NYHET Publicerad

Fabulous Arts skapar konst på vardagsting

NYKLÄCKT Ann Hallenberg och Helene Palmgren lämnade bankvärlden för att sprida mer värme och kärlek till de svenska hemmen. Förra året startade de Fabulous Arts som låter konstverk återuppstå i nya former.

Efter många år i bankvärlden vågade Ann Hallenberg och Helene Palmgren byta bransch. Utifrån deras gemensamma intresse för inredning och design startade de förra året Fabulous Arts.

Efter många år i bankvärlden vågade Ann Hallenberg och Helene Palmgren byta bransch. Utifrån deras gemensamma intresse för inredning och design startade de förra året Fabulous Arts.

Champagnen korkades upp, media var på plats och kändisar trängdes på röda mattan. I centrum av tillställningen stod Ann Hallenberg och Helene Palmgren. Anledningen? Vårens lansering av Fabulous Arts. Men duons resa började på en helt annan plats.

- Vi hade jobbat många år inom bankvärlden, både som anställda och som konsulter. Under årens lopp märkte vi att vi båda två hade ett stort intresse för inredning och design. Efter långa diskussioner bestämde vi oss till slut för att starta ett företag tillsammans, säger Ann Hallenberg, en av grundarna.

Helene Palmgren kände en konstnär sedan tidigare, Nina Jacucci, och var förtjust i den värme och kärlek som förmedlades i hennes konst. Med utgångspunkt i tavlorna tänkte de nykläckta företagarna applicera konsten på kuddar, rullgardiner, brickor och liknande vardagsting.

- Tanken var att ge liv åt Ninas verk genom att låta dem återuppstå i nya former. Fabulous Arts tema är sagolik konst på vardagsting. En princip vi följer är att hela konstverket återges och att motivet inte kopieras flera gånger på produkten, som blir ett riktigt konstverk i sig, säger Ann Hallenberg.

Som av en händelse visade det sig att konstnären Nina Jacucci hade tänkt samma sak och bjöd in till ett möte. Snart därpå var parterna överens. Därefter gick allt fort. Ann Hallenberg och Helene Palmgren gick in med eget kapital, tryckerier kontaktades och marknadsföringsplaner togs fram.

Responsen har varit fantastisk, enligt grundarna. När de visade upp produkterna på Formex-mässan, den största mötesplatsen för nordisk inredningsdesign, fick de flera gånger höra att de måste vara först med sin affärsidé – särskilt att återge konstverk på rullgardiner. Business Sweden, en sammanslagning av Exportrådet och Invest Sweden, menade att satsningen var unik. Dagligen får Helene Palmgren och Ann Hallenberg spontana besök av förbipasserande som upptäckt Fabulous Arts kreationer i fönstret på det lilla kontoret vid Hornstull i centrala Stockholm.

- Vi märker att många gillar att motiven bryter mot den stela och lite kalla designen som har dominerat inredningstrenden länge. Jag tror att det finns en längtan efter värme i allt det avskalade, säger Helene Palmgren.

Annons

Utmaningarna har varit flera. Mycket arbete har lagts ned på att hitta digitala tryckerier som klarar av att återge originalverkens färger och detaljer. Det rådande konjunkturläget är inte heller det bästa.

- Många tycker att vi är galna som startar ett företag i nuläget, men vi har inte haft anledning att ångra något. Även om vi har vår bas i Stockholm så har vi mötts av mycket entusiasm när vi åkt runt på turné i landet, berättar Ann Hallenberg.

Optimismen är stor inför framtiden. Starten har gått bra och försiktiga planer på en expansion dras upp. Även om de hittills valt att bara satsa på en konstnär, trots flera förfrågningar, utesluter de inte att ta in fler konstnärer under de kommande åren.

