NYHET Publicerad

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.

Fredrik Ståhl framför Villa Strömsfors.
Foto: Anders Andersson/TT
Fredrik Ståhl har lyckats med det många drömmer om – att starta en konferensanläggning långt ifrån storstadens brus. Vägen dit har gått via stilsäker renovering, marknadsföring i sociala medier och rätt personal.
Villa Strömsfors
Foto: Anderss Andersson/TT
"Vår tanke har hela tiden varit att få Villa Strömsfors att leva upp igen. Eftersom huset bara har nio rum med plats för 18 personer kom vi ganska snabbt fram till att hotellverksamhet inte var ett alternativ. I stället vänder vi oss till slutna sällskap som konferenser, bröllop och event", säger Fredrik Ståhl.
Villa Strömsfors
Foto: Anderss Andersson/TT
Strategin har varit att bevara det som är värdefullt som till exempel stuckaturer, paneler och ektrappor och kombinera det med en ny modernare stil som skiljer sig från det gamla utan att sticka ut. Ledordet har varit enkelhet.
Villa Strömsfors
Foto: Anderss Andersson/TT
Strategisk marknadsföring i sociala medier, som till exempel Instagram och Facebook, har sakta men säkert gett ringar på vattnet i form av besökare från övriga landet.
Villa Strömsfors
Foto: Anderss Andersson/TT
Det växande intresset för Villa Strömsfors har fått Fredrik Ståhl att planera för byggnationer av ytterligare rum – utanför villan.

Redan för 20 år sedan smög Fredrik Ståhl omkring utanför Villa Strömsfors och beundrade den övergivna villan mitt ute i skogen i Strömsfors i Västergötland. När han för fyra år sedan upptäckte att villan var till salu gav han sig in i en budgivning med sina syskon och sin dåvarande fru Maria – som de vann. I ett och ett halvt år smide de planer för villans framtid. Därefter väntade en lika lång period av renovering.

– Vår tanke har hela tiden varit att få Villa Strömsfors att leva upp igen. Eftersom huset bara har nio rum med plats för 18 personer kom vi ganska snabbt fram till att hotellverksamhet inte var ett alternativ. I stället vänder vi oss till slutna sällskap som konferenser, bröllop och event, säger Fredrik Ståhl.

Till vardags arbetar Fredrik Ståhl som vd för fastighetsdelen i familjeföretaget Hökerum bygg. Att ha ena foten i en gedigen byggfirma hjälper naturligtvis till när man ska renovera en förfallen byggnad med över 100 år på nacken. Med det borgar inte för en helt smärtfri renovering, påpekar Fredrik Ståhl.

– I början där i drömfasen har man ju skygglappar på. Hade vi vetat vad som väntade vet jag inte om vi tagit oss an detta. Det har varit mycket tankeverksamhet och problemlösning för att lösa alla krav som ställs för att få bedriva konferensverksamhet i villan. Bara att handikappanpassa och brandsäkra huset tog tid plus en massa andra bestämmelser vi var tvungna att ha koll på.

Strategin har varit att bevara det som är värdefullt som till exempel stuckaturer, paneler och ektrappor och kombinera det med en ny modernare stil som skiljer sig från det gamla utan att sticka ut. Ledordet har varit enkelhet.

– Det ska vara enkelt att bo här. I köket har vi till exempel valt bort stora restaurangmaskiner så att man inte ska behöva vara utbildad i storkökskunskap för att kunna laga en middag, säger Fredrik Ståhl.

Byggprocessen har följts av nyfikna lokalbor. Efter invigningen i oktober förra året väntade en period med julbordsgäster, i första hand lokala gäster. Strategisk marknadsföring i sociala medier, som till exempel Instagram och Facebook, har sakta men säkert gett ringar på vattnet i form av besökare från övriga landet.

Annons

I dag har de anställt en föreståndare, Carin Victorin, som sköter den dagliga driften och är ansvarig för konferensverksamheten. Under hösten har de huserat flera olika bröllop, konferenser och ett träningsevent.

Vad krävs det då för att blåsa liv i ett drömprojekt som Villa Strömsfors?

– Tänk inte som alla andra och utnyttja det som är annorlunda i ditt koncept. Till oss kommer man för att slippa stadspulsen, gå ned i varv och njuta av skogen i en härlig atmosfär i villan. Att vi dessutom har lyckats hitta rätt personal som tar hand om villan med känsla för att ge besökarna en unik vistelse har också en avgörande roll.

Det växande intresset för Villa Strömsfors har fått Fredrik Ståhl att planera för byggnationer av ytterligare rum – utanför villan.

– Vi tänker inte bygga ut huset utan funderar i stället på hur vi kan skapa boenden runt villan med egen stil och touch. Sen har vi ett gammalt växthus som vi vill göra något spännande med. Det finns mer att göra.

Villa Strömsfors

Grundare: Familjen Ståhl Invest i Ulricehamn AB.
Startår: 2014.
Produkt: Konferensanläggning.
Affärsidé: Erbjuda en möjlighet för människor att bo och umgås i en av Sveriges vackraste villor.
Anställda: Cirka tio personer.
Omsättning: Cirka 3,5 miljoner kronor (2017).

Därför kommer vi att lyckas
  1. En unik produkt och ett koncept som passar den som vill ha något annat än en ordinär konferens.
  2. Villan har en speciell atmosfär och historia som kryddas med engagerad personal.
  3. Tydlig målbild och personligt engagemang från ägare.

 

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Olle Burell skjuter från höften om friskolorna

DEBATT Politikerna borde tänka på kvaliteten all vaken tid och inte kasta ur sig uttalanden som får stora konsekvenser. Det menar debattören Johan Sjölin. Han reagerar starkt på att Stockholms socialdemokratiske skolborgarråd Olle Burell kräver förbud mot aktiebolagsdrivna skolor.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Skanska-chef om #MeToo: ”Det finns ingen quick-fix”

ARBETSMARKNAD Kampanjen #MeToo har under de senaste dagarna cirkulerat på sociala medier. Den syftar till att synliggöra sexuella trakasserier och övergrepp, och har fått tusentals kvinnor dela med sig av sina historier. ”Som arbetsgivare har man ett jättestort ansvar för att vara tydlig med att det råder nolltolerans mot alla former av diskriminering” säger Veronica Rörsgård, hr-chef på Skanska.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Nytänkare stöper om psykiatrin

TOPP-50-LISTAN Hallå där… Anna Wiklund, grundare, ägare och operativ styrelseordförande i Prima barn- och vuxenpsykiatri.
Grattis till sjundeplatsen på listan över de 50 största kvinnliga företagarna i Sverige! Du har själv startat och byggt upp Prima tillsammans med två kvinnliga kollegor och idag är ert företag landets största vårdgivare inom specialistpsykiatri med 15 mottagningar, en akutenhet, två vårdavdelningar samt en psykossektion.
NYHET Publicerad:

Sveriges 50 största kvinnliga företagare

TOPP-50-LISTAN Carin Stoeckmann, ägare och vd på Byggmästarn i Skåne, toppar listan över Sveriges 50 största kvinnliga företagare, räknat efter företagets omsättning. Hennes byggföretag omsätter nästan en miljard kronor. Det visar en unik undersökning som Women's Business Research Institute gjort på uppdrag av tidningen Entreprenör.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.