NYHET Publicerad

Full fart för Foap

NYKLÄCKT När Alexandra Bylund och David Los lanserade sin fotoapp Foap för ett år sedan var succén given direkt. "Vi fick ungefär 100 000 nedladdningar första veckan. Det var lika många som Instagram fick när de lanserades", säger Alexandra.

Alexandra Bylund och David Los erövrar världen med Foap – bildligt talat.
Foto: Jacob Härnqvist

Alexandra Bylund och David Los erövrar världen med Foap – bildligt talat.

På Media Evolution City i Malmö sjuder kreativiteten. Här sitter ett stort antal innovativa och nyskapande företag inom mediebranschen, och ett av de mest omtalade företagen just nu är Foap.
- BBC har gjort reportage om oss, vi har varit med i New York Times, Wired, Wall Street Journal, Mashable och TechCrunch. Och så har CNN kört tre inslag om oss, säger Alexandra.

Vad beror då all denna uppståndelse på? Jo, idén att förena den digitala bildbyrån med mobilkamerans fördelar.
- Foap består av två delar, en som är riktad mot fotografen och en som är riktad mot köparen. Fotografen tar en bild med sin smartphone via vår app, laddar upp bilden direkt till Foap Market och får betalt när köparen beställer.
- Med vår app kan alltså vem som helst ta en bild med sin smartphone och ladda upp till försäljning. Köparen kan vara en tidningsredaktion, en reklambyrå, en resebyrå eller vilket slags företag som helst egentligen. Vi är en kombination av Instagram och iStockphoto, säger David.

Att det rör sig om bilder tagna med smartphones kan synas vara en begränsning. Men det är just där styrkan sitter, menar Alexandra.
- Tekniken i kamerorna är så bra nu att det börjar närma sig systemkameranivå. Och eftersom folk tar bilderna spontant och snabbt får vi väldigt fräscha och olika bilder. Vi har ett mycket mer varierat sortiment än de vanliga bildbyråerna. Där är bilderna mera riggade och stela.

Något Alexandra har personlig erfarenhet av.
- Jag har jobbat med marknadsföring på Solresor och vet hur det är att ständigt jaga bilder. Det var hopplöst svårt att hitta en bild som stack ut, som ingen annan redan använt tusen gånger. Med Foap får köparna spontana bilder. Det blir en mer levande känsla och ofta ett mera personligt uttryck.

Även David Los har gedigen erfarenhet av webbmarknadsföring. Bland annat har han varit med och startat Tripl, en social reseplattform som via Facebook för samman resenärer från hela världen.
- Jag och Alexandra träffades under ett kampanjsamarbete för Solresor medan jag satt på Tripl. Vi började genast spåna idéer och kom först på att vi borde göra en app för nyhetsbilder, eftersom de första nyhetsbilderna alltid är tagna med mobilkamera. Sedan tänkte vi att en sådan app skulle glömmas bort mellan varven, den skulle helt enkelt användas för sällan.
- Nästa tanke blev att göra en bildbyrå för både redaktionella och kommersiella smartphonebilder, och det var så Foap kom till.

Antalet användare är nu uppe i nästan 200 000, och säljare i London och Filippinerna marknadsför tjänsten mot bildköpare i hela världen. Någon annan marknadsföring har aldrig varit aktuell.
- Appen har spridits viralt redan från början. Tanken har hela tiden varit att göra appen så attraktiv att den spridas av användarna själva, menar Alexandra.

Den stora överraskningen är att även proffsfotografer använder Foap.
- Vi trodde att de skulle avsky oss. Men de hänger på. Det tycker det är en rolig och bra idé, vi får hela tiden samtal från proffsfotografer som undrar hur man gör för att gå med. Då förklarar jag att det bara är att ladda ner appen och sätta gång, ler Alexandra.

