taa294ed
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Daniel Kaplun och Richard Olinius med sin produkt Ninja plast på Ica Kvantum Gränby i Uppsala.

NYHET Publicerad

De vill minska svordomarna i köket

NYKLÄCKT På knappt ett år har Ninjaplast lyckats ta plats i matvarubutikerna. Mycket tack vare Daniel Kapluns och Richard Olinius enträget demonstrerande av den 100-procentigt fummelfria köksplasten. ”Handlarna tror inte att vi säljer slut på en pall med plast under en dag. När vi bevisar motsatsen vill de ha oss tillbaka”, säger Daniel.

– Hur många gånger har du dragit ut dryga metern plast för att täcka en liten skål med mat, men tvingats knöla ihop allt och börja om på nytt?

Daniel Kaplun har ställt frågan många gånger ute på butiksgolven när han demonstrerat köksplasten Ninjaplast tillsammans med kollegan Richard Olinius. Inför nyfikna blickar berättar de hur plasten kapas enkelt med den tillhörande skärklingan, att den är pwc-fri och både värme- och frystålig.

– Matlagningstrenden är fortfarande stark och vår målgrupp består till stor del av matglada matentusiaster som verkar älska fummelfri plast, säger Daniel Kaplun.

Sedan tio år driver han e-handelsföretag Officeway.se med Richard där de säljer kontorsmaterial.

De fick upp ögonen för plasten under olika resor till bland annat USA.

– Vi är båda intresserade av smarta lösningar och kände att vi ville göra någonting nytt så vi bestämde oss för att ta fram en produkt för den svenska marknaden – en som skulle minska svordomarna i köket, säger Daniel Kaplun.

i Sverige kontaktade de designbyrån Kurppa Hosk. Uppdraget var att utforma en förpackning värdigt namnet Ninjaplast.

Annons

– Ninjaplast är ett roligt namn som skär rakt igenom den trista stämningen på butikshyllan. Ninjor är tysta och smidiga och använder skarpa vapen, precis som vår plast, säger Richard Olinius.

I augusti förra året gick startskottet för försäljningen. Ett arbete som blev både roligare och jobbigare än vad de räknat med. Om dagarna arbetade de med Ninjaplast och på kvällarna administrerade de Officeway.se.

Istället för att satsa på stora reklamkampanjer har försäljningsstrategin varit att visa upp produkten för handlare och kunder.

Under ett halvår betade de av butik efter butik i Stockholm och Malmö för att visa upp Ninjaplast. Ett framgångsrecept skulle det visa sig. I mars i år tog ICA in produkten i sitt centralsortiment och några månader senare följde matvarubutikerna Coop och Bergendahls efter.

– Det är roligt att handlarna sett potentialen i produkten och plockat in den efter så kort tid i butikshyllorna. Nu koncentrerar vi oss på att få kunderna att faktiskt bära med sig Ninjaplast hem. Vi är ute så ofta vi kan och demar produkten i affärerna, säger Daniel Kaplun.

– För oss har det varit viktigt att få till en ”Word of mouth effekt”. Folk älskar att berätta om roliga smarta produkter för sina vänner. Det är en försäljnings- och marknadsföringsväg som man inte ska underskatta, säger Richard Olinius.

Han konstaterar att kontakten med kunderna är en positiv bieffekt av att driva Ninjaplast.

– En av de största skillnaderna med att driva ett e-handelsföretag och att vara i dagligvarubranschen är all feedback vi får från våra kunder. Folk tackar oss och berättar hur plasten hjälper dem i deras matlagning. I våra sociala medier har vi en hängiven skara följare som älskar produkten, säger Daniel Kaplun.

Planen är att varumärket Ninjaplast ska bli större och i framtiden husera ett flertal smarta köksprodukter.

– Vi kommer snart med en refill till Ninjaplast och vi är på gång med att lansera både ugnsfolie och bakplåtspapper. Även här finns det stora konkurrenter men folk är inte trogna produkter som inte underlättar oavsett hur länge man har använt dem. Kan vi erbjuda smartare produkter så kommer de att välja dem istället, säger Richard Olinius.

