Jakob Svärd
Foto: Jenny Leyman

Jakob Svärd lägger ner själ och hjärta i Självbildarna, det roligaste han varit med om att skapa.

NYHET Publicerad

Företag måste ta del i integrationen

NYKLÄCKT Uttalet är nyckeln. Ordförråd och grammatik räcker inte för att invandrare ska ta sig in på den svenska arbetsmarknaden. Detta tar Självbildarna fasta på.

Självbildarna erbjuder intensiv uttalsträning.

– I dag är det uttalet som är ett hinder för många invandrare och flyktingar, säger Jakob Svärd, en av grundarna.

Jakob Svärd driver flera företag med sammanlagt över hundra anställda. Det var när han skulle anställa en ekonomiansvarig i ett av företagen som han uppmärksammade uttalsproblematiken. Kandidaten, som var bäst lämpad för tjänsten, var en kvinna från Turkiet. Problemet var att hennes uttal var för dåligt och att hon var därför var svår att anställa.

– SFI lär ut grammatik och ordförråd, men uttalet kommer inte av sig själv. Utan det verktyget är du inte anställningsbar.

Denna insikt ledde till att Jakob startade Självbildarna 2015 tillsammans med Michel Massadakis. Själv tycker han att Självbildarna är det, av sina företag, som han lägger ner mest själ och hjärta i. Tidigare har det mer handlat om lönsamma affärer.

– Att vara med och starta Självbildarna är det roligaste jag någonsin har gjort. Även om vi skulle misslyckas totalt och ha plöjt ner miljoner i detta, skulle det vara värt det. Vi har hjälpt så många.

Som exempel berättat Jakob om läkaren som börjat jobba i sjukvården och kom till Självbildarna för att få hjälp med sitt uttal.

– Efter hans fjärde gång med logoped sade han, att för första gången sedan han började arbeta här i Sverige sade folk inte ”va?” eller ”vad sa du?” till honom. Det gör mig varm om hjärtat.

Jakob Svärd anser att näringslivet har ett stort ansvar när det kommer till att integrera invandrare i samhället.

– Vi måste förändra Sverige och vår inställning. Vi måste lära oss att se alla människor som en tillgång, säger han. Det är inte Arbetsförmedlingen som skapar jobb utan vi företagare. Jag vill ta ansvar för att samhället ska utvecklas.

Det betyder att Självbildarna är ett vinstgivande bolag, men att vikten ligger på det sociala entreprenörskapet.

– De största delarna av vårt överskott ska återinvesteras i nya projekt och i nya branscher som gynnar integration, migrationsfrågor och ökat människovärde.

En kurs hos Självbildarna kostar knappt 10 000 kronor, vilket arbetsgivarna betalar för den anställda, som ska gå kursen. Företaget har även stipendiumplatser för personer som står utanför arbetsmarknaden och inte kan betala avgiften själv. Lärarna på utbildningarna är legitimerade logopeder med erfarenhet av att undervisa i uttal.

Intresset för Självbildarna är stort.

– Det stämmer, det är många som vill arbeta med oss och människor ringer från hela Sverige och frågar om vi kan hålla utbildningar. Vi har nu avtal med ett flertal kommuner, Skånes landsting (Region Skåne), Kriminalvården på nationell nivå med flera, berättar Jakob Svärd.

– Vårt mål är att bli rikstäckande så att vi kan hålla utbildningar var som helst i landet.

Självbildarna

Startår: 2015
Vd: Michel Massadakis
Marknadsansvarig: Jakob Svärd
Utbildningsansvarig: Harald Emgård

Därför kommer vi att lyckas
  1. Vi måste lyckas av medmänskliga skäl.
  2. Som alltid, på grund av passionen.
  3. Stort behov av den kompetens vi utvecklar.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

”Jag vill höra massa galna affärsidéer”

HALLÅ DÄR... Maria Mattsson Mähl, en av Tidningen Entreprenörs krönikörer, som åter igen kommer att ta plats i en webbserie som företagsängel.
NYHET Publicerad:

Driver du Nordens mest innovativa bolag?

