Han bygger virtuell mobilbank för barn

Nykläckt Gimis app Veckopengen är Sveriges största digitala spargris för barn. Sedan starten 2015 har appen över 125 000 användare. Nu har den lanserats i Norden.

Philip Haglund
Philip Haglund tillsammans med Veckopengens unga experter i åldrarna 8–15 år.

Barnens trygghet i det framtida kontantlösa samhället inspirerade grundaren och vd:n Philip Haglund att starta företaget.

Veckopengen fungerar som en virtuell mobilbank som ska lära barn att hantera pengar. Föräldrar ställer in hur mycket barnen ska få i vecko- eller månadspeng och sedan påminner appen om när det börjar bli dags för utbetalning. Barnen kan tjäna extrapengar genom att föräldrarna via appen lägger ut uppgifter som att diska eller klippa gräset.

– Barn pekar och vill ha. Genom att betala åt barnen får de inte en uppfattning om var pengar kommer ifrån eller vad som krävs för att spara ihop till något värdefullt, säger Philip. Han rekommenderar föräldrar att diskutera vad barnen ska få och vad de ska betala för själva.

– Vårt samhälle står inför en stor utmaning. Kontanter är förbi, och barn behöver ett nytt sätt att förstå sig på och använda digitala pengar, säger Philip Haglund.

Nu sprids appen globalt. Den har lanserats i Norden under namnet Gimi och har redan nått många användare. Just nu laddas Gimi ner 4 000–5 000 gånger i veckan.

– Vår vision är att hjälpa barn över hela världen att hantera digitala pengar och nu vet vi definitivt att vi har en skalbar produkt, säger Philip.

Han är inte bara entreprenör utan även professionell fotbollsspelare sedan 19 års ålder. I dag är han mittfältare i allsvenska Hammarby. Med grym energi och vinnarskalle har han samtidigt med fotbollen utbildat sig till ekonom på Handelshögskolan i Stockholm, klämt in ett par kortare utbildningar i journalistik och juridik och för några år sedan inlett ett företagarliv.

Egentligen började det med att han skadade knäet 2013 när han spelade för IFK Göteborg. Under den ofrivilliga konvalescensen väcktes entreprenören Philip till liv. I brist på annan sysselsättning började han fundera på att bygga en mobil bank för barn. När han pratade med entreprenörer, anade han att han var en trend på spåren.

Under kommande år utvecklade Philip konceptet, tillsammans med konsultfirman Reforce International, som är delägare i Gimi. Programmerare, designers och psykologer anlitades. Fokusgrupper med barn och föräldrar var bollplank.

Antalet användare och aktiviteter växer snabbt. I Sverige har föräldrar gett ut totalt 252 000 uppgifter till sina barn, över 4,4 miljoner transaktioner har genomförts i appen och barnen sparar just nu till 23 000 olika ändamål. Men än så länge har inte grundaren fått ut någon lön. Fotbollen är alltjämt hans levebröd.

– Vi ser det här som ett långsiktigt arbete och tittar till exempel på en premiumversion, som vänder sig till föräldrarna. Men vi är också intressanta för andra aktörer på marknaden som vill nå ut till den här målgruppen, som banker och telekombolag, säger Philip.

En nisch som också lockar är mobilbetalningar.

– Betalmarknaden förändras och vi går mot det kontantlösa samhället. Jag tror att det är barnen som kommer att få mobilbetalningar att slå på marknaden, säger Philip.

Gimi AB

Start år: 2014.
Grundare: Philip Haglund.
Verksamhet: Skapar plattform där barn och föräldrar tillsammans hanterar barnens pengar.
Antal anställda: 6.

Därför kommer vi att lyckas
  1. Löser ett globalt problem med en produkt som är globalt skalbar.
  2. Konkurrenter som banker har svårt att vara lika innovativa och snabba i produktionen.
  3. Appen har redan lyckats etablera sig på flera nordiska marknader.
SD

Stina Dahlén