NYHET Publicerad

Gamla skor blir som nya – med designade skosnören

NYKLÄCKT Ett par fula sneakers med ett par snygga skosnören. Det blev upptakten till Lush Lace i samband med att Cornelia Molin rensat sin garderob. ”Tanken är att man inte ska behöva köpa nya sneakers varje säsong utan att man på ett enkelt och billigt sätt kan uppdatera sin stil”, säger Cornelia Molin, en av grundarna till Lush Lace.

Cornelia Molin och Jannike Arpi, grundare av Lush Lace.

Cornelia Molin och Jannike Arpi, grundare av Lush Lace.

För Cornelia Molin, 23 år, och Jannike Arpi, 25 år, har 2017 varit ett hektiskt år. Efter att de var med i entreprenörstävlingen Företagsänglarna under våren fick de in flera tunga investerare som Thomas Sonesson och Maria Mattsson-Mähl. Med investeringar på 400 000 kronor för 20 procent av företaget startades aktiebolaget Lush Laces.

– Vi öppnade webbshopen i juli och sedan dess har det bara rullat på, säger Jannike Arpi.

Tävlingen öppnade många dörrar samtidigt som de fick många positiva tillrop från människor som tyckte att det var en ”rolig och väldigt udda affärsidé”.

– Förutom investeringen som var otroligt betydelsefull fick vi ett stort nätverk väldigt snabbt. Vi fick även en fot in i, den för oss väldigt nya och spännande, entreprenörsvärlden, säger Jannike Arpi.

Affärsidén kom Cornelia Molin på för ett år sedan när hon hittade ett par gamla skor i garderoben som hon köpt på en resa i Portugal. Trots att de var väldigt fula och för små hade de faktiskt ett par snygga skosnören.

– Det var väldigt tydligt att de hade lagt ner mycket design på skosnören, vilket jag tyckte var coolt. Jag kollade runt lite och fick höra att skosnören är en stor trend i USA men att det inte fanns någon motsvarighet i Sverige.

Hon hade under en längre tid varit sugen på att starta företag och började skissa på en affärsplan. Jannike Arpi kom snabbt in som delägare och tillsammans lanserade de Lush Laces. Båda jobbade då som projektledare på ett säljföretag. Nu har Cornelia sagt upp sig medan Jannike Arpi jobbar kvar.

Annons

– Jag började kolla runt på marknaden och insåg att det inte fanns några företag som erbjuder snygga skosnören. Det finns också ett beteende som vi måste ändra – som det ser ut i dag köper man inte skosnörena i något annat syfte än att de är sönder. Vi vill att man ska kunna uppdatera sin stil på ett enkelt sätt. I Sverige finns inte heller lika många sneakersfantaster, därför har vi valt att gå den mer kommersiella linjen och mer inriktat på tjejer, säger Cornelia Molin.

Lush står för Life Usually Searches Happiness och företaget ska, enligt tjejerna, vara den perfekta kombinationen av street och vardagslyx. De designar allt själva och tillverkningen sker i en fabrik i Kina. Kartongerna görs av ett företag i Karlstad och Cornelia Molin och Jannike Arpi förpackar och skickar alla beställningar själva.

De har även tagit fram en helt egen testgrupp där de löpande presenterar designförslag och får feedback. I företaget Lush Laces finns även en bifirma som heter The Shoelace Brand Stockholm, som framöver ska producera fler produkter till sneakers.

– Målet är att The Shoelace Brand ska bli det självklara valet som motsvarar Happys Socks för strumpor eller Daniel Wellington för klockor. Vi kommer att behålla fokus på skosnören men även ta fram fler kringprodukter till sneakers.

I nuläget säljs skosnörena via webbshopen och snart kommer de att finnas i några butiker runt om i landet.

– Just nu är fokus såklart på Sverige men vi har målet att ta oss in på den amerikanska marknaden. Vi har redan mycket trafik från USA i vår webbshop så vi vet att intresset är stort.

Lush Lace

Grundare: Cornelia Molin och Jannike Arpi.
Startår: 2017.
Affärsidé: ”Skapar skosnören som en modeaccessoar. Vi paketerar dessa exklusivt och designar de utefter säsongens trender gällande färger och material.”
Omsättning 2017: 200 000 kronor.
Omsättning 2018: 1 miljon kronor.

