Johan Gustafsson, vd och medgrundare av Visiba.
Foto: Thomas Johansson/ TT

Svensk sjukvård står inför en gigantisk utmaning när den ska ställa om till att bli digital. Visiba har hittat ett framgångsrecept i att guida vårdgivare genom processen. ”Efter ett gediget fotarbete, där vi lyssnat till vad landsting och vårdcentraler vill ha, så har vi landat i att jobba med den befintliga vården och hjälpa dem att hitta bättre förutsättningar för att möta framtiden,” säger Johan Gustafsson, vd och medgrundare av Visiba.

NYHET Publicerad

Uppstickaren som digitaliserar landets vårdcentraler

E-HÄLSA Visiba är uppstickaren som utmanar Kry och Min Doktor och som snabbt blivit ett hett namn på e-hälsomarknaden. Istället för att konkurrera med befintliga vårdgivare hjälper företaget till att digitalisera vanliga vårdcentraler. Det är ett koncept som hittills lockat till sig hugade investerare och 14 miljoner kronor.

Våren 2014 besökte Johan Gustafsson, vd för Visiba, sin första sjukvårdsmässa. Uppdraget var att ragga kunder som var redo att ge sig i kast med digitaliseringen av vården. Han möttes av ett minst sagt svalt intresse.

– Jag fick ofta svaret: ”Ja, det är ju också ett sätt att bedriva vård på”. Men ingen sträckte ut en hand och bad om hjälp.

Två år senare, på samma mässa, var digitaliseringen av vården det enda det pratades om, enligt Johan Gustafsson.

Men även om fler och fler inom vården har insett betydelsen av att hoppa på digitaliseringståget står många fortfarande handfallna inför uppgiften. Johan Gustafsson får ofta frågorna: Var ska vi börja? Hur gör vi?

Vårdpersonalen har sett hur digitala vårdcentraler som Kry och Min doktor snabbt blivit populära alternativ och vill själva hänga på. Det är här som Visiba hittat sin nisch. Företaget erbjuder en helhetslösning till redan befintliga vårdcentraler att bli digitala.  

– Vi erbjuder en plattform som hjälper vårdcentralerna att styra upp sina patientflöden, bland annat med bokning och genomförande av digitala vårdbesök. Vi erbjuder även möjligheten att skräddarsy en egen app för videosamtal mellan läkare och patient.

Sedan sommaren 2014 har Visiba vuxit från 1 till 15 anställda. Bolaget har ett 30-tal kunder i fem länder och bland dessa sex landsting i Sverige. Hittills har företaget tagit in 14 miljoner kronor i riskkapital. En aktningsfull summa pengar, men modest i förhållande till andra e-hälsobolag som exempelvis Kry och Min Doktor, som båda tagit in över 60 miljoner kronor i riskkapital. 

Annons

– Vi har helt olika affärsmodeller. De erbjuder ett färdigt koncept med egna läkare. Deras springande punkt är att de måste bygga upp stora kundlistor, vilket i sin tur kräver marknadsföring i massor och det kostar pengar. För oss räcker det att besöka mässor och boka möten med vårdgivarna eftersom det är där våra kunder, landsting och vårdcentraler, finns, säger Johan Gustafsson. 

När Visiba förra året fick ta emot pris som Årets främsta tillväxtbolag i entreprenörstävlingen ”The Serendipity Challenge”, konstaterade Johan Gustafsson från scenen, att om sjukvården gör sitt jobb så kommer inte aktörer som Kry och Min doktor att behövas.

– Visst, det var lite för att sticka ut hakan. Att de här nya e-hälsobolagen fått fäste är ju i sig ett tecken på att det finns ett glapp i marknaden där vården inte lyckats täcka den växande efterfrågan. Men samtidigt finns det mycket vården kan göra i sin egen organisation.

Han håller med om att det råder en hajp kring branschen, inte minst sedan sjukvårdsminister Gabriel Wikström (S), gick ut och sa att Sverige ska bli bäst på e-hälsa år 2025. Men Johan Gustafsson påpekar att det inte går att dra paralleller till den investeringshets som rådde under it-yran.

– I de samtal vi haft med investerare ställs det tydliga krav och förs diskussioner om betydelsen av att sitta på sunda intäktsmodeller. Fokus ligger på att hitta rätt betalningsmodeller.

Vinnarna, när e-hälsoboomen lagt sig, spår han är de entreprenörer som inte bygger bolag på isolerade öar i vårdsektorn.

