NYHET Publicerad

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.

Marie Eneqvist och Annika Faxander
Foto: Hege Hellström

Marie Eneqvist och Annika Faxander har som mål att fler unga ska välja naturvetenskap senare i skolan. Och då ska det börjas i tid.

Marie Eneqvist och Annika Faxander har inte yrkesbakgrund i skolans värld, men de är föräldrar till skolbarn. Föräldraengagemanget har blivit grogrund för Matteklubben AB och, nu senast, IT-klubben för barn i F–3-klass.

– När de senaste Pisa-rapporterna visade att svenska barns resultat i matematik sjönk, slog det ner som en bomb för oss, berättar Marie och Annika.

De bor grannar i Nacka och tar varje morgon en promenad tillsammans. Och en av dessa morgnar frågade de sig: ”Varför kan inte matte vara ett fritidsintresse på samma sätt som att spela fotboll eller gitarr?” Ur det spirade tanken på att starta ett företag.

Marie har tidigare arbetat som försäljningschef på Electrolux och är trebarnsmamma. Inom matematik är det ekvationer och problemlösning som hon gillar mest. Annika är trebarnsmamma med stor erfarenhet inom affärsutveckling och redovisning. Hon gillar kalkyler, budgetar och kluriga mattegåtor.

Så kom det sig att de startade Matteklubben 2014 och höll klubbar för barn på olika skolor under två terminer.

– Vi kunde då testa de olika övningarna, vad de tyckte, vad de gillade och hur man kunde få barn att upptäcka matematikens spännande värld, säger Annika.

Men det visade sig att affärsmodellen inte riktigt höll. Det var främst fristående skolor i välbärgade områden som visade intresse för att få besök till eleverna i skolan. Annika och Marie vill nå ut mycket bredare än så.

Annons

– För att fler barn ska få upptäcka Matteklubben håller vi i dag utbildning på skolorna för fritidslärare, lärare, specialpedagoger och speciallärare. Efter utbildningen startar skolorna sina egna Matteklubbar. På så sätt får många fler barn chans att upptäcka att matematik är så kul, berättar Marie.

Matteklubben är en utbildning inklusive materiallåda. Skolan som köper in materialet betalar en engångskostnad på 16 500 kronor. Numera finns även Matteklubben termin två, för dem som vill snäppa upp övningarna. Samtliga finns beskrivna i en handledning där det står hur och varför man gör övningarna. Och så är de förstås kopplade till läroplanen Lgr11.

I dag finns Matteklubben på 150 skolor och fler än 2 000 lärare och fritidslärare har fått ta del av utbildningarna. Under 2017 togs nästa steg då IT-klubben startades tillsammans med Digitala Diaz, det vill säga Patricia Diaz och Camilla Askebäck Diaz.

– Idén fick vi efter att många i skolan värld efterfrågat "någonting inom IT", säger Annika.

Även här är syftet att leka sig till kunskap.

Det går bra för Matteklubben AB, förra året var omsättningen 1,3 miljoner. Men Marie och Annika tar det lugnt, ett steg i taget.

– Vi använder oss av Kampradmodellen. Vi sitter vid köksborden och lagrar allt material hemma. Hela tiden återinvesterar vi så mycket som möjligt.

Annika beskriver utmaningen de antagit:

– Vi vill att Matteklubben och IT-klubben ska finnas över hela landet och sedan i de nordiska länderna, som har liknande skolsystem.

Att vara företagare är både mycket roligare och mycket tuffare än de väntat sig. Den största glädjen är känslan av att göra skillnad. Annika:

– Om vi kan få barnen att tycka matte är roligt och på sikt välja naturvetenskap har vi lyckats. Skolan får inte missa den chansen redan på lågstadiet. Sverige behöver ingenjörer för att kunna fortsätta vara en framgångsrik industrination.

