Uppstickaren som digitaliserar landets vårdcentraler

Johan Gustafsson, vd och medgrundare av Visiba.
Foto: Thomas Johansson/ TT
Svensk sjukvård står inför en gigantisk utmaning när den ska ställa om till att bli digital. Visiba har hittat ett framgångsrecept i att guida vårdgivare genom processen. ”Efter ett gediget fotarbete, där vi lyssnat till vad landsting och vårdcentraler vill ha, så har vi landat i att jobba med den befintliga vården och hjälpa dem att hitta bättre förutsättningar för att möta framtiden,” säger Johan Gustafsson, vd och medgrundare av Visiba.
79

E-hälsa Visiba är uppstickaren som utmanar Kry och Min Doktor och som snabbt blivit ett hett namn på e-hälsomarknaden. Istället för att konkurrera med befintliga vårdgivare hjälper företaget till att digitalisera vanliga vårdcentraler. Det är ett koncept som hittills lockat till sig hugade investerare och 14 miljoner kronor.

Våren 2014 besökte Johan Gustafsson, vd för Visiba, sin första sjukvårdsmässa. Uppdraget var att ragga kunder som var redo att ge sig i kast med digitaliseringen av vården. Han möttes av ett minst sagt svalt intresse.

– Jag fick ofta svaret: ”Ja, det är ju också ett sätt att bedriva vård på”. Men ingen sträckte ut en hand och bad om hjälp.

Två år senare, på samma mässa, var digitaliseringen av vården det enda det pratades om, enligt Johan Gustafsson.

Men även om fler och fler inom vården har insett betydelsen av att hoppa på digitaliseringståget står många fortfarande handfallna inför uppgiften. Johan Gustafsson får ofta frågorna: Var ska vi börja? Hur gör vi?

Vårdpersonalen har sett hur digitala vårdcentraler som Kry och Min doktor snabbt blivit populära alternativ och vill själva hänga på. Det är här som Visiba hittat sin nisch. Företaget erbjuder en helhetslösning till redan befintliga vårdcentraler att bli digitala.  

– Vi erbjuder en plattform som hjälper vårdcentralerna att styra upp sina patientflöden, bland annat med bokning och genomförande av digitala vårdbesök. Vi erbjuder även möjligheten att skräddarsy en egen app för videosamtal mellan läkare och patient.

Sedan sommaren 2014 har Visiba vuxit från 1 till 15 anställda. Bolaget har ett 30-tal kunder i fem länder och bland dessa sex landsting i Sverige. Hittills har företaget tagit in 14 miljoner kronor i riskkapital. En aktningsfull summa pengar, men modest i förhållande till andra e-hälsobolag som exempelvis Kry och Min Doktor, som båda tagit in över 60 miljoner kronor i riskkapital. 

– Vi har helt olika affärsmodeller. De erbjuder ett färdigt koncept med egna läkare. Deras springande punkt är att de måste bygga upp stora kundlistor, vilket i sin tur kräver marknadsföring i massor och det kostar pengar. För oss räcker det att besöka mässor och boka möten med vårdgivarna eftersom det är där våra kunder, landsting och vårdcentraler, finns, säger Johan Gustafsson. 

När Visiba förra året fick ta emot pris som Årets främsta tillväxtbolag i entreprenörstävlingen ”The Serendipity Challenge”, konstaterade Johan Gustafsson från scenen, att om sjukvården gör sitt jobb så kommer inte aktörer som Kry och Min doktor att behövas.

– Visst, det var lite för att sticka ut hakan. Att de här nya e-hälsobolagen fått fäste är ju i sig ett tecken på att det finns ett glapp i marknaden där vården inte lyckats täcka den växande efterfrågan. Men samtidigt finns det mycket vården kan göra i sin egen organisation.

Han håller med om att det råder en hajp kring branschen, inte minst sedan sjukvårdsminister Gabriel Wikström (S), gick ut och sa att Sverige ska bli bäst på e-hälsa år 2025. Men Johan Gustafsson påpekar att det inte går att dra paralleller till den investeringshets som rådde under it-yran.

– I de samtal vi haft med investerare ställs det tydliga krav och förs diskussioner om betydelsen av att sitta på sunda intäktsmodeller. Fokus ligger på att hitta rätt betalningsmodeller.

Vinnarna, när e-hälsoboomen lagt sig, spår han är de entreprenörer som inte bygger bolag på isolerade öar i vårdsektorn.

– Jag tror att företag som ser till att erbjuda en tjänst som går att plugga in i den befintliga vårdkedjans strukturer har en fördel, säger Johan Gustafsson.

Visiba står nu inför en expansion av sitt koncept till Finland, Norge, Danmark och Storbritannien. Utmaningen är att klara ytterligare en fas av snabb tillväxt.

– Vi får förfrågningar om hjälp från svenska vårdsektorn men också från andra länder. Utmaningen för oss just nu är att orka växa i takt med efterfrågan. Bara att hitta kompetens, styra upp organisationen och att hitta kapitalmässigt smarta lösningar kräver mycket jobb.

Hjälper vårdcentraler bli digitala

Namn: Visiba
Startår: 2014
Grundare: Johan Gustafsson, Andreas Larsson, Samuel Sporrenstrand och Mike Blixt
Verksamhet: Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien
Anställda: 15 personer
Omsättning: 600 000 kronor 2016

Johan Gustafssons 3 tips: Så blir du en e-hälsovinnare
  1. Se till att er affärsidé löser ett tydligt problem hos kunden.
  2. Skapa en användarupplevelse i världsklass.
  3. Bygg tjänsten så att den går att koppla på befintliga vårdsystem.
PH