Systrarna som revolutionerar intimhygienen

Systrarna Asadi
Hedieh Asadi och Hasti Asadi driver företaget DeoDoc.
86

Nyföretagande DeoDoc startades för att ändra synen på intimhygien. Efter flera utmärkelser, hjälp från en inkubator och medialt genomslag vill nu systrarna Asadi att företaget ska bli världsledande. ”Huvudanledningen till att det är svårt att växa är att det är dyrt att anställa”, säger Hasti Asadi.

”Har ni haft problem med discoråtta eller pungsvett?”. Toppcheferna på Ikea, Microsoft och en rad andra storbolag i publiken blev paffa under tävlingen Business Challenge. Systrarna Hasti Asadi och Hedieh Asadi inväntade responsen från scenen. Sakta, men säkert övergick den pinsamma tystnaden till sorlande nyfikenhet. Isen var bruten. Ögonblicket skulle spela en avgörande roll för framväxandet av startupen DeoDoc, vars deospray ska revolutionera intimhygienen.

Hedieh Asadi jobbade som läkare på Karolinska Universitetssjukhuset och fick ofta frågor om varför oönskad odör, som inte är kopplad till dålig hygien eller vaginal sjukdom, kan uppstå i underlivet. Trots klinisk erfarenhet blev Hedieh svarslös varje gång, och vände sig till den medicinska litteraturen. Litteraturen beskrev att samma apokrina svettkörtlar som finns under armarna även finns i intimområdet. När hon delade med sig av sin nya upptäckt till lillasyster Hasti, nyutexaminerad från Handelshögskolan, föll allt på plats.

– Vi tänkte att om intimområdet har exakt samma svettkörtlar som armhålan och det idag finns deodoranter för under armarna, borde det följaktligen också finnas intimdeodoranter. Vi sonderade marknaden och upptäckte att det enbart fanns liknande produkter i USA och Australien, men de befintliga produkterna var verkningslösa då de snarare var en parfym än något som verkligen hämmade svettkörtlarna.

– Problemet med odör är utbrett, men många behandlar det antingen med att tvätta underlivet överdrivet mycket eller applicera parfymer och krämer, men de produkterna är inte lämpade för intimområdet. Sannolikheten att man får rubbad pH-balans, eksem eller allergier är stor, säger Hedieh Asadi.

Men inte minst var ämnet tabubelagt och pinsamt att prata om. Det tänkte systrarna ändra på. Hedieh sa upp sig från sitt jobb, kombinerade sitt medicinska kunnande med Hastis affärsmässiga kunskap, och startade DeoDoc. Genom att kontakta de främsta i branschen inledde duon ett samarbete med välkända kemister och en professor i gynekologi från Karolinska Institutet. Vinstsumman i samband med pitchen för toppcheferna i tävlingen Business Challenge gav tillsammans med ett ALMI-lån möjligheten att våga satsa.

Företaget fick en plats på Handelshögskolans inkubator SSE Business Lab, där många startups sett dagens ljus. Årligen startas tio till tolv företag inom inkubatorn. I våras lanserade DeoDoc sprayen på den svenska marknaden. Att befinna sig i en kreativ miljö med andra startups är en stor del av framgången, enligt systrarna.

– Här har vi fått hjälp med juridisk rådgivning från Vinge och redovisningshjälp från Deloitte. Dessutom är omgivningen stimulerande och utbytet mellan de andra företagen är stort. Här diskuteras allt från tekniska frågor till hur man får in kapital, säger Hasti Asadi.

Systrarna märker inte av att svenska startups skulle dra sig för att växa för mycket eller är rädda för att anställa.

– Jag upplever att viljan att växa är stor, inte minst för oss. Vi vill gärna anställa, till att börja med oss själva. Huvudanledningen till att det är svårt att växa är att det är dyrt att anställa, inte bara med lön utan även andra avgifter. Kanske skulle man kunna ta bort eller reducera arbetsgivaravgiften under en uppstartsfas, resonerar Hasti.

Hon tror att anledningen till den boom av startups vi ser beror på att det i Sverige finns en trygghet i systemet och i välfärden som gör att många vågar bli entreprenörer. Dessutom ska dominoeffekten av lyckade satsningar inte underskattas.

– Framgång föder framgång. Vi inspireras mycket av Klarna, som också startade i just den här inkubatorn. Vi vill bli nästa Klarna. Kan de så kan vi, säger Hasti.

Ambitionen att bryta tabun kring intimhygien verkar ha kommit en bit på vägen, åtminstone efter en översikt av det mediala genomslag som DeoDoc har fått sedan starten. ”The lady version of pungsvett”, skrev magasinet Elle och Expressen ville inte vara sämre och beskrev produkten som en ”deodorant i pärondoft för svettfri snippa”.

Vid årsskiftet lanserar DeoDoc en intimtvål och en deospray för killar. Samtidigt ska internationella marknader erövras och inte minst är det dags för Hasti och Hedieh att lämna inkubatorn efter 18 månader.

– Det är dags, vi är redo. Nu har vi ett etablerat företag som säljer och då är det dags att vi kommer ut i verkligheten på riktigt, säger Hedieh.

Innovativa hygienprodukter

Namn:DeoDoc
Startår:2013
Gör:Deodorant för intimhygien.
Grundare:Hasti Asadi och Hedieh Asadi
Ort:Stockholm
Omsättning:”För tidigt att säga då produkten lanserades i våras. Men vi säljer och växer.”

Jakob Stenberg