NYHET Publicerad

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.

Liza Grevblad i baljan.
Foto: Emil Langvad/TT

Liza Grevblad har genom åren testat det mesta, från sopsäckar till cementbaljor, för att få kroppen omgiven av varmt badvatten.

– Men med allt jag testade fanns två problem: Jag fick fick vika ihop mig alldeles för mycket och det var obekvämt, eller så var jag tvungen att ha någon kroppsdel utanför så att jag frös, säger hon.

Till slut fick Liza Grevblad nog och hon började skissa på en badbalja för vuxna. Tanken var från början inte att starta bolag. Hon ville egentligen utveckla en produkt som Ikea kunde sälja.

– Men efter att jag fick nej från dem valde jag att köra själv. Det enda jag kände var bara att jag måste få bada.

Efter att ha kontaktat flera svenska fabriker insåg hon att det skulle bli alldeles för kostsamt att tillverka badbaljor i Sverige. I stället vände hon sig till Kina. De visade ett stort intresse för idén, men efter flera månader av mejlkonversationer tog det plötsligt stopp.

– Mejladressen som jag hade varit i kontakt med fanns inte längre. Efter ett tag fick jag höra att en fabrik i närheten av den jag hade varit i kontakt med hade börjat tillverka badbaljor. Jag slog till och köpte tio stycken direkt.

När badbaljorna kom hem var de perfekta och de sålde slut direkt. Liza har tidigare bedrivit förskoleverksamhet under det egna företaget Sockerloppan AB. Det företaget använde hon nu för att starta ett samarbete där hon fungerar som återförsäljare av badbaljorna i Sverige.

Annons

– Jag äger inte rättigheterna men jag brukar säga att betraktar mig som stolt mamma till badbaljorna, säger hon.

Efter ett tag mejlade Liza till sin kontakt på fabriken och frågade hur de kommit på idén till badbaljorna. Hon misstänkte att det var hennes idé som fabriken hade kopierat. Hon fick svaret att en man från Hongkong hade kommit med en prototyp och att de egentligen inte hade några ritningar.

– Klart att det känns lite snopet om de använt min ritning, men det enda jag ville uppfylla var ju mitt behov, att få bada.

Varje dag får Liza mejl och telefonsamtal från kunder som tackar henne. Hon säger att det finns en livslång kärlek mellan henne och många av kunderna.

– Det är en obeskrivlig känsla att få bada. Och det är en helt underbar känsla att kunna tillgodose ett behov som jag och många andra har.

Enligt Liza Grevblad är hon bara i början av sin nya karriär som återförsäljare av badbaljor för vuxna. Just nu beställer hon baljorna från Kina och säljer dem till privatpersoner via sin webbshop.

– Jag är i grunden en visionär och entreprenör. Det gäller att tänka stort och jag har många riktigt spännande saker på gång som jag är riktigt spänd på.  

Vill Bada

Grundare: Liza Grevblad.
Startår: Bolaget Sockerloppan AB startades 2007 och under de första åren handlade det om förskoleverksamhet. Sedan 2011 har företaget varit återförsäljare av badbaljor för vuxna.

Därför kommer jag att lyckas:
  1. Säljer en ny unik produkt som väcker uppmärksamhet och fyller behov.
  2. Jag vänder motgångar till utveckling.
  3. Jag har inga dyra kostnader som välter företaget.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Kvalitet viktigare än ägandeform

DEBATT "Huvudmännen bakom välfärdsföretag är ofta eldsjälar med brinnande engagemang men utan stora ekonomiska tillgångar", skriver ordförande för LUF i Södermanland, Hannes Rudsäter, som är kritisk till ett vinsttak för välfärdsföretag.
NYHET Publicerad:

Industriavtalet behövs för att stärka industrins konkurrenskraft

DEBATT Facken inom industrin målar upp en för dyster bild av industriavtalet. Lönebildningen måste kopplas till industrins internationella konkurrenskraft, menar Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
NYHET Publicerad:

