Ulf Bergkvist, ägare och ordförande i sågverket Bergkvist-Insjön i Dalarna.

Ulf Bergkvist, ägare och ordförande i sågverket Bergkvist-Insjön i Dalarna.

NYHET Publicerad

Svenska trävaror går hem i Japan och Kina

EXPORT Tät kontakt med slutkunden, flexibilitet och lokal närvaro ligger bakom Bergkvist-Insjöns exportframgångar under snart 100 år. Men det handlar också om att fånga tillfälligheter, enligt Ulf Bergkvist, ordförande och tidigare vd, som tidigt fick ett lyckosamt råd från en japansk inköpare.

xx

80 procent av trävaruföretaget Bergkvist-Insjöns produkter går på export. Japan och Kina står tillsammans för omkring 50 procent av exporten. Övriga länder är bland annat Tyskland, England och länder i Nordafrika.

Redan när Ulf Bergkvists farfar startade företaget 1926 var det export som gällde. Efter första världskriget mönstrade han på en båt till England, jobbade i hamnarna och med träförädling. Han knöt kontakter och lärde sig engelska och det som krävdes inom dokumentation för exportaffärer. Efter några år kom han hem med sina kunskaper och startade det som idag är Bergkvist-Insjön, ett sågverk med starkt exportfokus.

– Han lärde sig på plats vad kunderna ville ha och förstod att de produkterna kunde tas fram om man bara anpassade tillverkningen lite, berättar Ulf Bergkvist.

Exporten har sett lite olika ut genom åren. Under en period köpte Danmark mycket trävaror, sedan var det Spanien och Tyskland. Men för 25 år sedan skedde ett paradigmskifte när Japan fick upp ögonen för svenska trävaror.

När Kanada, som Japan importerat mycket från, bestämde sig för att stora skogsområden skulle bevaras för att rädda den fläckiga ugglan, lade många kanadensiska sågverk ner.

– Då kom japanerna och hälsade på oss. Vi hade en liten japansk koppling i och med att vi hade hjälpt en japansk husbyggare att etablera sig i Insjön, säger Ulf Bergkvist.

Den första affären var stor, 44 containrar, med nya produkter och ny logistik. När flera dagars förhandlingar avslutats kom en av de äldre japanerna med allvarsam min fram till Ulf Bergkvist.

Annons

– Han tittade mig stint i ögonen och sa att ”om du vill vara en aktör på den japanska marknaden – se då till att hålla leveranstiderna”.

Det gjorde starkt intryck på Ulf Bergkvist, som direkt förde ut det i organisationen.

– Kunderna betraktar våra containrar på väg som sitt lager. De måste känna sig trygga med att leveransen kommer när den ska. Och det gör de. Vi har mycket att tacka den japanska mannen för, konstaterar han.

En annan framgångsfaktor är produktionsflexibiliteten. Det händer ganska ofta att kunden vill ändra i sin beställning, och med en platt organisation och ett bra fotarbete kan Bergkvist-Insjön möta det.

– Det är då vi kommer till vår rätt. Särskilt japaner vill hela tiden förändra och förbättra. Genom att vi kan tillgodose deras önskemål knyter vi på ett naturligt sätt en relation med slutförbrukarna.

Bergkvist-Insjön bjuder ofta in kunder till anläggningen i Insjön.

– Då är det enkelt att resonera om hur vi kan göra maximal nytta för dem. De får träffa oss ägare, vd och personal i vårt företag från avverkning i skogen genom produktionskedjan fram till lastning av containrar. Tillsammans med kunden kan vi då navigera oss fram till bra lösningar.

De senaste 6–7 åren har exporten till Kina växt och blivit lika stor som den japanska men med andra produkter, bland annat inredningsinteriörer för barnkammare. Det började med en monter på världsutställningen i Shanghai.

– Vi visste inte mer om Kina än att det var en växande marknad. Men ”utan spaning – ingen aning”.

Där knöts en kontakt med kinesiskan Wendy Zhu. Hon fick en inbjudan till Insjön och kort därefter anställdes hon för att arbeta i Shanghai tillsammans med marknadschefen Suzan Ljungemo.

De reser runt mycket i Kina, besöker kunder och lär sig hur det fungerar hos dem och hur företagets produkter skulle passa in.

– Det betyder oerhört mycket att ha egen personal i Shanghai. Genom det kan vi gå förbi traditionella handelsled och gå direkt på slutförbrukaren.

Ulf Bergkvist fem bästa exporttips
  1. Res, res, res. Bilda dig en uppfattning om kulturen i landet. Fråga dig vad du kan tillföra i värdekedjan som inte redan finns.
  2. Knyt kontakter och hitta en pålitlig lokal kraft som kan hjälpa till att skapa närvaro i landet.
  3. Håll utlovade leveranstider. Det tar lång tid att kompensera en utebliven leverans.
  4. Bygg upp en väl fungerande logistikkedja.
  5. Affärer görs mellan människor och det är alltid viktigt att träffas. Besök kundernas fabriker, se deras arbetsmiljö och försök sätta dig in i hur de tänker och förstå vad som rör sig i deras värld.
Svenskt miljardföretag

Namn: Bergkvist-Insjön
Verksamhet: Sågverk
Huvudkontor: Insjön
Startår: 1926
Ägare: Familjen Bergkvist
Anställda: 150
Omsättning: 1,4 miljarder kronor
Marknader: Kina, Japan, Tyskland, Sverige, Sydkorea och Egypten

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Olle Burell skjuter från höften om friskolorna

DEBATT Politikerna borde tänka på kvaliteten all vaken tid och inte kasta ur sig uttalanden som får stora konsekvenser. Det menar debattören Johan Sjölin. Han reagerar starkt på att Stockholms socialdemokratiske skolborgarråd Olle Burell kräver förbud mot aktiebolagsdrivna skolor.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Skanska-chef om #MeToo: ”Det finns ingen quick-fix”

ARBETSMARKNAD Kampanjen #MeToo har under de senaste dagarna cirkulerat på sociala medier. Den syftar till att synliggöra sexuella trakasserier och övergrepp, och har fått tusentals kvinnor dela med sig av sina historier. ”Som arbetsgivare har man ett jättestort ansvar för att vara tydlig med att det råder nolltolerans mot alla former av diskriminering” säger Veronica Rörsgård, hr-chef på Skanska.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Nytänkare stöper om psykiatrin

TOPP-50-LISTAN Hallå där… Anna Wiklund, grundare, ägare och operativ styrelseordförande i Prima barn- och vuxenpsykiatri.
Grattis till sjundeplatsen på listan över de 50 största kvinnliga företagarna i Sverige! Du har själv startat och byggt upp Prima tillsammans med två kvinnliga kollegor och idag är ert företag landets största vårdgivare inom specialistpsykiatri med 15 mottagningar, en akutenhet, två vårdavdelningar samt en psykossektion.
NYHET Publicerad:

Sveriges 50 största kvinnliga företagare

TOPP-50-LISTAN Carin Stoeckmann, ägare och vd på Byggmästarn i Skåne, toppar listan över Sveriges 50 största kvinnliga företagare, räknat efter företagets omsättning. Hennes byggföretag omsätter nästan en miljard kronor. Det visar en unik undersökning som Women's Business Research Institute gjort på uppdrag av tidningen Entreprenör.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.