Things
NYHET Publicerad

Svenska storföretag trappar upp jakten på startups

INNOVATION Svenska storföretag intresserar sig allt mer för samarbeten med unga teknikbolag och startups. Jagade av digitaliseringen och globaliseringen inser storföretagen att de måste göra som sina amerikanska konkurrenter och ingå partnerskap för att ligga i framkant av teknikutvecklingen. Ett ställe där stora- och små företag kan mötas är nysatsningen Team Up with Startups.

14c53af2-0631-44e4-8fa5-4ae0403e5c1c-image
Sting

Pär Hedberg, grundare och vd för affärsinkubatorn Sting.

ABB

Mikael Dahlgren, forskningschef på ABB.

Charlotte_Olsson_1

Charlotte Olsson, projektledare för Team Up With Startups på Stockholms handelskammare.

435fd5c6-565f-408d-928f-11b3c6b362ed-image

Inne i ett hus på Drottning Kristinas väg, ett stenkast från KTH i Stockholm, pågår ett möte mellan två skilda världar. Storföretagsrepresentanter i mörka kavajer skakar hand med ledigt klädda entreprenörer. Vi befinner oss på Things, ett Co-workingspace, där 16 storbolag och drygt 25 startups har samlats för att kopplas ihop med varandra.  

Det är Stockholms handelskammare och affärsinkubatorn Sting som arrangerar den andra träffen i projektet Team Up with Startups. Tanken är att storbolagens behov ska matchas mot startupbolagens spetskompetenser med målet att få till nya innovativa samarbeten och affärsrelationer.  

– Jag är här för att hitta samarbetspartners som har bra räckvidd och som når ut till många människor, säger Adam Hasslert, från startup-bolaget Funder. 

– Jag tror att storföretagen börjar bli skraja eftersom det kommer många nya småbolag som snabbt kan ta fram nya produkter och är mycket smidigare och mer snabbfotade än dem. Många stora bolag inser att de måste hänga med i svängarna, konstaterar han. 

Frågan kring hur storföretag och startups kan gynna varandra har under senare tid blivit allt mer aktuell. Digitaliseringens och globaliseringens ständiga krav på förnyelse kan förklara det ökande intresset. Inom startupvärlden har frågan varit uppe på tapeten flera gånger, till exempel under teknikfestivalen South by South West i Austin i våras, under årets upplaga av teknikkonventet Slush i Helsingfors och nu under Things evenemang.

Uppslutningen på Things vittnar också om att storbolagen på allvar börjat intressera sig för att dra nytta av innovationskraften i unga teknikbolag. På plats finns bland annat Telia Sonera som sedan tidigare samarbetar både med Spotify och Truecaller, Lantmännen, SBAB, Swedbank, NCC, Atlas Copco och Fortum.

– Fortum har drygt en miljon elhandelskunder i Norden. Från mitt perspektiv gäller det att hålla utkik efter vad vi kan sätta i händerna på kunderna i form av innovativa produkter. Vi vill bli bättre på att kommunicera, engagera och skapa en bättre kundrelation, vilket elbolagen traditionellt sett inte varit superstarka på. Jag tänker därför leta efter startups som skulle kunna hjälpa till med det, säger Louisa Ramert, som jobbar med omvärldsbevakning på Fortum Markets.

Annons

Pär Hedberg, vd och grundare för Sting, tror att det plötsliga intresset från storföretagens håll bottnar i insikten att det blir allt svårare att hinna med i den snabba utvecklingstakten.

– Det går inte längre att tro att det går att komma på allt in-house. En stor del av genombrytande innovationer kommer inte från de stora företagen. Disruptiv innovation kommer ofta utifrån, säger han.  

Det är ett av skälen till att Sting länge försökt att få Sveriges företagsbjässar med på tåget. Pär Hedberg tror dessutom att småföretag kan få mycket hjälp av storföretagen att få ut sina produkter på världsmarknaden.

– Det kan vara öppna kanaler, referenser, kontakter som gör att småföretagen kan komma in på ställen som de annars inte skulle kunna komma in på, säger Pär Hedberg.  

En annan aspekt av samarbeten handlar om att förbättra möjligheten att göra affärer av nya innovationer på makronivå. Sverige är världsledande på innovationer, i den senaste Global Innovation Index placerar sig Sverige på en respektingivande tredjeplats.

– Samtidigt är vi i Sverige dåliga på att kommersialisera innovationer, säger Charlotte Olsson, projektledare på Stockholms Handelskammare och fortsätter:

– Satsningar som underlättar för fler samarbeten mellan stora och små företag kan göra att fler innovationer kommersialiseras.

