Köttleverantör hakar på ekotrend

Gårdssällskapets affärsidé är att leverera kött från djur som mått bra och växt upp på ett miljöriktigt sätt direkt till konsumenter.
Foto: TT
Gårdssällskapets affärsidé är att leverera kött från djur som mått bra och växt upp på ett miljöriktigt sätt direkt till konsumenter.

Nykläckt För fyra år sedan knackade de dörr och frågade om människor ville köpa kött. I dag levererar Gårdssällskapet till hela landet och har 16 anställda. ”Vi är länken mellan konsumenter och bonden”, säger en av grundarna Kenny von Walden.

Under våren 2013 hade kompisarna Björn Malmqvist, Kenny von Walden och Petter Olander fortfarande inget sommarjobb klart mellan studierna. Kärleken för bra ekologisk mat hade de länge haft gemensamt men nu kom de på idén att sälja ekologiskt kött direkt till privatpersoner. Grundtanken var att bli en länk mellan bonden och hushåll.

– Vi insåg att även om många vill handla mat direkt från gårdar, så känner många att det är svårt att själva åka ut till bönderna. Och sen är det inte många som kan förvara till exempel en halv ko hemma. Vi erbjuder leveranser i mindre volymer, men med samma fördelar som det innebär att handla direkt från bonden, säger Kenny von Walden.

Företaget Gårdssällskapet startades precis innan sommaren. I samma veva tog killarna tag i en telefonkatalog och ringde runt till nötköttsbönder i Uppland. Några nappade på idén och under sommaren knackade killarna dörr och frågade människor runt om i Bromma om de ville köpa kött.

– Vi hade då redan köpt en firmabil och fleece-tröjor så vi kunde ju marknadsföra oss själva och jag tror att det gjorde att folk vågade köpa. De flesta blev jätteglada och tyckte att det var en bra idé. Vi vet ju själva hur svårt det kan vara att få tag på riktigt bra kött, säger Kenny.

Efter ett och ett halvt år kunde de tre grundarna ta in sin förste medarbetare. I dag är de 16 personer. Kenny von Walden menar att den tuffaste utmaningen är att man som egenföretagare bestämmer i alla led. 

– Det är ju både lyckan och förbannelsen – att man jobbar hela tiden. Jobbet är vårt främsta intresse och vi älskar det. Men det är klart att det kan bli tufft ibland när man vet att man alltid kan göra mer, säger han.

Gårdssällskapet började med att leverera nötkött, men nu har sortimentet utökats med fläsk-, lamm- och kycklingkött. Hemleverans till hushåll är fortfarande den huvudsakliga sysselsättningen men de har även börjat leverera till utvalda restauranger.

– Vårt mål är att alltid arbeta närproducerat. Den enda gången vi avviker från det är kring jul. Då har vi valt att knyta an till vårt ursprung och erbjuda några av alla de fantastiska matvaror som Jämtland har att erbjuda. Som till exempel julost, hjortronmarmelad, varmrökt röding och viltkorv, säger Kenny von Walden.

Affärsidén är att leverera kött från djur som mått bra och växt upp på ett miljöriktigt sätt direkt till konsumenter. Killarna menar att de hela tiden haft ett ekologiskt fokus. 

– Ekologiskt jordbruk värnar inte bara om djurens välmående utan det berikar marker och bidrar till biologisk mångfald. Ett sådant jordbruk är mer kostsamt att driva, men bättre för miljön, och för oss är det en självklarhet. Vi tror även på att äta mindre kött, men bättre. Och då kan det kosta lite mer.

I våras fick Gårdssällskapen in sin första investering. Det närmaste målet nu är att bygga upp en ny hemsida och ett nytt affärssystem. Nästa steg är att leverera mer utanför Stockholm. 

– Det är klart att vi vill växa och tycker att det är kul med utmaningar. Man vi vill aldrig tumma på kvaliteten. Drömmen finns om att expandera utomlands. Skulle vi starta försäljning i till exempel Norge så skulle vi såklart bygga upp en kontakt med norska bönder och vara på den lokala marknaden.

Gårdssällskapet

Grundare: Björn Malmqvist, Kenny von Walden och Petter Olander
Startår: 2013
Affärsidé: Att leverera kött från djur som mått bra och växt upp på ett miljöriktigt sätt direkt till konsumenter.
Omsättning: cirka 25 miljoner kronor 2017

Därför kommer vi att lyckas:
  1. För att vi tror på transparens och genuinitet i alla led
  2. Kunden är det absolut viktigaste vi har
  3. Vi har ett bra case och jobbar hårt
Frida Nygren

Frida Nygren