Uppfinnaren Nina Ottoson med sin hund och en aktiveringsleksak.

Nina Ottossons innovativa hundleksaker är popolära inte bara bland djuren utan även hos konkurrenter. Hennes produkter har blivit kopierade flera gånger av utländska företag och tvingat henne till långa patentprocesser. Till slut blev hennes företag uppköpt av ett amerikanskt bolag, som hon tidigare legat i tvist med. Där är Nina Ottosson nu anställd som produktutvecklare.

NYHET Publicerad

Succéinnovation för hundar ledde till patenttvist

SNILLEBLIXTARNA, DEL TVÅ Nina Ottossons innovationer för hundar blev en global succé, men ledde också till att många kopierade hennes produkter. Som innovativ småföretagare är noggrannhet i patentprocesserna och en rejäl dos tålamod avgörande. ”Det märkliga är att det är upp till mig att bevisa att andra har kopierat mig, inte tvärtom”, säger hon. Den andra delen av Entreprenörs artikelserie ”Snilleblixtarna” handlar om hur man skyddar sin idé.

Nina Ottosson och en lekande hund.

Inspiration, kunskap och uthållighet i all ära. Ibland kan ett dåligt samvete vara den bästa sporren för att kläcka idéer. Karlskogabon Nina Ottosson har alltid haft hundar som hon rest runt i landet och tävlat med. Men när hon, i slutet av 1980-talet, fick två döttrar blev hennes två Bouvier des Flandres lätt försummade.

– Det var förståeligt att hundarna kom i skymundan, men samtidigt var det frustrerande. Jag började fundera på hur jag på ett enkelt sätt kunde aktivera dem mentalt, vilket är viktigt för att undvika att de blir problemhundar, säger Nina Ottosson, som vid tillfället arbetade natt som sjukvårdsbiträde på lasarettet.

Sedan barnsben hade hon ständigt uppfunnit nya saker. Den första hundanpassade innovationen var en kula som fylldes med godis, ett sätt att stimulera djurets hjärnaktivitet. Kulan följdes av ett pussel, eller aktiveringsspel, som Nina Ottosson kallar det. Fler aktiveringsleksaker kom till av bara farten.

– Jag startade ett företag eftersom jag märkte att det fanns ett intresse för innovationerna. Ingen bank trodde på mig och folk sa att jag var galen som sysslade med hundleksaker. Tålamodet sattes på prov. Jag reste runt på hundmässor i nästan tio års tid innan försäljningen lossnade, säger hon.

Till slut blev det ohållbart att både arbeta på lasarettet och driva ett företag. Nina Ottosson var tvungen att göra ett val och bestämde sig för att ägna all energi på sina innovationer. Men när satsningen väl var inledd insåg hon att den ensamma uppfinnarens arbete inte enbart handlar om innovationslust och entreprenörsanda.

– Tidigt förstod jag vikten av att skydda innovationerna. Jag gjorde en tabbe redan från början när jag läste på och skrev patentansökningarna helt själv. Det resulterade i att jag ständigt fick tillbaka svar med uppmaningar till ändringar. I Sverige är det väldigt nog hur man skriver ansökan, man är tvungen att rätta om det står ”de” istället för ”dem”. Jag tycker att Patent- och Registreringsverket i Sverige är lite för petiga med det där.

Efter några år anlitade Nina ett patentombud som hjälpte henne att skriva ned det skydd hon önskade.

– Jag blev överraskad över hur lång tid det faktiskt tar innan ett patent godkänns. Dessutom blir årsavgifterna högre för varje år, både utomlands och hemma. Man får utan tvekan räkna med att det kan kosta uppemot en miljon kronor att skydda en idé under många år i flera länder.

Betydligt allvarligare problem väntade dock runt hörnet för den nykläckta företagaren. I mitten av 1990-talet började ett brittiskt företag importera lådvis med hundkulor från Nina Ottossons företag. Men en dag slutade företaget köpa produkten.

– Då upptäckte jag att de hade börjat kopiera min uppfinning. Jag tog hjälp av advokater och efter en lång process fick det brittiska företaget till slut betala ersättning till mig.

Annons

Dessvärre är exemplen på patentintrång är många. För sex år sedan blev Nina stämd av ett amerikanskt företag efter att hon hävdat att företaget kopierat hennes produkter.

– Jag var tvungen att ordna med en advokat i USA, vilket inte var billigt. Men jag fortsatte hävda att jag hade rätt. Det märkliga i de här processerna är att det är upp till mig att bevisa att de har kopierat mig, inte tvärtom, säger Nina Ottosson.

