NYHET Publicerad

Han bygger virtuell mobilbank för barn

NYKLÄCKT Gimis app Veckopengen är Sveriges största digitala spargris för barn. Sedan starten 2015 har appen över 125 000 användare. Nu har den lanserats i Norden.

Philip Haglund

Philip Haglund tillsammans med Veckopengens unga experter i åldrarna 8–15 år.

Barnens trygghet i det framtida kontantlösa samhället inspirerade grundaren och vd:n Philip Haglund att starta företaget.

Veckopengen fungerar som en virtuell mobilbank som ska lära barn att hantera pengar. Föräldrar ställer in hur mycket barnen ska få i vecko- eller månadspeng och sedan påminner appen om när det börjar bli dags för utbetalning. Barnen kan tjäna extrapengar genom att föräldrarna via appen lägger ut uppgifter som att diska eller klippa gräset.

– Barn pekar och vill ha. Genom att betala åt barnen får de inte en uppfattning om var pengar kommer ifrån eller vad som krävs för att spara ihop till något värdefullt, säger Philip. Han rekommenderar föräldrar att diskutera vad barnen ska få och vad de ska betala för själva.

– Vårt samhälle står inför en stor utmaning. Kontanter är förbi, och barn behöver ett nytt sätt att förstå sig på och använda digitala pengar, säger Philip Haglund.

Nu sprids appen globalt. Den har lanserats i Norden under namnet Gimi och har redan nått många användare. Just nu laddas Gimi ner 4 000–5 000 gånger i veckan.

– Vår vision är att hjälpa barn över hela världen att hantera digitala pengar och nu vet vi definitivt att vi har en skalbar produkt, säger Philip.

Han är inte bara entreprenör utan även professionell fotbollsspelare sedan 19 års ålder. I dag är han mittfältare i allsvenska Hammarby. Med grym energi och vinnarskalle har han samtidigt med fotbollen utbildat sig till ekonom på Handelshögskolan i Stockholm, klämt in ett par kortare utbildningar i journalistik och juridik och för några år sedan inlett ett företagarliv.

Egentligen började det med att han skadade knäet 2013 när han spelade för IFK Göteborg. Under den ofrivilliga konvalescensen väcktes entreprenören Philip till liv. I brist på annan sysselsättning började han fundera på att bygga en mobil bank för barn. När han pratade med entreprenörer, anade han att han var en trend på spåren.

Under kommande år utvecklade Philip konceptet, tillsammans med konsultfirman Reforce International, som är delägare i Gimi. Programmerare, designers och psykologer anlitades. Fokusgrupper med barn och föräldrar var bollplank.

Antalet användare och aktiviteter växer snabbt. I Sverige har föräldrar gett ut totalt 252 000 uppgifter till sina barn, över 4,4 miljoner transaktioner har genomförts i appen och barnen sparar just nu till 23 000 olika ändamål. Men än så länge har inte grundaren fått ut någon lön. Fotbollen är alltjämt hans levebröd.

– Vi ser det här som ett långsiktigt arbete och tittar till exempel på en premiumversion, som vänder sig till föräldrarna. Men vi är också intressanta för andra aktörer på marknaden som vill nå ut till den här målgruppen, som banker och telekombolag, säger Philip.

En nisch som också lockar är mobilbetalningar.

– Betalmarknaden förändras och vi går mot det kontantlösa samhället. Jag tror att det är barnen som kommer att få mobilbetalningar att slå på marknaden, säger Philip.

Gimi AB

Start år: 2014.
Grundare: Philip Haglund.
Verksamhet: Skapar plattform där barn och föräldrar tillsammans hanterar barnens pengar.
Antal anställda: 6.

Därför kommer vi att lyckas
  1. Löser ett globalt problem med en produkt som är globalt skalbar.
  2. Konkurrenter som banker har svårt att vara lika innovativa och snabba i produktionen.
  3. Appen har redan lyckats etablera sig på flera nordiska marknader.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Medarbetarna stal företagshemligheter – nu har de fällts i tre domstolar

STÖLD Tre medarbetare sa upp sig och startade eget i samma bransch och efter att ha stulit hela kundregistret. Det bestraffades med rekordhöga böter i Hovrätten. Nu har även AD fastställt skuld och höga böter.
NYHET Publicerad:

Starkt uppåt för nyföretagandet

BAROMETER Nästan 69 000 nya företag registrerades i Sverige förra året. Det är knappt 4200 företag fler än år 2015, vilket innebär att nyföretagandet ökade med 6,4 procent. Göteborg, Trosa och Ekerö tog sig in på listan över de tio kommuner där det startas flest nya företag per invånare.
NYHET Publicerad:

