Johan Gustafsson, vd och medgrundare av Visiba.
Foto: Thomas Johansson/ TT

Svensk sjukvård står inför en gigantisk utmaning när den ska ställa om till att bli digital. Visiba har hittat ett framgångsrecept i att guida vårdgivare genom processen. ”Efter ett gediget fotarbete, där vi lyssnat till vad landsting och vårdcentraler vill ha, så har vi landat i att jobba med den befintliga vården och hjälpa dem att hitta bättre förutsättningar för att möta framtiden,” säger Johan Gustafsson, vd och medgrundare av Visiba.

NYHET Publicerad

Uppstickaren som digitaliserar landets vårdcentraler

E-HÄLSA Visiba är uppstickaren som utmanar Kry och Min Doktor och som snabbt blivit ett hett namn på e-hälsomarknaden. Istället för att konkurrera med befintliga vårdgivare hjälper företaget till att digitalisera vanliga vårdcentraler. Det är ett koncept som hittills lockat till sig hugade investerare och 14 miljoner kronor.

Våren 2014 besökte Johan Gustafsson, vd för Visiba, sin första sjukvårdsmässa. Uppdraget var att ragga kunder som var redo att ge sig i kast med digitaliseringen av vården. Han möttes av ett minst sagt svalt intresse.

– Jag fick ofta svaret: ”Ja, det är ju också ett sätt att bedriva vård på”. Men ingen sträckte ut en hand och bad om hjälp.

Två år senare, på samma mässa, var digitaliseringen av vården det enda det pratades om, enligt Johan Gustafsson.

Men även om fler och fler inom vården har insett betydelsen av att hoppa på digitaliseringståget står många fortfarande handfallna inför uppgiften. Johan Gustafsson får ofta frågorna: Var ska vi börja? Hur gör vi?

Vårdpersonalen har sett hur digitala vårdcentraler som Kry och Min doktor snabbt blivit populära alternativ och vill själva hänga på. Det är här som Visiba hittat sin nisch. Företaget erbjuder en helhetslösning till redan befintliga vårdcentraler att bli digitala.  

– Vi erbjuder en plattform som hjälper vårdcentralerna att styra upp sina patientflöden, bland annat med bokning och genomförande av digitala vårdbesök. Vi erbjuder även möjligheten att skräddarsy en egen app för videosamtal mellan läkare och patient.

Sedan sommaren 2014 har Visiba vuxit från 1 till 15 anställda. Bolaget har ett 30-tal kunder i fem länder och bland dessa sex landsting i Sverige. Hittills har företaget tagit in 14 miljoner kronor i riskkapital. En aktningsfull summa pengar, men modest i förhållande till andra e-hälsobolag som exempelvis Kry och Min Doktor, som båda tagit in över 60 miljoner kronor i riskkapital. 

Annons

– Vi har helt olika affärsmodeller. De erbjuder ett färdigt koncept med egna läkare. Deras springande punkt är att de måste bygga upp stora kundlistor, vilket i sin tur kräver marknadsföring i massor och det kostar pengar. För oss räcker det att besöka mässor och boka möten med vårdgivarna eftersom det är där våra kunder, landsting och vårdcentraler, finns, säger Johan Gustafsson. 

När Visiba förra året fick ta emot pris som Årets främsta tillväxtbolag i entreprenörstävlingen ”The Serendipity Challenge”, konstaterade Johan Gustafsson från scenen, att om sjukvården gör sitt jobb så kommer inte aktörer som Kry och Min doktor att behövas.

– Visst, det var lite för att sticka ut hakan. Att de här nya e-hälsobolagen fått fäste är ju i sig ett tecken på att det finns ett glapp i marknaden där vården inte lyckats täcka den växande efterfrågan. Men samtidigt finns det mycket vården kan göra i sin egen organisation.

Han håller med om att det råder en hajp kring branschen, inte minst sedan sjukvårdsminister Gabriel Wikström (S), gick ut och sa att Sverige ska bli bäst på e-hälsa år 2025. Men Johan Gustafsson påpekar att det inte går att dra paralleller till den investeringshets som rådde under it-yran.

– I de samtal vi haft med investerare ställs det tydliga krav och förs diskussioner om betydelsen av att sitta på sunda intäktsmodeller. Fokus ligger på att hitta rätt betalningsmodeller.

Vinnarna, när e-hälsoboomen lagt sig, spår han är de entreprenörer som inte bygger bolag på isolerade öar i vårdsektorn.

– Jag tror att företag som ser till att erbjuda en tjänst som går att plugga in i den befintliga vårdkedjans strukturer har en fördel, säger Johan Gustafsson.

Visiba står nu inför en expansion av sitt koncept till Finland, Norge, Danmark och Storbritannien. Utmaningen är att klara ytterligare en fas av snabb tillväxt.

– Vi får förfrågningar om hjälp från svenska vårdsektorn men också från andra länder. Utmaningen för oss just nu är att orka växa i takt med efterfrågan. Bara att hitta kompetens, styra upp organisationen och att hitta kapitalmässigt smarta lösningar kräver mycket jobb.

Hjälper vårdcentraler bli digitala

Namn: Visiba
Startår: 2014
Grundare: Johan Gustafsson, Andreas Larsson, Samuel Sporrenstrand och Mike Blixt
Verksamhet: Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien
Anställda: 15 personer
Omsättning: 600 000 kronor 2016

Johan Gustafssons 3 tips: Så blir du en e-hälsovinnare
  1. Se till att er affärsidé löser ett tydligt problem hos kunden.
  2. Skapa en användarupplevelse i världsklass.
  3. Bygg tjänsten så att den går att koppla på befintliga vårdsystem.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.