Uppfinnaren Nina Ottoson med sin hund och en aktiveringsleksak.

Nina Ottossons innovativa hundleksaker är popolära inte bara bland djuren utan även hos konkurrenter. Hennes produkter har blivit kopierade flera gånger av utländska företag och tvingat henne till långa patentprocesser. Till slut blev hennes företag uppköpt av ett amerikanskt bolag, som hon tidigare legat i tvist med. Där är Nina Ottosson nu anställd som produktutvecklare.

NYHET Publicerad

Succéinnovation för hundar ledde till patenttvist

SNILLEBLIXTARNA, DEL TVÅ Nina Ottossons innovationer för hundar blev en global succé, men ledde också till att många kopierade hennes produkter. Som innovativ småföretagare är noggrannhet i patentprocesserna och en rejäl dos tålamod avgörande. ”Det märkliga är att det är upp till mig att bevisa att andra har kopierat mig, inte tvärtom”, säger hon. Den andra delen av Entreprenörs artikelserie ”Snilleblixtarna” handlar om hur man skyddar sin idé.

Nina Ottosson och en lekande hund.

Inspiration, kunskap och uthållighet i all ära. Ibland kan ett dåligt samvete vara den bästa sporren för att kläcka idéer. Karlskogabon Nina Ottosson har alltid haft hundar som hon rest runt i landet och tävlat med. Men när hon, i slutet av 1980-talet, fick två döttrar blev hennes två Bouvier des Flandres lätt försummade.

– Det var förståeligt att hundarna kom i skymundan, men samtidigt var det frustrerande. Jag började fundera på hur jag på ett enkelt sätt kunde aktivera dem mentalt, vilket är viktigt för att undvika att de blir problemhundar, säger Nina Ottosson, som vid tillfället arbetade natt som sjukvårdsbiträde på lasarettet.

Sedan barnsben hade hon ständigt uppfunnit nya saker. Den första hundanpassade innovationen var en kula som fylldes med godis, ett sätt att stimulera djurets hjärnaktivitet. Kulan följdes av ett pussel, eller aktiveringsspel, som Nina Ottosson kallar det. Fler aktiveringsleksaker kom till av bara farten.

– Jag startade ett företag eftersom jag märkte att det fanns ett intresse för innovationerna. Ingen bank trodde på mig och folk sa att jag var galen som sysslade med hundleksaker. Tålamodet sattes på prov. Jag reste runt på hundmässor i nästan tio års tid innan försäljningen lossnade, säger hon.

Till slut blev det ohållbart att både arbeta på lasarettet och driva ett företag. Nina Ottosson var tvungen att göra ett val och bestämde sig för att ägna all energi på sina innovationer. Men när satsningen väl var inledd insåg hon att den ensamma uppfinnarens arbete inte enbart handlar om innovationslust och entreprenörsanda.

– Tidigt förstod jag vikten av att skydda innovationerna. Jag gjorde en tabbe redan från början när jag läste på och skrev patentansökningarna helt själv. Det resulterade i att jag ständigt fick tillbaka svar med uppmaningar till ändringar. I Sverige är det väldigt nog hur man skriver ansökan, man är tvungen att rätta om det står ”de” istället för ”dem”. Jag tycker att Patent- och Registreringsverket i Sverige är lite för petiga med det där.

Efter några år anlitade Nina ett patentombud som hjälpte henne att skriva ned det skydd hon önskade.

– Jag blev överraskad över hur lång tid det faktiskt tar innan ett patent godkänns. Dessutom blir årsavgifterna högre för varje år, både utomlands och hemma. Man får utan tvekan räkna med att det kan kosta uppemot en miljon kronor att skydda en idé under många år i flera länder.

Betydligt allvarligare problem väntade dock runt hörnet för den nykläckta företagaren. I mitten av 1990-talet började ett brittiskt företag importera lådvis med hundkulor från Nina Ottossons företag. Men en dag slutade företaget köpa produkten.

