När företagande knäcker nöten

Nykläckt Svenskarna är galna i cashewnötter, men vägen från produktion till butiken är ofta lång. Det ville Smiling Group ändra på. Därför importerar företaget nötterna direkt från Gambia, en satsning som har resulterat i 350 lokala arbetstillfällen.

Smiling group bild 1

För några år sedan studerade smålänningarna Joakim Söderling och Oscar Carlsson på Linnéuniversitet i Växjö och det hade blivit dags att skriva kandidatuppsats. Genom stöd från SIDA begav sig vännerna till Afrikas minsta land, Gambia, för att forska kring hur biståndet kunde bli mer effektivt för att främja inhemskt entreprenörskap. Omgående tog resan en oväntad vändning.

– Ganska snart märkte vi att de gambier vi träffade inte ville ha bistånd, utan arbetstillfällen. De menade att biståndet motverkade entreprenörskap i landet. Vi började fundera på vad Gambia kan bistå Sverige med istället. Det ändrade perspektivet rejält, säger Joakim Söderling.

Gambia är en stor exportör av cashewnötter, en produkt vars popularitet stadigt växer i Sverige. Även om råvaran är förhållandevis billig säljs den för dyra pengar i butiken. Studenterna upptäckte att processen kring nötterna bestod av många mellanhänder vilket resulterade i ett högt slutpris. Samtidigt sjönk lönerna i början av värdekedjan, hos odlarna i Gambia. Nötterna skickades från Gambia till Indien eller Vietnam, där ofta dåliga arbetsförhållande råder, via Holland och slutligen till Sverige.

– Vi bestämde oss för att kapa mellanhänderna, lägga förädlingsprocessen i Gambia och importera direkt därifrån. Produkterna skulle vara Fairtrade-märkta och odlarna skulle ha rättvisa jobb och löner, berättar Oscar Carlsson.

Företaget fick namnet Smiling Group. Linnea Söderling och Johan Forshällen togs in i projektet och konsument- och marknadsundersökningar genomfördes. Intresset visade sig vara stort då inga cashewnötter på marknaden hade en Fairtrade-märkning. Kontrakt skrevs med Pressbyrån, 7-Eleven, Barista, House of Fair Trade och SF Bio. Två personer anställdes på heltid i Gambia för att lokalt driva verksamheten framåt.

– Det svåraste var själva uppstarten. Det råder en enorm brist på företag i Gambia. Nästan alla som arbetar hos oss har aldrig haft ett jobb tidigare. Redan i år har vårt bolag medfört 350 lokala arbetstillfällen, säger Oscar Carlsson.

För exakt ett år sedan drog Smiling Group igång på riktigt och i september anlände de första påsarna till butikerna. Försäljningen har gått bra och priset är inte högre än konkurrenternas.

– På baksidan av varje påse finns en text om bonden som har odlat nöten och en QR-kod. Om man scannar in koden med mobilen får man en videohälsning av odlaren, säger Linnea Söderling.

Även om friheten är en fördel så har företagandet ibland varit tufft och grundarna medger att det har varit många sömnlösa nätter under året. Ambitionen för första kvantitetsåret är att ta en procent av den svenska marknaden, den främsta utmaningen är att få logistiken att flyta på. Initialt är det relativt små kvantiteter bolaget importerar till Sverige men det kommer att öka framöver. Företaget måste även garantera att verksamheten lever upp till de högt ställda kraven.

– Vårt företagsbygge innebär ett stort ansvar gentemot odlarna. Men det är också en del av vår affärsmodell, om vi bara hade velat sälja nötter på ett traditionellt sätt så hade vi nog inte blivit särskilt långvariga, säger Oscar Carlsson.

Samtidigt betonar han att det inte handlar om välgörenhet, utan om att tjäna pengar i alla led.

– Det finns inget motsatsförhållande i det. Vi visar att det både går att förbättra villkor och vara lukrativa på samma gång.

Målet är att företaget ska expandera framöver.

– Men vi vill växa i rimlig takt och på alla håll i organisationen. Det är viktigt att kunna behålla transparensen, säger Linnea Söderling.

The Smiling Group

Grundare: Joakim Söderling, Oscar Carlsson, Linnea Söderling och Johan Forshällen
Startår: 2012
Ort: Stockholm
Anställda: 4
Affärsidé: Säljer Fairtrade-märkta cashewnötter från Gambia, utan mellanhänder.
Omsättning: 3,5 miljoner

Därför kommer vi att lyckas:
  • Vi har en genuin och genomarbetad affärsmodell.
  • Vi strävar efter att tjäna pengar, det är en av nycklarna till framgången.
  • Produkten ligger rätt i tiden, då konsumenten blir mer och mer medveten om sin konsumtion.
Jakob Stenberg