NYHET Publicerad

Smakfull reklam utmanar i annonsdjungeln

NYKLÄCKT Grundarna av nystartade Twizzly vill göra avtryck med en ny och innovativ marknadsföringskanal. Affärsidén är att erbjuda tryckt reklam på pizzakartonger.

Anton Nygren och Simon Nyström
Foto: Stefan Jerrevång

Anton och Simon är i kontakt med flera stora aktörer och hoppas på rikstäckande samarbeten.

Anton Nygren och Simon Nyström har högt ställda mål och drömmer om att revolutionera reklambranschen genom att nischa sig på unika reklamplatser och nya lösningar. Reklam på pizzakartonger är första idén.

– Vi var trötta på den ocean av massreklam som finns i dag, och ville skapa en annonsplats som konsumenten faktiskt uppmärksammar och inte bara förbiser i djungeln av all befintlig annonsering, säger de. Att göra pizzakartongen till reklamplats är ett sätt att avvika från traditionell marknadsföring.

Vad gör er affärsidé så speciellt jämfört med andras?

– Det vi skapat är en kostnadseffektiv reklamplats där vi genom ett stort restaurangnätverk kan sprida ut reklamen i specifika områden. Vi kan distribuera pizzakartonger i områden där det bor mycket studenter eller barnfamiljer för att nämna några, säger Simon.

– Vidare kan man tala om den här wow-känslan när man får en helgrön pizzakartong. Ögat dras dit, och det är precis så vi vill jobba. Vi brukar fråga våra kunder vilken annan reklamplats som faktiskt blir en snackis kring middagsbordet.

För ett halvår sedan blev Twizzly ett aktiebolag. Men historien går tillbaka längre än så. Redan ett par år tidigare startade Simon och Anton Twizzly UF som gymnasieelever tillsammans med ytterligare en kamrat. Förutom att de kammande hem flera förstapriser på SM i Ung Företagsamhet, fick de igång en verkligt lönsam verksamhet. Den lade ekonomisk grund för aktiebolaget som startades i september förra året. Under UF-året lyckades de dessutom bygga upp en kundbas med såväl annonsörer som pizzerior.

– Tidigare höll vi oss främst till Linköping, men arbetar i dag mycket med expansion och ett nationellt koncept. Vi har nu skalat upp och täcker hela landet från Luleå i norr till Malmö i söder, med ett nätverk av 350 pizzerior, säger Simon.

Annons

Annonsörer betalar alltså för reklamplats på pizzakartonger, medan pizzeriorna köper in kartongerna till reducerat pris. Upplagan är allt från 100 kartonger till så många som 150 000. Kartongerna går ut till de områden med målgrupper där annonsörerna vill synas.

Om möjligt kör Simon och Anton ut kartongerna själva, de fäster stor vikt vid att bygga nära relationer till pizzeriorna. Men om det handlar om transport av riktigt stora mängder kartonger måste de hyra in tjänsten.

– Vi erbjuder en helhetslösning där vi står för allt från kampanjplan och annons till distribution och statistik, säger Anton. I sommar väntar betydligt större kampanjer jämfört med tidigare.

– Vi har växlat upp och arbetar i dag med välkända varumärken, säger Simon.

Han skrattar åt frågan om hur fritiden ser ut. Inte minst på grund av att han och Anton rattar i stort sett allting i företaget.

– Ja, vi jobbar väldigt mycket. Det är som en livsstil, även om det kanske låter klyschigt.

Simon pratar om passionen – känslan som han har som företagare och hur mycket han brinner för bolaget och sitt entreprenörskap.

Anton hakar på:

– Varje dag får vi nya idéer om vad vi kan göra. Vi får testa och se hur långt vi kan gå. Och ännu har vi inte nått gränsen.

Var befinner ni er om fem år?

– Om fem år har vi förhoppningsvis inlett en expansion som sträcker sig även utanför Sverige.

Twizzly AB

Grundare: Anton Nygren och Simon Nyström.
Startår: 2016.
Affärsidé: Säljer annonsplatser på pizzakartonger, som distribueras till utvalda pizzerior.

Därför kommer vi att lyckas
  1. Närhet till kund
  2. Långsiktighet
  3. Målmedvetenhet
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Regeringen borde höja ersättningarna

DEBATT Att löneökningarna är betydligt högre än höjningen av ersättningen för personlig assistans gör att företag kommer tvingas lämna kollektivavtalen, skriver debattörerna. Nu uppmanar de regeringen att höja ersättningarna.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.
NYHET Publicerad:

Upplev framtiden i 360 grader

ENTREPRENÖR Virtuella lägenhetsvisningar är ett populärt inslag på bostadsmarknaden. Mycket tack vare Mattias von Corswant och Per Hjaldahl, grundarna av VR-företaget Wec360. Nio år efter starten är de den främsta aktören på VR-marknaden. ”Att sikta högt och kämpa för att lyckas har varit en av våra största drivkrafter som entreprenörer”, säger Mattias von Corswant.
NYHET Publicerad:

Vann mot Skatteverket i högsta instans – kan vara förgäves

SKATTEVERKETS METODER Han har drivit momsfrågan mot Skatteverket i 27 år, genom alla rättsinstanser och fått en lag uppkallad efter sig. Nyligen avgjorde Högsta förvaltningsdomstolen frågan till hans fördel. Men det bekymrar inte Skatteverket som fortsätter att särbehandla honom, något som kostat företaget miljonbelopp.
NYHET Publicerad:

Fortsatta framgångar innanför boxen

VAD HÄNDE SEN Stabil efterfrågan och en produkt med hög kvalitet. Det har gjort att Frozzypack kunnat stå emot de piratkopior som dyker upp. Den egna produktutvecklingen fortsätter att hålla sig till grundidén, en matlåda med inbyggd kylning.
NYHET Publicerad:

Industriavtalet behövs för att stärka industrins konkurrenskraft

DEBATT Facken inom industrin målar upp en för dyster bild av industriavtalet. Lönebildningen måste kopplas till industrins internationella konkurrenskraft, menar Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
NYHET Publicerad:

Tullverket kräver småföretag på 100 miljoner kronor

PUNKTSKATT I snart åtta år har Prillan Concept sålt råtobak till grossister. Plötsligt anser Tullverket att tobaken går att röka vilket gör att företaget tvingas betala 100 miljoner kronor i retroaktiv skatt. ”Det är helt sinnessjukt, de vill bara få bort oss från marknaden”, säger Peter Soergel, medgrundare.
NYHET Publicerad:

”Personalliggare och kassaregister dåliga verktyg mot den svarta ekonomin”

DEBATT Personalliggare och certifierade kassaregister är dyra och ineffektiva verktyg för att komma åt den svarta ekonomin. De bör avskaffas – inte implementeras i andra branscher som Skatteverket vill.
NYHET Publicerad:

Bantad budgetkalkyl ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN En tung och tidsödande budgetprocess fick Consilium Marine & Safety att övergå till budgetlös styrning. I dag håller företaget koll på sin utveckling med rullande tolvmånadersprognoser. Vd Carl Adam Rosenblad vittnar om att det har lett till ökad konkurrenskraft och gjort verksamheten betydligt mer anpassningsbar till omvärldsförändringar.
NYHET Publicerad:

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.
NYHET Publicerad:

Stitch väcker liv i svensk textilindustri

NYKLÄCKT Med ambitionen att väcka liv i svensk textilindustri har Mia Berg och Stina Anderson startat syfabriken Stitch. De har fått en otrolig respons.
NYHET Publicerad:

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.