– Då upptäckte jag att de hade börjat kopiera min uppfinning. Jag tog hjälp av advokater och efter en lång process fick det brittiska företaget till slut betala ersättning till mig.

Annons

Dessvärre är exemplen på patentintrång är många. För sex år sedan blev Nina stämd av ett amerikanskt företag efter att hon hävdat att företaget kopierat hennes produkter.

– Jag var tvungen att ordna med en advokat i USA, vilket inte var billigt. Men jag fortsatte hävda att jag hade rätt. Det märkliga i de här processerna är att det är upp till mig att bevisa att de har kopierat mig, inte tvärtom, säger Nina Ottosson.

En liknande situation uppstod även med ett stort tyskt företag. Nina stämde företaget, som i sin tur stämde henne tillbaka.

De upprepade rättsprocesserna har varit både tidskrävande och enormt kostsamma, understryker hon.

– Som liten företagare är man chanslös mot jättarna, man har inte en suck. De kalkylerar hur länge småföretagaren har råd med att vara med i processen. De lägger föreläggande efter föreläggande, ofta om smågrejer, och det kostar mig tusenlapp efter tusenlapp och i slutändan blev det flera miljoner kronor. Det kostande mig nästan även företaget.

Under årens lopp har Nina upprepade gånger sträckt ut handen åt alla möjliga håll för att få hjälp. Alltid förgäves.
– Folk drog sig undan och vågade inte ens ge råd. De var rädda för att bli indragna. Jag blev alldeles ensam. Det var den allra svåraste biten.

En del av överlevnadsstrategin var att knyta innovationerna närmare till det egna namnet. Med ”Nina Ottosson” som ett tydligt varumärke blev det svårare att göra identiska kopior. Det Alexanderhugg som till slut löste den gordiska knuten, som patentprocesserna innebar, var att Ninas bolag förra året blev uppköpt av ett amerikanskt företag.

– Nu är jag anställd i det amerikanska bolaget och kan syssla med produktutveckling på heltid, utan att behöva bry mig om patent eller rättsprocesser. Det är en väldig lättnad, säger Nina Ottosson, som under årens lopp utvecklat ett fyrtiotal produkter.

Samtidigt betonar hon att innovatörer inte ska vara rädda för att söka patent. Däremot är det viktigt att vara noggrann redan från början.

– Mitt bästa tips är att noga tänka efter om det finns en marknad för produkten. Patent kostar mycket pengar så var noga med att välja ut innovationer som verkligen kan funka. Innan patentansökningen skickas in bör man ta fram ritningar och kontakta företag för att se om de tycker att idén är intressant. En lösning kan vara att redan i ett tidigt skede inleda ett samarbete med ett stort företag. Om intresset finns kan man därefter bedöma om ett patent är aktuellt.

I flera fall kan det vara bättre att söka ett designskydd än ett patent,

– Ett starkt varumärke var en viktig del i min IP-strategi. Designskydd och varumärke kan man söka inom Europa och det är inte alls lika krångligt som patentprocesserna. Patent ska man främst söka om man riktar sig till investerare.

Hundens bästa vän

Namn: Nina Ottosson
Ålder: 55 år
Bor: Karlskoga
Familj: Sambo, två döttrar och hundar.
Gör: Utvecklar mentalt aktiverande spel och leksaker för djur.
Exempel på uppfinningar:
DogTornado: Hunden lär sig att hitta godis i roterande lager av skivor.
Cat MixMax Puzzle: Ett aktiveringspussel för katter
DogCasino: Genom att dra i olika luckor hittar hunden till slut godis
Dogmemory: Minnesspel för hundar
CatPyramid: Genom att vicka och gunga en pyramid får katten sin belöning

