NYHET Publicerad

Beteendebyrå knuffar näringslivet i rätt riktning

NYKLÄCKT Små förändringar i beteende kan göra företag mer lönsamma, hållbara och välfungerande. Det menar grundarna till Beteendelabbet, en startup som använder insikter från forskning för att nå kommersiell framgång i företags hållbarhetsarbete.

Beteende 2
Foto: Amanda Westerbom

”Hållbar affärsutveckling håller på att bli ett allt viktigare område”, menar Ida Lemoine. Intresset för hållbar utveckling genom att ändra beteenden förde henne samman med Kajsa Lindström, Marie Björnstjerna och Linda Lindström.

Förra sommaren var Ida Lemoine, civilekonom med inriktning på beteendeekonomi, på en konferens i danska Roskilde. Av en händelse sprang hon där på psykologstudenten Marie Björnstjerna och miljöekonomen Linda Lindström. Vad konferensen handlade om? Jo, ”nudging”, som kan översättas till ”små knuffar” och går ut på att designa beslutsmiljöer som gör det lätt att göra rätt. Ett forskningsfält som växer snabbt inom beteendeekonomin.

– Alla vill spara pengar, träna mer eller vara miljövänliga, men ändå är det svårt i praktiken. Nudging ska hjälpa människor på traven att göra "rätt val" utan att inskränka valfriheten. Exempelvis kan man placera nyttig mat i ögonhöjd eller göra som den norska hotellkedjan Choice Hotels. De minskade storleken på buffétallrikarna och lyckades på det sättet minska matsvinnet med 20 procent. Det visar att man med små medel kan uppnå stora förändringar, säger Ida Lemoine, vd.

Tillsammans Marie Björnstjerna och Linda Lindström bestämde hon sig för att starta Beteendelabbet, Sveriges första beteendebyrå. Nyligen utökades teamet med designern Kajsa Lindström. Företaget riktar sig till branscher med mycket folk i rörelse, som detaljhandeln eller offentlig sektor, där ledningen vill att verksamheten ska bli mer effektiv eller förbättra miljöarbetet. Med hjälp av insikter från psykologi och experimenterande tänker Beteendelabbet bryta mönster i näringslivet.

– Vi är övertygade om att den omfattande forskningen också funkar kommersiellt. Tanken är att inte ändra attityder utan det faktiska beteendet. Även om vi startade i våras så har responsen varit fantastisk, vi märker att många är nyfikna på vårt sätt att blanda in psykologi i ekonomin, säger Ida Lemoine.

Trenden med nudging är tydlig globalt. Både Obamaadministrationen och den brittiska regeringen har använt metoden och i Danmark växer intresset för nudging starkt. Men i Sverige har metoden inte slagit igenom. Än så länge, menar Ida Lemoine.

Hon har aldrig tidigare drivit företag, men har alltid haft en entreprenöriell ådra och länge jobbat med att hjälpa sociala företag att bli mer fokuserade på affärsnytta. Hennes mål för Beteendebyrån under de kommande åren är tydligt.

– Vår utmaning är att utbilda marknaden i det vi gör och det försöker vi göra så mycket vi kan. Sedan starten har vi hållit inspirationsföreläsningar för bland annat Traderas anställda och talat inför studenter vid Handelshögskolan i Stockholm och Linköpings Universitet.

Annons

– Om fem år är nudging starkt etablerat i Sverige och vi är landets mest framgångsrika och kompetenta byrå inom området.

Beteendelabbet

Startade: 2015
Grundare: Ida Lemoine, Marie Björnstjerna och Linda Lindström.
Ort: Stockholm
Anställda: 4
Omsättning: Förhoppningsvis mellan 200 000-300 000 i år.
Målgrupp: Branscher med mycket folk i omlopp.

Därför kommer vi att lyckas

• Vårt koncept är unikt.
• Vi är ett tvärvetenskapligt team och våra olika bakgrunder är en styrka.
• Beteendeförändringar blir allt viktigare och kommer att beröra alla branscher framöver.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Regeringen borde höja ersättningarna

DEBATT Att löneökningarna är betydligt högre än höjningen av ersättningen för personlig assistans gör att företag kommer tvingas lämna kollektivavtalen, skriver debattörerna. Nu uppmanar de regeringen att höja ersättningarna.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.
NYHET Publicerad:

Upplev framtiden i 360 grader

ENTREPRENÖR Virtuella lägenhetsvisningar är ett populärt inslag på bostadsmarknaden. Mycket tack vare Mattias von Corswant och Per Hjaldahl, grundarna av VR-företaget Wec360. Nio år efter starten är de den främsta aktören på VR-marknaden. ”Att sikta högt och kämpa för att lyckas har varit en av våra största drivkrafter som entreprenörer”, säger Mattias von Corswant.
NYHET Publicerad:

Vann mot Skatteverket i högsta instans – kan vara förgäves

SKATTEVERKETS METODER Han har drivit momsfrågan mot Skatteverket i 27 år, genom alla rättsinstanser och fått en lag uppkallad efter sig. Nyligen avgjorde Högsta förvaltningsdomstolen frågan till hans fördel. Men det bekymrar inte Skatteverket som fortsätter att särbehandla honom, något som kostat företaget miljonbelopp.
NYHET Publicerad:

Fortsatta framgångar innanför boxen

VAD HÄNDE SEN Stabil efterfrågan och en produkt med hög kvalitet. Det har gjort att Frozzypack kunnat stå emot de piratkopior som dyker upp. Den egna produktutvecklingen fortsätter att hålla sig till grundidén, en matlåda med inbyggd kylning.
NYHET Publicerad:

Industriavtalet behövs för att stärka industrins konkurrenskraft

DEBATT Facken inom industrin målar upp en för dyster bild av industriavtalet. Lönebildningen måste kopplas till industrins internationella konkurrenskraft, menar Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
NYHET Publicerad:

Tullverket kräver småföretag på 100 miljoner kronor

PUNKTSKATT I snart åtta år har Prillan Concept sålt råtobak till grossister. Plötsligt anser Tullverket att tobaken går att röka vilket gör att företaget tvingas betala 100 miljoner kronor i retroaktiv skatt. ”Det är helt sinnessjukt, de vill bara få bort oss från marknaden”, säger Peter Soergel, medgrundare.
NYHET Publicerad:

”Personalliggare och kassaregister dåliga verktyg mot den svarta ekonomin”

DEBATT Personalliggare och certifierade kassaregister är dyra och ineffektiva verktyg för att komma åt den svarta ekonomin. De bör avskaffas – inte implementeras i andra branscher som Skatteverket vill.
NYHET Publicerad:

Bantad budgetkalkyl ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN En tung och tidsödande budgetprocess fick Consilium Marine & Safety att övergå till budgetlös styrning. I dag håller företaget koll på sin utveckling med rullande tolvmånadersprognoser. Vd Carl Adam Rosenblad vittnar om att det har lett till ökad konkurrenskraft och gjort verksamheten betydligt mer anpassningsbar till omvärldsförändringar.
NYHET Publicerad:

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.
NYHET Publicerad:

Stitch väcker liv i svensk textilindustri

NYKLÄCKT Med ambitionen att väcka liv i svensk textilindustri har Mia Berg och Stina Anderson startat syfabriken Stitch. De har fått en otrolig respons.
NYHET Publicerad:

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.