Things
NYHET Publicerad

Svenska storföretag trappar upp jakten på startups

INNOVATION Svenska storföretag intresserar sig allt mer för samarbeten med unga teknikbolag och startups. Jagade av digitaliseringen och globaliseringen inser storföretagen att de måste göra som sina amerikanska konkurrenter och ingå partnerskap för att ligga i framkant av teknikutvecklingen. Ett ställe där stora- och små företag kan mötas är nysatsningen Team Up with Startups.

14c53af2-0631-44e4-8fa5-4ae0403e5c1c-image
Sting

Pär Hedberg, grundare och vd för affärsinkubatorn Sting.

ABB

Mikael Dahlgren, forskningschef på ABB.

Charlotte_Olsson_1

Charlotte Olsson, projektledare för Team Up With Startups på Stockholms handelskammare.

435fd5c6-565f-408d-928f-11b3c6b362ed-image

Inne i ett hus på Drottning Kristinas väg, ett stenkast från KTH i Stockholm, pågår ett möte mellan två skilda världar. Storföretagsrepresentanter i mörka kavajer skakar hand med ledigt klädda entreprenörer. Vi befinner oss på Things, ett Co-workingspace, där 16 storbolag och drygt 25 startups har samlats för att kopplas ihop med varandra.  

Det är Stockholms handelskammare och affärsinkubatorn Sting som arrangerar den andra träffen i projektet Team Up with Startups. Tanken är att storbolagens behov ska matchas mot startupbolagens spetskompetenser med målet att få till nya innovativa samarbeten och affärsrelationer.  

– Jag är här för att hitta samarbetspartners som har bra räckvidd och som når ut till många människor, säger Adam Hasslert, från startup-bolaget Funder. 

– Jag tror att storföretagen börjar bli skraja eftersom det kommer många nya småbolag som snabbt kan ta fram nya produkter och är mycket smidigare och mer snabbfotade än dem. Många stora bolag inser att de måste hänga med i svängarna, konstaterar han. 

Frågan kring hur storföretag och startups kan gynna varandra har under senare tid blivit allt mer aktuell. Digitaliseringens och globaliseringens ständiga krav på förnyelse kan förklara det ökande intresset. Inom startupvärlden har frågan varit uppe på tapeten flera gånger, till exempel under teknikfestivalen South by South West i Austin i våras, under årets upplaga av teknikkonventet Slush i Helsingfors och nu under Things evenemang.

Uppslutningen på Things vittnar också om att storbolagen på allvar börjat intressera sig för att dra nytta av innovationskraften i unga teknikbolag. På plats finns bland annat Telia Sonera som sedan tidigare samarbetar både med Spotify och Truecaller, Lantmännen, SBAB, Swedbank, NCC, Atlas Copco och Fortum.

– Fortum har drygt en miljon elhandelskunder i Norden. Från mitt perspektiv gäller det att hålla utkik efter vad vi kan sätta i händerna på kunderna i form av innovativa produkter. Vi vill bli bättre på att kommunicera, engagera och skapa en bättre kundrelation, vilket elbolagen traditionellt sett inte varit superstarka på. Jag tänker därför leta efter startups som skulle kunna hjälpa till med det, säger Louisa Ramert, som jobbar med omvärldsbevakning på Fortum Markets.

Pär Hedberg, vd och grundare för Sting, tror att det plötsliga intresset från storföretagens håll bottnar i insikten att det blir allt svårare att hinna med i den snabba utvecklingstakten.

– Det går inte längre att tro att det går att komma på allt in-house. En stor del av genombrytande innovationer kommer inte från de stora företagen. Disruptiv innovation kommer ofta utifrån, säger han.  

Det är ett av skälen till att Sting länge försökt att få Sveriges företagsbjässar med på tåget. Pär Hedberg tror dessutom att småföretag kan få mycket hjälp av storföretagen att få ut sina produkter på världsmarknaden.

– Det kan vara öppna kanaler, referenser, kontakter som gör att småföretagen kan komma in på ställen som de annars inte skulle kunna komma in på, säger Pär Hedberg.  

