NYHET Publicerad

Full fart för Foap

NYKLÄCKT När Alexandra Bylund och David Los lanserade sin fotoapp Foap för ett år sedan var succén given direkt. "Vi fick ungefär 100 000 nedladdningar första veckan. Det var lika många som Instagram fick när de lanserades", säger Alexandra.

Alexandra Bylund och David Los erövrar världen med Foap – bildligt talat.
Foto: Jacob Härnqvist

Alexandra Bylund och David Los erövrar världen med Foap – bildligt talat.

På Media Evolution City i Malmö sjuder kreativiteten. Här sitter ett stort antal innovativa och nyskapande företag inom mediebranschen, och ett av de mest omtalade företagen just nu är Foap.
- BBC har gjort reportage om oss, vi har varit med i New York Times, Wired, Wall Street Journal, Mashable och TechCrunch. Och så har CNN kört tre inslag om oss, säger Alexandra.

Vad beror då all denna uppståndelse på? Jo, idén att förena den digitala bildbyrån med mobilkamerans fördelar.
- Foap består av två delar, en som är riktad mot fotografen och en som är riktad mot köparen. Fotografen tar en bild med sin smartphone via vår app, laddar upp bilden direkt till Foap Market och får betalt när köparen beställer.
- Med vår app kan alltså vem som helst ta en bild med sin smartphone och ladda upp till försäljning. Köparen kan vara en tidningsredaktion, en reklambyrå, en resebyrå eller vilket slags företag som helst egentligen. Vi är en kombination av Instagram och iStockphoto, säger David.

Att det rör sig om bilder tagna med smartphones kan synas vara en begränsning. Men det är just där styrkan sitter, menar Alexandra.
- Tekniken i kamerorna är så bra nu att det börjar närma sig systemkameranivå. Och eftersom folk tar bilderna spontant och snabbt får vi väldigt fräscha och olika bilder. Vi har ett mycket mer varierat sortiment än de vanliga bildbyråerna. Där är bilderna mera riggade och stela.

Något Alexandra har personlig erfarenhet av.
- Jag har jobbat med marknadsföring på Solresor och vet hur det är att ständigt jaga bilder. Det var hopplöst svårt att hitta en bild som stack ut, som ingen annan redan använt tusen gånger. Med Foap får köparna spontana bilder. Det blir en mer levande känsla och ofta ett mera personligt uttryck.

Även David Los har gedigen erfarenhet av webbmarknadsföring. Bland annat har han varit med och startat Tripl, en social reseplattform som via Facebook för samman resenärer från hela världen.
- Jag och Alexandra träffades under ett kampanjsamarbete för Solresor medan jag satt på Tripl. Vi började genast spåna idéer och kom först på att vi borde göra en app för nyhetsbilder, eftersom de första nyhetsbilderna alltid är tagna med mobilkamera. Sedan tänkte vi att en sådan app skulle glömmas bort mellan varven, den skulle helt enkelt användas för sällan.
- Nästa tanke blev att göra en bildbyrå för både redaktionella och kommersiella smartphonebilder, och det var så Foap kom till.

Antalet användare är nu uppe i nästan 200 000, och säljare i London och Filippinerna marknadsför tjänsten mot bildköpare i hela världen. Någon annan marknadsföring har aldrig varit aktuell.
- Appen har spridits viralt redan från början. Tanken har hela tiden varit att göra appen så attraktiv att den spridas av användarna själva, menar Alexandra.

Den stora överraskningen är att även proffsfotografer använder Foap.
- Vi trodde att de skulle avsky oss. Men de hänger på. Det tycker det är en rolig och bra idé, vi får hela tiden samtal från proffsfotografer som undrar hur man gör för att gå med. Då förklarar jag att det bara är att ladda ner appen och sätta gång, ler Alexandra.

Annons

Jacob Härnqvist

Foap

Grundare: Alexandra Bylund och David Los
Startår: 2011
Ort: Malmö
Antal anställda: 18 i världen, varav 7 på huvudkontoret i Malmö.
Affärsidé: “Turn your smartphone photos into dollars”
Målgrupp: Amatörfotografer, proffsfotografer och bildköpare.

Därför kommer vi att lyckas:
  • Vi har en unik produkt och en klar affärsidé.
  • Alla i teamet är motiverade till 150 procent.
  • Vi är först i världen med vårt upplägg.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Myndighetens nej till Gutevin – anspelar på droger

REGELKRÅNGEL När den gotländska vinföretagaren Lauri Pappinen skulle förnya tillståndet för sin registreringsskylt med företagsnamnet Gutevin blev det nobben från Transportstyrelsen. 
NYHET Publicerad:

Svindlande affärer i Sveriges kommuner

REDAKTIONEN TYCKER Hässleholms kommun vägrar att ge privata bredbandsföretag markavtal för att dra fiber, Strömstads kommun driver en egen spa- och gymverksamhet och i Landskrona har politikerna startat ett tvätteri. Detta trots att det redan finns privata, etablerade aktörer i regionen.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet

KONKURRENS Sveriges kommuner startar allt fler företag. Sedan år 2000 har det startats två nya kommunalägda bolag i veckan och sammanlagt finns det nu över 1 700 kommunala bolag runt om i landet. Det är en utveckling som kraftigt påverkar de privatägda företagens möjligheter att utvecklas och växa.
NYHET Publicerad:

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.
NYHET Publicerad:

Upplevelsen viktigast för krögaren som inte står vid spisen

ENTREPRENÖR Anna Lallerstedt är krögaren som säger att hon inte kan laga mat. Ändå ska hon öppna sin tredje restaurang till våren. Tricket, enligt henne , är att driva restaurangerna som företag. Entreprenör har träffat doldiskrögaren som inte sätter sig själv på piedestal.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.