Johan Gustafsson, vd och medgrundare av Visiba.
Foto: Thomas Johansson/ TT

Svensk sjukvård står inför en gigantisk utmaning när den ska ställa om till att bli digital. Visiba har hittat ett framgångsrecept i att guida vårdgivare genom processen. ”Efter ett gediget fotarbete, där vi lyssnat till vad landsting och vårdcentraler vill ha, så har vi landat i att jobba med den befintliga vården och hjälpa dem att hitta bättre förutsättningar för att möta framtiden,” säger Johan Gustafsson, vd och medgrundare av Visiba.

NYHET Publicerad

Uppstickaren som digitaliserar landets vårdcentraler

E-HÄLSA Visiba är uppstickaren som utmanar Kry och Min Doktor och som snabbt blivit ett hett namn på e-hälsomarknaden. Istället för att konkurrera med befintliga vårdgivare hjälper företaget till att digitalisera vanliga vårdcentraler. Det är ett koncept som hittills lockat till sig hugade investerare och 14 miljoner kronor.

Våren 2014 besökte Johan Gustafsson, vd för Visiba, sin första sjukvårdsmässa. Uppdraget var att ragga kunder som var redo att ge sig i kast med digitaliseringen av vården. Han möttes av ett minst sagt svalt intresse.

– Jag fick ofta svaret: ”Ja, det är ju också ett sätt att bedriva vård på”. Men ingen sträckte ut en hand och bad om hjälp.

Två år senare, på samma mässa, var digitaliseringen av vården det enda det pratades om, enligt Johan Gustafsson.

Men även om fler och fler inom vården har insett betydelsen av att hoppa på digitaliseringståget står många fortfarande handfallna inför uppgiften. Johan Gustafsson får ofta frågorna: Var ska vi börja? Hur gör vi?

Vårdpersonalen har sett hur digitala vårdcentraler som Kry och Min doktor snabbt blivit populära alternativ och vill själva hänga på. Det är här som Visiba hittat sin nisch. Företaget erbjuder en helhetslösning till redan befintliga vårdcentraler att bli digitala.  

– Vi erbjuder en plattform som hjälper vårdcentralerna att styra upp sina patientflöden, bland annat med bokning och genomförande av digitala vårdbesök. Vi erbjuder även möjligheten att skräddarsy en egen app för videosamtal mellan läkare och patient.

Sedan sommaren 2014 har Visiba vuxit från 1 till 15 anställda. Bolaget har ett 30-tal kunder i fem länder och bland dessa sex landsting i Sverige. Hittills har företaget tagit in 14 miljoner kronor i riskkapital. En aktningsfull summa pengar, men modest i förhållande till andra e-hälsobolag som exempelvis Kry och Min Doktor, som båda tagit in över 60 miljoner kronor i riskkapital. 

– Vi har helt olika affärsmodeller. De erbjuder ett färdigt koncept med egna läkare. Deras springande punkt är att de måste bygga upp stora kundlistor, vilket i sin tur kräver marknadsföring i massor och det kostar pengar. För oss räcker det att besöka mässor och boka möten med vårdgivarna eftersom det är där våra kunder, landsting och vårdcentraler, finns, säger Johan Gustafsson. 

När Visiba förra året fick ta emot pris som Årets främsta tillväxtbolag i entreprenörstävlingen ”The Serendipity Challenge”, konstaterade Johan Gustafsson från scenen, att om sjukvården gör sitt jobb så kommer inte aktörer som Kry och Min doktor att behövas.

– Visst, det var lite för att sticka ut hakan. Att de här nya e-hälsobolagen fått fäste är ju i sig ett tecken på att det finns ett glapp i marknaden där vården inte lyckats täcka den växande efterfrågan. Men samtidigt finns det mycket vården kan göra i sin egen organisation.

Han håller med om att det råder en hajp kring branschen, inte minst sedan sjukvårdsminister Gabriel Wikström (S), gick ut och sa att Sverige ska bli bäst på e-hälsa år 2025. Men Johan Gustafsson påpekar att det inte går att dra paralleller till den investeringshets som rådde under it-yran.

– I de samtal vi haft med investerare ställs det tydliga krav och förs diskussioner om betydelsen av att sitta på sunda intäktsmodeller. Fokus ligger på att hitta rätt betalningsmodeller.

Vinnarna, när e-hälsoboomen lagt sig, spår han är de entreprenörer som inte bygger bolag på isolerade öar i vårdsektorn.

– Jag tror att företag som ser till att erbjuda en tjänst som går att plugga in i den befintliga vårdkedjans strukturer har en fördel, säger Johan Gustafsson.

Visiba står nu inför en expansion av sitt koncept till Finland, Norge, Danmark och Storbritannien. Utmaningen är att klara ytterligare en fas av snabb tillväxt.

– Vi får förfrågningar om hjälp från svenska vårdsektorn men också från andra länder. Utmaningen för oss just nu är att orka växa i takt med efterfrågan. Bara att hitta kompetens, styra upp organisationen och att hitta kapitalmässigt smarta lösningar kräver mycket jobb.

Hjälper vårdcentraler bli digitala

Namn: Visiba
Startår: 2014
Grundare: Johan Gustafsson, Andreas Larsson, Samuel Sporrenstrand och Mike Blixt
Verksamhet: Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien
Anställda: 15 personer
Omsättning: 600 000 kronor 2016

Johan Gustafssons 3 tips: Så blir du en e-hälsovinnare
  1. Se till att er affärsidé löser ett tydligt problem hos kunden.
  2. Skapa en användarupplevelse i världsklass.
  3. Bygg tjänsten så att den går att koppla på befintliga vårdsystem.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

”Jag vill höra massa galna affärsidéer”

HALLÅ DÄR... Maria Mattsson Mähl, en av Tidningen Entreprenörs krönikörer, som åter igen kommer att ta plats i en webbserie som företagsängel.
NYHET Publicerad:

Driver du Nordens mest innovativa bolag?

