NYHET Publicerad

Gamla skor blir som nya – med designade skosnören

NYKLÄCKT Ett par fula sneakers med ett par snygga skosnören. Det blev upptakten till Lush Lace i samband med att Cornelia Molin rensat sin garderob. ”Tanken är att man inte ska behöva köpa nya sneakers varje säsong utan att man på ett enkelt och billigt sätt kan uppdatera sin stil”, säger Cornelia Molin, en av grundarna till Lush Lace.

Cornelia Molin och Jannike Arpi, grundare av Lush Lace.

Cornelia Molin och Jannike Arpi, grundare av Lush Lace.

För Cornelia Molin, 23 år, och Jannike Arpi, 25 år, har 2017 varit ett hektiskt år. Efter att de var med i entreprenörstävlingen Företagsänglarna under våren fick de in flera tunga investerare som Thomas Sonesson och Maria Mattsson-Mähl. Med investeringar på 400 000 kronor för 20 procent av företaget startades aktiebolaget Lush Laces.

– Vi öppnade webbshopen i juli och sedan dess har det bara rullat på, säger Jannike Arpi.

Tävlingen öppnade många dörrar samtidigt som de fick många positiva tillrop från människor som tyckte att det var en ”rolig och väldigt udda affärsidé”.

– Förutom investeringen som var otroligt betydelsefull fick vi ett stort nätverk väldigt snabbt. Vi fick även en fot in i, den för oss väldigt nya och spännande, entreprenörsvärlden, säger Jannike Arpi.

Affärsidén kom Cornelia Molin på för ett år sedan när hon hittade ett par gamla skor i garderoben som hon köpt på en resa i Portugal. Trots att de var väldigt fula och för små hade de faktiskt ett par snygga skosnören.

– Det var väldigt tydligt att de hade lagt ner mycket design på skosnören, vilket jag tyckte var coolt. Jag kollade runt lite och fick höra att skosnören är en stor trend i USA men att det inte fanns någon motsvarighet i Sverige.

Hon hade under en längre tid varit sugen på att starta företag och började skissa på en affärsplan. Jannike Arpi kom snabbt in som delägare och tillsammans lanserade de Lush Laces. Båda jobbade då som projektledare på ett säljföretag. Nu har Cornelia sagt upp sig medan Jannike Arpi jobbar kvar.

Annons

– Jag började kolla runt på marknaden och insåg att det inte fanns några företag som erbjuder snygga skosnören. Det finns också ett beteende som vi måste ändra – som det ser ut i dag köper man inte skosnörena i något annat syfte än att de är sönder. Vi vill att man ska kunna uppdatera sin stil på ett enkelt sätt. I Sverige finns inte heller lika många sneakersfantaster, därför har vi valt att gå den mer kommersiella linjen och mer inriktat på tjejer, säger Cornelia Molin.

Lush står för Life Usually Searches Happiness och företaget ska, enligt tjejerna, vara den perfekta kombinationen av street och vardagslyx. De designar allt själva och tillverkningen sker i en fabrik i Kina. Kartongerna görs av ett företag i Karlstad och Cornelia Molin och Jannike Arpi förpackar och skickar alla beställningar själva.

De har även tagit fram en helt egen testgrupp där de löpande presenterar designförslag och får feedback. I företaget Lush Laces finns även en bifirma som heter The Shoelace Brand Stockholm, som framöver ska producera fler produkter till sneakers.

– Målet är att The Shoelace Brand ska bli det självklara valet som motsvarar Happys Socks för strumpor eller Daniel Wellington för klockor. Vi kommer att behålla fokus på skosnören men även ta fram fler kringprodukter till sneakers.

I nuläget säljs skosnörena via webbshopen och snart kommer de att finnas i några butiker runt om i landet.

– Just nu är fokus såklart på Sverige men vi har målet att ta oss in på den amerikanska marknaden. Vi har redan mycket trafik från USA i vår webbshop så vi vet att intresset är stort.

Lush Lace

Grundare: Cornelia Molin och Jannike Arpi.
Startår: 2017.
Affärsidé: ”Skapar skosnören som en modeaccessoar. Vi paketerar dessa exklusivt och designar de utefter säsongens trender gällande färger och material.”
Omsättning 2017: 200 000 kronor.
Omsättning 2018: 1 miljon kronor.

Därför kommer vi att lyckas:
  1. Vi är två orädda säljare ut i fingerspetsarna.
  2. Vi är ensamma aktörer på marknaden – både om att paketera skosnören som en accessoar, men också överhuvudtaget arbeta med designen så som vi gör.
  3. Vi ser motgångar som ett viktigt steg mot framgång.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Myndighetens nej till Gutevin – anspelar på droger

REGELKRÅNGEL När den gotländska vinföretagaren Lauri Pappinen skulle förnya tillståndet för sin registreringsskylt med företagsnamnet Gutevin blev det nobben från Transportstyrelsen. 
NYHET Publicerad:

Svindlande affärer i Sveriges kommuner

REDAKTIONEN TYCKER Hässleholms kommun vägrar att ge privata bredbandsföretag markavtal för att dra fiber, Strömstads kommun driver en egen spa- och gymverksamhet och i Landskrona har politikerna startat ett tvätteri. Detta trots att det redan finns privata, etablerade aktörer i regionen.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet

KONKURRENS Sveriges kommuner startar allt fler företag. Sedan år 2000 har det startats två nya kommunalägda bolag i veckan och sammanlagt finns det nu över 1 700 kommunala bolag runt om i landet. Det är en utveckling som kraftigt påverkar de privatägda företagens möjligheter att utvecklas och växa.
NYHET Publicerad:

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.
NYHET Publicerad:

Upplevelsen viktigast för krögaren som inte står vid spisen

ENTREPRENÖR Anna Lallerstedt är krögaren som säger att hon inte kan laga mat. Ändå ska hon öppna sin tredje restaurang till våren. Tricket, enligt henne , är att driva restaurangerna som företag. Entreprenör har träffat doldiskrögaren som inte sätter sig själv på piedestal.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.