Ninjaplast

Startade: 2014

Grundare: Daniel Kaplun och Richard Olinius.
Ort: Stockholm 
Anställda: 2
Omsättning: Ännu inga siffror
Målgrupp: Sveriges hushåll

Därför kommer vi att lyckas
  • Vi har en produkt som underlättar på riktigt.
  • Själva kvaliteten i plasten, såväl tjocklek som fästa och material är mycket bättre än konkurrenterna.
  • Den har samtalspotential. När man använt den för första gången vill man prata om den.

 

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Regeringen borde höja ersättningarna

DEBATT Att löneökningarna är betydligt högre än höjningen av ersättningen för personlig assistans gör att företag kommer tvingas lämna kollektivavtalen, skriver debattörerna. Nu uppmanar de regeringen att höja ersättningarna.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.
NYHET Publicerad:

Upplev framtiden i 360 grader

ENTREPRENÖR Virtuella lägenhetsvisningar är ett populärt inslag på bostadsmarknaden. Mycket tack vare Mattias von Corswant och Per Hjaldahl, grundarna av VR-företaget Wec360. Nio år efter starten är de den främsta aktören på VR-marknaden. ”Att sikta högt och kämpa för att lyckas har varit en av våra största drivkrafter som entreprenörer”, säger Mattias von Corswant.
NYHET Publicerad:

Vann mot Skatteverket i högsta instans – kan vara förgäves

SKATTEVERKETS METODER Han har drivit momsfrågan mot Skatteverket i 27 år, genom alla rättsinstanser och fått en lag uppkallad efter sig. Nyligen avgjorde Högsta förvaltningsdomstolen frågan till hans fördel. Men det bekymrar inte Skatteverket som fortsätter att särbehandla honom, något som kostat företaget miljonbelopp.
NYHET Publicerad:

Fortsatta framgångar innanför boxen

VAD HÄNDE SEN Stabil efterfrågan och en produkt med hög kvalitet. Det har gjort att Frozzypack kunnat stå emot de piratkopior som dyker upp. Den egna produktutvecklingen fortsätter att hålla sig till grundidén, en matlåda med inbyggd kylning.
NYHET Publicerad:

Industriavtalet behövs för att stärka industrins konkurrenskraft

DEBATT Facken inom industrin målar upp en för dyster bild av industriavtalet. Lönebildningen måste kopplas till industrins internationella konkurrenskraft, menar Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
NYHET Publicerad:

Tullverket kräver småföretag på 100 miljoner kronor

PUNKTSKATT I snart åtta år har Prillan Concept sålt råtobak till grossister. Plötsligt anser Tullverket att tobaken går att röka vilket gör att företaget tvingas betala 100 miljoner kronor i retroaktiv skatt. ”Det är helt sinnessjukt, de vill bara få bort oss från marknaden”, säger Peter Soergel, medgrundare.
NYHET Publicerad:

”Personalliggare och kassaregister dåliga verktyg mot den svarta ekonomin”

DEBATT Personalliggare och certifierade kassaregister är dyra och ineffektiva verktyg för att komma åt den svarta ekonomin. De bör avskaffas – inte implementeras i andra branscher som Skatteverket vill.
NYHET Publicerad:

Bantad budgetkalkyl ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN En tung och tidsödande budgetprocess fick Consilium Marine & Safety att övergå till budgetlös styrning. I dag håller företaget koll på sin utveckling med rullande tolvmånadersprognoser. Vd Carl Adam Rosenblad vittnar om att det har lett till ökad konkurrenskraft och gjort verksamheten betydligt mer anpassningsbar till omvärldsförändringar.
NYHET Publicerad:

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.
NYHET Publicerad:

Stitch väcker liv i svensk textilindustri

NYKLÄCKT Med ambitionen att väcka liv i svensk textilindustri har Mia Berg och Stina Anderson startat syfabriken Stitch. De har fått en otrolig respons.
NYHET Publicerad:

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.