Ny dom försvårar för styrelseledamöter

SKATT Styrelseledamöter tvingas minska på sina uppdrag efter en dom i Högsta förvaltningsrätten. Nu hotas tillväxten i företagen.
NYHET Publicerad:

”Personalliggare och kassaregister dåliga verktyg mot den svarta ekonomin”

DEBATT Personalliggare och certifierade kassaregister är dyra och ineffektiva verktyg för att komma åt den svarta ekonomin. De bör avskaffas – inte implementeras i andra branscher som Skatteverket vill.
NYHET Publicerad:

Den svenska exportkartan ritas om

EXPORT Efterfrågan i Europa är på väg upp och det ser ljust ut för svensk export. Men Brexit och Donald Trump är orosmoln som kan slå hårt mot världshandeln. Samtidigt kan det förändrade världsläget skapa nya möjligheter för länder och företag som spelar sina kort rätt, enligt Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden.
NYHET Publicerad:

Bantad budgetkalkyl ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN En tung och tidsödande budgetprocess fick Consilium Marine & Safety att övergå till budgetlös styrning. I dag håller företaget koll på sin utveckling med rullande tolvmånadersprognoser. Vd Carl Adam Rosenblad vittnar om att det har lett till ökad konkurrenskraft och gjort verksamheten betydligt mer anpassningsbar till omvärldsförändringar.
NYHET Publicerad:

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.
NYHET Publicerad:

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.
NYHET Publicerad:

Postnord stjäl det som är ditt

DEBATT Postnord gör sig skyldiga till egenmäktigt förfarande eller till och med stöld när de makulerar försändelser utan att skicka tillbaka till avsändaren, menar debattören.
NYHET Publicerad:

Hatten av för Babblarnas mamma

ENTREPRENÖR Babblarna är färgglada figurer som trollbinder små barn framför skärmen. Men de är också språkpedagogiska hjälpmedel på hög nivå. Idag har skaparen Anneli Tisells idéer blivit ett succéföretag som omfattar böcker, spel, appar, musik, film och musikvideor, som har 140 miljoner visningar på Youtube. Nu har Babblarnas mamma siktet inställt på världen.
NYHET Publicerad:

Drönarföretagare vann mot myndigheterna

REGELKRÅNGEL Från och med den 1 augusti blev det tillåtet att flyga med en kameraförsedd drönare igen. Förbudet har varit lagstadgat i endast tio månader och drönarföretagarna har under hela tiden legat på för en lagändring. Nu är lagen ändrad och drönare med kameror kan användas igen.
NYHET Publicerad:

Skatteverket kräver in pengarna – trots att frågan inte är avgjord i rätten

SKATTER Hästaveln är hobbyverksamhet. Det slår Skattemyndigheten i Uppsala fast och upptaxerar företaget Unique Dogs and Horses AB med närmare en halv miljon. Samtidigt har företagets pressats med korta svarstider. Ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten, men något anstånd med att betala den upptaxerade skatten har inte medgivits, trots den rättsliga prövningen.
NYHET Publicerad:

De blev årets vinnare i Serendipity Challenge

ALMEDALEN Av över 400 bidrag utsågs SaltX till årets tillväxtbolag och Sprinklebit till årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.
NYHET Publicerad:

Patentskydd lyckokast för Berries by Astrid

IMMATERIALRÄTT När forskaren Astrid Friborg startade företaget Berries by Astrid valde hon att skydda varumärket, produkten och tillverkningsprocessen. Det visade sig vara ett lyckokast eftersom försäljningen av licensrättigheter idag är en stor intäktskälla i företaget. Annars är många startupföretag dåliga på att skydda sina innovationer. Hälften av företagen har inget skydd alls, visar en undersökning från Awapatent.
NYHET Publicerad:

Edward Blom: Den motvillige entreprenören

TIO FRÅGOR Böcker, sommarvärd på radio, tv-personlighet, kulturhistoriker, gastronom och så en jullåt på det. Edward Bloms portfolio går inte av för hackor, men själv hävdar han att han är en ganska motvillig entreprenör. ”Många entreprenörer gillar vägen till målet. För mig kommer den riktiga lusten när något är färdigt.”