Hygglo är en tjänst för den som vill hyra eller hyra ut vardagsprylar. Tjänsten sjösattes förra året och har redan tagit in 7,5 miljoner kronor i investeringar.
Foto: TT

Hygglo är en tjänst för den som vill hyra eller hyra ut vardagsprylar. Tjänsten sjösattes förra året och har redan tagit in 7,5 miljoner kronor i investeringar.

NYHET Publicerad

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.

Hygglos affärsidé utgår från ett hållbarhetstänk. Det är en tjänst för den som vill hyra eller hyra ut vardagsprylar.

– Det kan vara alltifrån takboxar och verktyg till maskeradkostymer. Saker man har hemma men som man inte alltid använder. Sen kan man också låna grejer man behöver, säger Ola Degerfors, vd.

Tjänsten sjösattes i juni 2016. Den första perioden finansierade de själva och testade marknaden.

– Vi märkte dock ganska direkt att det funkade och att vi kunde fylla ett hål på marknaden. I dagens läge finns 5 000 möjliga objekt som man kan hyra på Hygglo. Varje dag görs tio delningar, vilket såklart kommer att öka.

Han menar att deras största utmaning handlar om att de personer som kan dela och vill ta del av andras saker måste vara geografiskt nära.

– I dagsläget har vi flest användare i Stockholm. Det är även där vi kommer att satsa mest för att etablera oss nu i början. Men vi har användare i hela landet.

Och allt fler delar med sig. Enligt Nordeas konsumentundersökning som släpptes tidigare i år fortsätter delningsekonomin att växa. Förra året delade 13 procent av svenskarna, i år är den motsvarande siffran 17 procent.

– Grunden bakom är att vi har så väldigt mycket saker som vi egentligen inte använder. Till exempel har var tionde svensk en släpkärra – men det är få som använder den ofta.

Ola Degerfors menar att idén bakom Hygglo inte är unik men att deras tajming och genomförande kommer att bli avgörande. De har erfarenhet från två tidigare startups. Ola Degerfors startade 2002 Tidningskungen och Henrik Fräsén har tidigare startat och drivit Mentimeter.

– Just vår tajming var perfekt. Vi kände alla tre att vi var ganska klara med våra tidigare företag och var sugna på att starta något nytt. Vår erfarenhet kombinerat med vårt driv och tajmingen för delningsekonomin tror jag har varit avgörande för hur vi kunnat växa på så kort tid.

Namnet var ett av många som grundarna funderade över. Hygglo är slang för hygglig, vilket Ola menar är vad tjänsten innebär.

– Vi tror att folk generellt är väldigt schyssta och försiktiga när de tar del av andras grejer. För oss handlar det dessutom om att ändra ett beteende. Att man kanske kan tjäna en extra slant på sina grejer eller att man kan hyra något istället för att köpa det.

Ett år efter starten har Hygglo tagit in 10,8 miljoner kronor i investeringar. En del kommer från mediekoncernen Schibstedt och stiftelsen Norrsken.

Dessutom har de fått in fyra affärsänglar, däribland Jakob Tolleryd, grundare av Compricer och serieentreprenören Bo Mattsson.

Förhoppningen för Hygglo är att Schibstedt, som bland annat äger Blocket.se, ska kunna ge goda råd kring hur man bygger en fungerande marknadsplats och att Norrsken ska kunna hjälpa till att sätta hållbarhetstänket inom delningsekonomin på agendan. 

– Det har varit otroligt viktigt för oss att få in så mycket kapital så tidigt. Nu har vi, förutom vi tre grundare, även kunnat anställa två personer till. Just nu ligger fokus på att få upp användarbasen och transaktionerna i Sverige. Sedan kommer vi att växa internationellt. Detta är inte en trend som bara finns i Sverige, den finns globalt.

Hygglo

Startår: 2016
Grundare: Axel Hellström, Ola Degerfors och Henrik Fräsén.
Antal anställda: Fem heltidsanställda
Affärsidé: Att erbjuda en tjänst där privatpersoner kan tjäna pengar på att hyra ut saker de inte använder varje dag och även hyra saker som de behöver.
Omsättning 2017: 200 000

Därför kommer vi att lyckas:
  1. Vi är ett otroligt starkt team.
  2. Förändring tar tid och tillsammans med våra investerare har vi den uthållighet som vi tror behövs för att lyckas .
  3. Vår tajming har varit perfekt – delningsekonomin är i ropet och vi har lagt undan allt annat för att satsa fullt ut på Hygglo.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Kristersson till Löfven: "Er skattepolitik utdömd sen 70-talet"

SKATTER Moderatledaren Ulf Kristersson pikade Stefan Löfven och beskrev regeringens skattepolitik som företagsfientlig och förlegad. Det var bara ett exempel på en hård ordväxling om skattepolitiken i höstens första partiledardebatt i riksdagen.
NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.