De vill minska svordomarna i köket

taa294ed
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Daniel Kaplun och Richard Olinius med sin produkt Ninja plast på Ica Kvantum Gränby i Uppsala.
475

Nykläckt På knappt ett år har Ninjaplast lyckats ta plats i matvarubutikerna. Mycket tack vare Daniel Kapluns och Richard Olinius enträget demonstrerande av den 100-procentigt fummelfria köksplasten. ”Handlarna tror inte att vi säljer slut på en pall med plast under en dag. När vi bevisar motsatsen vill de ha oss tillbaka”, säger Daniel.

– Hur många gånger har du dragit ut dryga metern plast för att täcka en liten skål med mat, men tvingats knöla ihop allt och börja om på nytt?

Daniel Kaplun har ställt frågan många gånger ute på butiksgolven när han demonstrerat köksplasten Ninjaplast tillsammans med kollegan Richard Olinius. Inför nyfikna blickar berättar de hur plasten kapas enkelt med den tillhörande skärklingan, att den är pwc-fri och både värme- och frystålig.

– Matlagningstrenden är fortfarande stark och vår målgrupp består till stor del av matglada matentusiaster som verkar älska fummelfri plast, säger Daniel Kaplun.

Sedan tio år driver han e-handelsföretag Officeway.se med Richard där de säljer kontorsmaterial.

De fick upp ögonen för plasten under olika resor till bland annat USA.

– Vi är båda intresserade av smarta lösningar och kände att vi ville göra någonting nytt så vi bestämde oss för att ta fram en produkt för den svenska marknaden – en som skulle minska svordomarna i köket, säger Daniel Kaplun.

i Sverige kontaktade de designbyrån Kurppa Hosk. Uppdraget var att utforma en förpackning värdigt namnet Ninjaplast.

– Ninjaplast är ett roligt namn som skär rakt igenom den trista stämningen på butikshyllan. Ninjor är tysta och smidiga och använder skarpa vapen, precis som vår plast, säger Richard Olinius.

I augusti förra året gick startskottet för försäljningen. Ett arbete som blev både roligare och jobbigare än vad de räknat med. Om dagarna arbetade de med Ninjaplast och på kvällarna administrerade de Officeway.se.

Istället för att satsa på stora reklamkampanjer har försäljningsstrategin varit att visa upp produkten för handlare och kunder.

Under ett halvår betade de av butik efter butik i Stockholm och Malmö för att visa upp Ninjaplast. Ett framgångsrecept skulle det visa sig. I mars i år tog ICA in produkten i sitt centralsortiment och några månader senare följde matvarubutikerna Coop och Bergendahls efter.

– Det är roligt att handlarna sett potentialen i produkten och plockat in den efter så kort tid i butikshyllorna. Nu koncentrerar vi oss på att få kunderna att faktiskt bära med sig Ninjaplast hem. Vi är ute så ofta vi kan och demar produkten i affärerna, säger Daniel Kaplun.

– För oss har det varit viktigt att få till en ”Word of mouth effekt”. Folk älskar att berätta om roliga smarta produkter för sina vänner. Det är en försäljnings- och marknadsföringsväg som man inte ska underskatta, säger Richard Olinius.

Han konstaterar att kontakten med kunderna är en positiv bieffekt av att driva Ninjaplast.

– En av de största skillnaderna med att driva ett e-handelsföretag och att vara i dagligvarubranschen är all feedback vi får från våra kunder. Folk tackar oss och berättar hur plasten hjälper dem i deras matlagning. I våra sociala medier har vi en hängiven skara följare som älskar produkten, säger Daniel Kaplun.

Planen är att varumärket Ninjaplast ska bli större och i framtiden husera ett flertal smarta köksprodukter.

– Vi kommer snart med en refill till Ninjaplast och vi är på gång med att lansera både ugnsfolie och bakplåtspapper. Även här finns det stora konkurrenter men folk är inte trogna produkter som inte underlättar oavsett hur länge man har använt dem. Kan vi erbjuda smartare produkter så kommer de att välja dem istället, säger Richard Olinius.

Ninjaplast

Startade: 2014

Grundare: Daniel Kaplun och Richard Olinius.
Ort: Stockholm 
Anställda: 2
Omsättning: Ännu inga siffror
Målgrupp: Sveriges hushåll

Därför kommer vi att lyckas
  • Vi har en produkt som underlättar på riktigt.
  • Själva kvaliteten i plasten, såväl tjocklek som fästa och material är mycket bättre än konkurrenterna.
  • Den har samtalspotential. När man använt den för första gången vill man prata om den.

 

PH