Annons

Jacob Härnqvist

Foap

Grundare: Alexandra Bylund och David Los
Startår: 2011
Ort: Malmö
Antal anställda: 18 i världen, varav 7 på huvudkontoret i Malmö.
Affärsidé: “Turn your smartphone photos into dollars”
Målgrupp: Amatörfotografer, proffsfotografer och bildköpare.

Därför kommer vi att lyckas:
  • Vi har en unik produkt och en klar affärsidé.
  • Alla i teamet är motiverade till 150 procent.
  • Vi är först i världen med vårt upplägg.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Regeringen borde höja ersättningarna

DEBATT Att löneökningarna är betydligt högre än höjningen av ersättningen för personlig assistans gör att företag kommer tvingas lämna kollektivavtalen, skriver debattörerna. Nu uppmanar de regeringen att höja ersättningarna.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.
NYHET Publicerad:

Upplev framtiden i 360 grader

ENTREPRENÖR Virtuella lägenhetsvisningar är ett populärt inslag på bostadsmarknaden. Mycket tack vare Mattias von Corswant och Per Hjaldahl, grundarna av VR-företaget Wec360. Nio år efter starten är de den främsta aktören på VR-marknaden. ”Att sikta högt och kämpa för att lyckas har varit en av våra största drivkrafter som entreprenörer”, säger Mattias von Corswant.
NYHET Publicerad:

Vann mot Skatteverket i högsta instans – kan vara förgäves

SKATTEVERKETS METODER Han har drivit momsfrågan mot Skatteverket i 27 år, genom alla rättsinstanser och fått en lag uppkallad efter sig. Nyligen avgjorde Högsta förvaltningsdomstolen frågan till hans fördel. Men det bekymrar inte Skatteverket som fortsätter att särbehandla honom, något som kostat företaget miljonbelopp.
NYHET Publicerad:

Fortsatta framgångar innanför boxen

VAD HÄNDE SEN Stabil efterfrågan och en produkt med hög kvalitet. Det har gjort att Frozzypack kunnat stå emot de piratkopior som dyker upp. Den egna produktutvecklingen fortsätter att hålla sig till grundidén, en matlåda med inbyggd kylning.
NYHET Publicerad:

Industriavtalet behövs för att stärka industrins konkurrenskraft

DEBATT Facken inom industrin målar upp en för dyster bild av industriavtalet. Lönebildningen måste kopplas till industrins internationella konkurrenskraft, menar Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
NYHET Publicerad:

Tullverket kräver småföretag på 100 miljoner kronor

PUNKTSKATT I snart åtta år har Prillan Concept sålt råtobak till grossister. Plötsligt anser Tullverket att tobaken går att röka vilket gör att företaget tvingas betala 100 miljoner kronor i retroaktiv skatt. ”Det är helt sinnessjukt, de vill bara få bort oss från marknaden”, säger Peter Soergel, medgrundare.
NYHET Publicerad:

”Personalliggare och kassaregister dåliga verktyg mot den svarta ekonomin”

DEBATT Personalliggare och certifierade kassaregister är dyra och ineffektiva verktyg för att komma åt den svarta ekonomin. De bör avskaffas – inte implementeras i andra branscher som Skatteverket vill.
NYHET Publicerad:

Bantad budgetkalkyl ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN En tung och tidsödande budgetprocess fick Consilium Marine & Safety att övergå till budgetlös styrning. I dag håller företaget koll på sin utveckling med rullande tolvmånadersprognoser. Vd Carl Adam Rosenblad vittnar om att det har lett till ökad konkurrenskraft och gjort verksamheten betydligt mer anpassningsbar till omvärldsförändringar.
NYHET Publicerad:

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.
NYHET Publicerad:

Stitch väcker liv i svensk textilindustri

NYKLÄCKT Med ambitionen att väcka liv i svensk textilindustri har Mia Berg och Stina Anderson startat syfabriken Stitch. De har fått en otrolig respons.
NYHET Publicerad:

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.