Därför kommer vi att lyckas:
  1. Vi är två orädda säljare ut i fingerspetsarna.
  2. Vi är ensamma aktörer på marknaden – både om att paketera skosnören som en accessoar, men också överhuvudtaget arbeta med designen så som vi gör.
  3. Vi ser motgångar som ett viktigt steg mot framgång.
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Bil Sweden: “Brexit kommer att slå negativt”

BREXIT Svensk fordonsindustri är en av de sektorer som riskerar att drabbas hårdast av Brexit. Det visar en ny rapport från myndigheten Kommerskollegium som presenterades under torsdagen. "Det kan blir stora problem", säger Mattias Bergman, vd Bil Sweden.
NYHET Publicerad:

Miljöministern KU-anmäld för påhopp på Svenskt Flyg

KLIMAT Miljöminister Karolina Skog, MP, krävde i Dagens Nyheter att statliga Swedavia och Luftfartsverket lämnar branschorganisationen Svenskt Flyg. "Ett angrepp ovärdigt en minister", anser Svenskt Flygs ordförande Niklas Nordström. På fredagseftermiddagen KU-anmäldes Skog för ministerstyre.
NYHET Publicerad:

Sänkte sin lön för att företaget skulle överleva – utvisas

KOMPETENSUTVISNINGAR Entreprenören Ahmed Alnomany behövde sänka sin lön för att företaget skulle överleva. "Lönen var för låg" säger Migrationsverket och utvisar honom.
NYHET Publicerad:

Kjell-Olof Feldt: "Vinsttaket är värre än löntagarfonderna"

VÄLFÄRD Kjell-Olof Feldt, tidigare ordföranden för Friskolornas riksförbund och Sveriges finansminister, kommer med hård kritik mot regeringens och vänsterpartiets förslag om ett vinsttak i den privata välfärden. Han menar att förslaget i princip utgör ett vinstförbud, vilket är ett radikalt politiskt beslut som inte ens togs under den heta striden om löntagarfonderna, enligt honom.
NYHET Publicerad:

"Tillsynen av kör- och vilotider måste verklighetsanpassas"

DEBATT Det behövs ett mer verklighetsanpassat system för kör- och vilotidsregler, skriver Anna Grönlund på Transportföretagen. Och tack vare en aktuell dom i Kammarrätten kan det nu bli möjlighet, konstaterar hon.
NYHET Publicerad:

Få företag redo för skilsmässan

HALLÅ DÄR Att företagsägare separerar kan vara ett av de större hoten mot svenska företag, enligt forskarna Kajsa Haag och Hanna Almlöf. "En skilsmässa kan få effekter som negativt påverkar inte bara ägaren och eventuella delägare, utan i förlängningen också anställda, leverantörer och kunder".
NYHET Publicerad:

Två lärare i bråk med Academedia - nu kan det bli rättssak

SKOLA Två Academedialärare betedde sig hotfullt mot sina kollegor och använde arbetstid åt att sprida politiska budskap. Nu vill en tidigare förbundsjurist på Lärarförbundet att fallet prövas i domstol eftersom han anser att Academedia bryter mot meddelarskyddet. Kommunikationsdirektör Paula Hammerskog menar att det inte handlar om meddelarskydd utan om att företaget måste ha en bra arbetsmiljö.
NYHET Publicerad:

"Gråsossen" som värnar vinst i välfärden

PROFIL När Göran Gruber började på Aleris lasarett i Motala innebar det mer än en ny arbetsplats. Den 60-årige kirurgen var tvungen att ompröva sin politiska kompass och syn på vinster i välfärden. "Man kan väl säga att jag fick alla mina fördomar motbevisade", säger han.
NYHET Publicerad:

Monaco nästa för AQ Group

TÄVLING När ABB lade ner startade företaget. Sedan dess har AQ Group levererat vinst varje kvartal i 24 år. I går vann de dessutom SM i företagsamhet, Entrepreneur of The Year. Nu väntar världsfinalen i Monaco.
NYHET Publicerad:

Hemtjänstföretag nobbar Göteborg – "absurt dåligt företagsklimat"

VALFRIHET Göteborgs stad har nyligen öppnat för LOV i hemtjänsten. Trots detta har bara ett fåtal visat intresse – och inte en enda av de större hemtjänstföretagen. ”Det är absurt att Sveriges andra största stad har så dåligt företagsklimat”, säger David Lega (KD), oppositionsråd i Göteborgs stad, och skyller på de rödgröna.
NYHET Publicerad:

Rune Andersson om exitskatten: ”För tankarna tillbaka till 1970-talet”

SKATT Regeringens förslag om en flyttskatt på kapital kommer att skada företagandet om den genomförs. Det konstaterades på ett seminarium som Stockholms Handelskammare arrangerade igår.
NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.