Trots senare tids uppvaknande har intresset för att jobba på det här sättet i Sverige och Europa länge varit svalt, menar Pär Hedberg. I USA har storföretag däremot länge sett potentialen och letar i stor grad efter innovationer hos startups.

– Tittar man på förärvsfrekvensen av europeiska startups ser man att en majoritet av dessa köps av amerikanska storbolag. Det är beviset på att de amerikanska storbolag är mycket hungrigare på innovationer som görs i nystartade bolag än sina europeiska motsvarigheter, säger Pär Hedberg.

En förklaring tror han kan ligga i brist på entreprenörsanda i många europeiska storbolag, vilket beror på att bolagen grundades för länge sedan och att entreprenören därför försvunnit ur bilden. Kvar är tjänstemän som främst tittar på kvartalsresultat. Så är det inte i USA, där många av storbolagen är unga med grundaren kvar i ledningen.

Ofta lyfts bristen på samarbetsvilja fram som ett hinder för småföretag att få hjälp med att växa och skala upp verksamheten, vilket har lett till en frustration bland många startups. Det är något som Mikael Dahlgren, forskningschef på ABB, har förståelse för.

– Jag kan förstå de små bolagens frustration. De är ofta i behov av snabbare beslut. ABB granskar alltid en eventuell samarbetspartners ekonomi grundligt och det tar tid. Och innan vi gör det måste vi reda ut om vi är intresserade av ett samarbete över huvud taget. Vi är väl lite restriktiva, säger han.

Mikael Dahlgren tycker att stora företag måste bli bättre på att vara aktiva i miljöer där nystartade teknikbolag rör sig. I Stockholm, där en majoritet av Sveriges startups finns, handlar det om företagshubbar och innovationscenter som Things, EPI-center och SUP46.

– Tidigare kunde storföretag skanna av ett nytt teknikområde och veta att man hade fyra år på sig att bemöta hotet. Idag räcker inte det längre och därför måste man vara mer på tårna.

Men samtidigt trycker Mikael Dahlgren på att allt ansvar för att få till lyckade partnerskap inte bara ligger hos storbolagen.

– En del småföretag vill, lite naivt, att vi ska gå in med pengar i deras företag eftersom de själva tycker sig ha en så fantastisk idé. Oftast handlar det om en diskussion om att man vill ha tillgång till våra försäljningskanaler för att få ut produkterna.

ABB får globalt sett tusentals förfrågningar varje år. Att ingå i något slags partnerskap med alla är inte bara omöjligt, det är inte heller önskvärt. Mikael Dahlgren är till viss del skeptisk mot det som brukar kallas för Open Innovation, det vill säga låta externa parter utveckla produkter och tjänster på den egna tekniska plattformen. Samtidigt ser han att det kan vara intressant inom vissa områden, men att släppa in någon att arbeta med ABB:s kärnteknologi kommer inte på fråga.

– Vår huvudteknologi vill vi gärna ha kvar internt och inte samarbeta kring. Det eftersom det är områden där vi har en konkurrensfördel, där vi ligger före konkurrenter, säger Mikael Dahlgren.

ABB samarbetar främst med startups när det finns möjlighet att slå sig in inom en ny och växande teknologi. Bland annat köpte ABB upp det brittiska bolaget Aqua Marine, för att utveckla sitt eget arbete med vågkraft. Mikael Dahlgrens medskick till småföretag som hoppas på att få till ett samarbete är att det är viktigt att göra sin läxa och läsa på.

– Det är viktigt att ha en förståelse för våra behov. Man måste fråga sig varför vi skulle vara intresserade av att investera i produkten. Det är viktigt att förstå varandras roller och vad båda parter kan tjäna på ett samarbete.

Så byggs ett lyckat innovationssamarbete

Charlotte Olsson, projektledare för Team Up With Startups på Stockholms handelskammare, tipsar om vad storföretag och startups ska tänka på för att få till lyckade samarbeten.

Tre tips till startups

  1. Lägg all tid och kraft på att utveckla produkten innan du går in i ett samarbete. När du har fått dina första betalande kunder är det enklare att pitcha för att sedan landa i ett värdefullt samarbete.
  2. En introduktion till en person på ett storföretag är a och o. Ta tillfällen att träffa personer från storföretag när möjligheten ges, till exempel på mässor och evenemang och se till att adressera en utmaning som ditt bolag kan lösa. Kontakten kommer förhoppningsvis då att ta sig tiden att leda dig till en relevant person som du söker.
  3. Estimera storleken av samarbetet och tiden du vill ägna till samarbetet i ett tidigt skede. Tid är som vi alla vet kritiskt, speciellt för dig som driver ett startup-bolag.