En liknande situation uppstod även med ett stort tyskt företag. Nina stämde företaget, som i sin tur stämde henne tillbaka.

De upprepade rättsprocesserna har varit både tidskrävande och enormt kostsamma, understryker hon.

– Som liten företagare är man chanslös mot jättarna, man har inte en suck. De kalkylerar hur länge småföretagaren har råd med att vara med i processen. De lägger föreläggande efter föreläggande, ofta om smågrejer, och det kostar mig tusenlapp efter tusenlapp och i slutändan blev det flera miljoner kronor. Det kostande mig nästan även företaget.

Under årens lopp har Nina upprepade gånger sträckt ut handen åt alla möjliga håll för att få hjälp. Alltid förgäves.
– Folk drog sig undan och vågade inte ens ge råd. De var rädda för att bli indragna. Jag blev alldeles ensam. Det var den allra svåraste biten.

En del av överlevnadsstrategin var att knyta innovationerna närmare till det egna namnet. Med ”Nina Ottosson” som ett tydligt varumärke blev det svårare att göra identiska kopior. Det Alexanderhugg som till slut löste den gordiska knuten, som patentprocesserna innebar, var att Ninas bolag förra året blev uppköpt av ett amerikanskt företag.

– Nu är jag anställd i det amerikanska bolaget och kan syssla med produktutveckling på heltid, utan att behöva bry mig om patent eller rättsprocesser. Det är en väldig lättnad, säger Nina Ottosson, som under årens lopp utvecklat ett fyrtiotal produkter.

Samtidigt betonar hon att innovatörer inte ska vara rädda för att söka patent. Däremot är det viktigt att vara noggrann redan från början.

– Mitt bästa tips är att noga tänka efter om det finns en marknad för produkten. Patent kostar mycket pengar så var noga med att välja ut innovationer som verkligen kan funka. Innan patentansökningen skickas in bör man ta fram ritningar och kontakta företag för att se om de tycker att idén är intressant. En lösning kan vara att redan i ett tidigt skede inleda ett samarbete med ett stort företag. Om intresset finns kan man därefter bedöma om ett patent är aktuellt.

I flera fall kan det vara bättre att söka ett designskydd än ett patent,

– Ett starkt varumärke var en viktig del i min IP-strategi. Designskydd och varumärke kan man söka inom Europa och det är inte alls lika krångligt som patentprocesserna. Patent ska man främst söka om man riktar sig till investerare.

Hundens bästa vän

Namn: Nina Ottosson
Ålder: 55 år
Bor: Karlskoga
Familj: Sambo, två döttrar och hundar.
Gör: Utvecklar mentalt aktiverande spel och leksaker för djur.
Exempel på uppfinningar:
DogTornado: Hunden lär sig att hitta godis i roterande lager av skivor.
Cat MixMax Puzzle: Ett aktiveringspussel för katter
DogCasino: Genom att dra i olika luckor hittar hunden till slut godis
Dogmemory: Minnesspel för hundar
CatPyramid: Genom att vicka och gunga en pyramid får katten sin belöning

