Killarna som utmanar försäkringsjättarna

Hedvigs grundare, Lucas Carlsén, Fredrik Fors och John Ardelius.
Foto: Pressbild
Hedvigs grundare, Lucas Carlsén, Fredrik Fors och John Ardelius.

Nykläckt När en av grundarna till Hedvig, Lucas Carlsén, tröttnade på att de stora försäkringsbolagen gjorde så stora vinster på sina kunder ville han göra skillnad. Nu lanserar företaget en app som sätter kunden främst och skänker överskottet till välgörenhetsorganisationer.

95 procent av hemförsäkringsmarknaden i Sverige ägs av fyra stora bolag och enligt svensk Kvalitetsindex blir kunderna mindre och mindre nöjda med skadehanteringen. Många upplever att det är krångligt att få ersättning vid inträffad skada. Av de premiekostnader som kunderna betalar in går nästan en fjärdedel till bolagens vinst.

– Det fanns ett problem att lösa då försäkringsbolagen har en inbyggd intressekonflikt. Kunderna betalar in pengar och har sedan svårt att få ut ersättning. Med Hedvig har vi ändrat den affärsmodellen i grunden, vi gör det enkelt, säger Lucas Carlsén, vd.

I stället för att som de stora försäkringsbolagen, få extra vinst om skadorna är låga, skänker Hedvig överskottet till välgörenhetsorganisationer.

– Hedvig tar endast en fast avgift som en andel av månadskostnaden för att driva tjänsten. Vi kan aldrig tjäna mer genom att betala ut mindre.

Appen Hedvig gör det möjligt att anmäla en skada på några sekunder och få ersättning omedelbart.
Appen Hedvig gör det möjligt att anmäla en skada på några sekunder och få ersättning omedelbart.

Hedvig är en app som laddas ner av användaren. Med artificiell intelligens tolkar Hedvig automatiskt de skadeanmälningar som kommer in och kan blixtsnabbt hantera ärendet och betala ut ersättning. För tillfället är det hemförsäkring för bostadsrätter och hyresrätter som finns att välja mellan, men fler produkter kommer att lanseras framöver.

– Som kund ska du känna dig trygg om något händer, du ska inte behöva bli ifrågasatt och uppleva att du motarbetas.

Med Hedvigs algoritmer, alltså matematiska beräkningar, kan historisk data titta på liknande försäkringsfall och snabbt avgöra hur sannolik situationen som uppstått är.

– Det innebär automatiska bedömningar i stället för personliga, vilket blir mer rättvist. Det gör också att vi blir mer effektiva och kan göra försäkringen billigare för våra användare.

Det finns liknande techstartups i både USA och Australien, där modellen med att donera till välgörenhet i stället för storvinst för bolaget är framträdande.

– Just försäkringsbranschen har länge varit ohotad, men de senaste ett till två åren har saker börjat hända. Våra användare ska bli hjälpta och försäkring är i grunden något fint, säger Lucas Carlsén.

Bakom Hedvig står finansiärer som tillsammans varit med och byggt bolag som Spotify, Klarna, Avanza Bank och PriceRunner.

HEDVIG

Grundare: Lucas Carlsén, Fredrik Fors, John Ardelius.
Anställda: 15 personer
Affärsidé: Hemförsäkring som gör det möjligt att anmäla en skada på några sekunder och få ersättning omedelbart. 

Kuriosa: Namnet Hedvig betyder kämpe och passade därför extra bra.

Därför kommer vi att lyckas

– För att det är härlig känsla att ha en Hedvig i telefonen, som hjälper en så fort något går snett.

ME

Maria Eremo