NYHET Publicerad

Han bygger virtuell mobilbank för barn

NYKLÄCKT Gimis app Veckopengen är Sveriges största digitala spargris för barn. Sedan starten 2015 har appen över 125 000 användare. Nu har den lanserats i Norden.

Philip Haglund

Philip Haglund tillsammans med Veckopengens unga experter i åldrarna 8–15 år.

Barnens trygghet i det framtida kontantlösa samhället inspirerade grundaren och vd:n Philip Haglund att starta företaget.

Veckopengen fungerar som en virtuell mobilbank som ska lära barn att hantera pengar. Föräldrar ställer in hur mycket barnen ska få i vecko- eller månadspeng och sedan påminner appen om när det börjar bli dags för utbetalning. Barnen kan tjäna extrapengar genom att föräldrarna via appen lägger ut uppgifter som att diska eller klippa gräset.

– Barn pekar och vill ha. Genom att betala åt barnen får de inte en uppfattning om var pengar kommer ifrån eller vad som krävs för att spara ihop till något värdefullt, säger Philip. Han rekommenderar föräldrar att diskutera vad barnen ska få och vad de ska betala för själva.

– Vårt samhälle står inför en stor utmaning. Kontanter är förbi, och barn behöver ett nytt sätt att förstå sig på och använda digitala pengar, säger Philip Haglund.

Nu sprids appen globalt. Den har lanserats i Norden under namnet Gimi och har redan nått många användare. Just nu laddas Gimi ner 4 000–5 000 gånger i veckan.

– Vår vision är att hjälpa barn över hela världen att hantera digitala pengar och nu vet vi definitivt att vi har en skalbar produkt, säger Philip.

Han är inte bara entreprenör utan även professionell fotbollsspelare sedan 19 års ålder. I dag är han mittfältare i allsvenska Hammarby. Med grym energi och vinnarskalle har han samtidigt med fotbollen utbildat sig till ekonom på Handelshögskolan i Stockholm, klämt in ett par kortare utbildningar i journalistik och juridik och för några år sedan inlett ett företagarliv.

Annons

Egentligen började det med att han skadade knäet 2013 när han spelade för IFK Göteborg. Under den ofrivilliga konvalescensen väcktes entreprenören Philip till liv. I brist på annan sysselsättning började han fundera på att bygga en mobil bank för barn. När han pratade med entreprenörer, anade han att han var en trend på spåren.

Under kommande år utvecklade Philip konceptet, tillsammans med konsultfirman Reforce International, som är delägare i Gimi. Programmerare, designers och psykologer anlitades. Fokusgrupper med barn och föräldrar var bollplank.

Antalet användare och aktiviteter växer snabbt. I Sverige har föräldrar gett ut totalt 252 000 uppgifter till sina barn, över 4,4 miljoner transaktioner har genomförts i appen och barnen sparar just nu till 23 000 olika ändamål. Men än så länge har inte grundaren fått ut någon lön. Fotbollen är alltjämt hans levebröd.

– Vi ser det här som ett långsiktigt arbete och tittar till exempel på en premiumversion, som vänder sig till föräldrarna. Men vi är också intressanta för andra aktörer på marknaden som vill nå ut till den här målgruppen, som banker och telekombolag, säger Philip.

En nisch som också lockar är mobilbetalningar.

– Betalmarknaden förändras och vi går mot det kontantlösa samhället. Jag tror att det är barnen som kommer att få mobilbetalningar att slå på marknaden, säger Philip.

Gimi AB

Start år: 2014.
Grundare: Philip Haglund.
Verksamhet: Skapar plattform där barn och föräldrar tillsammans hanterar barnens pengar.
Antal anställda: 6.

Därför kommer vi att lyckas
  1. Löser ett globalt problem med en produkt som är globalt skalbar.
  2. Konkurrenter som banker har svårt att vara lika innovativa och snabba i produktionen.
  3. Appen har redan lyckats etablera sig på flera nordiska marknader.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Myndighetens nej till Gutevin – anspelar på droger

REGELKRÅNGEL När den gotländska vinföretagaren Lauri Pappinen skulle förnya tillståndet för sin registreringsskylt med företagsnamnet Gutevin blev det nobben från Transportstyrelsen. 
NYHET Publicerad:

Svindlande affärer i Sveriges kommuner

REDAKTIONEN TYCKER Hässleholms kommun vägrar att ge privata bredbandsföretag markavtal för att dra fiber, Strömstads kommun driver en egen spa- och gymverksamhet och i Landskrona har politikerna startat ett tvätteri. Detta trots att det redan finns privata, etablerade aktörer i regionen.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet

KONKURRENS Sveriges kommuner startar allt fler företag. Sedan år 2000 har det startats två nya kommunalägda bolag i veckan och sammanlagt finns det nu över 1 700 kommunala bolag runt om i landet. Det är en utveckling som kraftigt påverkar de privatägda företagens möjligheter att utvecklas och växa.
NYHET Publicerad:

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.
NYHET Publicerad:

Upplevelsen viktigast för krögaren som inte står vid spisen

ENTREPRENÖR Anna Lallerstedt är krögaren som säger att hon inte kan laga mat. Ändå ska hon öppna sin tredje restaurang till våren. Tricket, enligt henne , är att driva restaurangerna som företag. Entreprenör har träffat doldiskrögaren som inte sätter sig själv på piedestal.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.