På tur till Stockholms smultronställen

Peter Ekblom
Foto: Jessica Gow/TT
Peter Ekblom utanför sin cafébutik i Vasastan, Stockholm.

Nykläckt För sex år sedan köpte Peter Ekblom en Vespa och började köra runt sina kompisar till olika smultronställen i Stockholm. Nu erbjuder han skräddarsydda turer med vespor runt i staden och har även ett samarbete med Piaggio group som tillverkar vespor i Italien.

2011 flyttade Peter Ekblom till Stockholm efter att ha avslutat en ingenjörsutbildning i Linköping. Bland det första han gjorde var att köpa en vespa.

– Som många andra har jag aldrig riktigt upptäckt Stockholm tidigare och med en vespa blev det otroligt enkelt att ta sig överallt. Jag började köra runt mina vänner till nyfunna smultronställen och till slut bara kände jag att "det här måste fler kunna göra", säger han.

Efter ett par år som managementkonsult åt företaget Centigo bestämde sig Peter Ekblom förra året för att ta ett par månader tjänstledigt och satsa fullt ut på sina entreprenörsdrömmar. Då startade han företaget Vespa Stockholm som erbjuder uthyrning av vespor utrustade med gps:er från en butik i Stockholm.

Han beskriver affärsidén som tvådelad. Dels riktar han sig till turister som är nyfikna på att upptäcka Stockholm, dels till stockholmare för att de ska kunna upptäcka staden på ett helt nytt sätt. Han kör själv inte runt kunderna utan i varje vespa finns en gps inkopplad. Där kan man välja mellan fyra förutbestämda turer, varav en är en så kallad skärgårdstur.

Peter Ekblom har inte tagit emot några investeringar, men förra våren tog han kontakt med Svenska Piaggo Gruppen, en del av det företag som tillverkar vespor i Italien.

– De tyckte att det var en jättebra idé och vi startade ett samarbete. Jag tror att de förstod ganska direkt att det skulle vara en ypperlig marknadsföringskanal att ha så många vespor ute på vägarna. I samarbetet får jag även köpa in vespor till ett subventionerat pris och i år är jag även återförsäljare av vespor i Stockholm.

Första året fick företaget back, mycket beroende på investeringskostnader. Förhoppningen är att företaget 2017 ska omsätta runt 500 000 kronor.

– Jag hade räknat med att gå back det första året. Men jag känner att jag har agerat ganska riskfritt. Till skillnad från nystartade IT-företag har jag investerat i fysiska produkter som inte kommer att tappa så mycket i värde.

Butiken i Vasastan är öppen mellan april och oktober. Peter Ekblom berättar att det är för att affärsidén är beroende av ett varmare klimat och att det även är ett taktiskt beslut för att kunna spendera några månader på vintern utomlands. Förra året arbetade han ensam i butiken, men i år har han anlitat en sommarjobbare som kommer att göra honom sällskap.

– Affärsidén grundar sig på kundkontakter. Alla kunder får komma in och ta en kaffe samtidigt som vi går igenom hur gps:en fungerar och vilka olika program som man kan välja mellan.

Enligt Peter Ekblom är drömmen inte att expandera. Han berättar att det snarare handlar om att bredda utbudet i Stockholm.

– Jag vill göra detta för att jag tycker att det är så otroligt roligt. Skulle jag expandera till andra städer skulle det leda till ett mer organisatoriskt arbete för min del – jag skulle antagligen tappa det jag tycker bäst om, vilket är mötet med kunderna, säger han.

Travel & Rental Stockholm AB

Grundare: Peter Ekblom.
Startår: 2016.
Affärsidé: Erbjuder egenguidade vespa-turer i Stockholm.

Därför kommer jag att lyckas:
  1. Jag brinner verkligen för produkten och konceptet. Och jag vet att jag är ihärdig och ger aldrig upp.
  2. Det är en unik affärsidé i Stockholm och jag tror att staden är ganska underskattad.
  3. Allt fokus ligger på att få supernöjda kunder.
Frida Nygren