Ulf Bergkvist, ägare och ordförande i sågverket Bergkvist-Insjön i Dalarna.

Ulf Bergkvist, ägare och ordförande i sågverket Bergkvist-Insjön i Dalarna.

NYHET Publicerad

Svenska trävaror går hem i Japan och Kina

EXPORT Tät kontakt med slutkunden, flexibilitet och lokal närvaro ligger bakom Bergkvist-Insjöns exportframgångar under snart 100 år. Men det handlar också om att fånga tillfälligheter, enligt Ulf Bergkvist, ordförande och tidigare vd, som tidigt fick ett lyckosamt råd från en japansk inköpare.

xx

80 procent av trävaruföretaget Bergkvist-Insjöns produkter går på export. Japan och Kina står tillsammans för omkring 50 procent av exporten. Övriga länder är bland annat Tyskland, England och länder i Nordafrika.

Redan när Ulf Bergkvists farfar startade företaget 1926 var det export som gällde. Efter första världskriget mönstrade han på en båt till England, jobbade i hamnarna och med träförädling. Han knöt kontakter och lärde sig engelska och det som krävdes inom dokumentation för exportaffärer. Efter några år kom han hem med sina kunskaper och startade det som idag är Bergkvist-Insjön, ett sågverk med starkt exportfokus.

– Han lärde sig på plats vad kunderna ville ha och förstod att de produkterna kunde tas fram om man bara anpassade tillverkningen lite, berättar Ulf Bergkvist.

Exporten har sett lite olika ut genom åren. Under en period köpte Danmark mycket trävaror, sedan var det Spanien och Tyskland. Men för 25 år sedan skedde ett paradigmskifte när Japan fick upp ögonen för svenska trävaror.

När Kanada, som Japan importerat mycket från, bestämde sig för att stora skogsområden skulle bevaras för att rädda den fläckiga ugglan, lade många kanadensiska sågverk ner.

– Då kom japanerna och hälsade på oss. Vi hade en liten japansk koppling i och med att vi hade hjälpt en japansk husbyggare att etablera sig i Insjön, säger Ulf Bergkvist.

Den första affären var stor, 44 containrar, med nya produkter och ny logistik. När flera dagars förhandlingar avslutats kom en av de äldre japanerna med allvarsam min fram till Ulf Bergkvist.

Annons

– Han tittade mig stint i ögonen och sa att ”om du vill vara en aktör på den japanska marknaden – se då till att hålla leveranstiderna”.

Det gjorde starkt intryck på Ulf Bergkvist, som direkt förde ut det i organisationen.

– Kunderna betraktar våra containrar på väg som sitt lager. De måste känna sig trygga med att leveransen kommer när den ska. Och det gör de. Vi har mycket att tacka den japanska mannen för, konstaterar han.

En annan framgångsfaktor är produktionsflexibiliteten. Det händer ganska ofta att kunden vill ändra i sin beställning, och med en platt organisation och ett bra fotarbete kan Bergkvist-Insjön möta det.

– Det är då vi kommer till vår rätt. Särskilt japaner vill hela tiden förändra och förbättra. Genom att vi kan tillgodose deras önskemål knyter vi på ett naturligt sätt en relation med slutförbrukarna.

Bergkvist-Insjön bjuder ofta in kunder till anläggningen i Insjön.

– Då är det enkelt att resonera om hur vi kan göra maximal nytta för dem. De får träffa oss ägare, vd och personal i vårt företag från avverkning i skogen genom produktionskedjan fram till lastning av containrar. Tillsammans med kunden kan vi då navigera oss fram till bra lösningar.

De senaste 6–7 åren har exporten till Kina växt och blivit lika stor som den japanska men med andra produkter, bland annat inredningsinteriörer för barnkammare. Det började med en monter på världsutställningen i Shanghai.

– Vi visste inte mer om Kina än att det var en växande marknad. Men ”utan spaning – ingen aning”.

Där knöts en kontakt med kinesiskan Wendy Zhu. Hon fick en inbjudan till Insjön och kort därefter anställdes hon för att arbeta i Shanghai tillsammans med marknadschefen Suzan Ljungemo.

De reser runt mycket i Kina, besöker kunder och lär sig hur det fungerar hos dem och hur företagets produkter skulle passa in.

– Det betyder oerhört mycket att ha egen personal i Shanghai. Genom det kan vi gå förbi traditionella handelsled och gå direkt på slutförbrukaren.