- Vi smygkikar lite på andra länder också, mest Holland och USA. San Francisco är drömmen, jag tror att produkterna skulle passa bra in i den miljön. Men det ligger en bit in i framtiden, just nu fokuserar vi på Sverige, säger Helene Palmgren.

Fabulous Arts

Startår: 2012
Grundare: Ann Hallenberg och Helene Palmgren.
Ort: Stockholm
Affärsidé: Att skapa inredning av befintliga konstverk och samarbeta med konstnärer som vill låta sina verk återuppstå i nya former.
Anställda: Inga, men planerar att ta in några personer för projektanställning.
Omsättning: Är inne på första verksamhetsåret, ingen årsomsättning finns ännu.
Målgrupper: Återförsäljare, företag och privatpersoner.

Därför kommer vi att lyckas:
  • Stor efterfrågan på att få med sig konst hem i olika former.
  • Vi upplever att det finns en efterfrågan på varmare motiv i hemmen.
  • Vi satsar på kvalitet och bra villkor kring hela produktionen.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Regeringen lanserar förenklingspaket för företag

REGELKRÅNGEL Förutom problemen med konkurrens och kompetensförsörjning upplever många företagare att lagar och myndighetsregler hindrar tillväxt. Nu lanserar närings- och innovationsminister Mikael Damberg ett förenklingspaket för företag.
NYHET Publicerad:

De blev årets vinnare i Serendipity Challenge

ALMEDALEN Av över 400 bidrag utsågs SaltX till årets tillväxtbolag och Sprinklebit till årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.
NYHET Publicerad:

Strävsamhet och ansträngning ska leda till framgång

DEBATT Det ska alltid löna sig att arbeta framför att leva på bidrag. Det menar Moderata Ungdomsförbundets Benjamin Dousa som både vill sänka bidragen och minska skatterna för att människor ska komma i arbete och bli integrerade.
NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

Upphandlingar drar ner brallorna på företagare

DEBATT Statliga bolag ska välja seriösa hotell- och restaurangleverantörer som försäkrar sina medarbetare och tar ansvar för gästerna. Det är fel att välja leverantör enbart baserat på pris, menar hotelldirektören Suzanne Parenius, vd på Hjortviken konferens.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.
NYHET Publicerad:

Så slår den höjda entreprenörsskatten mot ditt företag

3:12-REGLERNA Trots massiv kritik från Företagarsverige tänker regeringen ändra de så kallade 3:12-reglerna, eller entreprenörsskatten. 167 000 svenska företagare drabbas därmed av en skattehöjning på sammanlagt tre miljarder kronor. Hårdast drabbas de mindre fåmansbolagen. Revisorn Carl-Magnus Falk har tagit fram en modell som hjälper småföretagare att räkna fram hur de nya reglerna slår mot just deras företag.
NYHET Publicerad:

På tur till Stockholms smultronställen

NYKLÄCKT För sex år sedan köpte Peter Ekblom en Vespa och började köra runt sina kompisar till olika smultronställen i Stockholm. Nu erbjuder han skräddarsydda turer med vespor runt i staden och har även ett samarbete med Piaggio group som tillverkar vespor i Italien.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Ny plattform ska underlätta kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företag skriker efter kompetens men svårigheter att nå, utveckla och behålla talang sätter käppar i hjulen. Det ska en nystartad näringslivsplattform ändra på. "Där kan privata arbetsgivare delta i interaktiva workshops där aktuella utmaningar hanteras", säger Hugo Ortiz Dubon och Minna Levin, grundare av We Link Sweden.
NYHET Publicerad:

Kenyanska nyföretagare knyter affärskontakter i Sverige

TÄVLING Mobilappen Saver Pal och en spårningstjänst för färskvaror tog Catherine Wangari Mania och Edwin Muriuki Wanjiru högst upp på prispallen i Hand in Hand Youth Award. Under några intensiva dagar i maj besökte de keyanska nyföretagarna Sverige för att hämta inspiration från andra unga entreprenörer.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.