Expertens 9 tips

Så skyddar du din innovation

Mats Olsson, ordförande i Svenska Uppfinnareföreningen

  1. Tystnad. I början av innovationsprocessen ska du undvika att berätta om din uppfinning på ett sådant sätt så att den kommer till allmänhetens kännedom. Däremot är det normalt inget problem med att berätta för närstående, bekanta eller affärsvänner. Det är faktiskt så, att vi rekommenderar att du berättar om uppfinningen för personer, som du litar på. Det gör ofta att du får tips och råd om förbättringar och hur du kan ta uppfinningen till marknaden.
  2. Sekretessavtal. Om du av affärsskäl behöver berätta om uppfinningen för företag, potentiella intressenter eller potentiella kunder, bör du upprätta ett sekretessavtal.
  3. Behåll know how. I många fall kan du visa upp din uppfinning, men det finns ett kunnande förknippat med uppfinningen och det håller du för sig själv.
  4. Tidsmonopol. Ibland är det möjligt att ”ta marknaden och konkurrenterna på sängen”. Du utvecklar produkten och förbereder marknadsföringen i tysthet och lanserar produkten på ett sådant sätt så att det tar tid för konkurrenterna att komma ifatt.
  5. Patent. Patent är väl det skydd som de flesta tänker på. Men om du ska söka patent, då måste du ha en strategi. Ett svenskt patent är ofta värdelöst. I många fall är den svenska marknaden för liten för en ny uppfinning. Om du enbart söker patent i Sverige har du i detalj avslöjat din uppfinning, vilket betyder att det är fritt fram för konkurrenter att använda uppfinningen i resten av världen.
  6. ”Världspatent”, som man ibland läser om i pressen, är ett begrepp som inte finns. Men du kan skaffa dig ett tillfälligt världsmonopol genom att göra om din svenska patentansökan till en så kallad PCT-ansökan.
  7. Gebrauchsmuster. Ibland annat Tyskland, Österrike, Finland och Kina finns en enklare form av patent som kallas Gebrauchsmuster. I förhållande till ”vanligt” patent kostar det bara en tiondel så mycket att skaffa ett Gebrauchsmuster och det kan i många fall vara lika bra som ett patent. Problemet är att det bara finns i ett begränsat antal länder, men om du i första hand satsar på att sälja i Europa, så kan det vara ett alternativ; speciellt i kombination med andra skyddsformer.
  8. Varumärke. Ett varumärkesskydd är betydligt billigare och enklare än ett patent och kan i vissa fall ge ett bättre skydd än patent.
  9. Mönsterskydd. Även mönsterskydd kan vara ett bra skydd för uppfinningen.
  10. Kombination av skyddsåtgärder. Det bästa är om du kan göra en kombination av ovanstående. Då får du det bästa skyddet till lägst kostnad.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Regeringen lanserar förenklingspaket för företag

REGELKRÅNGEL Förutom problemen med konkurrens och kompetensförsörjning upplever många företagare att lagar och myndighetsregler hindrar tillväxt. Nu lanserar närings- och innovationsminister Mikael Damberg ett förenklingspaket för företag.
NYHET Publicerad:

Skatteverket kräver in pengarna – trots att frågan inte är avgjord i rätten

SKATTER Hästaveln är hobbyverksamhet. Det slår Skattemyndigheten i Uppsala fast och upptaxerar företaget Unique Dogs and Horses AB med närmare en halv miljon. Samtidigt har företagets pressats med korta svarstider. Ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten, men något anstånd med att betala den upptaxerade skatten har inte medgivits, trots den rättsliga prövningen.
NYHET Publicerad:

De blev årets vinnare i Serendipity Challenge

ALMEDALEN Av över 400 bidrag utsågs SaltX till årets tillväxtbolag och Sprinklebit till årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.
NYHET Publicerad:

Patentskydd lyckokast för Berries by Astrid

IMMATERIALRÄTT När forskaren Astrid Friborg startade företaget Berries by Astrid valde hon att skydda varumärket, produkten och tillverkningsprocessen. Det visade sig vara ett lyckokast eftersom försäljningen av licensrättigheter idag är en stor intäktskälla i företaget. Annars är många startupföretag dåliga på att skydda sina innovationer. Hälften av företagen har inget skydd alls, visar en undersökning från Awapatent.
NYHET Publicerad:

Strävsamhet och ansträngning ska leda till framgång

DEBATT Det ska alltid löna sig att arbeta framför att leva på bidrag. Det menar Moderata Ungdomsförbundets Benjamin Dousa som både vill sänka bidragen och minska skatterna för att människor ska komma i arbete och bli integrerade.
NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

Upphandlingar drar ner brallorna på företagare

DEBATT Statliga bolag ska välja seriösa hotell- och restaurangleverantörer som försäkrar sina medarbetare och tar ansvar för gästerna. Det är fel att välja leverantör enbart baserat på pris, menar hotelldirektören Suzanne Parenius, vd på Hjortviken konferens.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.
NYHET Publicerad:

Så slår den höjda entreprenörsskatten mot ditt företag

3:12-REGLERNA Trots massiv kritik från Företagarsverige tänker regeringen ändra de så kallade 3:12-reglerna, eller entreprenörsskatten. 167 000 svenska företagare drabbas därmed av en skattehöjning på sammanlagt tre miljarder kronor. Hårdast drabbas de mindre fåmansbolagen. Revisorn Carl-Magnus Falk har tagit fram en modell som hjälper småföretagare att räkna fram hur de nya reglerna slår mot just deras företag.
NYHET Publicerad:

På tur till Stockholms smultronställen

NYKLÄCKT För sex år sedan köpte Peter Ekblom en Vespa och började köra runt sina kompisar till olika smultronställen i Stockholm. Nu erbjuder han skräddarsydda turer med vespor runt i staden och har även ett samarbete med Piaggio group som tillverkar vespor i Italien.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.