Träffsäker värvning - tack vare video

I PRAKTIKEN Ica-handlaren Pernilla Eskils har halverat sin anställningsprocess med hjälp av videorekrytering. Social kompetens står högst upp på önskelistan. "Jag provade och är fast. I dag kan jag inte klara mig utan det här verktyget för att hitta rätt personer till butiken”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Striden om personaloptionerna

SKATTEREGLER Personaloptioner är ofta en nyckelfaktor för små tillväxtföretag som vill rekrytera topptalanger. I slutet av förra året lade regeringen fram ett förslag på nya skattelättnader för den här typen av incitamentsprogram. Men förslaget väckte ett ramaskri i startupvärlden. Företag som Spotify och Klarna sågar förslaget eftersom så få bolag omfattas av de nya reglerna.
NYHET Publicerad:

Inspiration för alla blivande exportörer

EXPORT Inspiration är nyckeln för framför allt de medelstora svenska företagen som har modet att satsa på export. Det framgår av boken ”Miljardvallen”.
NYHET Publicerad:

Orimliga kontroller vid upphandling

UPPHANDLING Färre anbud, mer pappersarbete och integritetskränkande. Krav på utdrag ur belastningsregistret vid offentlig upphandling får flera negativa konsekvenser. ”En vansinnig administration väntar”, säger Marcus Westdahl, vd för möbelföretaget European Furniture Group.
NYHET Publicerad:

En våg av ökat regelkrångel

REGELKRÅNGEL Regelkrånglet fortsätter att öka trots regeringens löften om att det ska minska. Det gör att företagen tvingas lägga ännu mer resurser på administration i stället för tillväxt och stärkt konkurrenskraft. ”Självklart ska vi hålla oss till lagar och regler men det handlar ofta om sådana petitesser”, säger Björn Rudström, vd på Pacwire.
NYHET Publicerad:

Andreas Carlsson: "Jag är ett vanligt popsnöre som halkade in på investeringar och entreprenörskap”

TIO FRÅGOR Han började sitt yrkesliv som låtskrivare och har flera listettor med världsartister på sin cv. Sedan dess har Andreas Carlsson startat skolor, suttit i juryn för ”Idol” och ”X Factor” och blivit en investerare av rang. Bäst mår han när han är på språng.
NYHET Publicerad:

Gamla bilbälten guld värda för Johanna

NYKLÄCKT För Johanna Boman är bilvrak en skattgömma. Hon använder begagnade bilbälten som material till Rebelts designade väska.
NYHET Publicerad:

Amerikansk dröm i svensk succéförpackning

ENTREPRENÖR De flesta skulle nog gissa att design- och inredningsföretaget Lexington är amerikanskt. Men bakom varumärket står den svenska designentreprenören Kristina Lindhe. Under 20 år har hon byggt upp ett företag som säljer amerikansk livsstil mer framgångsrikt än amerikanarna själva.
NYHET Publicerad:

Äventyret fortsätter trots svängningar i konjunkturen

VAD HÄNDE SEN Traditionell arrangör av konferenser och event å ena sidan. Specialist på äventyr och upplevelser å den andra. Adventura har trotsat konjunkturerna och hittat nya områden där den ursprungliga affärsidén kan utvecklas.
NYHET Publicerad:

Räddaren i skattenöden

RÄTTSHJÄLP Den entreprenör som hamnar i statens och Skatteverkets klor riskerar en svår och utdragen kamp. Skattereglerna är bitvis otydliga och själva processen rättsosäker. Det hävdar grundarna till initiativet "Rättvis Skatteprocess", som hjälper företagare som råkat illa ut i skattemål.
NYHET Publicerad:

Han är Sveriges främsta entreprenör

UTMÄRKELSE Johan Löf, vd på RaySearch Laboratories, är Sveriges främsta entreprenör. Det stod klart när den nationella finalen av EY Entrepreneur of the Year avgjordes.
NYHET Publicerad:

Jannika Hernelius: ”Jag har aldrig passat in i några fack”

TIO FRÅGOR Kreativiteten och entreprenörsandan har alltid drivit henne framåt. Men egentligen var det slumpen som fick kreatören Jannika Hernelius att bli egen företagare.
NYHET Publicerad:

Så golvade Pappelina mattmarknaden

ENTREPRENÖR När designern Lina Rickardsson för första gången vävde i plast insåg hon potentialen. Nu ligger Pappelinas mönstrade plastmattor på golvet i vart och vartannat hem. Men det som på ytan ser ut som en tillväxtsaga har inneburit mycket hårt arbete för Lina Rickardsson, som har dyslexi.
– För mig kändes det som om det var kassan på Ica eller eget företag.