En annan aspekt av samarbeten handlar om att förbättra möjligheten att göra affärer av nya innovationer på makronivå. Sverige är världsledande på innovationer, i den senaste Global Innovation Index placerar sig Sverige på en respektingivande tredjeplats.

– Samtidigt är vi i Sverige dåliga på att kommersialisera innovationer, säger Charlotte Olsson, projektledare på Stockholms Handelskammare och fortsätter:

– Satsningar som underlättar för fler samarbeten mellan stora och små företag kan göra att fler innovationer kommersialiseras.

Trots senare tids uppvaknande har intresset för att jobba på det här sättet i Sverige och Europa länge varit svalt, menar Pär Hedberg. I USA har storföretag däremot länge sett potentialen och letar i stor grad efter innovationer hos startups.

– Tittar man på förärvsfrekvensen av europeiska startups ser man att en majoritet av dessa köps av amerikanska storbolag. Det är beviset på att de amerikanska storbolag är mycket hungrigare på innovationer som görs i nystartade bolag än sina europeiska motsvarigheter, säger Pär Hedberg.

En förklaring tror han kan ligga i brist på entreprenörsanda i många europeiska storbolag, vilket beror på att bolagen grundades för länge sedan och att entreprenören därför försvunnit ur bilden. Kvar är tjänstemän som främst tittar på kvartalsresultat. Så är det inte i USA, där många av storbolagen är unga med grundaren kvar i ledningen.

Ofta lyfts bristen på samarbetsvilja fram som ett hinder för småföretag att få hjälp med att växa och skala upp verksamheten, vilket har lett till en frustration bland många startups. Det är något som Mikael Dahlgren, forskningschef på ABB, har förståelse för.

– Jag kan förstå de små bolagens frustration. De är ofta i behov av snabbare beslut. ABB granskar alltid en eventuell samarbetspartners ekonomi grundligt och det tar tid. Och innan vi gör det måste vi reda ut om vi är intresserade av ett samarbete över huvud taget. Vi är väl lite restriktiva, säger han.

Mikael Dahlgren tycker att stora företag måste bli bättre på att vara aktiva i miljöer där nystartade teknikbolag rör sig. I Stockholm, där en majoritet av Sveriges startups finns, handlar det om företagshubbar och innovationscenter som Things, EPI-center och SUP46.

– Tidigare kunde storföretag skanna av ett nytt teknikområde och veta att man hade fyra år på sig att bemöta hotet. Idag räcker inte det längre och därför måste man vara mer på tårna.

Men samtidigt trycker Mikael Dahlgren på att allt ansvar för att få till lyckade partnerskap inte bara ligger hos storbolagen.

– En del småföretag vill, lite naivt, att vi ska gå in med pengar i deras företag eftersom de själva tycker sig ha en så fantastisk idé. Oftast handlar det om en diskussion om att man vill ha tillgång till våra försäljningskanaler för att få ut produkterna.

ABB får globalt sett tusentals förfrågningar varje år. Att ingå i något slags partnerskap med alla är inte bara omöjligt, det är inte heller önskvärt. Mikael Dahlgren är till viss del skeptisk mot det som brukar kallas för Open Innovation, det vill säga låta externa parter utveckla produkter och tjänster på den egna tekniska plattformen. Samtidigt ser han att det kan vara intressant inom vissa områden, men att släppa in någon att arbeta med ABB:s kärnteknologi kommer inte på fråga.

– Vår huvudteknologi vill vi gärna ha kvar internt och inte samarbeta kring. Det eftersom det är områden där vi har en konkurrensfördel, där vi ligger före konkurrenter, säger Mikael Dahlgren.

ABB samarbetar främst med startups när det finns möjlighet att slå sig in inom en ny och växande teknologi. Bland annat köpte ABB upp det brittiska bolaget Aqua Marine, för att utveckla sitt eget arbete med vågkraft. Mikael Dahlgrens medskick till småföretag som hoppas på att få till ett samarbete är att det är viktigt att göra sin läxa och läsa på.

– Det är viktigt att ha en förståelse för våra behov. Man måste fråga sig varför vi skulle vara intresserade av att investera i produkten. Det är viktigt att förstå varandras roller och vad båda parter kan tjäna på ett samarbete.