TÄVLING Nu har anmälan till Sveriges största entreprenörstävling för startup- och tillväxtbolag öppnat. I Serendipity Challenge kommer 50 av Sveriges och Nordens mest innovativa framtidsbolag tävla om titlarna “Årets startupbolag” och “Årets tillväxtbolag”.
NYHET Publicerad:

Uppkopplad hälsa lockar techföretag och investerare

E-HÄLSA Sverige ska bli bäst i världen på e-hälsa till år 2025 har regeringen satt som mål. Det har fått riskkapitalister och unga techföretag att flockas kring branschen och ta fram nya innovativa lösningar för digitalisering inom vården. Förra året investerades nästan en halv miljard kronor i medtechsektorn. Entreprenör har träffat två heta startupföretag, Visiba och Tummy Lab, som båda dragit till sig investerarnas intresse.
NYHET Publicerad:

Bygdens son blåste liv i glasbruket

ENTREPRENÖR 2015 stod Reijmyre glasbruk på randen till konkurs. Då bestämde sig bygdens son, Ulf Rosén, för att flytta hem till Östergötland och försöka rädda bruket. Tidningen Entreprenör har besökt bruksorten och under en rundvandring berättar Ulf Rosén om utmaningarna med att ta över ett konkursbo och hur det är att axla rollen som hans far en gång hade, som ägare och vd för anrika Reijmyre.
NYHET Publicerad:

Lång kö på Lantmäteriet sinkar tillväxt

REGELKRÅNGEL Lantmäteriets långa kötider slår hårt mot landets företag. Att få fram en fastighetsbeteckning för en ny tomt kan ta över ett år. Nu har några kommuner skrivit ett protestbrev mot att väntetiderna hindrar tillväxten.
NYHET Publicerad:

Mentor satte snurr på omsättningen

I PRAKTIKEN När Dag Malgeryd tog hjälp av en mentor fick omsättningen i hans nystartade företag Recaremed en ordentlig skjuts. "Jag har sparat in flera års arbete på att slippa sitta och leta upp den här informationen själv”, säger han.
NYHET Publicerad:

Olyckan blev starten – hans proteser gör exportsuccé

ENTREPRENÖR Christoffer Lindhe vaknade upp på sjukhuset med båda benen och en arm borta. Men istället för att se livet som förstört valde han att resa sig och komma igen. Med utgångspunkt i sitt eget handikapp har han skapat en helt ny fotprotes, unik i världen. I år startar lanseringen av Xtend Foot i Europa.
NYHET Publicerad:

Medarbetarna stal företagshemligheter – nu har de fällts i tre domstolar

STÖLD Tre medarbetare sa upp sig och startade eget i samma bransch och efter att ha stulit hela kundregistret. Det bestraffades med rekordhöga böter i Hovrätten. Nu har även AD fastställt skuld och höga böter.
NYHET Publicerad:

Rullande frisersalong gasar vidare

VAD HÄNDE SEN ”Jag kan klippa och jag kan köra bil.” Med de två kompetenserna i bagaget startade Sandra Wik frisörföretaget Cut and Drive. Det är en affärsidé som rullar på i allt högre hastighet och nu också kompletterats med en fast salong.
NYHET Publicerad:

Striden om personaloptionerna

SKATTEREGLER Personaloptioner är ofta en nyckelfaktor för små tillväxtföretag som vill rekrytera topptalanger. I slutet av förra året lade regeringen fram ett förslag på nya skattelättnader för den här typen av incitamentsprogram. Men förslaget väckte ett ramaskri i startupvärlden. Företag som Spotify och Klarna sågar förslaget eftersom så få bolag omfattas av de nya reglerna.
NYHET Publicerad:

Inspiration för alla blivande exportörer

EXPORT Inspiration är nyckeln för framför allt de medelstora svenska företagen som har modet att satsa på export. Det framgår av boken ”Miljardvallen”.
NYHET Publicerad:

Orimliga kontroller vid upphandling

UPPHANDLING Färre anbud, mer pappersarbete och integritetskränkande. Krav på utdrag ur belastningsregistret vid offentlig upphandling får flera negativa konsekvenser. ”En vansinnig administration väntar”, säger Marcus Westdahl, vd för möbelföretaget European Furniture Group.
NYHET Publicerad:

Andreas Carlsson: "Jag är ett vanligt popsnöre som halkade in på investeringar och entreprenörskap”

TIO FRÅGOR Han började sitt yrkesliv som låtskrivare och har flera listettor med världsartister på sin cv. Sedan dess har Andreas Carlsson startat skolor, suttit i juryn för ”Idol” och ”X Factor” och blivit en investerare av rang. Bäst mår han när han är på språng.
NYHET Publicerad:

Gamla bilbälten guld värda för Johanna

NYKLÄCKT För Johanna Boman är bilvrak en skattgömma. Hon använder begagnade bilbälten som material till Rebelts designade väska.
NYHET Publicerad:

Amerikansk dröm i svensk succéförpackning

ENTREPRENÖR De flesta skulle nog gissa att design- och inredningsföretaget Lexington är amerikanskt. Men bakom varumärket står den svenska designentreprenören Kristina Lindhe. Under 20 år har hon byggt upp ett företag som säljer amerikansk livsstil mer framgångsrikt än amerikanarna själva.