NYHET Publicerad

”Spelbranschen är av naturen 100 procent global”

EXPORT 96 procent av spelutvecklaren Paradox försäljning sker utanför Sverige. Övergången till digital distribution och försäljning på nätet har revolutionerat hela branschen. Paradox säljer nu spel i 194 av världens länder och vd:n Fredrik Wester ser inga gränser för exportframgångarna.

Fredrik Wester, delägare och vd på spelutvecklingsföretaget Paradox, framför en spelaffisch.

Fredrik Wester, delägare och vd på spelutvecklingsföretaget Paradox.

– Spelbranschen är av naturen 100 procent global. Paradox utvecklar inga spel på svenska utan allt görs från början för en internationell publik. Det gör att vi får en stor marknad trots att våra spel är nischade, säger Fredrik Wester, delägare och vd på spelutvecklingsföretaget Paradox.

Den digitala utvecklingen har gjort att företagets spel blivit mer avancerade och förfinade. Men digitaliseringen har också förändrat Paradox och branschens affärsmodeller i grunden.

– Vi började med att vara ute och dänga mapp. ”Hej, vill ni köpa spel av oss?”. Idag fattar jag inte att vi gjorde det där. Sedan dess har vi bytt affärsmodell tre gånger och vi ser totalt annorlunda ut, säger Fredrik Wester, som varit med under hela resan.

År 2004 köpte han tillsammans med sju andra spelutvecklare loss bolaget där de var anställda. Sedan åkte de runt på spelmässor, presenterade sig och knöt kontakter med lokala distributörer. Så fungerar det inte alls nuförtiden, framhåller Fredrik Wester.

Idag är 99 procent av företagets distribution digital och Paradox säljer själva sina spel via ett tiotal partner världen över. Det gör att företaget får behålla 70 procent av slutpriset till kund, jämfört med 15-20 procent när spelen såldes via distributörer.

96 procent av försäljningen går på export utanför Sveriges gränser. USA står för drygt 35 procent av omsättningen, Västeuropa står för 40 procent, och resten av försäljningen går bland annat till Brasilien, Östeuropa, Australien och Kina.

– Vi har varit med om en revolution i vår bransch. Med digitala produkter är det självklart att ha hela världen som sin marknad. Nya spelbolag kallas ”born globals” och ser redan från första början export som helt naturligt, säger Fredrik Wester.  

Annons

Men svenska spelbolags exportfokus beror inte bara på att Sverige är en liten marknad, framhåller han.

– Ingen har velat veta av spel i Sverige, för det anses inte vara finkultur. Därför har det varit svårt för spelutvecklingsföretag att få finansiering både från riskkapitalbolag och från kultursidan. Vi har därför fått hitta vägar att växa på egen hand.

Paradox spel är dessutom nischade och ganska avancerade och därför kan de aldrig säljas på en massmarknad, enligt Fredrik Wester. Men i gengäld säljs spelen i 194 av världens länder. I några länder sköter PR-byråer närvaron men för det mesta sker försäljningen på nätet.

– För spelarna gör det inget att vi finns i Stockholm för försäljning och support sker ändå online.

En sak som är viktig att hålla koll på för företag med stor export är valutaflöden, enligt Fredrik Wester. Paradox spel handlas till stor del i dollar och euro.

– Faller dollarn tillbaka till 6,50 kronor är det inte roligt. Men eftersom vi utvecklar en hel del i Finland, USA och Frankrike har vi också kostnader i dollar och euro, vilket gör oss något mindre sårbara.  

Trots att kunderna nu finns över hela världen har Paradox direktkontakt med dem genom spelen.

– Vi är nästan helt analysdrivna. Vi vet inte vad spelarna heter och var de bor, men vi kan mäta vad de gör och vi ser direkt om de ändrar sitt spel- eller köpbeteende. Då agerar vi direkt för att få till en positiv förändring. Största utmaningen är att hitta anledningen till varför vissa slutar att spela våra spel.

Den främsta orsaken till Paradox exportframgångar är dock attityd och mod, menar Fredrik Wester.

– Vi har alltid sökt oss utåt och vi har aldrig satt några gränser för oss själva. Den kulturen har bolaget fortfarande kvar, och den är vår största framgångsfaktor även i framtiden. Vi lyssnar inte på vad andra säger utan provar själva och går vår egen väg.

Fredrik Westers tre tips för framgångsrik export
  1. Business görs inte på kontoret. Var ute och spring och träffa mycket folk i början. Det amerikanerna kallar för ”leg work” är extremt viktigt.
  2. När du har hittat den partner du vill sälja dina produkter till – fokusera allt på att fixa den dealen. När den stora dealen väl är gjord vill alla andra i branschen också jobba med dig.
  3. Om ni är flera delägare, se till att skriva avtal mellan alla parter, så att alla är med på vad som gäller redan från start.
Hela världen som marknad

Namn: Paradox
Verksamhet: Utveckling och utgivning av dataspel
Huvudkontor: På Södermalm i Stockholm
Startår: 2004
Ägare: Största ägare är Fredrik Wester med 33,3 procent och Spiltan Invest med 25 procent
Antal anställda: 225
Omsättning: 653 miljoner kronor 2016
Marknader: Säljer till över 190 länder där USA är största landet med 35 procent av försäljningen.
Bästsäljande spel: Cities Skylines och Stellaris

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Olle Burell skjuter från höften om friskolorna

DEBATT Politikerna borde tänka på kvaliteten all vaken tid och inte kasta ur sig uttalanden som får stora konsekvenser. Det menar debattören Johan Sjölin. Han reagerar starkt på att Stockholms socialdemokratiske skolborgarråd Olle Burell kräver förbud mot aktiebolagsdrivna skolor.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Skanska-chef om #MeToo: ”Det finns ingen quick-fix”

ARBETSMARKNAD Kampanjen #MeToo har under de senaste dagarna cirkulerat på sociala medier. Den syftar till att synliggöra sexuella trakasserier och övergrepp, och har fått tusentals kvinnor dela med sig av sina historier. ”Som arbetsgivare har man ett jättestort ansvar för att vara tydlig med att det råder nolltolerans mot alla former av diskriminering” säger Veronica Rörsgård, hr-chef på Skanska.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Nytänkare stöper om psykiatrin

TOPP-50-LISTAN Hallå där… Anna Wiklund, grundare, ägare och operativ styrelseordförande i Prima barn- och vuxenpsykiatri.
Grattis till sjundeplatsen på listan över de 50 största kvinnliga företagarna i Sverige! Du har själv startat och byggt upp Prima tillsammans med två kvinnliga kollegor och idag är ert företag landets största vårdgivare inom specialistpsykiatri med 15 mottagningar, en akutenhet, två vårdavdelningar samt en psykossektion.
NYHET Publicerad:

Sveriges 50 största kvinnliga företagare

TOPP-50-LISTAN Carin Stoeckmann, ägare och vd på Byggmästarn i Skåne, toppar listan över Sveriges 50 största kvinnliga företagare, räknat efter företagets omsättning. Hennes byggföretag omsätter nästan en miljard kronor. Det visar en unik undersökning som Women's Business Research Institute gjort på uppdrag av tidningen Entreprenör.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.