NYHET Publicerad

”Spelbranschen är av naturen 100 procent global”

EXPORT 96 procent av spelutvecklaren Paradox försäljning sker utanför Sverige. Övergången till digital distribution och försäljning på nätet har revolutionerat hela branschen. Paradox säljer nu spel i 194 av världens länder och vd:n Fredrik Wester ser inga gränser för exportframgångarna.

Fredrik Wester, delägare och vd på spelutvecklingsföretaget Paradox, framför en spelaffisch.

Fredrik Wester, delägare och vd på spelutvecklingsföretaget Paradox.

– Spelbranschen är av naturen 100 procent global. Paradox utvecklar inga spel på svenska utan allt görs från början för en internationell publik. Det gör att vi får en stor marknad trots att våra spel är nischade, säger Fredrik Wester, delägare och vd på spelutvecklingsföretaget Paradox.

Den digitala utvecklingen har gjort att företagets spel blivit mer avancerade och förfinade. Men digitaliseringen har också förändrat Paradox och branschens affärsmodeller i grunden.

– Vi började med att vara ute och dänga mapp. ”Hej, vill ni köpa spel av oss?”. Idag fattar jag inte att vi gjorde det där. Sedan dess har vi bytt affärsmodell tre gånger och vi ser totalt annorlunda ut, säger Fredrik Wester, som varit med under hela resan.

År 2004 köpte han tillsammans med sju andra spelutvecklare loss bolaget där de var anställda. Sedan åkte de runt på spelmässor, presenterade sig och knöt kontakter med lokala distributörer. Så fungerar det inte alls nuförtiden, framhåller Fredrik Wester.

Idag är 99 procent av företagets distribution digital och Paradox säljer själva sina spel via ett tiotal partner världen över. Det gör att företaget får behålla 70 procent av slutpriset till kund, jämfört med 15-20 procent när spelen såldes via distributörer.

96 procent av försäljningen går på export utanför Sveriges gränser. USA står för drygt 35 procent av omsättningen, Västeuropa står för 40 procent, och resten av försäljningen går bland annat till Brasilien, Östeuropa, Australien och Kina.

– Vi har varit med om en revolution i vår bransch. Med digitala produkter är det självklart att ha hela världen som sin marknad. Nya spelbolag kallas ”born globals” och ser redan från första början export som helt naturligt, säger Fredrik Wester.  

Annons

Men svenska spelbolags exportfokus beror inte bara på att Sverige är en liten marknad, framhåller han.

– Ingen har velat veta av spel i Sverige, för det anses inte vara finkultur. Därför har det varit svårt för spelutvecklingsföretag att få finansiering både från riskkapitalbolag och från kultursidan. Vi har därför fått hitta vägar att växa på egen hand.

Paradox spel är dessutom nischade och ganska avancerade och därför kan de aldrig säljas på en massmarknad, enligt Fredrik Wester. Men i gengäld säljs spelen i 194 av världens länder. I några länder sköter PR-byråer närvaron men för det mesta sker försäljningen på nätet.

– För spelarna gör det inget att vi finns i Stockholm för försäljning och support sker ändå online.

En sak som är viktig att hålla koll på för företag med stor export är valutaflöden, enligt Fredrik Wester. Paradox spel handlas till stor del i dollar och euro.

– Faller dollarn tillbaka till 6,50 kronor är det inte roligt. Men eftersom vi utvecklar en hel del i Finland, USA och Frankrike har vi också kostnader i dollar och euro, vilket gör oss något mindre sårbara.  

Trots att kunderna nu finns över hela världen har Paradox direktkontakt med dem genom spelen.

– Vi är nästan helt analysdrivna. Vi vet inte vad spelarna heter och var de bor, men vi kan mäta vad de gör och vi ser direkt om de ändrar sitt spel- eller köpbeteende. Då agerar vi direkt för att få till en positiv förändring. Största utmaningen är att hitta anledningen till varför vissa slutar att spela våra spel.

Den främsta orsaken till Paradox exportframgångar är dock attityd och mod, menar Fredrik Wester.

– Vi har alltid sökt oss utåt och vi har aldrig satt några gränser för oss själva. Den kulturen har bolaget fortfarande kvar, och den är vår största framgångsfaktor även i framtiden. Vi lyssnar inte på vad andra säger utan provar själva och går vår egen väg.

Fredrik Westers tre tips för framgångsrik export
  1. Business görs inte på kontoret. Var ute och spring och träffa mycket folk i början. Det amerikanerna kallar för ”leg work” är extremt viktigt.
  2. När du har hittat den partner du vill sälja dina produkter till – fokusera allt på att fixa den dealen. När den stora dealen väl är gjord vill alla andra i branschen också jobba med dig.
  3. Om ni är flera delägare, se till att skriva avtal mellan alla parter, så att alla är med på vad som gäller redan från start.
Hela världen som marknad

Namn: Paradox
Verksamhet: Utveckling och utgivning av dataspel
Huvudkontor: På Södermalm i Stockholm
Startår: 2004
Ägare: Största ägare är Fredrik Wester med 33,3 procent och Spiltan Invest med 25 procent
Antal anställda: 225
Omsättning: 653 miljoner kronor 2016
Marknader: Säljer till över 190 länder där USA är största landet med 35 procent av försäljningen.
Bästsäljande spel: Cities Skylines och Stellaris

Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Gäller GDPR alla mina medarbetares mejl?

