De vill rädda världen

Nykläckt Hon är omskolad konsertpianist. Han är utbildad civilingenjör. Med sitt företag The Fair Tailor vill de sälja skräddarsydda skjortor - och rädda världen.

thefairtailor
En "god" affärsidé var Sebastian och Lina Stjerns väg in till riskkapitalisternas hjärta och pengapung.

De började bolla affärsidéer mest för att fördriva tiden när de väntade på ett försenat tåg i Trollhättan.

– Vi brinner båda för sociala frågor och vi kände att vi inte riktigt fick utlopp för vårt intresse i de yrken vi hade. Vi drabbades av 80-talistsjukan – 40-årskris vid 27 års ålder – och kände att vi ville göra världen bättre, åtminstone för några människor, säger Sebastian Stjern, som driver företaget tillsammans med sin fru Lina Stjern.

The Fair Tailors affärsidé är att sälja skräddarsydda skjortor via webben och ha all produktion i Nepal, ett av världens fattigaste länder.

Tanken är att tjäna pengar och rädda världen på en och samma gång. Men varför blev det just Nepal?

– Vi hamnade av en slump på en föreläsning med den svenske entreprenören Björn Söderberg, som driver flera sociala företag i Nepal. Han var med och startade Child Watabaran Center Nepal, CWCN, och satte oss i kontakt med organisationens vd, Tirtha Raj Rasaili.

CWCN driver en produktionsanläggning i Kathmandu, där vinsten går till organisationens sociala verksamhet, med målet att göra den självförsörjande.

– Genom att arbeta med CWCN kan vi bidra konkret till deras sociala verksamhet i Kathmandu, vilket känns viktigt för oss, säger Sebastian Stjern.

Paret Stjern ställde upp i Venture Cup förra året och deras idé blev nominerad till en av årets affärsidéer. Den 10 december 2009 startades hemsidan, lagom till julhandeln, och under 2010 har mycket krut lagts på produktutvecklingen i samarbete med prisbelönta designers och den anställda skräddaren Hanna Nordenson.

Kunderna är hittills helnöjda enligt företagets egna kundundersökningar, och återköpsfrekvensen är hög.

– Om du köper en skjorta av oss får du en hög kvalitet, samtidigt som du gör en god gärning. Det är vår konkurrensfördel, tillsammans med vår fantastiska kundtjänst, säger Sebastian Stjern.

De båda entreprenörerna är aktiva på Facebook, Youtube och andra moderna fora, de bloggar och twittrar och ställer gärna upp och föreläser om socialt entreprenörskap.

De tror starkt på sitt företag och framtiden:

– Vi har ett skalbart koncept, Sverige är egentligen för litet. Och tajmingen är rätt, för det finns ett sug på marknaden efter Fair Trade-produkter, säger Sebastian Stjern.

Han är inte ensam om att tro på idén.

I samma veva som skjorthandeln drogs igång via hemsidan kontaktades han och Lina av Sätila Holding.

– Jag visste knappt vilka de var. De ville komma och dricka kaffe.

De nykläckta entreprenörernas affärscoach kunde knappt bärga sig när han hörde det. Jösses, Sätila Holding går igenom 200–300 affärsplaner per år och fastnar till slut för ett par–tre stycken. Dricka kaffe?

– Men vi gjorde det. Vi drack kaffe och berättade om oss och vårt företag.

Tre veckor senare investerade Sätila i The Fair Tailor och har i dag 40 procent av aktierna.

Det gör att det lilla företaget har råg i ryggen för fortsatt satsning. I höst ska en eller två nya delägare in via en emissionsrunda. Break even planeras till 2012 och från 2013 ska företaget börja ge vinst.

Därför kommer vi att lyckas

1. Vi har jättenöjda kunder som vill bli våra ambassadörer.
2. Vi har ett internationellt skalbart koncept.
3. Tajmingen är rätt, för det finns ett sug på marknaden efter Fair Trade-produkter.

MS