Fabulous Arts skapar konst på vardagsting

Nykläckt Ann Hallenberg och Helene Palmgren lämnade bankvärlden för att sprida mer värme och kärlek till de svenska hemmen. Förra året startade de Fabulous Arts som låter konstverk återuppstå i nya former.

Efter många år i bankvärlden vågade Ann Hallenberg och Helene Palmgren byta bransch. Utifrån deras gemensamma intresse för inredning och design startade de förra året Fabulous Arts.
Efter många år i bankvärlden vågade Ann Hallenberg och Helene Palmgren byta bransch. Utifrån deras gemensamma intresse för inredning och design startade de förra året Fabulous Arts.

Champagnen korkades upp, media var på plats och kändisar trängdes på röda mattan. I centrum av tillställningen stod Ann Hallenberg och Helene Palmgren. Anledningen? Vårens lansering av Fabulous Arts. Men duons resa började på en helt annan plats.

- Vi hade jobbat många år inom bankvärlden, både som anställda och som konsulter. Under årens lopp märkte vi att vi båda två hade ett stort intresse för inredning och design. Efter långa diskussioner bestämde vi oss till slut för att starta ett företag tillsammans, säger Ann Hallenberg, en av grundarna.

Helene Palmgren kände en konstnär sedan tidigare, Nina Jacucci, och var förtjust i den värme och kärlek som förmedlades i hennes konst. Med utgångspunkt i tavlorna tänkte de nykläckta företagarna applicera konsten på kuddar, rullgardiner, brickor och liknande vardagsting.

- Tanken var att ge liv åt Ninas verk genom att låta dem återuppstå i nya former. Fabulous Arts tema är sagolik konst på vardagsting. En princip vi följer är att hela konstverket återges och att motivet inte kopieras flera gånger på produkten, som blir ett riktigt konstverk i sig, säger Ann Hallenberg.

Som av en händelse visade det sig att konstnären Nina Jacucci hade tänkt samma sak och bjöd in till ett möte. Snart därpå var parterna överens. Därefter gick allt fort. Ann Hallenberg och Helene Palmgren gick in med eget kapital, tryckerier kontaktades och marknadsföringsplaner togs fram.

Responsen har varit fantastisk, enligt grundarna. När de visade upp produkterna på Formex-mässan, den största mötesplatsen för nordisk inredningsdesign, fick de flera gånger höra att de måste vara först med sin affärsidé – särskilt att återge konstverk på rullgardiner. Business Sweden, en sammanslagning av Exportrådet och Invest Sweden, menade att satsningen var unik. Dagligen får Helene Palmgren och Ann Hallenberg spontana besök av förbipasserande som upptäckt Fabulous Arts kreationer i fönstret på det lilla kontoret vid Hornstull i centrala Stockholm.

- Vi märker att många gillar att motiven bryter mot den stela och lite kalla designen som har dominerat inredningstrenden länge. Jag tror att det finns en längtan efter värme i allt det avskalade, säger Helene Palmgren.

Utmaningarna har varit flera. Mycket arbete har lagts ned på att hitta digitala tryckerier som klarar av att återge originalverkens färger och detaljer. Det rådande konjunkturläget är inte heller det bästa.

- Många tycker att vi är galna som startar ett företag i nuläget, men vi har inte haft anledning att ångra något. Även om vi har vår bas i Stockholm så har vi mötts av mycket entusiasm när vi åkt runt på turné i landet, berättar Ann Hallenberg.

Optimismen är stor inför framtiden. Starten har gått bra och försiktiga planer på en expansion dras upp. Även om de hittills valt att bara satsa på en konstnär, trots flera förfrågningar, utesluter de inte att ta in fler konstnärer under de kommande åren.

- Vi smygkikar lite på andra länder också, mest Holland och USA. San Francisco är drömmen, jag tror att produkterna skulle passa bra in i den miljön. Men det ligger en bit in i framtiden, just nu fokuserar vi på Sverige, säger Helene Palmgren.

Fabulous Arts

Startår: 2012
Grundare: Ann Hallenberg och Helene Palmgren.
Ort: Stockholm
Affärsidé: Att skapa inredning av befintliga konstverk och samarbeta med konstnärer som vill låta sina verk återuppstå i nya former.
Anställda: Inga, men planerar att ta in några personer för projektanställning.
Omsättning: Är inne på första verksamhetsåret, ingen årsomsättning finns ännu.
Målgrupper: Återförsäljare, företag och privatpersoner.

Därför kommer vi att lyckas:
  • Stor efterfrågan på att få med sig konst hem i olika former.
  • Vi upplever att det finns en efterfrågan på varmare motiv i hemmen.
  • Vi satsar på kvalitet och bra villkor kring hela produktionen.
Jakob Stenberg

Jakob Stenberg