En kärleksaffär med skygglappar

251

Nykläckt Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.

Redan för 20 år sedan smög Fredrik Ståhl omkring utanför Villa Strömsfors och beundrade den övergivna villan mitt ute i skogen i Strömsfors i Västergötland. När han för fyra år sedan upptäckte att villan var till salu gav han sig in i en budgivning med sina syskon och sin dåvarande fru Maria – som de vann. I ett och ett halvt år smide de planer för villans framtid. Därefter väntade en lika lång period av renovering.

– Vår tanke har hela tiden varit att få Villa Strömsfors att leva upp igen. Eftersom huset bara har nio rum med plats för 18 personer kom vi ganska snabbt fram till att hotellverksamhet inte var ett alternativ. I stället vänder vi oss till slutna sällskap som konferenser, bröllop och event, säger Fredrik Ståhl.

Till vardags arbetar Fredrik Ståhl som vd för fastighetsdelen i familjeföretaget Hökerum bygg. Att ha ena foten i en gedigen byggfirma hjälper naturligtvis till när man ska renovera en förfallen byggnad med över 100 år på nacken. Med det borgar inte för en helt smärtfri renovering, påpekar Fredrik Ståhl.

– I början där i drömfasen har man ju skygglappar på. Hade vi vetat vad som väntade vet jag inte om vi tagit oss an detta. Det har varit mycket tankeverksamhet och problemlösning för att lösa alla krav som ställs för att få bedriva konferensverksamhet i villan. Bara att handikappanpassa och brandsäkra huset tog tid plus en massa andra bestämmelser vi var tvungna att ha koll på.

Strategin har varit att bevara det som är värdefullt som till exempel stuckaturer, paneler och ektrappor och kombinera det med en ny modernare stil som skiljer sig från det gamla utan att sticka ut. Ledordet har varit enkelhet.

– Det ska vara enkelt att bo här. I köket har vi till exempel valt bort stora restaurangmaskiner så att man inte ska behöva vara utbildad i storkökskunskap för att kunna laga en middag, säger Fredrik Ståhl.

Byggprocessen har följts av nyfikna lokalbor. Efter invigningen i oktober förra året väntade en period med julbordsgäster, i första hand lokala gäster. Strategisk marknadsföring i sociala medier, som till exempel Instagram och Facebook, har sakta men säkert gett ringar på vattnet i form av besökare från övriga landet.

I dag har de anställt en föreståndare, Carin Victorin, som sköter den dagliga driften och är ansvarig för konferensverksamheten. Under hösten har de huserat flera olika bröllop, konferenser och ett träningsevent.

Vad krävs det då för att blåsa liv i ett drömprojekt som Villa Strömsfors?

– Tänk inte som alla andra och utnyttja det som är annorlunda i ditt koncept. Till oss kommer man för att slippa stadspulsen, gå ned i varv och njuta av skogen i en härlig atmosfär i villan. Att vi dessutom har lyckats hitta rätt personal som tar hand om villan med känsla för att ge besökarna en unik vistelse har också en avgörande roll.

Det växande intresset för Villa Strömsfors har fått Fredrik Ståhl att planera för byggnationer av ytterligare rum – utanför villan.

– Vi tänker inte bygga ut huset utan funderar i stället på hur vi kan skapa boenden runt villan med egen stil och touch. Sen har vi ett gammalt växthus som vi vill göra något spännande med. Det finns mer att göra.

Villa Strömsfors

Grundare: Familjen Ståhl Invest i Ulricehamn AB.
Startår: 2014.
Produkt: Konferensanläggning.
Affärsidé: Erbjuda en möjlighet för människor att bo och umgås i en av Sveriges vackraste villor.
Anställda: Cirka tio personer.
Omsättning: Cirka 3,5 miljoner kronor (2017).

Därför kommer vi att lyckas
  1. En unik produkt och ett koncept som passar den som vill ha något annat än en ordinär konferens.
  2. Villan har en speciell atmosfär och historia som kryddas med engagerad personal.
  3. Tydlig målbild och personligt engagemang från ägare.

 

PH