarna vet inte heller. Men det är viktigt att veta vad som finns på orten. De flesta unga stannar i bygden. Förhoppningen är att det ska bidra till att det finns personal i Ljungby i framtiden så att inte bygden dör ut.

Under förra året startade Lego-jouren också ett sidoprojekt där de under några månader jobbade med uppfinningar i årskurs fem på Ekebackenskolan. Tanken var att eleverna skulle designa en egen produkt, helt utan begränsningar. En av produkterna valdes sedan ut och tillverkades. Det blev ett serveringsfat som de sedan tillverkade i flera olika färger.

Vad tror du om den nya skolplanen där entreprenörskap har fått större plats?

– Jag tror att viljan finns i ledningen på skolorna, men det tar lite tid att få igång organisationen. Och det är inte så konstigt, det saknas kunskaper på området. Jag har också upplevt att det är svårt att få tid från lärarnas sida för detta.

Kommer ni fortsätta samarbeta med skolorna på det här sättet?

– Absolut. Responsen från eleverna har varit fantastisk och fler skolor är på gång. Vi har tyvärr inte orkat med att själva sprida resultaten från detta men kommunen har tillsatt en person nu som ska jobba med att sammanställa erfarenheter och resultat av projektet.

SJ