NYHET Publicerad

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.

Marie Eneqvist och Annika Faxander
Foto: Hege Hellström

Marie Eneqvist och Annika Faxander har som mål att fler unga ska välja naturvetenskap senare i skolan. Och då ska det börjas i tid.

Marie Eneqvist och Annika Faxander har inte yrkesbakgrund i skolans värld, men de är föräldrar till skolbarn. Föräldraengagemanget har blivit grogrund för Matteklubben AB och, nu senast, IT-klubben för barn i F–3-klass.

– När de senaste Pisa-rapporterna visade att svenska barns resultat i matematik sjönk, slog det ner som en bomb för oss, berättar Marie och Annika.

De bor grannar i Nacka och tar varje morgon en promenad tillsammans. Och en av dessa morgnar frågade de sig: ”Varför kan inte matte vara ett fritidsintresse på samma sätt som att spela fotboll eller gitarr?” Ur det spirade tanken på att starta ett företag.

Marie har tidigare arbetat som försäljningschef på Electrolux och är trebarnsmamma. Inom matematik är det ekvationer och problemlösning som hon gillar mest. Annika är trebarnsmamma med stor erfarenhet inom affärsutveckling och redovisning. Hon gillar kalkyler, budgetar och kluriga mattegåtor.

Så kom det sig att de startade Matteklubben 2014 och höll klubbar för barn på olika skolor under två terminer.

– Vi kunde då testa de olika övningarna, vad de tyckte, vad de gillade och hur man kunde få barn att upptäcka matematikens spännande värld, säger Annika.

Men det visade sig att affärsmodellen inte riktigt höll. Det var främst fristående skolor i välbärgade områden som visade intresse för att få besök till eleverna i skolan. Annika och Marie vill nå ut mycket bredare än så.

Annons

– För att fler barn ska få upptäcka Matteklubben håller vi i dag utbildning på skolorna för fritidslärare, lärare, specialpedagoger och speciallärare. Efter utbildningen startar skolorna sina egna Matteklubbar. På så sätt får många fler barn chans att upptäcka att matematik är så kul, berättar Marie.

Matteklubben är en utbildning inklusive materiallåda. Skolan som köper in materialet betalar en engångskostnad på 16 500 kronor. Numera finns även Matteklubben termin två, för dem som vill snäppa upp övningarna. Samtliga finns beskrivna i en handledning där det står hur och varför man gör övningarna. Och så är de förstås kopplade till läroplanen Lgr11.

I dag finns Matteklubben på 150 skolor och fler än 2 000 lärare och fritidslärare har fått ta del av utbildningarna. Under 2017 togs nästa steg då IT-klubben startades tillsammans med Digitala Diaz, det vill säga Patricia Diaz och Camilla Askebäck Diaz.

– Idén fick vi efter att många i skolan värld efterfrågat "någonting inom IT", säger Annika.

Även här är syftet att leka sig till kunskap.

Det går bra för Matteklubben AB, förra året var omsättningen 1,3 miljoner. Men Marie och Annika tar det lugnt, ett steg i taget.

– Vi använder oss av Kampradmodellen. Vi sitter vid köksborden och lagrar allt material hemma. Hela tiden återinvesterar vi så mycket som möjligt.

Annika beskriver utmaningen de antagit:

– Vi vill att Matteklubben och IT-klubben ska finnas över hela landet och sedan i de nordiska länderna, som har liknande skolsystem.

Att vara företagare är både mycket roligare och mycket tuffare än de väntat sig. Den största glädjen är känslan av att göra skillnad. Annika:

– Om vi kan få barnen att tycka matte är roligt och på sikt välja naturvetenskap har vi lyckats. Skolan får inte missa den chansen redan på lågstadiet. Sverige behöver ingenjörer för att kunna fortsätta vara en framgångsrik industrination.

Matteklubben AB

Grundare: Marie Eneqvist och Annika Faxander.
Startår: 2014.
Affärsidé: Med våra kunskapsklubbar gör vi lärandet kreativt, engagerat och kul!
Anställda: 2 (vi själva).
Omsättning: 1,3 miljoner 2016.

Därför kommer vi att lyckas
  1. Energi, engagemang och envishet.
  2. Timing – bra produkt som fyller en viktig funktion och som efterfrågas i lyftet av skolan.
  3. Nöjda kunder ger nya kunder.
  4. Vår förmåga att se nya affärsmöjligheter och att genomföra dem i praktiken.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Kristersson till Löfven: "Er skattepolitik utdömd sen 70-talet"

SKATTER Moderatledaren Ulf Kristersson pikade Stefan Löfven och beskrev regeringens skattepolitik som företagsfientlig och förlegad. Det var bara ett exempel på en hård ordväxling om skattepolitiken i höstens första partiledardebatt i riksdagen.
NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.