Gårdssällskapets affärsidé är att leverera kött från djur som mått bra och växt upp på ett miljöriktigt sätt direkt till konsumenter.
Foto: TT

Gårdssällskapets affärsidé är att leverera kött från djur som mått bra och växt upp på ett miljöriktigt sätt direkt till konsumenter.

NYHET Publicerad

Köttleverantör hakar på ekotrend

NYKLÄCKT För fyra år sedan knackade de dörr och frågade om människor ville köpa kött. I dag levererar Gårdssällskapet till hela landet och har 16 anställda. ”Vi är länken mellan konsumenter och bonden”, säger en av grundarna Kenny von Walden.

Under våren 2013 hade kompisarna Björn Malmqvist, Kenny von Walden och Petter Olander fortfarande inget sommarjobb klart mellan studierna. Kärleken för bra ekologisk mat hade de länge haft gemensamt men nu kom de på idén att sälja ekologiskt kött direkt till privatpersoner. Grundtanken var att bli en länk mellan bonden och hushåll.

– Vi insåg att även om många vill handla mat direkt från gårdar, så känner många att det är svårt att själva åka ut till bönderna. Och sen är det inte många som kan förvara till exempel en halv ko hemma. Vi erbjuder leveranser i mindre volymer, men med samma fördelar som det innebär att handla direkt från bonden, säger Kenny von Walden.

Företaget Gårdssällskapet startades precis innan sommaren. I samma veva tog killarna tag i en telefonkatalog och ringde runt till nötköttsbönder i Uppland. Några nappade på idén och under sommaren knackade killarna dörr och frågade människor runt om i Bromma om de ville köpa kött.

– Vi hade då redan köpt en firmabil och fleece-tröjor så vi kunde ju marknadsföra oss själva och jag tror att det gjorde att folk vågade köpa. De flesta blev jätteglada och tyckte att det var en bra idé. Vi vet ju själva hur svårt det kan vara att få tag på riktigt bra kött, säger Kenny.

Efter ett och ett halvt år kunde de tre grundarna ta in sin förste medarbetare. I dag är de 16 personer. Kenny von Walden menar att den tuffaste utmaningen är att man som egenföretagare bestämmer i alla led. 

– Det är ju både lyckan och förbannelsen – att man jobbar hela tiden. Jobbet är vårt främsta intresse och vi älskar det. Men det är klart att det kan bli tufft ibland när man vet att man alltid kan göra mer, säger han.

Gårdssällskapet började med att leverera nötkött, men nu har sortimentet utökats med fläsk-, lamm- och kycklingkött. Hemleverans till hushåll är fortfarande den huvudsakliga sysselsättningen men de har även börjat leverera till utvalda restauranger.

Annons

– Vårt mål är att alltid arbeta närproducerat. Den enda gången vi avviker från det är kring jul. Då har vi valt att knyta an till vårt ursprung och erbjuda några av alla de fantastiska matvaror som Jämtland har att erbjuda. Som till exempel julost, hjortronmarmelad, varmrökt röding och viltkorv, säger Kenny von Walden.

Affärsidén är att leverera kött från djur som mått bra och växt upp på ett miljöriktigt sätt direkt till konsumenter. Killarna menar att de hela tiden haft ett ekologiskt fokus. 

– Ekologiskt jordbruk värnar inte bara om djurens välmående utan det berikar marker och bidrar till biologisk mångfald. Ett sådant jordbruk är mer kostsamt att driva, men bättre för miljön, och för oss är det en självklarhet. Vi tror även på att äta mindre kött, men bättre. Och då kan det kosta lite mer.

I våras fick Gårdssällskapen in sin första investering. Det närmaste målet nu är att bygga upp en ny hemsida och ett nytt affärssystem. Nästa steg är att leverera mer utanför Stockholm. 

– Det är klart att vi vill växa och tycker att det är kul med utmaningar. Man vi vill aldrig tumma på kvaliteten. Drömmen finns om att expandera utomlands. Skulle vi starta försäljning i till exempel Norge så skulle vi såklart bygga upp en kontakt med norska bönder och vara på den lokala marknaden.

Gårdssällskapet

Grundare: Björn Malmqvist, Kenny von Walden och Petter Olander
Startår: 2013
Affärsidé: Att leverera kött från djur som mått bra och växt upp på ett miljöriktigt sätt direkt till konsumenter.
Omsättning: cirka 25 miljoner kronor 2017

Därför kommer vi att lyckas:
  1. För att vi tror på transparens och genuinitet i alla led
  2. Kunden är det absolut viktigaste vi har
  3. Vi har ett bra case och jobbar hårt
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Kristersson till Löfven: "Er skattepolitik utdömd sen 70-talet"

SKATTER Moderatledaren Ulf Kristersson pikade Stefan Löfven och beskrev regeringens skattepolitik som företagsfientlig och förlegad. Det var bara ett exempel på en hård ordväxling om skattepolitiken i höstens första partiledardebatt i riksdagen.
NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.