NYHET Publicerad

Kickar igång digital fotbollskarriär för unga

NYKLÄCKT Med Just Football tar Christopher Brandeborn ungas fotbollskickande till en arena där de känner sig hemma – mobilen. "Som fotbollsspelare känns det extra kul att utveckla en app som får unga att engagera sig fysiskt tillsammans med andra”, säger han.

Christopher Brandeborn
Foto: Henrik Montgomery / TT

Christopher Brandeborn, en av grundarna till fotbollsappen Just Football.

Det var egentligen inte meningen att Christopher Brandeborn skulle dra igång ett företag. Med en pågående fotbollskarriär i Brommapojkarna och studier på Handels var schemat redan ansträngt. Men inviten från vännen och serieentreprenören Joel Fredman, om att bygga en fotbollsapp för ungdomar, gick inte att tacka nej till.

– Jag har spelat fotboll sen fem års ålder och älskar det. Det här är en chans att ge något tillbaka till sporten. Eftersom både Joel och jag har erfarenhet av att driva bolag såg vi till att göra allt rätt från start – som att sätta ihop ett starkt grundarteam, säger Christopher Brandeborn.

De knöt till sig den då 18-åriga it-utvecklaren David Fant samt Kasper Ljungström Skov som arbetat på Apple. Med visionen om att få fler 10–14-åringar att spela fotboll oftare och tillsammans med andra drog de igång 1 januari 2016.

– Mobiltelefonen är en självklar del av ungas vardag. Det är häftigt att tekniken är så sammanvävd med deras sociala liv. Med Just Fotball ska de kunna se var kompisarna spelar boll och tävla i olika fotbollsutmaningar.

Appen bygger på gamification-logik där de får olika utmaningar som de kan utföra tillsammans med sina vänner på närmsta fotbollsplan.

– Genom att allt poängsätts i appen skapas en känsla av att du bygger din egen karriär på väg mot de stora ligorna. Utvecklingsmöjligheterna är oändliga. Inför släppet i augusti har vi valt att fokusera på att få till den rätta känslan kring våra mini-challenges, ett spelsätt som enbart kräver två personer.

Tempot inför lanseringen är högt. Christopher Brandeborn ställer klockan på 06.45 varje morgon.

Annons

Frukost intas senare på Just Footballs kontor. Efter vanligtvis ett par timmars arbete kombinerat med eventuella föreläsningar vid Handelshögskolan väntar eftermiddagsträning med Brommapojkarna. Därefter återvänder han till kontoret för ett kvällspass med Just Football.

– Sömnen är ju det som får ta stryk, men det blir bättre när jag tar examen om några veckor. Sen omger jag mig med personer, tränare, lärare och kollegor, som alla har förståelse för mitt pressade schema, säger han.

Att dribbla med tiden ser han dock inte som ett problem, snarare en förmån. Fotbollförbundet borde, enligt honom, utforma en strategi för att stötta elitspelare till att förena högskolestudier med fotboll.

– Sedan behöver ju inte alla starta ett bolag också, säger han och skrattar.

Erfarenheterna från idrottsvärlden har varit en tillgång.

– Att ingå i ett lag med olika personligheter, från olika länder, där man arbetar mot ett tydligt mål gör att man blir bra på att alltid hitta nya vägar för att få ihop saker och ting, säger Christopher Brandeborn.

Just Football har växt snabbt det senast året. I dag arbetar elva personer i bolaget. I vintras utsågs det till Sveriges mest lovande startup av Almi Invest där de fick ta emot en prissumma på 250 000 kronor. Hittills har de satsat egna pengar i bolaget och fått en del innovationsstöd. De riskkapitalister som knackat på har gjort det förgäves.

– Vi har koncentrerat oss på att ta fram en modell som verkligen funkar i Sverige innan vi går vidare och tar in riskkapital. När alla bitar är på plats i Sverige kommer vi att söka oss ut i Europa.

Just Football

Grundare: Joel Fredman, Christopher Brandeborn, David Fant, Kasper Ljungström Skov.
Startår: 2016.
Affärsidé: Mobilapplikation för fotboll. Spelupplevelsen kan jämföras med Pokemon GO för fotboll eller Fifa i verkligheten.
Antal anställda: 7 personer.

Därför kommer vi att lyckas:
  1. Vi har ett dynamiskt och skickligt team.
  2. Vi satsar på produktoptimering mot den faktiska användaren.
  3. Det finns ett stort intresse och engagemang från fotbolls-Sverige.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Myndighetens nej till Gutevin – anspelar på droger

REGELKRÅNGEL När den gotländska vinföretagaren Lauri Pappinen skulle förnya tillståndet för sin registreringsskylt med företagsnamnet Gutevin blev det nobben från Transportstyrelsen. 
NYHET Publicerad:

Svindlande affärer i Sveriges kommuner

REDAKTIONEN TYCKER Hässleholms kommun vägrar att ge privata bredbandsföretag markavtal för att dra fiber, Strömstads kommun driver en egen spa- och gymverksamhet och i Landskrona har politikerna startat ett tvätteri. Detta trots att det redan finns privata, etablerade aktörer i regionen.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet

KONKURRENS Sveriges kommuner startar allt fler företag. Sedan år 2000 har det startats två nya kommunalägda bolag i veckan och sammanlagt finns det nu över 1 700 kommunala bolag runt om i landet. Det är en utveckling som kraftigt påverkar de privatägda företagens möjligheter att utvecklas och växa.
NYHET Publicerad:

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.
NYHET Publicerad:

Upplevelsen viktigast för krögaren som inte står vid spisen

ENTREPRENÖR Anna Lallerstedt är krögaren som säger att hon inte kan laga mat. Ändå ska hon öppna sin tredje restaurang till våren. Tricket, enligt henne , är att driva restaurangerna som företag. Entreprenör har träffat doldiskrögaren som inte sätter sig själv på piedestal.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.