Yodabee säljer hygienartiklar på prenumeration till företag

Yodabee
Hanna Löfqvist och Johanna Lundberg gör det hemtrevligt på toaletten hos andra företag för att öka medarbetarnas trivsel.

Digital handel Hårspray eller skäggolja. HR-konsulten Hanna Löfqvist startade företaget Yodabee för att hon ville öka trivseln på arbetsplatser. Det lyckades hon så bra med att den första kunden, Johanna Lundberg, köpte in sig i företaget. Nu gör företagarduon succé med sin låda med hygienartiklar som andra företag kan prenumerera på.

Yodabee

När Hanna Löfqvist drev sitt första företag satt hon på ett kontorshotell med andra egenföretagare. Där hade hon inget eget skrivbord utan hon tog helt enkelt den plats som var ledig för dagen. Därför hade hon heller inte någon låda att lägga personliga tillhörigheter i. Det sådde ett frö hos Hanna.

– Jag började fundera kring detta och ville skapa en trevligare arbetsmiljö. Jag tänkte att inne på toaletten så borde det finnas allt det som alla kan tänkas behöva, förklarar hon.

Det blev starten på Yodabee. Företaget levererar genomskinliga lådor av plexiglas på prenumeration till företag, som sätts upp på toaletter och badrum. Innehållet skiljer sig åt mellan påfyllningarna varje månad, men exempel på produkter är mensskydd, hårspray, skäggolja och mintpastiller.

– Prenumerationsformen passar väldigt bra för den här typen av verksamhet. Lådorna är en synes liten gest som uppskattas väldigt mycket av medarbetare och deras gäster, säger Hanna.

Johanna Lundberg var en av Yodabees första kunder. Efter några månaders kontakt bestämde tjejerna att hon skulle gå in i företaget tillsammans med Hanna. Att de två klickade så bra beror bland annat på att båda vill fokusera på mjuka värden och ser vikten av dem på framtidens arbetsplatser.

Från ett 20-tal kunder i början har nu Yodabee omkring 40 kunder. De flesta är stora och mellanstora företag. Under våren har Yodabee även inlett ett samarbete med ett stort bolag inom fastighetsförvaltning och service, som sköter distributionen åt sina kunder.

En stjärna i kanten för Hanna och Johanna är att ingen kund hittills har avslutat sin prenumeration. Anledningarna till det är flera, tror de:

– Vi erbjuder ett väldigt enkelt koncept och har gjort det lätt för kunderna att testa tjänsten. Vi har ingen bindningstid på prenumerationerna och inga märkliga villkor. Vi tror på att erbjuda en smart tjänst, samtidigt som vår relation med kunderna baseras på riktigt bra service, säger Johanna.

Företagarduon framhåller att arbetet med hemsidan och närvaron i sociala medier är viktigt. Eftersom Yodabee arbetar mot andra företag är det viktigt med referenser från kunder på hemsidan. Genom att visa upp nöjda kunder stärks deras varumärke.

– Det är en självklarhet med en stark digital närvaro för oss. Hemsidan ska vara trevlig och enkel och framförallt spegla oss och vad vi står för. Genom att visa vad vi gjort tidigare och vilka vi är får vi också större initialt förtroende hos våra prenumeranter. Relationerna är det viktigaste och en stor del skapas på nätet innan man ens har träffats, säger Hanna.

Att allt fler företag kommer att hoppa på trenden med prenumerationstjänster är Hanna och Johanna övertygade om. Företagen som erbjuder tjänsterna kommer också att öka, tror de.

– Prenumerationer är här för att stanna, definitivt. Vi värderar vår tid bättre, vi är smartare med den tid vi har, helt enkelt. Vi säljer ett mervärde och det vill folk ha mer av, säger Johanna.

I dagsläget finns det inga konkurrenter till Yodabee, vad duon vet. Men de är övertygade om att konkurrenterna kommer och tjejerna ser det inte som någon nackdel.

– Det är ju bara häftigt och faktiskt en komplimang om fler vill göra det vi gör. Det är ett bra betyg för oss. Men vi vill ju stanna i toppen, så det ger också en anledning till att fortsätta utvecklas, säger Johanna.

Framtiden ser väldigt ljus ut för Yodabee. Företaget knyter fler och fler varumärken till sig, exempelvis The body shop och Apoteket. I varje låda läggs en överraskning, ofta en ny produkt som just kommit ut på marknaden. Det blir en win-win för flera: Yodabees prenumeranter får en rolig överraskning och olika varumärken kan lansera nya produkter.

– Vår box blir nytt distributionssätt för andras varumärken, de når fler och de kan få folk att bryta konsumtionsmönster. Man upptäcker något nytt helt enkelt. Just nu planerar vi ännu fler samarbeten som känns väldigt spännande, säger Hanna.

Låda med hygienartiklar

Namn: Yodabee
Startår: 2015
Ägare:Hanna Löfqvist och Johanna Lundberg
Omsättning: En miljon kronor (prognos för 2016).

LW