FRÅGA EXPERTEN En kollega till mig sade att GDPR gäller för varenda namn och adress som finns nånstans i min e-postlåda? Kan det verkligen vara så? Där finns tusentals mejl och jag har ingen översikt över allt som finns där, än mindre över vad som finns i mina medarbetares e-postlådor. Vad ska jag göra?
NYHET Publicerad:

Ali: Litet misstag tvingar mig och min familj lämna Sverige

KOMPETENSUTVSNINGARNA Ali Omumi är affärsutvecklare och har haft flera toppjobb i svenskt näringsliv. Nu tvingas han lämna landet efter att Migrationsverket nekat honom arbetstillstånd. Entreprenör har låtit honom att med egna ord berätta sin historia. "Hur kan ett smärre administrativt misstag av en arbetsgivare innebära att jag och hela min familj rycks upp med rötterna och tvingas lämna Sverige?", skriver han.
NYHET Publicerad:

Segerfeldt: En Bagdad-Bob på var sin sida av Östersjön

DEBATT Debattören Fredrik Segerfeldt går till attack mot LO, som i sin valfilm menar att en alliansregering skulle hota jobben. Segerfeldt jämför LO:s film med rysk propaganda och frågar sig varifrån LO:s tanke om att svenska företag är som hin håle själv kommer från.
NYHET Publicerad:

Kaféet fick inte alkoholtillstånd - ligger för nära lekplats

REGELKRÅNGLET Krögaren Kjell Andersson och hustrun Kicki Edholm får inte servera alkohol på sitt sommarkafé. Orsaken är att kommunen inte vill att barn vid en lekplats i närheten ser när vuxna dricker alkohol. ”Grejen är helt befängd”, säger Kjell Andersson. Visita rekommenderar att beslutet överklagas eftersom det inte följer alkohollagen.
NYHET Publicerad:

Debatt: Företag som inte förbereder brexit kan förlora stort

DEBATT Det är hög tid för företagen att börja förbereda sig för brexit. Det menar debattörerna Mattias Hedvall och Johan Zetterström. Företag som inte är förberedda när separationen sker kommer förlora stora värden, menar de.
NYHET Publicerad:

Ungdomsförbunden: Riv upp LAS för att fler ska få jobb

DEBATT "En reform av arbetsrätten är nödvändig för att företag ska kunna anställa och fler människor ska kunna få ett arbete. Vi kommer att arbeta hårt tillsammans för att en alliansregering prioriterar en genomgripande LAS-reform", skriver företrädare för alliansens ungdomsförbund.
NYHET Publicerad:

Kommunalt tvätteri kan bryta mot lagen

OSUND KONKURRENS Kommunala verksamheter som agerar på den öppna marknaden får inte ta del av regeringens uppmärksammade anställningsstöd extratjänster, enligt Arbetsförmedlingens regler. Ändå har Landskrona bemannat ett kommunalt tvätteri med extratjänster. Detta kan strida mot regelverket och möjligen även lagen.
NYHET Publicerad:

Externa ledamöter avgörande för utvecklingen

UNDERSÖKNING Många företagare saknar externa ledamöter i sin styrelse, något som kan vara avgörande för bolagets utveckling, menar affärsrådgivaren Lars-Erik Wiik. ”De flesta entreprenörer är så fokuserade på att hantera den dagliga operativa verksamheten att tiden för de strategiska framtidsfrågorna inte finns eller prioriteras. ”, säger han.
NYHET Publicerad:

Storm i skogspolitiken: Spricka mellan S och MP

ENTREPRENÖR GRANSKAR Att privata skogsägare blir utan ersättning när staten inför avverkningsförbud har lett till en kritikstorm. Politikerna skyller på varandra i den infekterade frågan om äganderätt och miljöhänsyn. En spricka framträder mellan regeringspartierna Socialdemokraterna och Miljöpartiet.
NYHET Publicerad:

Skogsägare utan ersättning efter myndighetsbråk

ENTREPRENÖR GRANSKAR Sedan en uppmärksammad dom 2015 har staten valt att stoppa avverkning av stora arealer fjällnära skog utan att ge ersättning till skogsägarna. Tidningen Entreprenörs granskning visar att arkitekten bakom är Kammarkollegiet. ”Det övergår min fattningsförmåga hur Kammarkollegiet kommit fram till ståndpunkten”, säger Stefan Rubenson, jurist på advokatfirman Åberg & Co och tidigare rättschef på miljödepartementet.
NYHET Publicerad:

Regeringen sinkar miljardsatsning i skogsindustrin

BIORAFFINADERIET I DOMSJÖ Bioraffinaderiet Domsjö Fabriker vill göra den största investeringen någonsin i svensk skogsindustri. Men regeringens skogspolitik som innebär att allt större skogsarealer skyddsklassas sätter käppar i hjulen. På spel står 4-5 000 jobb, uppskattar Domsjös vd Lars Winter.