Ny affärsidé som hand i handsken

Nykläckt De säljer bara en produkt men den finns å andra sidan i 560 varianter. Till skillnad från konkurrenterna sker försäljningen enbart via nätet, en affärsidé som Barahandskar är ensamma om i Sverige.

Bara handskar
Martin Andreasson och Kim Revenfeld

Mitt under intervjun trillar det in en beställning på 144 par handskar.

– Det är en av våra tidigare kunder. Trots att vi bara varit igång i tre månader, vi lanserade dagarna innan jul, så har vi fått allt fler återkommande kunder.

Det säger Martin Andreasson som tillsammans med Kim Revenfeld säljer arbetshandskar på nätet. Bara handskar ska tilläggas, något som också företagsnamnet slår fast: barahandskar.se

– Det är vi ensamma om, att bara fokusera på en enda produkt, arbetshandskar.

Det hindrar dock inte att det finns en uppsjö av olika typer av arbetshandskar, allt från de tunna bomullshandskar som kunden i början av reportaget behövde, till engångshandskar för tandläkare och kraftigare skyddshandskar för den tunga industrin. I allt över 560 olika modeller. De säljs nu över nätet, utan mellanhänder och till priser som kunderna uppenbarligen gillar.

Affärsidén föddes när Martin Andreasson och Kim Revenfeld träffades på en semesterresa till Thailand. De blev kompisar, hade en gemensam bakgrund som säljare av arbetskläder och snart flödade idéerna om vad man skulle kunna göra tillsammans.

– Arbetshandskar är en slit- och släng-produkt. Man köper mycket, ibland lite oplanerat och sedan slängs de när de börjar bli slitna. Bättre då att bygga upp en verksamhet där vi dels har ett stort utbud av handskar så att kunderna får exakt rätt sort, dels till priser som är konkurrenskraftiga, säger Martin Andreasson.

Sagt och gjort. Ett avtal med de stora tillverkarna var snart på plats och dagarna innan jul 2017 lanserades sajten. Det faktum att Martin Andreasson sitter i Ronneby och Kim Revenfeld har kontoret i Lycksele spelar mindre roll. Hela verksamheten är digital och företaget har inget eget lager eller fysiskt hantering av beställningarna. De levereras direkt från leverantören till kunderna.

– Priserna är pressade och kunderna ser direkt vad priset är. Det behövs ingen förhandling, inget jagande av rabatter eller liknande. För oss handlar det om att hålla volymerna uppe, många bäckar små... Men å andra sidan finns det en miljon företag i Sverige och de flesta som inte är renodlade kontorsverksamheter har behov av arbetshandskar.

Ännu är man helt ensamma i Sverige om idén vilket innebär en del fotarbete för att göra företaget känt. Närmast står därför en ökad satsning på marknadsföring och fler företagsbesök.

– Vi vill ju ha fler återkommande kunder och fler följare på Instagram.

Anders Carlsson