Liten balja blev stor framgång

Nykläckt För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.

Liza Grevblad i baljan.
Foto: Emil Langvad/TT

Liza Grevblad har genom åren testat det mesta, från sopsäckar till cementbaljor, för att få kroppen omgiven av varmt badvatten.

– Men med allt jag testade fanns två problem: Jag fick fick vika ihop mig alldeles för mycket och det var obekvämt, eller så var jag tvungen att ha någon kroppsdel utanför så att jag frös, säger hon.

Till slut fick Liza Grevblad nog och hon började skissa på en badbalja för vuxna. Tanken var från början inte att starta bolag. Hon ville egentligen utveckla en produkt som Ikea kunde sälja.

– Men efter att jag fick nej från dem valde jag att köra själv. Det enda jag kände var bara att jag måste få bada.

Efter att ha kontaktat flera svenska fabriker insåg hon att det skulle bli alldeles för kostsamt att tillverka badbaljor i Sverige. I stället vände hon sig till Kina. De visade ett stort intresse för idén, men efter flera månader av mejlkonversationer tog det plötsligt stopp.

– Mejladressen som jag hade varit i kontakt med fanns inte längre. Efter ett tag fick jag höra att en fabrik i närheten av den jag hade varit i kontakt med hade börjat tillverka badbaljor. Jag slog till och köpte tio stycken direkt.

När badbaljorna kom hem var de perfekta och de sålde slut direkt. Liza har tidigare bedrivit förskoleverksamhet under det egna företaget Sockerloppan AB. Det företaget använde hon nu för att starta ett samarbete där hon fungerar som återförsäljare av badbaljorna i Sverige.

– Jag äger inte rättigheterna men jag brukar säga att betraktar mig som stolt mamma till badbaljorna, säger hon.

Efter ett tag mejlade Liza till sin kontakt på fabriken och frågade hur de kommit på idén till badbaljorna. Hon misstänkte att det var hennes idé som fabriken hade kopierat. Hon fick svaret att en man från Hongkong hade kommit med en prototyp och att de egentligen inte hade några ritningar.

– Klart att det känns lite snopet om de använt min ritning, men det enda jag ville uppfylla var ju mitt behov, att få bada.

Varje dag får Liza mejl och telefonsamtal från kunder som tackar henne. Hon säger att det finns en livslång kärlek mellan henne och många av kunderna.

– Det är en obeskrivlig känsla att få bada. Och det är en helt underbar känsla att kunna tillgodose ett behov som jag och många andra har.

Enligt Liza Grevblad är hon bara i början av sin nya karriär som återförsäljare av badbaljor för vuxna. Just nu beställer hon baljorna från Kina och säljer dem till privatpersoner via sin webbshop.

– Jag är i grunden en visionär och entreprenör. Det gäller att tänka stort och jag har många riktigt spännande saker på gång som jag är riktigt spänd på.  

Vill Bada

Grundare: Liza Grevblad.
Startår: Bolaget Sockerloppan AB startades 2007 och under de första åren handlade det om förskoleverksamhet. Sedan 2011 har företaget varit återförsäljare av badbaljor för vuxna.

Därför kommer jag att lyckas:
  1. Säljer en ny unik produkt som väcker uppmärksamhet och fyller behov.
  2. Jag vänder motgångar till utveckling.
  3. Jag har inga dyra kostnader som välter företaget.
Frida Nygren

Frida Nygren