NYHET Publicerad

Gamla skor blir som nya – med designade skosnören

NYKLÄCKT Ett par fula sneakers med ett par snygga skosnören. Det blev upptakten till Lush Lace i samband med att Cornelia Molin rensat sin garderob. ”Tanken är att man inte ska behöva köpa nya sneakers varje säsong utan att man på ett enkelt och billigt sätt kan uppdatera sin stil”, säger Cornelia Molin, en av grundarna till Lush Lace.

Cornelia Molin och Jannike Arpi, grundare av Lush Lace.

Cornelia Molin och Jannike Arpi, grundare av Lush Lace.

För Cornelia Molin, 23 år, och Jannike Arpi, 25 år, har 2017 varit ett hektiskt år. Efter att de var med i entreprenörstävlingen Företagsänglarna under våren fick de in flera tunga investerare som Thomas Sonesson och Maria Mattsson-Mähl. Med investeringar på 400 000 kronor för 20 procent av företaget startades aktiebolaget Lush Laces.

– Vi öppnade webbshopen i juli och sedan dess har det bara rullat på, säger Jannike Arpi.

Tävlingen öppnade många dörrar samtidigt som de fick många positiva tillrop från människor som tyckte att det var en ”rolig och väldigt udda affärsidé”.

– Förutom investeringen som var otroligt betydelsefull fick vi ett stort nätverk väldigt snabbt. Vi fick även en fot in i, den för oss väldigt nya och spännande, entreprenörsvärlden, säger Jannike Arpi.

Affärsidén kom Cornelia Molin på för ett år sedan när hon hittade ett par gamla skor i garderoben som hon köpt på en resa i Portugal. Trots att de var väldigt fula och för små hade de faktiskt ett par snygga skosnören.

– Det var väldigt tydligt att de hade lagt ner mycket design på skosnören, vilket jag tyckte var coolt. Jag kollade runt lite och fick höra att skosnören är en stor trend i USA men att det inte fanns någon motsvarighet i Sverige.

Hon hade under en längre tid varit sugen på att starta företag och började skissa på en affärsplan. Jannike Arpi kom snabbt in som delägare och tillsammans lanserade de Lush Laces. Båda jobbade då som projektledare på ett säljföretag. Nu har Cornelia sagt upp sig medan Jannike Arpi jobbar kvar.

Annons

– Jag började kolla runt på marknaden och insåg att det inte fanns några företag som erbjuder snygga skosnören. Det finns också ett beteende som vi måste ändra – som det ser ut i dag köper man inte skosnörena i något annat syfte än att de är sönder. Vi vill att man ska kunna uppdatera sin stil på ett enkelt sätt. I Sverige finns inte heller lika många sneakersfantaster, därför har vi valt att gå den mer kommersiella linjen och mer inriktat på tjejer, säger Cornelia Molin.

Lush står för Life Usually Searches Happiness och företaget ska, enligt tjejerna, vara den perfekta kombinationen av street och vardagslyx. De designar allt själva och tillverkningen sker i en fabrik i Kina. Kartongerna görs av ett företag i Karlstad och Cornelia Molin och Jannike Arpi förpackar och skickar alla beställningar själva.

De har även tagit fram en helt egen testgrupp där de löpande presenterar designförslag och får feedback. I företaget Lush Laces finns även en bifirma som heter The Shoelace Brand Stockholm, som framöver ska producera fler produkter till sneakers.

– Målet är att The Shoelace Brand ska bli det självklara valet som motsvarar Happys Socks för strumpor eller Daniel Wellington för klockor. Vi kommer att behålla fokus på skosnören men även ta fram fler kringprodukter till sneakers.

I nuläget säljs skosnörena via webbshopen och snart kommer de att finnas i några butiker runt om i landet.

– Just nu är fokus såklart på Sverige men vi har målet att ta oss in på den amerikanska marknaden. Vi har redan mycket trafik från USA i vår webbshop så vi vet att intresset är stort.

Lush Lace

Grundare: Cornelia Molin och Jannike Arpi.
Startår: 2017.
Affärsidé: ”Skapar skosnören som en modeaccessoar. Vi paketerar dessa exklusivt och designar de utefter säsongens trender gällande färger och material.”
Omsättning 2017: 200 000 kronor.
Omsättning 2018: 1 miljon kronor.

Därför kommer vi att lyckas:
  1. Vi är två orädda säljare ut i fingerspetsarna.
  2. Vi är ensamma aktörer på marknaden – både om att paketera skosnören som en accessoar, men också överhuvudtaget arbeta med designen så som vi gör.
  3. Vi ser motgångar som ett viktigt steg mot framgång.
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Debatt: Företag som inte förbereder brexit kan förlora stort

DEBATT Det är hög tid för företagen att börja förbereda sig för brexit. Det menar debattörerna Mattias Hedvall och Johan Zetterström. Företag som inte är förberedda när separationen sker kommer förlora stora värden, menar de.
NYHET Publicerad:

Musikentreprenören som fick stjärnproducenterna på kroken

ENTREPRENÖR Hans musiktjänst Auddly hjälper artister och låtskrivare att få koll på sina rättigheter. Det har fått stjärnproducenter som Björn Ulvaeus och Max Martin att öppna plånboken. Möt den musikaliska mångsysslaren Niclas Molinder, vars nya affärsidé är att göra Örebro till Sveriges svängigaste företagshubb. 
NYHET Publicerad:

Konkursen gav nya affärsidé – Splitgrid hjälper butiker med likviditeten

NYKLÄCKT När Göran Erikssons klädbutik gick i konkurs slogs han av tanken: Varför ska handlare behöva låsa in en massa pengar i varulager och varför ska leverantörerna behöva vänta på att få betalt? Tanken blev en ny affärsidé – en programvara för säkra betalningar mellan butiker och leverantörer.
NYHET Publicerad:

Ungdomsförbunden: Riv upp LAS för att fler ska få jobb

DEBATT "En reform av arbetsrätten är nödvändig för att företag ska kunna anställa och fler människor ska kunna få ett arbete. Vi kommer att arbeta hårt tillsammans för att en alliansregering prioriterar en genomgripande LAS-reform", skriver företrädare för alliansens ungdomsförbund.
NYHET Publicerad:

Kommunalt tvätteri kan bryta mot lagen

OSUND KONKURRENS Kommunala verksamheter som agerar på den öppna marknaden får inte ta del av regeringens uppmärksammade anställningsstöd extratjänster, enligt Arbetsförmedlingens regler. Ändå har Landskrona bemannat ett kommunalt tvätteri med extratjänster. Detta kan strida mot regelverket och möjligen även lagen.
NYHET Publicerad:

Externa ledamöter avgörande för utvecklingen

UNDERSÖKNING Många företagare saknar externa ledamöter i sin styrelse, något som kan vara avgörande för bolagets utveckling, menar affärsrådgivaren Lars-Erik Wiik. ”De flesta entreprenörer är så fokuserade på att hantera den dagliga operativa verksamheten att tiden för de strategiska framtidsfrågorna inte finns eller prioriteras. ”, säger han.
NYHET Publicerad:

Storm i skogspolitiken: Spricka mellan S och MP

ENTREPRENÖR GRANSKAR Att privata skogsägare blir utan ersättning när staten inför avverkningsförbud har lett till en kritikstorm. Politikerna skyller på varandra i den infekterade frågan om äganderätt och miljöhänsyn. En spricka framträder mellan regeringspartierna Socialdemokraterna och Miljöpartiet.
NYHET Publicerad:

Skogsägare utan ersättning efter myndighetsbråk

ENTREPRENÖR GRANSKAR Sedan en uppmärksammad dom 2015 har staten valt att stoppa avverkning av stora arealer fjällnära skog utan att ge ersättning till skogsägarna. Tidningen Entreprenörs granskning visar att arkitekten bakom är Kammarkollegiet. ”Det övergår min fattningsförmåga hur Kammarkollegiet kommit fram till ståndpunkten”, säger Stefan Rubenson, jurist på advokatfirman Åberg & Co och tidigare rättschef på miljödepartementet.
NYHET Publicerad:

”Gymnasieministern drar förhastade slutsatser om glädjebetyg”

VINSTER I VÄLFÄRDEN Gymnasieminister Anna Ekström anklagar friskolorna för glädjebetyg – hänvisar till rapport som saknar analys.
NYHET Publicerad:

Bil Sweden: “Brexit kommer att slå negativt”

BREXIT Svensk fordonsindustri är en av de sektorer som riskerar att drabbas hårdast av Brexit. Det visar en ny rapport från myndigheten Kommerskollegium som presenterades under torsdagen. "Det kan blir stora problem", säger Mattias Bergman, vd Bil Sweden.
NYHET Publicerad:

Regeringen sinkar miljardsatsning i skogsindustrin

BIORAFFINADERIET I DOMSJÖ Bioraffinaderiet Domsjö Fabriker vill göra den största investeringen någonsin i svensk skogsindustri. Men regeringens skogspolitik som innebär att allt större skogsarealer skyddsklassas sätter käppar i hjulen. På spel står 4-5 000 jobb, uppskattar Domsjös vd Lars Winter.
NYHET Publicerad:

Miljöministern KU-anmäld för påhopp på Svenskt Flyg

KLIMAT Miljöminister Karolina Skog, MP, krävde i Dagens Nyheter att statliga Swedavia och Luftfartsverket lämnar branschorganisationen Svenskt Flyg. "Ett angrepp ovärdigt en minister", anser Svenskt Flygs ordförande Niklas Nordström. På fredagseftermiddagen KU-anmäldes Skog för ministerstyre.
NYHET Publicerad:

Sänkte sin lön för att företaget skulle överleva – utvisas

KOMPETENSUTVISNINGAR Entreprenören Ahmed Alnomany behövde sänka sin lön för att företaget skulle överleva. "Lönen var för låg" säger Migrationsverket och utvisar honom.
NYHET Publicerad:

Kjell-Olof Feldt: "Vinsttaket är värre än löntagarfonderna"

VÄLFÄRD Kjell-Olof Feldt, tidigare ordföranden för Friskolornas riksförbund och Sveriges finansminister, kommer med hård kritik mot regeringens och vänsterpartiets förslag om ett vinsttak i den privata välfärden. Han menar att förslaget i princip utgör ett vinstförbud, vilket är ett radikalt politiskt beslut som inte ens togs under den heta striden om löntagarfonderna, enligt honom.
NYHET Publicerad:

"Gråsossen" som värnar vinst i välfärden

PROFIL När Göran Gruber började på Aleris lasarett i Motala innebar det mer än en ny arbetsplats. Den 60-årige kirurgen var tvungen att ompröva sin politiska kompass och syn på vinster i välfärden. "Man kan väl säga att jag fick alla mina fördomar motbevisade", säger han.