Ulf Bergkvist, ägare och ordförande i sågverket Bergkvist-Insjön i Dalarna.

Ulf Bergkvist, ägare och ordförande i sågverket Bergkvist-Insjön i Dalarna.

NYHET Publicerad

Svenska trävaror går hem i Japan och Kina

EXPORT Tät kontakt med slutkunden, flexibilitet och lokal närvaro ligger bakom Bergkvist-Insjöns exportframgångar under snart 100 år. Men det handlar också om att fånga tillfälligheter, enligt Ulf Bergkvist, ordförande och tidigare vd, som tidigt fick ett lyckosamt råd från en japansk inköpare.

xx

80 procent av trävaruföretaget Bergkvist-Insjöns produkter går på export. Japan och Kina står tillsammans för omkring 50 procent av exporten. Övriga länder är bland annat Tyskland, England och länder i Nordafrika.

Redan när Ulf Bergkvists farfar startade företaget 1926 var det export som gällde. Efter första världskriget mönstrade han på en båt till England, jobbade i hamnarna och med träförädling. Han knöt kontakter och lärde sig engelska och det som krävdes inom dokumentation för exportaffärer. Efter några år kom han hem med sina kunskaper och startade det som idag är Bergkvist-Insjön, ett sågverk med starkt exportfokus.

– Han lärde sig på plats vad kunderna ville ha och förstod att de produkterna kunde tas fram om man bara anpassade tillverkningen lite, berättar Ulf Bergkvist.

Exporten har sett lite olika ut genom åren. Under en period köpte Danmark mycket trävaror, sedan var det Spanien och Tyskland. Men för 25 år sedan skedde ett paradigmskifte när Japan fick upp ögonen för svenska trävaror.

När Kanada, som Japan importerat mycket från, bestämde sig för att stora skogsområden skulle bevaras för att rädda den fläckiga ugglan, lade många kanadensiska sågverk ner.

– Då kom japanerna och hälsade på oss. Vi hade en liten japansk koppling i och med att vi hade hjälpt en japansk husbyggare att etablera sig i Insjön, säger Ulf Bergkvist.

Den första affären var stor, 44 containrar, med nya produkter och ny logistik. När flera dagars förhandlingar avslutats kom en av de äldre japanerna med allvarsam min fram till Ulf Bergkvist.

Annons

– Han tittade mig stint i ögonen och sa att ”om du vill vara en aktör på den japanska marknaden – se då till att hålla leveranstiderna”.

Det gjorde starkt intryck på Ulf Bergkvist, som direkt förde ut det i organisationen.

– Kunderna betraktar våra containrar på väg som sitt lager. De måste känna sig trygga med att leveransen kommer när den ska. Och det gör de. Vi har mycket att tacka den japanska mannen för, konstaterar han.

En annan framgångsfaktor är produktionsflexibiliteten. Det händer ganska ofta att kunden vill ändra i sin beställning, och med en platt organisation och ett bra fotarbete kan Bergkvist-Insjön möta det.

– Det är då vi kommer till vår rätt. Särskilt japaner vill hela tiden förändra och förbättra. Genom att vi kan tillgodose deras önskemål knyter vi på ett naturligt sätt en relation med slutförbrukarna.

Bergkvist-Insjön bjuder ofta in kunder till anläggningen i Insjön.

– Då är det enkelt att resonera om hur vi kan göra maximal nytta för dem. De får träffa oss ägare, vd och personal i vårt företag från avverkning i skogen genom produktionskedjan fram till lastning av containrar. Tillsammans med kunden kan vi då navigera oss fram till bra lösningar.

De senaste 6–7 åren har exporten till Kina växt och blivit lika stor som den japanska men med andra produkter, bland annat inredningsinteriörer för barnkammare. Det började med en monter på världsutställningen i Shanghai.

– Vi visste inte mer om Kina än att det var en växande marknad. Men ”utan spaning – ingen aning”.

Där knöts en kontakt med kinesiskan Wendy Zhu. Hon fick en inbjudan till Insjön och kort därefter anställdes hon för att arbeta i Shanghai tillsammans med marknadschefen Suzan Ljungemo.

De reser runt mycket i Kina, besöker kunder och lär sig hur det fungerar hos dem och hur företagets produkter skulle passa in.

– Det betyder oerhört mycket att ha egen personal i Shanghai. Genom det kan vi gå förbi traditionella handelsled och gå direkt på slutförbrukaren.

Ulf Bergkvist fem bästa exporttips
  1. Res, res, res. Bilda dig en uppfattning om kulturen i landet. Fråga dig vad du kan tillföra i värdekedjan som inte redan finns.
  2. Knyt kontakter och hitta en pålitlig lokal kraft som kan hjälpa till att skapa närvaro i landet.
  3. Håll utlovade leveranstider. Det tar lång tid att kompensera en utebliven leverans.
  4. Bygg upp en väl fungerande logistikkedja.
  5. Affärer görs mellan människor och det är alltid viktigt att träffas. Besök kundernas fabriker, se deras arbetsmiljö och försök sätta dig in i hur de tänker och förstå vad som rör sig i deras värld.
Svenskt miljardföretag

Namn: Bergkvist-Insjön
Verksamhet: Sågverk
Huvudkontor: Insjön
Startår: 1926
Ägare: Familjen Bergkvist
Anställda: 150
Omsättning: 1,4 miljarder kronor
Marknader: Kina, Japan, Tyskland, Sverige, Sydkorea och Egypten

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.