taa294ed
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Daniel Kaplun och Richard Olinius med sin produkt Ninja plast på Ica Kvantum Gränby i Uppsala.

NYHET Publicerad

De vill minska svordomarna i köket

NYKLÄCKT På knappt ett år har Ninjaplast lyckats ta plats i matvarubutikerna. Mycket tack vare Daniel Kapluns och Richard Olinius enträget demonstrerande av den 100-procentigt fummelfria köksplasten. ”Handlarna tror inte att vi säljer slut på en pall med plast under en dag. När vi bevisar motsatsen vill de ha oss tillbaka”, säger Daniel.

– Hur många gånger har du dragit ut dryga metern plast för att täcka en liten skål med mat, men tvingats knöla ihop allt och börja om på nytt?

Daniel Kaplun har ställt frågan många gånger ute på butiksgolven när han demonstrerat köksplasten Ninjaplast tillsammans med kollegan Richard Olinius. Inför nyfikna blickar berättar de hur plasten kapas enkelt med den tillhörande skärklingan, att den är pwc-fri och både värme- och frystålig.

– Matlagningstrenden är fortfarande stark och vår målgrupp består till stor del av matglada matentusiaster som verkar älska fummelfri plast, säger Daniel Kaplun.

Sedan tio år driver han e-handelsföretag Officeway.se med Richard där de säljer kontorsmaterial.

De fick upp ögonen för plasten under olika resor till bland annat USA.

– Vi är båda intresserade av smarta lösningar och kände att vi ville göra någonting nytt så vi bestämde oss för att ta fram en produkt för den svenska marknaden – en som skulle minska svordomarna i köket, säger Daniel Kaplun.

i Sverige kontaktade de designbyrån Kurppa Hosk. Uppdraget var att utforma en förpackning värdigt namnet Ninjaplast.

Annons

– Ninjaplast är ett roligt namn som skär rakt igenom den trista stämningen på butikshyllan. Ninjor är tysta och smidiga och använder skarpa vapen, precis som vår plast, säger Richard Olinius.

I augusti förra året gick startskottet för försäljningen. Ett arbete som blev både roligare och jobbigare än vad de räknat med. Om dagarna arbetade de med Ninjaplast och på kvällarna administrerade de Officeway.se.

Istället för att satsa på stora reklamkampanjer har försäljningsstrategin varit att visa upp produkten för handlare och kunder.

Under ett halvår betade de av butik efter butik i Stockholm och Malmö för att visa upp Ninjaplast. Ett framgångsrecept skulle det visa sig. I mars i år tog ICA in produkten i sitt centralsortiment och några månader senare följde matvarubutikerna Coop och Bergendahls efter.

– Det är roligt att handlarna sett potentialen i produkten och plockat in den efter så kort tid i butikshyllorna. Nu koncentrerar vi oss på att få kunderna att faktiskt bära med sig Ninjaplast hem. Vi är ute så ofta vi kan och demar produkten i affärerna, säger Daniel Kaplun.

– För oss har det varit viktigt att få till en ”Word of mouth effekt”. Folk älskar att berätta om roliga smarta produkter för sina vänner. Det är en försäljnings- och marknadsföringsväg som man inte ska underskatta, säger Richard Olinius.

Han konstaterar att kontakten med kunderna är en positiv bieffekt av att driva Ninjaplast.

– En av de största skillnaderna med att driva ett e-handelsföretag och att vara i dagligvarubranschen är all feedback vi får från våra kunder. Folk tackar oss och berättar hur plasten hjälper dem i deras matlagning. I våra sociala medier har vi en hängiven skara följare som älskar produkten, säger Daniel Kaplun.

Planen är att varumärket Ninjaplast ska bli större och i framtiden husera ett flertal smarta köksprodukter.

– Vi kommer snart med en refill till Ninjaplast och vi är på gång med att lansera både ugnsfolie och bakplåtspapper. Även här finns det stora konkurrenter men folk är inte trogna produkter som inte underlättar oavsett hur länge man har använt dem. Kan vi erbjuda smartare produkter så kommer de att välja dem istället, säger Richard Olinius.

Ninjaplast

Startade: 2014

Grundare: Daniel Kaplun och Richard Olinius.
Ort: Stockholm 
Anställda: 2
Omsättning: Ännu inga siffror
Målgrupp: Sveriges hushåll

Därför kommer vi att lyckas
  • Vi har en produkt som underlättar på riktigt.
  • Själva kvaliteten i plasten, såväl tjocklek som fästa och material är mycket bättre än konkurrenterna.
  • Den har samtalspotential. När man använt den för första gången vill man prata om den.

 

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Kristersson till Löfven: "Er skattepolitik utdömd sen 70-talet"

SKATTER Moderatledaren Ulf Kristersson pikade Stefan Löfven och beskrev regeringens skattepolitik som företagsfientlig och förlegad. Det var bara ett exempel på en hård ordväxling om skattepolitiken i höstens första partiledardebatt i riksdagen.
NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.