NYHET Publicerad

”Vi kan bli en del av lösningen på cancergåtan”

INNOVATION Medicinteknikföretaget Clinical Laserthermia Systems har utvecklat en metod för att behandla cancer med hjälp av laser. Produktutvecklingen har kommit långt och nu är dags att lägga mer resurser på försäljning och marknadsföring än forskning. Detta har imponerat på flera investerare och bolaget har även håvat in 20 miljoner kronor från EU.

Life Science
Life science

Lars-Erik Eriksson, medgrundare och vd för Clinical Laserthermia Systems, CLS.

– Fokus ligger nu på att kontakta kliniker och upprätta affärssamarbeten, säger Lars-Erik Eriksson, medgrundare och vd för Clinical Laserthermia Systems, CLS.

Att investerare och även medicinska bedömare tror på företaget och dess metod blev tydligt i början på året när bolagets nyemission, på drygt 20 miljoner kronor, övertecknades. Marknaden tror alltså på CSL:s affärsidé och på ledningens målsättning om att bolaget ska visa vinst från och med 2018. Redan nästa år förväntas försäljningen tar fart, då de kliniska studier som påbörjades under förra året är slutförda i år.

– Vi har nu finansieringen klar tills det att vi finns på marknaden, säger Lars-Erik Eriksson, som var med och grundade bolaget 2006 tillsammans med bland andra professor Karl-Göran Tranberg.

Den behandlingsmetod som CLS har utvecklat, som går ut på att med hjälp av laser värma upp cancertumörer för att därigenom trigga igång kroppens eget immunförsvar, har också rönt internationell uppmärksamhet. Tidigare i år blev det klart att CLS har beviljats stöd från EU på totalt 2,1 miljoner euro, motsvarande cirka 20 miljoner kronor. Stödet, som ges inom ramen för EU-programmet Horizon 2020, ska finansiera de studier som återstår för att validera CLS:s produkt.  

Men det finns också en möjlighet att CSL köps upp av ett större företag, vilket är väldigt vanligt inom life science-sektorn bland medicinteknikbolag i liknande utvecklingsfas.

– Erfarenheterna av bolagsförsäljningar visar ju att det ofta blir lönsamt även för de ursprungliga ägarna, säger Lars-Erik Eriksson, men tillägger att möjligheten att tjäna pengar inte varit den starkaste drivkraften för honom och hans medgrundare.    

– Självklart vill vi att CSL ska vara en bra investering för våra ägare, men för oss som grundat bolaget är den viktigaste drivkraften att visa att idén håller. Även om vi inte kommer att lösa cancergåtan så kommer vi förhoppningsvis att vara en del av lösningen.

Annons

Till skillnad från många andra som leder ett läkemedels- eller medicinteknikbolag så har Lars-Erik Eriksson inte någon medicinsk forskarbakgrund. Han är istället ekonom.

– Som ekonom ser jag ingen jättestor skillnaden mellan att bygga ett medicinteknikbolag och andra typer av bolag. I båda fallen tar det tid att genererar intäkter, även om finansieringsfrågan kanske är en extra utmaning när det gäller ett forskningsintensivt bolag. Det gäller att kunna beskriva projektet och produkten.

Kollegan Karl-Göran Tranberg har däremot en gedigen bakgrund som forskare och det är också hans rön som till stor del ligger bakom CLS:s produkt och behandlingsmetod.

– Det var när vi tillsammans tittade närmare på det här som vi alla var överens om att det bästa alternativet var att sälja idén som en kommersiell produkt. Både då och därefter har nog min roll som ekonom varit av betydelse, säger Lars-Erik Eriksson.

Pär Krause

Redo för marknaden

Namn: Clinical Laserthermia Systems (CLS)
Startår: 2006
Verksamhet: CLS:s behandlingsmetod innebär att man med hjälp av laser värmer upp själva cancertumören. Systemet mäter och styr värmen i tumörens tillväxtområden. Värmen gör att antigener frigörs och kroppens immunförsvar aktiveras och attackerar cancercellerna. Detta motverkar framförallt uppkomsten av metastaser.
Huvudkontor: Lund
Antal anställda: 14
Vd: Lars-Erik Eriksson
Styrelseordförande: Hans von Celsing
Nettoomsättning: 0 kronor 2015
Resultat efter finansiella poster: -16 miljoner kronor 2015
Största ägare: Avanza Pension 10,6 procent, Nordnet Pensionsförsäkring 7,9 procent, KG Tranberg Medical AB 6,9 procent, Elano AB 4,4 procent.
Listning: På Aktietorget sedan 2009.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Kristersson till Löfven: "Er skattepolitik utdömd sen 70-talet"

SKATTER Moderatledaren Ulf Kristersson pikade Stefan Löfven och beskrev regeringens skattepolitik som företagsfientlig och förlegad. Det var bara ett exempel på en hård ordväxling om skattepolitiken i höstens första partiledardebatt i riksdagen.
NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.