De vill göra matte till favorithobby

Nykläckt Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.

Marie Eneqvist och Annika Faxander
Foto: Hege Hellström
Marie Eneqvist och Annika Faxander har som mål att fler unga ska välja naturvetenskap senare i skolan. Och då ska det börjas i tid.

Marie Eneqvist och Annika Faxander har inte yrkesbakgrund i skolans värld, men de är föräldrar till skolbarn. Föräldraengagemanget har blivit grogrund för Matteklubben AB och, nu senast, IT-klubben för barn i F–3-klass.

– När de senaste Pisa-rapporterna visade att svenska barns resultat i matematik sjönk, slog det ner som en bomb för oss, berättar Marie och Annika.

De bor grannar i Nacka och tar varje morgon en promenad tillsammans. Och en av dessa morgnar frågade de sig: ”Varför kan inte matte vara ett fritidsintresse på samma sätt som att spela fotboll eller gitarr?” Ur det spirade tanken på att starta ett företag.

Marie har tidigare arbetat som försäljningschef på Electrolux och är trebarnsmamma. Inom matematik är det ekvationer och problemlösning som hon gillar mest. Annika är trebarnsmamma med stor erfarenhet inom affärsutveckling och redovisning. Hon gillar kalkyler, budgetar och kluriga mattegåtor.

Så kom det sig att de startade Matteklubben 2014 och höll klubbar för barn på olika skolor under två terminer.

– Vi kunde då testa de olika övningarna, vad de tyckte, vad de gillade och hur man kunde få barn att upptäcka matematikens spännande värld, säger Annika.

Men det visade sig att affärsmodellen inte riktigt höll. Det var främst fristående skolor i välbärgade områden som visade intresse för att få besök till eleverna i skolan. Annika och Marie vill nå ut mycket bredare än så.

– För att fler barn ska få upptäcka Matteklubben håller vi i dag utbildning på skolorna för fritidslärare, lärare, specialpedagoger och speciallärare. Efter utbildningen startar skolorna sina egna Matteklubbar. På så sätt får många fler barn chans att upptäcka att matematik är så kul, berättar Marie.

Matteklubben är en utbildning inklusive materiallåda. Skolan som köper in materialet betalar en engångskostnad på 16 500 kronor. Numera finns även Matteklubben termin två, för dem som vill snäppa upp övningarna. Samtliga finns beskrivna i en handledning där det står hur och varför man gör övningarna. Och så är de förstås kopplade till läroplanen Lgr11.

I dag finns Matteklubben på 150 skolor och fler än 2 000 lärare och fritidslärare har fått ta del av utbildningarna. Under 2017 togs nästa steg då IT-klubben startades tillsammans med Digitala Diaz, det vill säga Patricia Diaz och Camilla Askebäck Diaz.

– Idén fick vi efter att många i skolan värld efterfrågat ”någonting inom IT”, säger Annika.

Även här är syftet att leka sig till kunskap.

Det går bra för Matteklubben AB, förra året var omsättningen 1,3 miljoner. Men Marie och Annika tar det lugnt, ett steg i taget.

– Vi använder oss av Kampradmodellen. Vi sitter vid köksborden och lagrar allt material hemma. Hela tiden återinvesterar vi så mycket som möjligt.

Annika beskriver utmaningen de antagit:

– Vi vill att Matteklubben och IT-klubben ska finnas över hela landet och sedan i de nordiska länderna, som har liknande skolsystem.

Att vara företagare är både mycket roligare och mycket tuffare än de väntat sig. Den största glädjen är känslan av att göra skillnad. Annika:

– Om vi kan få barnen att tycka matte är roligt och på sikt välja naturvetenskap har vi lyckats. Skolan får inte missa den chansen redan på lågstadiet. Sverige behöver ingenjörer för att kunna fortsätta vara en framgångsrik industrination.

Matteklubben AB

Grundare: Marie Eneqvist och Annika Faxander.
Startår: 2014.
Affärsidé: Med våra kunskapsklubbar gör vi lärandet kreativt, engagerat och kul!
Anställda: 2 (vi själva).
Omsättning: 1,3 miljoner 2016.

Därför kommer vi att lyckas
  1. Energi, engagemang och envishet.
  2. Timing – bra produkt som fyller en viktig funktion och som efterfrågas i lyftet av skolan.
  3. Nöjda kunder ger nya kunder.
  4. Vår förmåga att se nya affärsmöjligheter och att genomföra dem i praktiken.
SD

Stina Dahlén