Storföretag inte tillräckligt bra på samarbeta

Samverkan Både företagsjättar och startups kan tjäna på att samarbeta med varandra. Men svenska storföretag är inte tillräckligt bra på att engagera sig, vilket framkom under en paneldiskussion arrangerat av affärsinkubatorn Sting. ”Det är den saknande pusselbiten för den nordiska startupscenen”, säger Johan Brenner från riskkapitalbolaget Creandum.

– Startups kan hjälpa oss med innovationer som på sikt leder till större intäkter. De kan också lära oss, som ett storföretag, att vara mer på tårna, säger Sara Kullgren, affärsområdeschef på Microsoft i Sverige.

För startups kan samarbete med storföretag å andra sidan skapa en möjlighet att skala upp verksamheten. Det är det gemensamma utbytet som i bästa fall uppstår när storföretag samarbetar med uppstartsbolag, vilket framkom under paneldiskussionen. Utgångspunkten var att svenska storföretag inte är tillräckligt bra på att samarbeta med små innovativa företag.

– Det skadar ekosystemet och gör det svårare för små företag att skalas upp, säger Pär Hedberg, vd för Sting.

Sara Kullgren berättar att Microsoft i Sverige skapar kontakt med uppstartsbolag genom att vara en del av mötesplatser för entreprenörer, platser som SUP46, Sting och Epicenter.

Enligt Peter Löfgren, ansvarig för strategiska samarbeten och affärsutveckling inom FoU på ABB, finns det en direkt ekonomisk drivkraft för samarbete.

– Vi har inte råd att göra allt FoU-arbete själva och därför måste vi samarbeta. Vi vill hitta mötesplatser där storföretag och startups kan närma sig varandra, säger Peter Löfgren.

Johan Brenner, från det svenska riskkapitalbolaget Creandum, lyfter fram att Sverige kan lära av USA där många storföretag inom främst medie-, teknik- och IT- och telekomsektorn har genomtänkta strategier för samarbete. I dessa ingår program riktade mot universitet och inkubatorer för att skapa dialog med entreprenörer. En del storföretag har även sina egna riskkapitalbolag som köper uppstartsbolag som en del av FoU-arbetet.

– Strategier för samarbeten är den saknande pusselbiten för den nordiska startupscenen, säger Johan Brenner.

– Kultur och vision måste börja och förankras i företagets högsta ledning. En annan strategi är att öppna upp sin tekniska plattform och låta andra företag utveckla nya produkter på den. På så sätt får ett litet företag en plattform att vidareutveckla sina produkter på, det stora företaget får insyn i hur det lilla företaget arbetar, säger Brenner.

För startups som vill samarbeta med storföretag finns det också saker att tänka på: Gör ordentlig research om företaget, läs på om företagets kunder, ta kontakt själv och var inte blyg, var budskapet från paneldeltagarna. Det gäller också att undvika fällor.

– Entreprenörer måste veta varför de vill samarbeta med ett större företag. Lägg heller inte all kraft på att bara närma er en storspelare och undvik att gå in i exklusiva överenskommelser med ett storföretag, säger Johanna Wollert Melin, entreprenör och medgrundare av Trice Imaging, och menar att det är ett snabbt sätt att ta kål på det egna företaget om samarbetet inte fungerar.

HN