NYHET Publicerad

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.

Liza Grevblad i baljan.
Foto: Emil Langvad/TT

Liza Grevblad har genom åren testat det mesta, från sopsäckar till cementbaljor, för att få kroppen omgiven av varmt badvatten.

– Men med allt jag testade fanns två problem: Jag fick fick vika ihop mig alldeles för mycket och det var obekvämt, eller så var jag tvungen att ha någon kroppsdel utanför så att jag frös, säger hon.

Till slut fick Liza Grevblad nog och hon började skissa på en badbalja för vuxna. Tanken var från början inte att starta bolag. Hon ville egentligen utveckla en produkt som Ikea kunde sälja.

– Men efter att jag fick nej från dem valde jag att köra själv. Det enda jag kände var bara att jag måste få bada.

Efter att ha kontaktat flera svenska fabriker insåg hon att det skulle bli alldeles för kostsamt att tillverka badbaljor i Sverige. I stället vände hon sig till Kina. De visade ett stort intresse för idén, men efter flera månader av mejlkonversationer tog det plötsligt stopp.

– Mejladressen som jag hade varit i kontakt med fanns inte längre. Efter ett tag fick jag höra att en fabrik i närheten av den jag hade varit i kontakt med hade börjat tillverka badbaljor. Jag slog till och köpte tio stycken direkt.

När badbaljorna kom hem var de perfekta och de sålde slut direkt. Liza har tidigare bedrivit förskoleverksamhet under det egna företaget Sockerloppan AB. Det företaget använde hon nu för att starta ett samarbete där hon fungerar som återförsäljare av badbaljorna i Sverige.

Annons

– Jag äger inte rättigheterna men jag brukar säga att betraktar mig som stolt mamma till badbaljorna, säger hon.

Efter ett tag mejlade Liza till sin kontakt på fabriken och frågade hur de kommit på idén till badbaljorna. Hon misstänkte att det var hennes idé som fabriken hade kopierat. Hon fick svaret att en man från Hongkong hade kommit med en prototyp och att de egentligen inte hade några ritningar.

– Klart att det känns lite snopet om de använt min ritning, men det enda jag ville uppfylla var ju mitt behov, att få bada.

Varje dag får Liza mejl och telefonsamtal från kunder som tackar henne. Hon säger att det finns en livslång kärlek mellan henne och många av kunderna.

– Det är en obeskrivlig känsla att få bada. Och det är en helt underbar känsla att kunna tillgodose ett behov som jag och många andra har.

Enligt Liza Grevblad är hon bara i början av sin nya karriär som återförsäljare av badbaljor för vuxna. Just nu beställer hon baljorna från Kina och säljer dem till privatpersoner via sin webbshop.

– Jag är i grunden en visionär och entreprenör. Det gäller att tänka stort och jag har många riktigt spännande saker på gång som jag är riktigt spänd på.  

Vill Bada

Grundare: Liza Grevblad.
Startår: Bolaget Sockerloppan AB startades 2007 och under de första åren handlade det om förskoleverksamhet. Sedan 2011 har företaget varit återförsäljare av badbaljor för vuxna.

Därför kommer jag att lyckas:
  1. Säljer en ny unik produkt som väcker uppmärksamhet och fyller behov.
  2. Jag vänder motgångar till utveckling.
  3. Jag har inga dyra kostnader som välter företaget.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Olle Burell skjuter från höften om friskolorna

DEBATT Politikerna borde tänka på kvaliteten all vaken tid och inte kasta ur sig uttalanden som får stora konsekvenser. Det menar debattören Johan Sjölin. Han reagerar starkt på att Stockholms socialdemokratiske skolborgarråd Olle Burell kräver förbud mot aktiebolagsdrivna skolor.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Skanska-chef om #MeToo: ”Det finns ingen quick-fix”

ARBETSMARKNAD Kampanjen #MeToo har under de senaste dagarna cirkulerat på sociala medier. Den syftar till att synliggöra sexuella trakasserier och övergrepp, och har fått tusentals kvinnor dela med sig av sina historier. ”Som arbetsgivare har man ett jättestort ansvar för att vara tydlig med att det råder nolltolerans mot alla former av diskriminering” säger Veronica Rörsgård, hr-chef på Skanska.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Nytänkare stöper om psykiatrin

TOPP-50-LISTAN Hallå där… Anna Wiklund, grundare, ägare och operativ styrelseordförande i Prima barn- och vuxenpsykiatri.
Grattis till sjundeplatsen på listan över de 50 största kvinnliga företagarna i Sverige! Du har själv startat och byggt upp Prima tillsammans med två kvinnliga kollegor och idag är ert företag landets största vårdgivare inom specialistpsykiatri med 15 mottagningar, en akutenhet, två vårdavdelningar samt en psykossektion.
NYHET Publicerad:

Sveriges 50 största kvinnliga företagare

TOPP-50-LISTAN Carin Stoeckmann, ägare och vd på Byggmästarn i Skåne, toppar listan över Sveriges 50 största kvinnliga företagare, räknat efter företagets omsättning. Hennes byggföretag omsätter nästan en miljard kronor. Det visar en unik undersökning som Women's Business Research Institute gjort på uppdrag av tidningen Entreprenör.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.