Expertens 9 tips

Så skyddar du din innovation

Mats Olsson, ordförande i Svenska Uppfinnareföreningen

  1. Tystnad. I början av innovationsprocessen ska du undvika att berätta om din uppfinning på ett sådant sätt så att den kommer till allmänhetens kännedom. Däremot är det normalt inget problem med att berätta för närstående, bekanta eller affärsvänner. Det är faktiskt så, att vi rekommenderar att du berättar om uppfinningen för personer, som du litar på. Det gör ofta att du får tips och råd om förbättringar och hur du kan ta uppfinningen till marknaden.
  2. Sekretessavtal. Om du av affärsskäl behöver berätta om uppfinningen för företag, potentiella intressenter eller potentiella kunder, bör du upprätta ett sekretessavtal.
  3. Behåll know how. I många fall kan du visa upp din uppfinning, men det finns ett kunnande förknippat med uppfinningen och det håller du för sig själv.
  4. Tidsmonopol. Ibland är det möjligt att ”ta marknaden och konkurrenterna på sängen”. Du utvecklar produkten och förbereder marknadsföringen i tysthet och lanserar produkten på ett sådant sätt så att det tar tid för konkurrenterna att komma ifatt.
  5. Patent. Patent är väl det skydd som de flesta tänker på. Men om du ska söka patent, då måste du ha en strategi. Ett svenskt patent är ofta värdelöst. I många fall är den svenska marknaden för liten för en ny uppfinning. Om du enbart söker patent i Sverige har du i detalj avslöjat din uppfinning, vilket betyder att det är fritt fram för konkurrenter att använda uppfinningen i resten av världen.
  6. ”Världspatent”, som man ibland läser om i pressen, är ett begrepp som inte finns. Men du kan skaffa dig ett tillfälligt världsmonopol genom att göra om din svenska patentansökan till en så kallad PCT-ansökan.
  7. Gebrauchsmuster. Ibland annat Tyskland, Österrike, Finland och Kina finns en enklare form av patent som kallas Gebrauchsmuster. I förhållande till ”vanligt” patent kostar det bara en tiondel så mycket att skaffa ett Gebrauchsmuster och det kan i många fall vara lika bra som ett patent. Problemet är att det bara finns i ett begränsat antal länder, men om du i första hand satsar på att sälja i Europa, så kan det vara ett alternativ; speciellt i kombination med andra skyddsformer.
  8. Varumärke. Ett varumärkesskydd är betydligt billigare och enklare än ett patent och kan i vissa fall ge ett bättre skydd än patent.
  9. Mönsterskydd. Även mönsterskydd kan vara ett bra skydd för uppfinningen.
  10. Kombination av skyddsåtgärder. Det bästa är om du kan göra en kombination av ovanstående. Då får du det bästa skyddet till lägst kostnad.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Myndighetens nej till Gutevin – anspelar på droger

REGELKRÅNGEL När den gotländska vinföretagaren Lauri Pappinen skulle förnya tillståndet för sin registreringsskylt med företagsnamnet Gutevin blev det nobben från Transportstyrelsen. 
NYHET Publicerad:

Svindlande affärer i Sveriges kommuner

REDAKTIONEN TYCKER Hässleholms kommun vägrar att ge privata bredbandsföretag markavtal för att dra fiber, Strömstads kommun driver en egen spa- och gymverksamhet och i Landskrona har politikerna startat ett tvätteri. Detta trots att det redan finns privata, etablerade aktörer i regionen.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet

KONKURRENS Sveriges kommuner startar allt fler företag. Sedan år 2000 har det startats två nya kommunalägda bolag i veckan och sammanlagt finns det nu över 1 700 kommunala bolag runt om i landet. Det är en utveckling som kraftigt påverkar de privatägda företagens möjligheter att utvecklas och växa.
NYHET Publicerad:

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.
NYHET Publicerad:

Upplevelsen viktigast för krögaren som inte står vid spisen

ENTREPRENÖR Anna Lallerstedt är krögaren som säger att hon inte kan laga mat. Ändå ska hon öppna sin tredje restaurang till våren. Tricket, enligt henne , är att driva restaurangerna som företag. Entreprenör har träffat doldiskrögaren som inte sätter sig själv på piedestal.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.