TÄVLING Nu har anmälan till Sveriges största entreprenörstävling för startup- och tillväxtbolag öppnat. I Serendipity Challenge kommer 50 av Sveriges och Nordens mest innovativa framtidsbolag tävla om titlarna “Årets startupbolag” och “Årets tillväxtbolag”.
NYHET Publicerad:

Uppkopplad hälsa lockar techföretag och investerare

E-HÄLSA Sverige ska bli bäst i världen på e-hälsa till år 2025 har regeringen satt som mål. Det har fått riskkapitalister och unga techföretag att flockas kring branschen och ta fram nya innovativa lösningar för digitalisering inom vården. Förra året investerades nästan en halv miljard kronor i medtechsektorn. Entreprenör har träffat två heta startupföretag, Visiba och Tummy Lab, som båda dragit till sig investerarnas intresse.
NYHET Publicerad:

Bygdens son blåste liv i glasbruket

ENTREPRENÖR 2015 stod Reijmyre glasbruk på randen till konkurs. Då bestämde sig bygdens son, Ulf Rosén, för att flytta hem till Östergötland och försöka rädda bruket. Tidningen Entreprenör har besökt bruksorten och under en rundvandring berättar Ulf Rosén om utmaningarna med att ta över ett konkursbo och hur det är att axla rollen som hans far en gång hade, som ägare och vd för anrika Reijmyre.
NYHET Publicerad:

Lång kö på Lantmäteriet sinkar tillväxt

REGELKRÅNGEL Lantmäteriets långa kötider slår hårt mot landets företag. Att få fram en fastighetsbeteckning för en ny tomt kan ta över ett år. Nu har några kommuner skrivit ett protestbrev mot att väntetiderna hindrar tillväxten.
NYHET Publicerad:

Mentor satte snurr på omsättningen

I PRAKTIKEN När Dag Malgeryd tog hjälp av en mentor fick omsättningen i hans nystartade företag Recaremed en ordentlig skjuts. "Jag har sparat in flera års arbete på att slippa sitta och leta upp den här informationen själv”, säger han.
NYHET Publicerad:

Olyckan blev starten – hans proteser gör exportsuccé

ENTREPRENÖR Christoffer Lindhe vaknade upp på sjukhuset med båda benen och en arm borta. Men istället för att se livet som förstört valde han att resa sig och komma igen. Med utgångspunkt i sitt eget handikapp har han skapat en helt ny fotprotes, unik i världen. I år startar lanseringen av Xtend Foot i Europa.
NYHET Publicerad:

Medarbetarna stal företagshemligheter – nu har de fällts i tre domstolar

STÖLD Tre medarbetare sa upp sig och startade eget i samma bransch och efter att ha stulit hela kundregistret. Det bestraffades med rekordhöga böter i Hovrätten. Nu har även AD fastställt skuld och höga böter.
NYHET Publicerad:

Rullande frisersalong gasar vidare

VAD HÄNDE SEN ”Jag kan klippa och jag kan köra bil.” Med de två kompetenserna i bagaget startade Sandra Wik frisörföretaget Cut and Drive. Det är en affärsidé som rullar på i allt högre hastighet och nu också kompletterats med en fast salong.
NYHET Publicerad:

Striden om personaloptionerna

SKATTEREGLER Personaloptioner är ofta en nyckelfaktor för små tillväxtföretag som vill rekrytera topptalanger. I slutet av förra året lade regeringen fram ett förslag på nya skattelättnader för den här typen av incitamentsprogram. Men förslaget väckte ett ramaskri i startupvärlden. Företag som Spotify och Klarna sågar förslaget eftersom så få bolag omfattas av de nya reglerna.
NYHET Publicerad:

Inspiration för alla blivande exportörer

EXPORT Inspiration är nyckeln för framför allt de medelstora svenska företagen som har modet att satsa på export. Det framgår av boken ”Miljardvallen”.
NYHET Publicerad:

Orimliga kontroller vid upphandling

UPPHANDLING Färre anbud, mer pappersarbete och integritetskränkande. Krav på utdrag ur belastningsregistret vid offentlig upphandling får flera negativa konsekvenser. ”En vansinnig administration väntar”, säger Marcus Westdahl, vd för möbelföretaget European Furniture Group.
NYHET Publicerad:

Andreas Carlsson: "Jag är ett vanligt popsnöre som halkade in på investeringar och entreprenörskap”

TIO FRÅGOR Han började sitt yrkesliv som låtskrivare och har flera listettor med världsartister på sin cv. Sedan dess har Andreas Carlsson startat skolor, suttit i juryn för ”Idol” och ”X Factor” och blivit en investerare av rang. Bäst mår han när han är på språng.
NYHET Publicerad:

Gamla bilbälten guld värda för Johanna

NYKLÄCKT För Johanna Boman är bilvrak en skattgömma. Hon använder begagnade bilbälten som material till Rebelts designade väska.
NYHET Publicerad:

Amerikansk dröm i svensk succéförpackning

ENTREPRENÖR De flesta skulle nog gissa att design- och inredningsföretaget Lexington är amerikanskt. Men bakom varumärket står den svenska designentreprenören Kristina Lindhe. Under 20 år har hon byggt upp ett företag som säljer amerikansk livsstil mer framgångsrikt än amerikanarna själva.