Peter Ekblom
Foto: Jessica Gow/TT

Peter Ekblom utanför sin cafébutik i Vasastan, Stockholm.

NYHET Publicerad

På tur till Stockholms smultronställen

NYKLÄCKT För sex år sedan köpte Peter Ekblom en Vespa och började köra runt sina kompisar till olika smultronställen i Stockholm. Nu erbjuder han skräddarsydda turer med vespor runt i staden och har även ett samarbete med Piaggio group som tillverkar vespor i Italien.

2011 flyttade Peter Ekblom till Stockholm efter att ha avslutat en ingenjörsutbildning i Linköping. Bland det första han gjorde var att köpa en vespa.

– Som många andra har jag aldrig riktigt upptäckt Stockholm tidigare och med en vespa blev det otroligt enkelt att ta sig överallt. Jag började köra runt mina vänner till nyfunna smultronställen och till slut bara kände jag att "det här måste fler kunna göra", säger han.

Efter ett par år som managementkonsult åt företaget Centigo bestämde sig Peter Ekblom förra året för att ta ett par månader tjänstledigt och satsa fullt ut på sina entreprenörsdrömmar. Då startade han företaget Vespa Stockholm som erbjuder uthyrning av vespor utrustade med gps:er från en butik i Stockholm.

Han beskriver affärsidén som tvådelad. Dels riktar han sig till turister som är nyfikna på att upptäcka Stockholm, dels till stockholmare för att de ska kunna upptäcka staden på ett helt nytt sätt. Han kör själv inte runt kunderna utan i varje vespa finns en gps inkopplad. Där kan man välja mellan fyra förutbestämda turer, varav en är en så kallad skärgårdstur.

Peter Ekblom har inte tagit emot några investeringar, men förra våren tog han kontakt med Svenska Piaggo Gruppen, en del av det företag som tillverkar vespor i Italien.

– De tyckte att det var en jättebra idé och vi startade ett samarbete. Jag tror att de förstod ganska direkt att det skulle vara en ypperlig marknadsföringskanal att ha så många vespor ute på vägarna. I samarbetet får jag även köpa in vespor till ett subventionerat pris och i år är jag även återförsäljare av vespor i Stockholm.

Första året fick företaget back, mycket beroende på investeringskostnader. Förhoppningen är att företaget 2017 ska omsätta runt 500 000 kronor.

Annons

– Jag hade räknat med att gå back det första året. Men jag känner att jag har agerat ganska riskfritt. Till skillnad från nystartade IT-företag har jag investerat i fysiska produkter som inte kommer att tappa så mycket i värde.

Butiken i Vasastan är öppen mellan april och oktober. Peter Ekblom berättar att det är för att affärsidén är beroende av ett varmare klimat och att det även är ett taktiskt beslut för att kunna spendera några månader på vintern utomlands. Förra året arbetade han ensam i butiken, men i år har han anlitat en sommarjobbare som kommer att göra honom sällskap.

– Affärsidén grundar sig på kundkontakter. Alla kunder får komma in och ta en kaffe samtidigt som vi går igenom hur gps:en fungerar och vilka olika program som man kan välja mellan.

Enligt Peter Ekblom är drömmen inte att expandera. Han berättar att det snarare handlar om att bredda utbudet i Stockholm.

– Jag vill göra detta för att jag tycker att det är så otroligt roligt. Skulle jag expandera till andra städer skulle det leda till ett mer organisatoriskt arbete för min del – jag skulle antagligen tappa det jag tycker bäst om, vilket är mötet med kunderna, säger han.

Travel & Rental Stockholm AB

Grundare: Peter Ekblom.
Startår: 2016.
Affärsidé: Erbjuder egenguidade vespa-turer i Stockholm.

Därför kommer jag att lyckas:
  1. Jag brinner verkligen för produkten och konceptet. Och jag vet att jag är ihärdig och ger aldrig upp.
  2. Det är en unik affärsidé i Stockholm och jag tror att staden är ganska underskattad.
  3. Allt fokus ligger på att få supernöjda kunder.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Myndighetens nej till Gutevin – anspelar på droger

REGELKRÅNGEL När den gotländska vinföretagaren Lauri Pappinen skulle förnya tillståndet för sin registreringsskylt med företagsnamnet Gutevin blev det nobben från Transportstyrelsen. 
NYHET Publicerad:

Svindlande affärer i Sveriges kommuner

REDAKTIONEN TYCKER Hässleholms kommun vägrar att ge privata bredbandsföretag markavtal för att dra fiber, Strömstads kommun driver en egen spa- och gymverksamhet och i Landskrona har politikerna startat ett tvätteri. Detta trots att det redan finns privata, etablerade aktörer i regionen.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet

KONKURRENS Sveriges kommuner startar allt fler företag. Sedan år 2000 har det startats två nya kommunalägda bolag i veckan och sammanlagt finns det nu över 1 700 kommunala bolag runt om i landet. Det är en utveckling som kraftigt påverkar de privatägda företagens möjligheter att utvecklas och växa.
NYHET Publicerad:

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.
NYHET Publicerad:

Upplevelsen viktigast för krögaren som inte står vid spisen

ENTREPRENÖR Anna Lallerstedt är krögaren som säger att hon inte kan laga mat. Ändå ska hon öppna sin tredje restaurang till våren. Tricket, enligt henne , är att driva restaurangerna som företag. Entreprenör har träffat doldiskrögaren som inte sätter sig själv på piedestal.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.