Ulf Bergkvist fem bästa exporttips
  1. Res, res, res. Bilda dig en uppfattning om kulturen i landet. Fråga dig vad du kan tillföra i värdekedjan som inte redan finns.
  2. Knyt kontakter och hitta en pålitlig lokal kraft som kan hjälpa till att skapa närvaro i landet.
  3. Håll utlovade leveranstider. Det tar lång tid att kompensera en utebliven leverans.
  4. Bygg upp en väl fungerande logistikkedja.
  5. Affärer görs mellan människor och det är alltid viktigt att träffas. Besök kundernas fabriker, se deras arbetsmiljö och försök sätta dig in i hur de tänker och förstå vad som rör sig i deras värld.
Svenskt miljardföretag

Namn: Bergkvist-Insjön
Verksamhet: Sågverk
Huvudkontor: Insjön
Startår: 1926
Ägare: Familjen Bergkvist
Anställda: 150
Omsättning: 1,4 miljarder kronor
Marknader: Kina, Japan, Tyskland, Sverige, Sydkorea och Egypten

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Kvalitet viktigare än ägandeform

DEBATT "Huvudmännen bakom välfärdsföretag är ofta eldsjälar med brinnande engagemang men utan stora ekonomiska tillgångar", skriver ordförande för LUF i Södermanland, Hannes Rudsäter, som är kritisk till ett vinsttak för välfärdsföretag.
NYHET Publicerad:

Industriavtalet behövs för att stärka industrins konkurrenskraft

DEBATT Facken inom industrin målar upp en för dyster bild av industriavtalet. Lönebildningen måste kopplas till industrins internationella konkurrenskraft, menar Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
NYHET Publicerad:

Ny dom försvårar för styrelseledamöter

SKATT Styrelseledamöter tvingas minska på sina uppdrag efter en dom i Högsta förvaltningsrätten. Nu hotas tillväxten i företagen.
NYHET Publicerad:

”Personalliggare och kassaregister dåliga verktyg mot den svarta ekonomin”

DEBATT Personalliggare och certifierade kassaregister är dyra och ineffektiva verktyg för att komma åt den svarta ekonomin. De bör avskaffas – inte implementeras i andra branscher som Skatteverket vill.
NYHET Publicerad:

Den svenska exportkartan ritas om

EXPORT Efterfrågan i Europa är på väg upp och det ser ljust ut för svensk export. Men Brexit och Donald Trump är orosmoln som kan slå hårt mot världshandeln. Samtidigt kan det förändrade världsläget skapa nya möjligheter för länder och företag som spelar sina kort rätt, enligt Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden.
NYHET Publicerad:

Bantad budgetkalkyl ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN En tung och tidsödande budgetprocess fick Consilium Marine & Safety att övergå till budgetlös styrning. I dag håller företaget koll på sin utveckling med rullande tolvmånadersprognoser. Vd Carl Adam Rosenblad vittnar om att det har lett till ökad konkurrenskraft och gjort verksamheten betydligt mer anpassningsbar till omvärldsförändringar.
NYHET Publicerad:

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.
NYHET Publicerad:

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.
NYHET Publicerad:

Postnord stjäl det som är ditt

DEBATT Postnord gör sig skyldiga till egenmäktigt förfarande eller till och med stöld när de makulerar försändelser utan att skicka tillbaka till avsändaren, menar debattören.
NYHET Publicerad:

Hatten av för Babblarnas mamma

ENTREPRENÖR Babblarna är färgglada figurer som trollbinder små barn framför skärmen. Men de är också språkpedagogiska hjälpmedel på hög nivå. Idag har skaparen Anneli Tisells idéer blivit ett succéföretag som omfattar böcker, spel, appar, musik, film och musikvideor, som har 140 miljoner visningar på Youtube. Nu har Babblarnas mamma siktet inställt på världen.
NYHET Publicerad:

Drönarföretagare vann mot myndigheterna

REGELKRÅNGEL Från och med den 1 augusti blev det tillåtet att flyga med en kameraförsedd drönare igen. Förbudet har varit lagstadgat i endast tio månader och drönarföretagarna har under hela tiden legat på för en lagändring. Nu är lagen ändrad och drönare med kameror kan användas igen.
NYHET Publicerad:

Skatteverket kräver in pengarna – trots att frågan inte är avgjord i rätten

SKATTER Hästaveln är hobbyverksamhet. Det slår Skattemyndigheten i Uppsala fast och upptaxerar företaget Unique Dogs and Horses AB med närmare en halv miljon. Samtidigt har företagets pressats med korta svarstider. Ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten, men något anstånd med att betala den upptaxerade skatten har inte medgivits, trots den rättsliga prövningen.
NYHET Publicerad:

De blev årets vinnare i Serendipity Challenge

ALMEDALEN Av över 400 bidrag utsågs SaltX till årets tillväxtbolag och Sprinklebit till årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.
NYHET Publicerad:

Patentskydd lyckokast för Berries by Astrid

IMMATERIALRÄTT När forskaren Astrid Friborg startade företaget Berries by Astrid valde hon att skydda varumärket, produkten och tillverkningsprocessen. Det visade sig vara ett lyckokast eftersom försäljningen av licensrättigheter idag är en stor intäktskälla i företaget. Annars är många startupföretag dåliga på att skydda sina innovationer. Hälften av företagen har inget skydd alls, visar en undersökning från Awapatent.
NYHET Publicerad:

Edward Blom: Den motvillige entreprenören

TIO FRÅGOR Böcker, sommarvärd på radio, tv-personlighet, kulturhistoriker, gastronom och så en jullåt på det. Edward Bloms portfolio går inte av för hackor, men själv hävdar han att han är en ganska motvillig entreprenör. ”Många entreprenörer gillar vägen till målet. För mig kommer den riktiga lusten när något är färdigt.”