Gamla skor blir som nya – med designade skosnören

Nykläckt Ett par fula sneakers med ett par snygga skosnören. Det blev upptakten till Lush Lace i samband med att Cornelia Molin rensat sin garderob. ”Tanken är att man inte ska behöva köpa nya sneakers varje säsong utan att man på ett enkelt och billigt sätt kan uppdatera sin stil”, säger Cornelia Molin, en av grundarna till Lush Lace.

Cornelia Molin och Jannike Arpi, grundare av Lush Lace.
Cornelia Molin och Jannike Arpi, grundare av Lush Lace.

För Cornelia Molin, 23 år, och Jannike Arpi, 25 år, har 2017 varit ett hektiskt år. Efter att de var med i entreprenörstävlingen Företagsänglarna under våren fick de in flera tunga investerare som Thomas Sonesson och Maria Mattsson-Mähl. Med investeringar på 400 000 kronor för 20 procent av företaget startades aktiebolaget Lush Laces.

– Vi öppnade webbshopen i juli och sedan dess har det bara rullat på, säger Jannike Arpi.

Tävlingen öppnade många dörrar samtidigt som de fick många positiva tillrop från människor som tyckte att det var en ”rolig och väldigt udda affärsidé”.

– Förutom investeringen som var otroligt betydelsefull fick vi ett stort nätverk väldigt snabbt. Vi fick även en fot in i, den för oss väldigt nya och spännande, entreprenörsvärlden, säger Jannike Arpi.

Affärsidén kom Cornelia Molin på för ett år sedan när hon hittade ett par gamla skor i garderoben som hon köpt på en resa i Portugal. Trots att de var väldigt fula och för små hade de faktiskt ett par snygga skosnören.

– Det var väldigt tydligt att de hade lagt ner mycket design på skosnören, vilket jag tyckte var coolt. Jag kollade runt lite och fick höra att skosnören är en stor trend i USA men att det inte fanns någon motsvarighet i Sverige.

Hon hade under en längre tid varit sugen på att starta företag och började skissa på en affärsplan. Jannike Arpi kom snabbt in som delägare och tillsammans lanserade de Lush Laces. Båda jobbade då som projektledare på ett säljföretag. Nu har Cornelia sagt upp sig medan Jannike Arpi jobbar kvar.

– Jag började kolla runt på marknaden och insåg att det inte fanns några företag som erbjuder snygga skosnören. Det finns också ett beteende som vi måste ändra – som det ser ut i dag köper man inte skosnörena i något annat syfte än att de är sönder. Vi vill att man ska kunna uppdatera sin stil på ett enkelt sätt. I Sverige finns inte heller lika många sneakersfantaster, därför har vi valt att gå den mer kommersiella linjen och mer inriktat på tjejer, säger Cornelia Molin.

Lush står för Life Usually Searches Happiness och företaget ska, enligt tjejerna, vara den perfekta kombinationen av street och vardagslyx. De designar allt själva och tillverkningen sker i en fabrik i Kina. Kartongerna görs av ett företag i Karlstad och Cornelia Molin och Jannike Arpi förpackar och skickar alla beställningar själva.

De har även tagit fram en helt egen testgrupp där de löpande presenterar designförslag och får feedback. I företaget Lush Laces finns även en bifirma som heter The Shoelace Brand Stockholm, som framöver ska producera fler produkter till sneakers.

– Målet är att The Shoelace Brand ska bli det självklara valet som motsvarar Happys Socks för strumpor eller Daniel Wellington för klockor. Vi kommer att behålla fokus på skosnören men även ta fram fler kringprodukter till sneakers.

I nuläget säljs skosnörena via webbshopen och snart kommer de att finnas i några butiker runt om i landet.

– Just nu är fokus såklart på Sverige men vi har målet att ta oss in på den amerikanska marknaden. Vi har redan mycket trafik från USA i vår webbshop så vi vet att intresset är stort.

Lush Lace

Grundare: Cornelia Molin och Jannike Arpi.
Startår: 2017.
Affärsidé: ”Skapar skosnören som en modeaccessoar. Vi paketerar dessa exklusivt och designar de utefter säsongens trender gällande färger och material.”
Omsättning 2017: 200 000 kronor.
Omsättning 2018: 1 miljon kronor.

Därför kommer vi att lyckas:
  1. Vi är två orädda säljare ut i fingerspetsarna.
  2. Vi är ensamma aktörer på marknaden – både om att paketera skosnören som en accessoar, men också överhuvudtaget arbeta med designen så som vi gör.
  3. Vi ser motgångar som ett viktigt steg mot framgång.
Frida Nygren

Frida Nygren