Ann-Sofie Hermansson med sina reflexer i mörkret.
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Med sin affärsidé om reflexer för stilmedvetna har Ann-Sofie Hermansson blivit innovatör på köpet. I dag vet hon allt om tillverkningsprocesser och hur viktigt det är att bygga upp olika säljkanaler.

NYHET Publicerad

Lysande affärsidé för stilmedvetna

NYKLÄCKT Ann-Sofie Hermansson tröttnade på att tvingas välja mellan att vara fin eller säker i trafiken. Efter att hon dammsugit marknaden efter snygga reflexer för vuxna upptäckte hon ett stort hål i marknaden. ”Jag ville utveckla reflexer med fokus på design utan att tumma på säkerheten”, säger hon.

Det var höst och Ann-Sofie Hermansson var föräldraledig med sitt tredje barn. Hon har precis köpt en svart kappa som hon kände sig fin i. Men på promenaderna eller när hon skulle träffa vänner i stan kände hon sig tvungen att klä ner sig med reflexer som mer var designade att passa barn eller en vägarbetare.

– Jag kollade av marknaden och insåg snabbt att det fanns ett hål. Reflexer designade för att tilltala vuxna. Det kändes så oerhört tråkigt att tvingas klä ner sig bara för att man ville synas i mörkret, säger Ann-Sofie.

Med en bakgrund inom marknadsföring, en universitetsexamen i ekonomi och en unik idé startade Ann-Sofie Hermansson Smart in the dark. Men när hon ansökte om starta eget-bidrag hos Arbetsförmedlingen fick hon nej.

– Det var jättekonstigt. Jag fick inte bidrag för att jag var universitetsutbildad och kunde söka ett ”riktigt” jobb. Men jag hade ju en så bra affärsidé att jag inte kunde ge mig ändå.

Hon skrev ihop en affärsplan och tog hjälp av en designbyrå för att ta fram snygga reflexer som passade stilmedvetna vuxna som ville vara säkra i trafiken. Under tiden drog hennes make det större lasset för att kunna försörja familjen.

Jakten på en fabrik som kunde tillverka reflexerna gick först till landsbygden i Rumänien. Därefter stod Estland på tur för att hitta rätt samarbetspartner. Till slut insåg Ann-Sofie Hermansson att hennes kunskap om själva tillverkningen av reflexerna var för dålig, vilket gjorde att hon inte kunde vara tillräckligt tydlig i kravställningen och utformandet av tillverkningsprocessen med fabrikerna.

– Jag insåg att jag själv måste bli expert på min egen produkt. Det här är en innovation och det funkar inte när man själv inte har koll på hela tillverkningsprocessen när man ska förklara det för fabrikerna. Likaså var jag själv ett för osäkert kort. Jag hade varken omsättning eller inarbetade säljkanaler. Det blev många nej på vägen.

Annons

Efter många turer i Europa fick Ann-Sofie Hermansson till slut en god kontakt med en fabrik i Bulgarien under hösten 2014. Samtidigt som paniken över att hon ska missa ännu en höst- och vintersäsong kom smygande.

– När den första leverans äntligen kom drog jag igång försäljningen. Jag startade en e-handel och lanserade min första kollektion på Entreprenörs- och ledarskapsdagen i Göteborg

Därefter tog hon kontakt med återförsäljare och i dagsläget säljs produkten i butiker över hela Sverige och några i Norge.

Förra hösten valde Ann-Sofie anställa en person i bolaget på en deltidstjänst och omsättningen landade på drygt 730 000 kronor exklusive moms för 2016. Men att vara entreprenör och starta eget har kommit med många baksidor.

– Det är enormt mycket jobb och många hinder på vägen. Ofta blir det inte som man tänkt och man måste starta om. Jag vet att jag har ett driv som är nödvändigt för att man ska orka. Men det finns mycket jag skulle vilja ändra på; jag vill att det ska bli lättare att få starta eget-bidrag och även att få hjälp vid anställningar. Det är klart att jag vill anställa men när man bygger upp ett bolag borde det finnas mer hjälp och en starkare syn på företagets bästa.

Smart in the dark

Grundare: Ann-Sofie Hermansson.
Startår: 2012 men första försäljning i slutet av 2014.
Produkt: Accessoarer med mönster i reflex som är inspirerade av Hjortron, Fläta, Norrsken och Fjälltopp. CE-märkta och testade hos SP i Sverige.
Affärsidé: Att erbjuda designade säkerhetsprodukter som människor vill bära.
Anställda: En deltidsanställd.
Omsättning: 734 000 kr exklusive moms (2016).

Därför kommer jag att lyckas:
  1. Jag vet hur man ställer sig upp när det är tufft och allt känns omöjligt.
  2. Jag är stark inom sälj och det är helt avgörande för att skapa tillväxt.
  3. Jag har min passion i företaget och det är också min motor.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Olle Burell skjuter från höften om friskolorna

DEBATT Politikerna borde tänka på kvaliteten all vaken tid och inte kasta ur sig uttalanden som får stora konsekvenser. Det menar debattören Johan Sjölin. Han reagerar starkt på att Stockholms socialdemokratiske skolborgarråd Olle Burell kräver förbud mot aktiebolagsdrivna skolor.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Skanska-chef om #MeToo: ”Det finns ingen quick-fix”

ARBETSMARKNAD Kampanjen #MeToo har under de senaste dagarna cirkulerat på sociala medier. Den syftar till att synliggöra sexuella trakasserier och övergrepp, och har fått tusentals kvinnor dela med sig av sina historier. ”Som arbetsgivare har man ett jättestort ansvar för att vara tydlig med att det råder nolltolerans mot alla former av diskriminering” säger Veronica Rörsgård, hr-chef på Skanska.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Nytänkare stöper om psykiatrin

TOPP-50-LISTAN Hallå där… Anna Wiklund, grundare, ägare och operativ styrelseordförande i Prima barn- och vuxenpsykiatri.
Grattis till sjundeplatsen på listan över de 50 största kvinnliga företagarna i Sverige! Du har själv startat och byggt upp Prima tillsammans med två kvinnliga kollegor och idag är ert företag landets största vårdgivare inom specialistpsykiatri med 15 mottagningar, en akutenhet, två vårdavdelningar samt en psykossektion.
NYHET Publicerad:

Sveriges 50 största kvinnliga företagare

TOPP-50-LISTAN Carin Stoeckmann, ägare och vd på Byggmästarn i Skåne, toppar listan över Sveriges 50 största kvinnliga företagare, räknat efter företagets omsättning. Hennes byggföretag omsätter nästan en miljard kronor. Det visar en unik undersökning som Women's Business Research Institute gjort på uppdrag av tidningen Entreprenör.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.