Prisbelönt duo ger tårtan en renässans

Nykläckt Tillhör tårtor det förgångna? Tvärtom, menar grundarna till Haga Tårtcompani & Bageri. Med lika delar gammalt som nytt, blandat med aktiv marknadsföring har de tagit Stockholm med storm.

8809ccce-d2bb-4e48-84e7-29aa237821c2-image
Foto: Marc Femenia
"En tårta säger mer än tusen ord". Så lyder Oscar Måleviks och Anna Cardelius motto. En riktigt bra tårta är lika svår att beskriva som en solnedgång eller känslan av att vara kär, enligt duon.
Haga 3
Foto: Marc Femenia
ta26821b
Foto: Marc Femenia
Haga bild 2
Foto: Marc Femenia

Bageriet hade bara varit öppet i några veckor och där stod Sveriges Radios utsända och sände live mitt inne i lokalen. Grundarna Anna Cardelius och Oscar Målevik hade fått en flygande start på sin satsning. Duon hade haft en rad olika jobb, men länge närt en dröm om ett eget tårtbageri.

Konditorn Oscar Målevik, som vann SM för unga bagare redan i tonåren, och marknadsföraren Anna Cardelius hade bestämt sig för att nischa sig på tårtor. Allt från specialdesignade tårtor till moderna smörgåstårtor med långstekt älg och trattkantareller. Surdegsbröd, cupcakes och macarons gjorde alla andra, men tårtan hade kommit i skymundan, tyckte grundarna. Pengar lades undan, planer konkretiserades och plötsligt dök den perfekta lokalen upp.

– Men lokalen var större än vi först trodde. Vi insåg att vi inte bara kunde göra tårtor så vi breddade oss och blev ett stenugnsbageri också, även om tårtorna är våra storsäljare, säger Anna Cardelius.

Och kanske var det ingen slump att riksmedia uppmärksammade bageriet redan efter några veckor. Anna Cardelius, med en bakgrund som produktchef på Semper, använder sig av marknadsföring på ett sätt som är ovanligt bland bagerier i Stockholm.

– Vi är flitiga i sociala medier och på att aktivt sälja in oss till företag. Man måste snabbt visa att man finns och dra in pengar. Det har gett resultat, vi hade kunder redan innan vi ens hade en lokal.

Under det första året har Haga Tårtcompani & Bageri vunnit utmärkelsen ”Vasastans bästa semla”, nominerats till prestigefyllda priser som White Guide och Dagens Nyheters Gulddrake, och bakat i TV4:s Nyhetsmorgon. Trots uppmärksamheten är varje dag en kamp för att synas, konkurrensen i huvudstaden är stenhård.

– Det gäller att ständigt vara bäst. Samtidigt är det en otroligt fin sammanhållning mellan de flesta bagerier i stan, man hjälper varandra och umgås, säger Anna Cardelius.

Omställningen att gå från anställd till företagare har varit stor. En nyckel har varit att hålla hårt i plånboken, att vara snål om så krävs. En annan är att våga tänka nytt. Lagom till Elvis Presleys 80-årsdag i början av året bakade Hagagänget en 50 kilo tung miniatyrmodell av legendariska Graceland som ställdes ut på Svenska Filmhuset.

Den största utmaningen har hela tiden varit personalansvaret. Till en början skötte ägarna allt själva, från bakande till bokföring, men i takt med att efterfrågan ökade blev det ohållbart.

– I början fick jag ont i magen av tanken på att anställa folk, eftersom det är ett stort ansvar. Men nu känns det helt naturligt. Vi vill fortsätta att växa, på rätt sätt.

Haga Tårtcompani & Bageri

Grundare: Anna Cardelius och Oscar Målevik
Startår: 2014
Ort: Stockholm
Omsättning: 3,9 miljoner
Målgrupp: Alla, både privatpersoner och företag

Därför kommer vi att lyckas:

• Vi har extremt bra produkter.
• Båda två är otroligt driftiga och kompletterar varandra bra.
• Vi är väldigt kostnadsmedvetna.

Jakob Stenberg