Ann-Sofie Hermansson med sina reflexer i mörkret.
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Med sin affärsidé om reflexer för stilmedvetna har Ann-Sofie Hermansson blivit innovatör på köpet. I dag vet hon allt om tillverkningsprocesser och hur viktigt det är att bygga upp olika säljkanaler.

NYHET Publicerad

Lysande affärsidé för stilmedvetna

NYKLÄCKT Ann-Sofie Hermansson tröttnade på att tvingas välja mellan att vara fin eller säker i trafiken. Efter att hon dammsugit marknaden efter snygga reflexer för vuxna upptäckte hon ett stort hål i marknaden. ”Jag ville utveckla reflexer med fokus på design utan att tumma på säkerheten”, säger hon.

Det var höst och Ann-Sofie Hermansson var föräldraledig med sitt tredje barn. Hon har precis köpt en svart kappa som hon kände sig fin i. Men på promenaderna eller när hon skulle träffa vänner i stan kände hon sig tvungen att klä ner sig med reflexer som mer var designade att passa barn eller en vägarbetare.

– Jag kollade av marknaden och insåg snabbt att det fanns ett hål. Reflexer designade för att tilltala vuxna. Det kändes så oerhört tråkigt att tvingas klä ner sig bara för att man ville synas i mörkret, säger Ann-Sofie.

Med en bakgrund inom marknadsföring, en universitetsexamen i ekonomi och en unik idé startade Ann-Sofie Hermansson Smart in the dark. Men när hon ansökte om starta eget-bidrag hos Arbetsförmedlingen fick hon nej.

– Det var jättekonstigt. Jag fick inte bidrag för att jag var universitetsutbildad och kunde söka ett ”riktigt” jobb. Men jag hade ju en så bra affärsidé att jag inte kunde ge mig ändå.

Hon skrev ihop en affärsplan och tog hjälp av en designbyrå för att ta fram snygga reflexer som passade stilmedvetna vuxna som ville vara säkra i trafiken. Under tiden drog hennes make det större lasset för att kunna försörja familjen.

Jakten på en fabrik som kunde tillverka reflexerna gick först till landsbygden i Rumänien. Därefter stod Estland på tur för att hitta rätt samarbetspartner. Till slut insåg Ann-Sofie Hermansson att hennes kunskap om själva tillverkningen av reflexerna var för dålig, vilket gjorde att hon inte kunde vara tillräckligt tydlig i kravställningen och utformandet av tillverkningsprocessen med fabrikerna.

– Jag insåg att jag själv måste bli expert på min egen produkt. Det här är en innovation och det funkar inte när man själv inte har koll på hela tillverkningsprocessen när man ska förklara det för fabrikerna. Likaså var jag själv ett för osäkert kort. Jag hade varken omsättning eller inarbetade säljkanaler. Det blev många nej på vägen.

Annons

Efter många turer i Europa fick Ann-Sofie Hermansson till slut en god kontakt med en fabrik i Bulgarien under hösten 2014. Samtidigt som paniken över att hon ska missa ännu en höst- och vintersäsong kom smygande.

– När den första leverans äntligen kom drog jag igång försäljningen. Jag startade en e-handel och lanserade min första kollektion på Entreprenörs- och ledarskapsdagen i Göteborg

Därefter tog hon kontakt med återförsäljare och i dagsläget säljs produkten i butiker över hela Sverige och några i Norge.

Förra hösten valde Ann-Sofie anställa en person i bolaget på en deltidstjänst och omsättningen landade på drygt 730 000 kronor exklusive moms för 2016. Men att vara entreprenör och starta eget har kommit med många baksidor.

– Det är enormt mycket jobb och många hinder på vägen. Ofta blir det inte som man tänkt och man måste starta om. Jag vet att jag har ett driv som är nödvändigt för att man ska orka. Men det finns mycket jag skulle vilja ändra på; jag vill att det ska bli lättare att få starta eget-bidrag och även att få hjälp vid anställningar. Det är klart att jag vill anställa men när man bygger upp ett bolag borde det finnas mer hjälp och en starkare syn på företagets bästa.

Smart in the dark

Grundare: Ann-Sofie Hermansson.
Startår: 2012 men första försäljning i slutet av 2014.
Produkt: Accessoarer med mönster i reflex som är inspirerade av Hjortron, Fläta, Norrsken och Fjälltopp. CE-märkta och testade hos SP i Sverige.
Affärsidé: Att erbjuda designade säkerhetsprodukter som människor vill bära.
Anställda: En deltidsanställd.
Omsättning: 734 000 kr exklusive moms (2016).

Därför kommer jag att lyckas:
  1. Jag vet hur man ställer sig upp när det är tufft och allt känns omöjligt.
  2. Jag är stark inom sälj och det är helt avgörande för att skapa tillväxt.
  3. Jag har min passion i företaget och det är också min motor.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Fler äldre sätter högre tryck på välfärden

VÄLFÄRD Antalet stockholmare som är över åttio år kommer att öka dramatiskt de närmsta åren, vilket ställer större krav på utvecklingen. Men Reepalu-utredningen sätter käppar i hjulen för utvecklingen. "Jag hoppas att politikerna kommer att sansa sig", säger Catharina Tavakolinia, grundare av Kavat Vård.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.