NYHET Publicerad

Smakfull reklam utmanar i annonsdjungeln

NYKLÄCKT Grundarna av nystartade Twizzly vill göra avtryck med en ny och innovativ marknadsföringskanal. Affärsidén är att erbjuda tryckt reklam på pizzakartonger.

Anton Nygren och Simon Nyström
Foto: Stefan Jerrevång

Anton och Simon är i kontakt med flera stora aktörer och hoppas på rikstäckande samarbeten.

Anton Nygren och Simon Nyström har högt ställda mål och drömmer om att revolutionera reklambranschen genom att nischa sig på unika reklamplatser och nya lösningar. Reklam på pizzakartonger är första idén.

– Vi var trötta på den ocean av massreklam som finns i dag, och ville skapa en annonsplats som konsumenten faktiskt uppmärksammar och inte bara förbiser i djungeln av all befintlig annonsering, säger de. Att göra pizzakartongen till reklamplats är ett sätt att avvika från traditionell marknadsföring.

Vad gör er affärsidé så speciellt jämfört med andras?

– Det vi skapat är en kostnadseffektiv reklamplats där vi genom ett stort restaurangnätverk kan sprida ut reklamen i specifika områden. Vi kan distribuera pizzakartonger i områden där det bor mycket studenter eller barnfamiljer för att nämna några, säger Simon.

– Vidare kan man tala om den här wow-känslan när man får en helgrön pizzakartong. Ögat dras dit, och det är precis så vi vill jobba. Vi brukar fråga våra kunder vilken annan reklamplats som faktiskt blir en snackis kring middagsbordet.

För ett halvår sedan blev Twizzly ett aktiebolag. Men historien går tillbaka längre än så. Redan ett par år tidigare startade Simon och Anton Twizzly UF som gymnasieelever tillsammans med ytterligare en kamrat. Förutom att de kammande hem flera förstapriser på SM i Ung Företagsamhet, fick de igång en verkligt lönsam verksamhet. Den lade ekonomisk grund för aktiebolaget som startades i september förra året. Under UF-året lyckades de dessutom bygga upp en kundbas med såväl annonsörer som pizzerior.

– Tidigare höll vi oss främst till Linköping, men arbetar i dag mycket med expansion och ett nationellt koncept. Vi har nu skalat upp och täcker hela landet från Luleå i norr till Malmö i söder, med ett nätverk av 350 pizzerior, säger Simon.

Annons

Annonsörer betalar alltså för reklamplats på pizzakartonger, medan pizzeriorna köper in kartongerna till reducerat pris. Upplagan är allt från 100 kartonger till så många som 150 000. Kartongerna går ut till de områden med målgrupper där annonsörerna vill synas.

Om möjligt kör Simon och Anton ut kartongerna själva, de fäster stor vikt vid att bygga nära relationer till pizzeriorna. Men om det handlar om transport av riktigt stora mängder kartonger måste de hyra in tjänsten.

– Vi erbjuder en helhetslösning där vi står för allt från kampanjplan och annons till distribution och statistik, säger Anton. I sommar väntar betydligt större kampanjer jämfört med tidigare.

– Vi har växlat upp och arbetar i dag med välkända varumärken, säger Simon.

Han skrattar åt frågan om hur fritiden ser ut. Inte minst på grund av att han och Anton rattar i stort sett allting i företaget.

– Ja, vi jobbar väldigt mycket. Det är som en livsstil, även om det kanske låter klyschigt.

Simon pratar om passionen – känslan som han har som företagare och hur mycket han brinner för bolaget och sitt entreprenörskap.

Anton hakar på:

– Varje dag får vi nya idéer om vad vi kan göra. Vi får testa och se hur långt vi kan gå. Och ännu har vi inte nått gränsen.

Var befinner ni er om fem år?

– Om fem år har vi förhoppningsvis inlett en expansion som sträcker sig även utanför Sverige.

Twizzly AB

Grundare: Anton Nygren och Simon Nyström.
Startår: 2016.
Affärsidé: Säljer annonsplatser på pizzakartonger, som distribueras till utvalda pizzerior.

Därför kommer vi att lyckas
  1. Närhet till kund
  2. Långsiktighet
  3. Målmedvetenhet
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Regeringen lanserar förenklingspaket för företag

REGELKRÅNGEL Förutom problemen med konkurrens och kompetensförsörjning upplever många företagare att lagar och myndighetsregler hindrar tillväxt. Nu lanserar närings- och innovationsminister Mikael Damberg ett förenklingspaket för företag.
NYHET Publicerad:

Skatteverket kräver in pengarna – trots att frågan inte är avgjord i rätten

SKATTER Hästaveln är hobbyverksamhet. Det slår Skattemyndigheten i Uppsala fast och upptaxerar företaget Unique Dogs and Horses AB med närmare en halv miljon. Samtidigt har företagets pressats med korta svarstider. Ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten, men något anstånd med att betala den upptaxerade skatten har inte medgivits, trots den rättsliga prövningen.
NYHET Publicerad:

De blev årets vinnare i Serendipity Challenge

ALMEDALEN Av över 400 bidrag utsågs SaltX till årets tillväxtbolag och Sprinklebit till årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.
NYHET Publicerad:

Patentskydd lyckokast för Berries by Astrid

IMMATERIALRÄTT När forskaren Astrid Friborg startade företaget Berries by Astrid valde hon att skydda varumärket, produkten och tillverkningsprocessen. Det visade sig vara ett lyckokast eftersom försäljningen av licensrättigheter idag är en stor intäktskälla i företaget. Annars är många startupföretag dåliga på att skydda sina innovationer. Hälften av företagen har inget skydd alls, visar en undersökning från Awapatent.
NYHET Publicerad:

Strävsamhet och ansträngning ska leda till framgång

DEBATT Det ska alltid löna sig att arbeta framför att leva på bidrag. Det menar Moderata Ungdomsförbundets Benjamin Dousa som både vill sänka bidragen och minska skatterna för att människor ska komma i arbete och bli integrerade.
NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

Upphandlingar drar ner brallorna på företagare

DEBATT Statliga bolag ska välja seriösa hotell- och restaurangleverantörer som försäkrar sina medarbetare och tar ansvar för gästerna. Det är fel att välja leverantör enbart baserat på pris, menar hotelldirektören Suzanne Parenius, vd på Hjortviken konferens.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.
NYHET Publicerad:

Så slår den höjda entreprenörsskatten mot ditt företag

3:12-REGLERNA Trots massiv kritik från Företagarsverige tänker regeringen ändra de så kallade 3:12-reglerna, eller entreprenörsskatten. 167 000 svenska företagare drabbas därmed av en skattehöjning på sammanlagt tre miljarder kronor. Hårdast drabbas de mindre fåmansbolagen. Revisorn Carl-Magnus Falk har tagit fram en modell som hjälper småföretagare att räkna fram hur de nya reglerna slår mot just deras företag.
NYHET Publicerad:

På tur till Stockholms smultronställen

NYKLÄCKT För sex år sedan köpte Peter Ekblom en Vespa och började köra runt sina kompisar till olika smultronställen i Stockholm. Nu erbjuder han skräddarsydda turer med vespor runt i staden och har även ett samarbete med Piaggio group som tillverkar vespor i Italien.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.