Matteklubben AB

Grundare: Marie Eneqvist och Annika Faxander.
Startår: 2014.
Affärsidé: Med våra kunskapsklubbar gör vi lärandet kreativt, engagerat och kul!
Anställda: 2 (vi själva).
Omsättning: 1,3 miljoner 2016.

Därför kommer vi att lyckas
  1. Energi, engagemang och envishet.
  2. Timing – bra produkt som fyller en viktig funktion och som efterfrågas i lyftet av skolan.
  3. Nöjda kunder ger nya kunder.
  4. Vår förmåga att se nya affärsmöjligheter och att genomföra dem i praktiken.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Regeringen borde höja ersättningarna

DEBATT Att löneökningarna är betydligt högre än höjningen av ersättningen för personlig assistans gör att företag kommer tvingas lämna kollektivavtalen, skriver debattörerna. Nu uppmanar de regeringen att höja ersättningarna.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.
NYHET Publicerad:

Upplev framtiden i 360 grader

ENTREPRENÖR Virtuella lägenhetsvisningar är ett populärt inslag på bostadsmarknaden. Mycket tack vare Mattias von Corswant och Per Hjaldahl, grundarna av VR-företaget Wec360. Nio år efter starten är de den främsta aktören på VR-marknaden. ”Att sikta högt och kämpa för att lyckas har varit en av våra största drivkrafter som entreprenörer”, säger Mattias von Corswant.
NYHET Publicerad:

Vann mot Skatteverket i högsta instans – kan vara förgäves

SKATTEVERKETS METODER Han har drivit momsfrågan mot Skatteverket i 27 år, genom alla rättsinstanser och fått en lag uppkallad efter sig. Nyligen avgjorde Högsta förvaltningsdomstolen frågan till hans fördel. Men det bekymrar inte Skatteverket som fortsätter att särbehandla honom, något som kostat företaget miljonbelopp.
NYHET Publicerad:

Fortsatta framgångar innanför boxen

VAD HÄNDE SEN Stabil efterfrågan och en produkt med hög kvalitet. Det har gjort att Frozzypack kunnat stå emot de piratkopior som dyker upp. Den egna produktutvecklingen fortsätter att hålla sig till grundidén, en matlåda med inbyggd kylning.
NYHET Publicerad:

Industriavtalet behövs för att stärka industrins konkurrenskraft

DEBATT Facken inom industrin målar upp en för dyster bild av industriavtalet. Lönebildningen måste kopplas till industrins internationella konkurrenskraft, menar Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
NYHET Publicerad:

Tullverket kräver småföretag på 100 miljoner kronor

PUNKTSKATT I snart åtta år har Prillan Concept sålt råtobak till grossister. Plötsligt anser Tullverket att tobaken går att röka vilket gör att företaget tvingas betala 100 miljoner kronor i retroaktiv skatt. ”Det är helt sinnessjukt, de vill bara få bort oss från marknaden”, säger Peter Soergel, medgrundare.
NYHET Publicerad:

”Personalliggare och kassaregister dåliga verktyg mot den svarta ekonomin”

DEBATT Personalliggare och certifierade kassaregister är dyra och ineffektiva verktyg för att komma åt den svarta ekonomin. De bör avskaffas – inte implementeras i andra branscher som Skatteverket vill.
NYHET Publicerad:

Bantad budgetkalkyl ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN En tung och tidsödande budgetprocess fick Consilium Marine & Safety att övergå till budgetlös styrning. I dag håller företaget koll på sin utveckling med rullande tolvmånadersprognoser. Vd Carl Adam Rosenblad vittnar om att det har lett till ökad konkurrenskraft och gjort verksamheten betydligt mer anpassningsbar till omvärldsförändringar.
NYHET Publicerad:

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.
NYHET Publicerad:

Stitch väcker liv i svensk textilindustri

NYKLÄCKT Med ambitionen att väcka liv i svensk textilindustri har Mia Berg och Stina Anderson startat syfabriken Stitch. De har fått en otrolig respons.
NYHET Publicerad:

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.