Trippel skattechock drabbar företagare

Skatter Regeringen vill höja arbetsgivaravgiften för unga, begränsa Rot-avdraget och höja bensinskatterna. Företagaren Kent Blomquist riskerar att drabbas av samtliga förslag. ”Det blir uppsägningar, framför allt unga får gå”, säger han och menar att det är en viktig glesbygdsfråga.

Kent Blomquist BN Måleri
Foto: Johan Gunsèus/TT
"Vi kanske skulle kunna parera ett eller ett par företagarfientliga förslag, men till slut blir det ohållbart", säger Kent Blomquist.

Kent Blomquist driver BN Måleri i Örnsköldsvik som utför bygg-, måleri-, och hushållsnära tjänster. Företaget vill vara en viktig arbetsgivare för unga på orten, 25 procent av de anställda är under 26 år. Men nu riskerar de unga medarbetarna att bli utan jobb. Företaget riskerar nämligen att drabbas av tre stora skattesmällar på ett bräde till följd av förslag som regeringen vill eller precis har drivit igenom.

– Vi drabbas från alla möjliga håll. Det kommer skattehöjningar från höger, vänster, uppifrån och nedifrån, säger han.

Den första skattechocken kom den 1 augusti 2015 när arbetsgivaravgiften för unga i princip fördubblades till 25,46 procent. I juli 2016 väntas avgiften höjas ytterligare till 31,42 procent. Kent Blomquist berättar att företaget i nuläget har fyra medarbetare under 26 år, och att de hade planer på att anställa fler. I stället verkar det som att ungdomarna kommer att bli utan jobb.

– Det blir för dyrt för oss att behålla dem. Inte i något annat land kostar en ung utan erfarenhet så mycket som här i Sverige. De höga instegslönerna gör att vi framöver tvingas prioritera äldre och mer erfarna personer när vi anställer, säger han.

Dessutom är Kent Blomquist orolig över regeringens uttalade ambitioner att höja skatten på drivmedel trots löften innan valet om att så inte skulle ske. Från och med nästa år ska skatten på bensin höjas med 44 öre plus moms per liter, och med 48 öre plus moms för diesel. Även skatten på flytande biodrivmedel ska höjas i motsvarande grad, är tanken. Dessa åtgärder innebär ett kraftigt slag mot BN Måleri som dagligen åker flera mil för att komma ut till sina kunder som ofta bor ute på landet.

– Höjda bensinskatter drabbar inte bara oss utan hela glesbygden. Konsekvensen blir att vi tvingas höja priserna, och det blir slutkunden som får betala. I förlängningen kommer det att innebära att folk tackar nej till våra tjänster, eftersom de inte längre har råd. Marginalerna i den här branschen är små, vi påverkas snabbt om förutsättningarna förändras. Summan av kardemumman är att vi förlorar uppdrag och tvingas säga upp folk.

Det tredje och kanske allvarligaste hotet mot företagets verksamhet är den förestående sänkningen av Rot-avdraget. Regeringen vill begränsa Rot-avdraget från 50 till 30 procent från årsskiftet, trots tydliga löften innan valet om att avdraget skulle vara oförändrat. En katastrof kort och gott, betonar Kent Blomquist.

– Just nu har vi en dopad konjunktur. Lite kort förklarat: fram till jul kommer vi att tvingas säga nej till uppdrag på grund av att så många vill utnyttja avdragsmöjligheten. Efter jul kommer vi att tvingas säga upp folk på grund av arbetsbrist. Framför allt unga får gå, man blir så oerhört trött, säger han.

Sedan Rot-avdraget infördes 2008 har omkring 20 000 vita jobb skapats i byggbranschen. Nu är drygt 8 000 av dessa jobb i fara, enligt en färsk undersökning från branschorganisationen Sveriges Byggindustrier. Innan Rot-avdraget hade BN Måleri inga privatkunder. Idag utgör den privata marknaden omkring 30 procent av företagets omsättning.

– För det har vi enbart Rot-avdraget att tacka. Innan avdraget hade folk inte råd med våra tjänster och så kommer det att bli igen. Vi kan inte konkurrera med den svarta marknaden. Vi har med andra ord en stor portion uppsägningar och elände framför oss.

Som företagare måste man kunna planera för att spelreglerna på marknaden ändras. Men att drabbas av tre skattesmällar på en och samma gång är lite väl magstarkt, anser Kent Blomquist.

– Vi kanske skulle kunna parera ett eller ett par företagarfientliga förslag, men till slut blir det ohållbart.

Nils Karlsson, vd på Näringslivets forskningsinstitut Ratio, förstår Kent Blomquists oro. Det är klart att det är svårt för företag att planera långsiktigt när förutsättningarna riskerar att förändras så fundamentalt på flera områden samtidigt, betonar han.
 
– Det finns uppenbara hot mot framför allt personalintensiva företag. Är du dessutom en företagare som satsar och tror på ungdomar eller andra utan erfarenhet drabbas du extra hårt. Konsekvensen blir att anställda som inte har hunnit visa sin kompetens hamnar utanför arbetsmarknaden, säger han. 

Regeringens mål är att ha EU:s lägsta arbetslöshet 2020. Kent Blomquist förstår inte hur de tänker.

– Resultatet av deras politik är att jag och många andra tvingas skära ned och säga upp ungdomar.

Regeringens förslag

Arbetsgivaravgiften för unga

Den första augusti 2015 höjde regeringen arbetsgivaravgiften för personer födda 1992 eller senare från 10,21 till 25,46 procent. Den första augusti höjde regeringen dessutom arbetsgivaravgiften för personer födda 1990 eller 1991 från 15,49 till 25,46 procent. Regeringens plan är att i juli 2016 höja arbetsgivaravgiften för samtliga ungdomar till 31,42 procent.

Regeringen motiverar de höjda sociala avgifterna med att nedsättningen har varit en ineffektiv åtgärd för att skapa jobb.

Bensinskatterna

Den första januari 2016 vill regeringen höja skatten på bensin med 44 öre plus moms per liter, och skatten på diesel med 48 öre plus moms. Dessutom vill regeringen höja skatterna för flytande biodrivmedel i motsvarande grad.

Rot-avdraget

Regeringens förslag innebär att man inte längre får dra av 50 procent av kostnaden vid Rot-arbeten, utan endast 30 procent. Genom att sänka Rot-avdraget hoppas regeringen att få in pengar till att bygga bostäder.

Så kan BN Måleri drabbas
  • Höjd arbetsgivaravgift för unga: Fyra ungdomar sägs upp och äldre med erfarenhet prioriteras vid framtida anställningar.
  • Sänkt Rot-avdrag: 30 procent av omsättningen försvinner. Leder till uppsägningar.
  • Höjda bensinskatter: Prishöjningar för kunder på glesbygden. Färre uppdrag och risk för uppsägningar.
Daniel Mellwing