NYHET Publicerad

Han bygger virtuell mobilbank för barn

NYKLÄCKT Gimis app Veckopengen är Sveriges största digitala spargris för barn. Sedan starten 2015 har appen över 125 000 användare. Nu har den lanserats i Norden.

Philip Haglund

Philip Haglund tillsammans med Veckopengens unga experter i åldrarna 8–15 år.

Barnens trygghet i det framtida kontantlösa samhället inspirerade grundaren och vd:n Philip Haglund att starta företaget.

Veckopengen fungerar som en virtuell mobilbank som ska lära barn att hantera pengar. Föräldrar ställer in hur mycket barnen ska få i vecko- eller månadspeng och sedan påminner appen om när det börjar bli dags för utbetalning. Barnen kan tjäna extrapengar genom att föräldrarna via appen lägger ut uppgifter som att diska eller klippa gräset.

– Barn pekar och vill ha. Genom att betala åt barnen får de inte en uppfattning om var pengar kommer ifrån eller vad som krävs för att spara ihop till något värdefullt, säger Philip. Han rekommenderar föräldrar att diskutera vad barnen ska få och vad de ska betala för själva.

– Vårt samhälle står inför en stor utmaning. Kontanter är förbi, och barn behöver ett nytt sätt att förstå sig på och använda digitala pengar, säger Philip Haglund.

Nu sprids appen globalt. Den har lanserats i Norden under namnet Gimi och har redan nått många användare. Just nu laddas Gimi ner 4 000–5 000 gånger i veckan.

– Vår vision är att hjälpa barn över hela världen att hantera digitala pengar och nu vet vi definitivt att vi har en skalbar produkt, säger Philip.

Han är inte bara entreprenör utan även professionell fotbollsspelare sedan 19 års ålder. I dag är han mittfältare i allsvenska Hammarby. Med grym energi och vinnarskalle har han samtidigt med fotbollen utbildat sig till ekonom på Handelshögskolan i Stockholm, klämt in ett par kortare utbildningar i journalistik och juridik och för några år sedan inlett ett företagarliv.

Annons

Egentligen började det med att han skadade knäet 2013 när han spelade för IFK Göteborg. Under den ofrivilliga konvalescensen väcktes entreprenören Philip till liv. I brist på annan sysselsättning började han fundera på att bygga en mobil bank för barn. När han pratade med entreprenörer, anade han att han var en trend på spåren.

Under kommande år utvecklade Philip konceptet, tillsammans med konsultfirman Reforce International, som är delägare i Gimi. Programmerare, designers och psykologer anlitades. Fokusgrupper med barn och föräldrar var bollplank.

Antalet användare och aktiviteter växer snabbt. I Sverige har föräldrar gett ut totalt 252 000 uppgifter till sina barn, över 4,4 miljoner transaktioner har genomförts i appen och barnen sparar just nu till 23 000 olika ändamål. Men än så länge har inte grundaren fått ut någon lön. Fotbollen är alltjämt hans levebröd.

– Vi ser det här som ett långsiktigt arbete och tittar till exempel på en premiumversion, som vänder sig till föräldrarna. Men vi är också intressanta för andra aktörer på marknaden som vill nå ut till den här målgruppen, som banker och telekombolag, säger Philip.

En nisch som också lockar är mobilbetalningar.

– Betalmarknaden förändras och vi går mot det kontantlösa samhället. Jag tror att det är barnen som kommer att få mobilbetalningar att slå på marknaden, säger Philip.

Gimi AB

Start år: 2014.
Grundare: Philip Haglund.
Verksamhet: Skapar plattform där barn och föräldrar tillsammans hanterar barnens pengar.
Antal anställda: 6.

Därför kommer vi att lyckas
  1. Löser ett globalt problem med en produkt som är globalt skalbar.
  2. Konkurrenter som banker har svårt att vara lika innovativa och snabba i produktionen.
  3. Appen har redan lyckats etablera sig på flera nordiska marknader.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.
NYHET Publicerad:

Kickar igång digital fotbollskarriär för unga

NYKLÄCKT Med Just Football tar Christopher Brandeborn ungas fotbollskickande till en arena där de känner sig hemma – mobilen. "Som fotbollsspelare känns det extra kul att utveckla en app som får unga att engagera sig fysiskt tillsammans med andra”, säger han.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Ny plattform ska underlätta kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företag skriker efter kompetens men svårigheter att nå, utveckla och behålla talang sätter käppar i hjulen. Det ska en nystartad näringslivsplattform ändra på. "Där kan privata arbetsgivare delta i interaktiva workshops där aktuella utmaningar hanteras", säger Hugo Ortiz Dubon och Minna Levin, grundare av We Link Sweden.
NYHET Publicerad:

Skatteverkets diktatur förstör företag och splittrar familjer

DEBATT Företagares och deras familjers ekonomi kan raseras av Skatteverkets krångliga regler och orimliga metoder. Det skriver en upprörd entreprenör.
NYHET Publicerad:

Kenyanska nyföretagare knyter affärskontakter i Sverige

TÄVLING Mobilappen Saver Pal och en spårningstjänst för färskvaror tog Catherine Wangari Mania och Edwin Muriuki Wanjiru högst upp på prispallen i Hand in Hand Youth Award. Under några intensiva dagar i maj besökte de keyanska nyföretagarna Sverige för att hämta inspiration från andra unga entreprenörer.
NYHET Publicerad:

Svenska företag i Storbritannien trotsar brexit

BREXIT I slutet av mars lämnade Storbritannien formellt in sin ansökan om skilsmässa från EU. Men trots att det finns närmare 1 000 svenska dotterföretag i landet verkar företagarna ta utträdet med ro. Tidningen Entreprenör har besökt tre svenska företag i London för att ta reda på hur de påverkats av brexit. ”För oss rullar det på”, säger Linda Thiel, chef för White arkitekter.
NYHET Publicerad:

S-märkt godiskung gör världssuccé

ENTREPRENÖR Som tonåring jobbade Jacob Youssef i pappans lilla godisbutik i Lund. Som vuxen tog han över företaget Candy People, tänkte stort och numera säljs sötsakerna på alla kontinenter utom i Sydamerika. Storsäljaren är de klassiska svenska S-märkena.
NYHET Publicerad:

Carolina Klüft: ”Det finns stora likheter mellan att vara idrottare och entreprenör”

TIO FRÅGOR Hon är en av landets mest kända idrottare med guldmedaljer från bland annat OS, VM och EM. I dag satsar Carolina Klüft kraften och disciplinen på att föreläsa, vara programledare och sportkommentator och att inspirera unga människor till mer fysiska aktiviteter.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.
NYHET Publicerad:

Företagarna förlorare när kriminella tar över

SÄKERHET Hot, våld och rån utgör vardagen för många företagare i Sveriges utanförskapsområden. Hjälp från polisen är dock inte att räkna med, vittnar flera handlare i bland annat Rosengård och Husby om. Handlarna kräver nu åtgärder för att skydda sina verksamheter. ”Kriminaliteten och våldet tar över, men vi företagare får inget gehör hos politikerna eller polisen, säger Salam Kurda, butiksägare och ordförande i Husby företagarförening, som tvingas stänga sin butik efter 30 år.