NYHET Publicerad

”Spelbranschen är av naturen 100 procent global”

EXPORT 96 procent av spelutvecklaren Paradox försäljning sker utanför Sverige. Övergången till digital distribution och försäljning på nätet har revolutionerat hela branschen. Paradox säljer nu spel i 194 av världens länder och vd:n Fredrik Wester ser inga gränser för exportframgångarna.

Fredrik Wester, delägare och vd på spelutvecklingsföretaget Paradox, framför en spelaffisch.

Fredrik Wester, delägare och vd på spelutvecklingsföretaget Paradox.

– Spelbranschen är av naturen 100 procent global. Paradox utvecklar inga spel på svenska utan allt görs från början för en internationell publik. Det gör att vi får en stor marknad trots att våra spel är nischade, säger Fredrik Wester, delägare och vd på spelutvecklingsföretaget Paradox.

Den digitala utvecklingen har gjort att företagets spel blivit mer avancerade och förfinade. Men digitaliseringen har också förändrat Paradox och branschens affärsmodeller i grunden.

– Vi började med att vara ute och dänga mapp. ”Hej, vill ni köpa spel av oss?”. Idag fattar jag inte att vi gjorde det där. Sedan dess har vi bytt affärsmodell tre gånger och vi ser totalt annorlunda ut, säger Fredrik Wester, som varit med under hela resan.

År 2004 köpte han tillsammans med sju andra spelutvecklare loss bolaget där de var anställda. Sedan åkte de runt på spelmässor, presenterade sig och knöt kontakter med lokala distributörer. Så fungerar det inte alls nuförtiden, framhåller Fredrik Wester.

Idag är 99 procent av företagets distribution digital och Paradox säljer själva sina spel via ett tiotal partner världen över. Det gör att företaget får behålla 70 procent av slutpriset till kund, jämfört med 15-20 procent när spelen såldes via distributörer.

96 procent av försäljningen går på export utanför Sveriges gränser. USA står för drygt 35 procent av omsättningen, Västeuropa står för 40 procent, och resten av försäljningen går bland annat till Brasilien, Östeuropa, Australien och Kina.

– Vi har varit med om en revolution i vår bransch. Med digitala produkter är det självklart att ha hela världen som sin marknad. Nya spelbolag kallas ”born globals” och ser redan från första början export som helt naturligt, säger Fredrik Wester.  

Annons

Men svenska spelbolags exportfokus beror inte bara på att Sverige är en liten marknad, framhåller han.

– Ingen har velat veta av spel i Sverige, för det anses inte vara finkultur. Därför har det varit svårt för spelutvecklingsföretag att få finansiering både från riskkapitalbolag och från kultursidan. Vi har därför fått hitta vägar att växa på egen hand.

Paradox spel är dessutom nischade och ganska avancerade och därför kan de aldrig säljas på en massmarknad, enligt Fredrik Wester. Men i gengäld säljs spelen i 194 av världens länder. I några länder sköter PR-byråer närvaron men för det mesta sker försäljningen på nätet.

– För spelarna gör det inget att vi finns i Stockholm för försäljning och support sker ändå online.

En sak som är viktig att hålla koll på för företag med stor export är valutaflöden, enligt Fredrik Wester. Paradox spel handlas till stor del i dollar och euro.

– Faller dollarn tillbaka till 6,50 kronor är det inte roligt. Men eftersom vi utvecklar en hel del i Finland, USA och Frankrike har vi också kostnader i dollar och euro, vilket gör oss något mindre sårbara.  

Trots att kunderna nu finns över hela världen har Paradox direktkontakt med dem genom spelen.

– Vi är nästan helt analysdrivna. Vi vet inte vad spelarna heter och var de bor, men vi kan mäta vad de gör och vi ser direkt om de ändrar sitt spel- eller köpbeteende. Då agerar vi direkt för att få till en positiv förändring. Största utmaningen är att hitta anledningen till varför vissa slutar att spela våra spel.

Den främsta orsaken till Paradox exportframgångar är dock attityd och mod, menar Fredrik Wester.

– Vi har alltid sökt oss utåt och vi har aldrig satt några gränser för oss själva. Den kulturen har bolaget fortfarande kvar, och den är vår största framgångsfaktor även i framtiden. Vi lyssnar inte på vad andra säger utan provar själva och går vår egen väg.

Fredrik Westers tre tips för framgångsrik export
  1. Business görs inte på kontoret. Var ute och spring och träffa mycket folk i början. Det amerikanerna kallar för ”leg work” är extremt viktigt.
  2. När du har hittat den partner du vill sälja dina produkter till – fokusera allt på att fixa den dealen. När den stora dealen väl är gjord vill alla andra i branschen också jobba med dig.
  3. Om ni är flera delägare, se till att skriva avtal mellan alla parter, så att alla är med på vad som gäller redan från start.
Hela världen som marknad

Namn: Paradox
Verksamhet: Utveckling och utgivning av dataspel
Huvudkontor: På Södermalm i Stockholm
Startår: 2004
Ägare: Största ägare är Fredrik Wester med 33,3 procent och Spiltan Invest med 25 procent
Antal anställda: 225
Omsättning: 653 miljoner kronor 2016
Marknader: Säljer till över 190 länder där USA är största landet med 35 procent av försäljningen.
Bästsäljande spel: Cities Skylines och Stellaris

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.