– Jag tror att företag som ser till att erbjuda en tjänst som går att plugga in i den befintliga vårdkedjans strukturer har en fördel, säger Johan Gustafsson.

Visiba står nu inför en expansion av sitt koncept till Finland, Norge, Danmark och Storbritannien. Utmaningen är att klara ytterligare en fas av snabb tillväxt.

– Vi får förfrågningar om hjälp från svenska vårdsektorn men också från andra länder. Utmaningen för oss just nu är att orka växa i takt med efterfrågan. Bara att hitta kompetens, styra upp organisationen och att hitta kapitalmässigt smarta lösningar kräver mycket jobb.

Hjälper vårdcentraler bli digitala

Namn: Visiba
Startår: 2014
Grundare: Johan Gustafsson, Andreas Larsson, Samuel Sporrenstrand och Mike Blixt
Verksamhet: Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien
Anställda: 15 personer
Omsättning: 600 000 kronor 2016

Johan Gustafssons 3 tips: Så blir du en e-hälsovinnare
  1. Se till att er affärsidé löser ett tydligt problem hos kunden.
  2. Skapa en användarupplevelse i världsklass.
  3. Bygg tjänsten så att den går att koppla på befintliga vårdsystem.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Regeringen lanserar förenklingspaket för företag

REGELKRÅNGEL Förutom problemen med konkurrens och kompetensförsörjning upplever många företagare att lagar och myndighetsregler hindrar tillväxt. Nu lanserar närings- och innovationsminister Mikael Damberg ett förenklingspaket för företag.
NYHET Publicerad:

Skatteverket kräver in pengarna – trots att frågan inte är avgjord i rätten

SKATTER Hästaveln är hobbyverksamhet. Det slår Skattemyndigheten i Uppsala fast och upptaxerar företaget Unique Dogs and Horses AB med närmare en halv miljon. Samtidigt har företagets pressats med korta svarstider. Ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten, men något anstånd med att betala den upptaxerade skatten har inte medgivits, trots den rättsliga prövningen.
NYHET Publicerad:

De blev årets vinnare i Serendipity Challenge

ALMEDALEN Av över 400 bidrag utsågs SaltX till årets tillväxtbolag och Sprinklebit till årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.
NYHET Publicerad:

Patentskydd lyckokast för Berries by Astrid

IMMATERIALRÄTT När forskaren Astrid Friborg startade företaget Berries by Astrid valde hon att skydda varumärket, produkten och tillverkningsprocessen. Det visade sig vara ett lyckokast eftersom försäljningen av licensrättigheter idag är en stor intäktskälla i företaget. Annars är många startupföretag dåliga på att skydda sina innovationer. Hälften av företagen har inget skydd alls, visar en undersökning från Awapatent.
NYHET Publicerad:

Strävsamhet och ansträngning ska leda till framgång

DEBATT Det ska alltid löna sig att arbeta framför att leva på bidrag. Det menar Moderata Ungdomsförbundets Benjamin Dousa som både vill sänka bidragen och minska skatterna för att människor ska komma i arbete och bli integrerade.
NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

Upphandlingar drar ner brallorna på företagare

DEBATT Statliga bolag ska välja seriösa hotell- och restaurangleverantörer som försäkrar sina medarbetare och tar ansvar för gästerna. Det är fel att välja leverantör enbart baserat på pris, menar hotelldirektören Suzanne Parenius, vd på Hjortviken konferens.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.
NYHET Publicerad:

Så slår den höjda entreprenörsskatten mot ditt företag

3:12-REGLERNA Trots massiv kritik från Företagarsverige tänker regeringen ändra de så kallade 3:12-reglerna, eller entreprenörsskatten. 167 000 svenska företagare drabbas därmed av en skattehöjning på sammanlagt tre miljarder kronor. Hårdast drabbas de mindre fåmansbolagen. Revisorn Carl-Magnus Falk har tagit fram en modell som hjälper småföretagare att räkna fram hur de nya reglerna slår mot just deras företag.
NYHET Publicerad:

På tur till Stockholms smultronställen

NYKLÄCKT För sex år sedan köpte Peter Ekblom en Vespa och började köra runt sina kompisar till olika smultronställen i Stockholm. Nu erbjuder han skräddarsydda turer med vespor runt i staden och har även ett samarbete med Piaggio group som tillverkar vespor i Italien.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.