Full fart för Foap

Nykläckt När Alexandra Bylund och David Los lanserade sin fotoapp Foap för ett år sedan var succén given direkt. "Vi fick ungefär 100 000 nedladdningar första veckan. Det var lika många som Instagram fick när de lanserades", säger Alexandra.

Alexandra Bylund och David Los erövrar världen med Foap – bildligt talat.
Foto: Jacob Härnqvist
Alexandra Bylund och David Los erövrar världen med Foap – bildligt talat.

På Media Evolution City i Malmö sjuder kreativiteten. Här sitter ett stort antal innovativa och nyskapande företag inom mediebranschen, och ett av de mest omtalade företagen just nu är Foap.
- BBC har gjort reportage om oss, vi har varit med i New York Times, Wired, Wall Street Journal, Mashable och TechCrunch. Och så har CNN kört tre inslag om oss, säger Alexandra.

Vad beror då all denna uppståndelse på? Jo, idén att förena den digitala bildbyrån med mobilkamerans fördelar.
- Foap består av två delar, en som är riktad mot fotografen och en som är riktad mot köparen. Fotografen tar en bild med sin smartphone via vår app, laddar upp bilden direkt till Foap Market och får betalt när köparen beställer.
- Med vår app kan alltså vem som helst ta en bild med sin smartphone och ladda upp till försäljning. Köparen kan vara en tidningsredaktion, en reklambyrå, en resebyrå eller vilket slags företag som helst egentligen. Vi är en kombination av Instagram och iStockphoto, säger David.

Att det rör sig om bilder tagna med smartphones kan synas vara en begränsning. Men det är just där styrkan sitter, menar Alexandra.
- Tekniken i kamerorna är så bra nu att det börjar närma sig systemkameranivå. Och eftersom folk tar bilderna spontant och snabbt får vi väldigt fräscha och olika bilder. Vi har ett mycket mer varierat sortiment än de vanliga bildbyråerna. Där är bilderna mera riggade och stela.

Något Alexandra har personlig erfarenhet av.
- Jag har jobbat med marknadsföring på Solresor och vet hur det är att ständigt jaga bilder. Det var hopplöst svårt att hitta en bild som stack ut, som ingen annan redan använt tusen gånger. Med Foap får köparna spontana bilder. Det blir en mer levande känsla och ofta ett mera personligt uttryck.

Även David Los har gedigen erfarenhet av webbmarknadsföring. Bland annat har han varit med och startat Tripl, en social reseplattform som via Facebook för samman resenärer från hela världen.
- Jag och Alexandra träffades under ett kampanjsamarbete för Solresor medan jag satt på Tripl. Vi började genast spåna idéer och kom först på att vi borde göra en app för nyhetsbilder, eftersom de första nyhetsbilderna alltid är tagna med mobilkamera. Sedan tänkte vi att en sådan app skulle glömmas bort mellan varven, den skulle helt enkelt användas för sällan.
- Nästa tanke blev att göra en bildbyrå för både redaktionella och kommersiella smartphonebilder, och det var så Foap kom till.

Antalet användare är nu uppe i nästan 200 000, och säljare i London och Filippinerna marknadsför tjänsten mot bildköpare i hela världen. Någon annan marknadsföring har aldrig varit aktuell.
- Appen har spridits viralt redan från början. Tanken har hela tiden varit att göra appen så attraktiv att den spridas av användarna själva, menar Alexandra.

Den stora överraskningen är att även proffsfotografer använder Foap.
- Vi trodde att de skulle avsky oss. Men de hänger på. Det tycker det är en rolig och bra idé, vi får hela tiden samtal från proffsfotografer som undrar hur man gör för att gå med. Då förklarar jag att det bara är att ladda ner appen och sätta gång, ler Alexandra.

Jacob Härnqvist

Foap

Grundare: Alexandra Bylund och David Los
Startår: 2011
Ort: Malmö
Antal anställda: 18 i världen, varav 7 på huvudkontoret i Malmö.
Affärsidé: “Turn your smartphone photos into dollars”
Målgrupp: Amatörfotografer, proffsfotografer och bildköpare.

Därför kommer vi att lyckas:
  • Vi har en unik produkt och en klar affärsidé.
  • Alla i teamet är motiverade till 150 procent.
  • Vi är först i världen med vårt upplägg.