Tre tips till storbolag

  1. Många företag går miste om en stor del av startup-bolagets innovationskraft genom att bli beställare av färdigdefinierade lösningar. Engagera dem istället i ditt företags problem och kundbehov för att öka chanserna till en större output.
  2. Det är vanligt att ett beslut kring samarbete fattas på ledningsnivå och att man vid implementering slås av att det är människor från två helt olika företagskulturer som ska arbeta med varandra. Därför är det viktigt att i ett tidigt skede förankra samarbetet i hela organisationen och förmedla vad det innebär. Du kan inte förlita dig på att alla känner till spelreglerna.
  3. En startup har inte råd att vänta. Tappa inte momentum. Du kommer bli en mycket bättre partner om du lyckas övertyga ditt eget bolag att röra sig snabbare.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Regeringen borde höja ersättningarna

DEBATT Att löneökningarna är betydligt högre än höjningen av ersättningen för personlig assistans gör att företag kommer tvingas lämna kollektivavtalen, skriver debattörerna. Nu uppmanar de regeringen att höja ersättningarna.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.
NYHET Publicerad:

Upplev framtiden i 360 grader

ENTREPRENÖR Virtuella lägenhetsvisningar är ett populärt inslag på bostadsmarknaden. Mycket tack vare Mattias von Corswant och Per Hjaldahl, grundarna av VR-företaget Wec360. Nio år efter starten är de den främsta aktören på VR-marknaden. ”Att sikta högt och kämpa för att lyckas har varit en av våra största drivkrafter som entreprenörer”, säger Mattias von Corswant.
NYHET Publicerad:

Vann mot Skatteverket i högsta instans – kan vara förgäves

SKATTEVERKETS METODER Han har drivit momsfrågan mot Skatteverket i 27 år, genom alla rättsinstanser och fått en lag uppkallad efter sig. Nyligen avgjorde Högsta förvaltningsdomstolen frågan till hans fördel. Men det bekymrar inte Skatteverket som fortsätter att särbehandla honom, något som kostat företaget miljonbelopp.
NYHET Publicerad:

Fortsatta framgångar innanför boxen

VAD HÄNDE SEN Stabil efterfrågan och en produkt med hög kvalitet. Det har gjort att Frozzypack kunnat stå emot de piratkopior som dyker upp. Den egna produktutvecklingen fortsätter att hålla sig till grundidén, en matlåda med inbyggd kylning.
NYHET Publicerad:

Industriavtalet behövs för att stärka industrins konkurrenskraft

DEBATT Facken inom industrin målar upp en för dyster bild av industriavtalet. Lönebildningen måste kopplas till industrins internationella konkurrenskraft, menar Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
NYHET Publicerad:

Tullverket kräver småföretag på 100 miljoner kronor

PUNKTSKATT I snart åtta år har Prillan Concept sålt råtobak till grossister. Plötsligt anser Tullverket att tobaken går att röka vilket gör att företaget tvingas betala 100 miljoner kronor i retroaktiv skatt. ”Det är helt sinnessjukt, de vill bara få bort oss från marknaden”, säger Peter Soergel, medgrundare.
NYHET Publicerad:

”Personalliggare och kassaregister dåliga verktyg mot den svarta ekonomin”

DEBATT Personalliggare och certifierade kassaregister är dyra och ineffektiva verktyg för att komma åt den svarta ekonomin. De bör avskaffas – inte implementeras i andra branscher som Skatteverket vill.
NYHET Publicerad:

Bantad budgetkalkyl ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN En tung och tidsödande budgetprocess fick Consilium Marine & Safety att övergå till budgetlös styrning. I dag håller företaget koll på sin utveckling med rullande tolvmånadersprognoser. Vd Carl Adam Rosenblad vittnar om att det har lett till ökad konkurrenskraft och gjort verksamheten betydligt mer anpassningsbar till omvärldsförändringar.
NYHET Publicerad:

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.
NYHET Publicerad:

Stitch väcker liv i svensk textilindustri

NYKLÄCKT Med ambitionen att väcka liv i svensk textilindustri har Mia Berg och Stina Anderson startat syfabriken Stitch. De har fått en otrolig respons.
NYHET Publicerad:

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.