NYHET Publicerad

Fabulous Arts skapar konst på vardagsting

NYKLÄCKT Ann Hallenberg och Helene Palmgren lämnade bankvärlden för att sprida mer värme och kärlek till de svenska hemmen. Förra året startade de Fabulous Arts som låter konstverk återuppstå i nya former.

Efter många år i bankvärlden vågade Ann Hallenberg och Helene Palmgren byta bransch. Utifrån deras gemensamma intresse för inredning och design startade de förra året Fabulous Arts.

Efter många år i bankvärlden vågade Ann Hallenberg och Helene Palmgren byta bransch. Utifrån deras gemensamma intresse för inredning och design startade de förra året Fabulous Arts.

Champagnen korkades upp, media var på plats och kändisar trängdes på röda mattan. I centrum av tillställningen stod Ann Hallenberg och Helene Palmgren. Anledningen? Vårens lansering av Fabulous Arts. Men duons resa började på en helt annan plats.

- Vi hade jobbat många år inom bankvärlden, både som anställda och som konsulter. Under årens lopp märkte vi att vi båda två hade ett stort intresse för inredning och design. Efter långa diskussioner bestämde vi oss till slut för att starta ett företag tillsammans, säger Ann Hallenberg, en av grundarna.

Helene Palmgren kände en konstnär sedan tidigare, Nina Jacucci, och var förtjust i den värme och kärlek som förmedlades i hennes konst. Med utgångspunkt i tavlorna tänkte de nykläckta företagarna applicera konsten på kuddar, rullgardiner, brickor och liknande vardagsting.

- Tanken var att ge liv åt Ninas verk genom att låta dem återuppstå i nya former. Fabulous Arts tema är sagolik konst på vardagsting. En princip vi följer är att hela konstverket återges och att motivet inte kopieras flera gånger på produkten, som blir ett riktigt konstverk i sig, säger Ann Hallenberg.

Som av en händelse visade det sig att konstnären Nina Jacucci hade tänkt samma sak och bjöd in till ett möte. Snart därpå var parterna överens. Därefter gick allt fort. Ann Hallenberg och Helene Palmgren gick in med eget kapital, tryckerier kontaktades och marknadsföringsplaner togs fram.

Responsen har varit fantastisk, enligt grundarna. När de visade upp produkterna på Formex-mässan, den största mötesplatsen för nordisk inredningsdesign, fick de flera gånger höra att de måste vara först med sin affärsidé – särskilt att återge konstverk på rullgardiner. Business Sweden, en sammanslagning av Exportrådet och Invest Sweden, menade att satsningen var unik. Dagligen får Helene Palmgren och Ann Hallenberg spontana besök av förbipasserande som upptäckt Fabulous Arts kreationer i fönstret på det lilla kontoret vid Hornstull i centrala Stockholm.

- Vi märker att många gillar att motiven bryter mot den stela och lite kalla designen som har dominerat inredningstrenden länge. Jag tror att det finns en längtan efter värme i allt det avskalade, säger Helene Palmgren.

Annons

Utmaningarna har varit flera. Mycket arbete har lagts ned på att hitta digitala tryckerier som klarar av att återge originalverkens färger och detaljer. Det rådande konjunkturläget är inte heller det bästa.

- Många tycker att vi är galna som startar ett företag i nuläget, men vi har inte haft anledning att ångra något. Även om vi har vår bas i Stockholm så har vi mötts av mycket entusiasm när vi åkt runt på turné i landet, berättar Ann Hallenberg.

Optimismen är stor inför framtiden. Starten har gått bra och försiktiga planer på en expansion dras upp. Även om de hittills valt att bara satsa på en konstnär, trots flera förfrågningar, utesluter de inte att ta in fler konstnärer under de kommande åren.

- Vi smygkikar lite på andra länder också, mest Holland och USA. San Francisco är drömmen, jag tror att produkterna skulle passa bra in i den miljön. Men det ligger en bit in i framtiden, just nu fokuserar vi på Sverige, säger Helene Palmgren.

Fabulous Arts

Startår: 2012
Grundare: Ann Hallenberg och Helene Palmgren.
Ort: Stockholm
Affärsidé: Att skapa inredning av befintliga konstverk och samarbeta med konstnärer som vill låta sina verk återuppstå i nya former.
Anställda: Inga, men planerar att ta in några personer för projektanställning.
Omsättning: Är inne på första verksamhetsåret, ingen årsomsättning finns ännu.
Målgrupper: Återförsäljare, företag och privatpersoner.

Därför kommer vi att lyckas:
  • Stor efterfrågan på att få med sig konst hem i olika former.
  • Vi upplever att det finns en efterfrågan på varmare motiv i hemmen.
  • Vi satsar på kvalitet och bra villkor kring hela produktionen.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.