Så byggs ett lyckat innovationssamarbete

Charlotte Olsson, projektledare för Team Up With Startups på Stockholms handelskammare, tipsar om vad storföretag och startups ska tänka på för att få till lyckade samarbeten.

Tre tips till startups

  1. Lägg all tid och kraft på att utveckla produkten innan du går in i ett samarbete. När du har fått dina första betalande kunder är det enklare att pitcha för att sedan landa i ett värdefullt samarbete.
  2. En introduktion till en person på ett storföretag är a och o. Ta tillfällen att träffa personer från storföretag när möjligheten ges, till exempel på mässor och evenemang och se till att adressera en utmaning som ditt bolag kan lösa. Kontakten kommer förhoppningsvis då att ta sig tiden att leda dig till en relevant person som du söker.
  3. Estimera storleken av samarbetet och tiden du vill ägna till samarbetet i ett tidigt skede. Tid är som vi alla vet kritiskt, speciellt för dig som driver ett startup-bolag.

Tre tips till storbolag

  1. Många företag går miste om en stor del av startup-bolagets innovationskraft genom att bli beställare av färdigdefinierade lösningar. Engagera dem istället i ditt företags problem och kundbehov för att öka chanserna till en större output.
  2. Det är vanligt att ett beslut kring samarbete fattas på ledningsnivå och att man vid implementering slås av att det är människor från två helt olika företagskulturer som ska arbeta med varandra. Därför är det viktigt att i ett tidigt skede förankra samarbetet i hela organisationen och förmedla vad det innebär. Du kan inte förlita dig på att alla känner till spelreglerna.
  3. En startup har inte råd att vänta. Tappa inte momentum. Du kommer bli en mycket bättre partner om du lyckas övertyga ditt eget bolag att röra sig snabbare.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Ny plattform ska underlätta kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företag skriker efter kompetens men svårigheter att nå, utveckla och behålla talang sätter käppar i hjulen. Det ska en nystartad näringslivsplattform ändra på. "Där kan privata arbetsgivare delta i interaktiva workshops där aktuella utmaningar hanteras", säger Hugo Ortiz Dubon och Minna Levin, grundare av We Link Sweden.
NYHET Publicerad:

Skatteverkets diktatur förstör företag och splittrar familjer

DEBATT Företagares och deras familjers ekonomi kan raseras av Skatteverkets krångliga regler och orimliga metoder. Det skriver en upprörd entreprenör.
NYHET Publicerad:

Franchising får hjulen att snurra snabbare

I PRAKTIKEN Genom att satsa på franchise kunde Andreas Nilsson snabbt expandera sitt uthyrningsföretag Lastbilen.se. Modellen bygger på att franchisetagaren investerar i egna lokaler och lastbilar. Nu är målet att rekrytera tre nya franchisetagare om året.
NYHET Publicerad:

Svenska företag i Storbritannien trotsar brexit

BREXIT I slutet av mars lämnade Storbritannien formellt in sin ansökan om skilsmässa från EU. Men trots att det finns närmare 1 000 svenska dotterföretag i landet verkar företagarna ta utträdet med ro. Tidningen Entreprenör har besökt tre svenska företag i London för att ta reda på hur de påverkats av brexit. ”För oss rullar det på”, säger Linda Thiel, chef för White arkitekter.
NYHET Publicerad:

S-märkt godiskung gör världssuccé

ENTREPRENÖR Som tonåring jobbade Jacob Youssef i pappans lilla godisbutik i Lund. Som vuxen tog han över företaget Candy People, tänkte stort och numera säljs sötsakerna på alla kontinenter utom i Sydamerika. Storsäljaren är de klassiska svenska S-märkena.
NYHET Publicerad:

Carolina Klüft: ”Det finns stora likheter mellan att vara idrottare och entreprenör”

TIO FRÅGOR Hon är en av landets mest kända idrottare med guldmedaljer från bland annat OS, VM och EM. I dag satsar Carolina Klüft kraften och disciplinen på att föreläsa, vara programledare och sportkommentator och att inspirera unga människor till mer fysiska aktiviteter.
NYHET Publicerad:

Polisen: ”Det är ett misslyckande”

SÄKERHET Lokalpolisområdeschef Niclas Andersson har jobbat i Husby, Rinkeby och Tensta i 17 år. Han förstår företagarnas frustration över att se sitt samhälle i klorna på de kriminella. Han framhåller att den lokala polisen gör så gott de kan med de resurser de har. Men självkritiken är stor.
”Det är ett misslyckande från både polisen och från samhället att företagare tvingas stänga sina butiker på grund av kriminaliteten. Jag kan bara beklaga”, säger han.
NYHET Publicerad:

Företagarna förlorare när kriminella tar över

SÄKERHET Hot, våld och rån utgör vardagen för många företagare i Sveriges utanförskapsområden. Hjälp från polisen är dock inte att räkna med, vittnar flera handlare i bland annat Rosengård och Husby om. Handlarna kräver nu åtgärder för att skydda sina verksamheter. ”Kriminaliteten och våldet tar över, men vi företagare får inget gehör hos politikerna eller polisen, säger Salam Kurda, butiksägare och ordförande i Husby företagarförening, som tvingas stänga sin butik efter 30 år.
NYHET Publicerad:

”Jag vill höra massa galna affärsidéer”

HALLÅ DÄR... Maria Mattsson Mähl, en av Tidningen Entreprenörs krönikörer, som åter igen kommer att ta plats i en webbserie som företagsängel.
NYHET Publicerad:

Driver du Nordens mest innovativa bolag?

TÄVLING Nu har anmälan till Sveriges största entreprenörstävling för startup- och tillväxtbolag öppnat. I Serendipity Challenge kommer 50 av Sveriges och Nordens mest innovativa framtidsbolag tävla om titlarna “Årets startupbolag” och “Årets tillväxtbolag”.
NYHET Publicerad:

Uppkopplad hälsa lockar techföretag och investerare

E-HÄLSA Sverige ska bli bäst i världen på e-hälsa till år 2025 har regeringen satt som mål. Det har fått riskkapitalister och unga techföretag att flockas kring branschen och ta fram nya innovativa lösningar för digitalisering inom vården. Förra året investerades nästan en halv miljard kronor i medtechsektorn. Entreprenör har träffat två heta startupföretag, Visiba och Tummy Lab, som båda dragit till sig investerarnas intresse.
NYHET Publicerad:

Bygdens son blåste liv i glasbruket

ENTREPRENÖR 2015 stod Reijmyre glasbruk på randen till konkurs. Då bestämde sig bygdens son, Ulf Rosén, för att flytta hem till Östergötland och försöka rädda bruket. Tidningen Entreprenör har besökt bruksorten och under en rundvandring berättar Ulf Rosén om utmaningarna med att ta över ett konkursbo och hur det är att axla rollen som hans far en gång hade, som ägare och vd för anrika Reijmyre.
NYHET Publicerad:

Aron Andersson: ”Företagandet en möjlighet att göra något bra för andra”

TIO FRÅGOR Aron Andersson har bestigit Kilimanjaro, simmat över Ålands hav och cyklat till Paris – trots att han är rullstolsburen efter att ha drabbats av cancer som nioåring. I det egna företaget är han äventyrare och föreläsare, och dessutom har han dragit in miljontals kronor till Barncancerfonden.
NYHET Publicerad:

Lång kö på Lantmäteriet sinkar tillväxt

REGELKRÅNGEL Lantmäteriets långa kötider slår hårt mot landets företag. Att få fram en fastighetsbeteckning för en ny tomt kan ta över ett år. Nu har några kommuner skrivit ett protestbrev mot att väntetiderna hindrar tillväxten.
NYHET Publicerad:

Olyckan blev starten – hans proteser gör exportsuccé

ENTREPRENÖR Christoffer Lindhe vaknade upp på sjukhuset med båda benen och en arm borta. Men istället för att se livet som förstört valde han att resa sig och komma igen. Med utgångspunkt i sitt eget handikapp har han skapat en helt ny fotprotes, unik i världen. I år startar lanseringen av Xtend Foot i Europa.