NYHET Publicerad

Smakfull reklam utmanar i annonsdjungeln

NYKLÄCKT Grundarna av nystartade Twizzly vill göra avtryck med en ny och innovativ marknadsföringskanal. Affärsidén är att erbjuda tryckt reklam på pizzakartonger.

Anton Nygren och Simon Nyström
Foto: Stefan Jerrevång

Anton och Simon är i kontakt med flera stora aktörer och hoppas på rikstäckande samarbeten.

Anton Nygren och Simon Nyström har högt ställda mål och drömmer om att revolutionera reklambranschen genom att nischa sig på unika reklamplatser och nya lösningar. Reklam på pizzakartonger är första idén.

– Vi var trötta på den ocean av massreklam som finns i dag, och ville skapa en annonsplats som konsumenten faktiskt uppmärksammar och inte bara förbiser i djungeln av all befintlig annonsering, säger de. Att göra pizzakartongen till reklamplats är ett sätt att avvika från traditionell marknadsföring.

Vad gör er affärsidé så speciellt jämfört med andras?

– Det vi skapat är en kostnadseffektiv reklamplats där vi genom ett stort restaurangnätverk kan sprida ut reklamen i specifika områden. Vi kan distribuera pizzakartonger i områden där det bor mycket studenter eller barnfamiljer för att nämna några, säger Simon.

– Vidare kan man tala om den här wow-känslan när man får en helgrön pizzakartong. Ögat dras dit, och det är precis så vi vill jobba. Vi brukar fråga våra kunder vilken annan reklamplats som faktiskt blir en snackis kring middagsbordet.

För ett halvår sedan blev Twizzly ett aktiebolag. Men historien går tillbaka längre än så. Redan ett par år tidigare startade Simon och Anton Twizzly UF som gymnasieelever tillsammans med ytterligare en kamrat. Förutom att de kammande hem flera förstapriser på SM i Ung Företagsamhet, fick de igång en verkligt lönsam verksamhet. Den lade ekonomisk grund för aktiebolaget som startades i september förra året. Under UF-året lyckades de dessutom bygga upp en kundbas med såväl annonsörer som pizzerior.

– Tidigare höll vi oss främst till Linköping, men arbetar i dag mycket med expansion och ett nationellt koncept. Vi har nu skalat upp och täcker hela landet från Luleå i norr till Malmö i söder, med ett nätverk av 350 pizzerior, säger Simon.

Annonsörer betalar alltså för reklamplats på pizzakartonger, medan pizzeriorna köper in kartongerna till reducerat pris. Upplagan är allt från 100 kartonger till så många som 150 000. Kartongerna går ut till de områden med målgrupper där annonsörerna vill synas.

Om möjligt kör Simon och Anton ut kartongerna själva, de fäster stor vikt vid att bygga nära relationer till pizzeriorna. Men om det handlar om transport av riktigt stora mängder kartonger måste de hyra in tjänsten.

– Vi erbjuder en helhetslösning där vi står för allt från kampanjplan och annons till distribution och statistik, säger Anton. I sommar väntar betydligt större kampanjer jämfört med tidigare.

– Vi har växlat upp och arbetar i dag med välkända varumärken, säger Simon.

Han skrattar åt frågan om hur fritiden ser ut. Inte minst på grund av att han och Anton rattar i stort sett allting i företaget.

– Ja, vi jobbar väldigt mycket. Det är som en livsstil, även om det kanske låter klyschigt.

Simon pratar om passionen – känslan som han har som företagare och hur mycket han brinner för bolaget och sitt entreprenörskap.

Anton hakar på:

– Varje dag får vi nya idéer om vad vi kan göra. Vi får testa och se hur långt vi kan gå. Och ännu har vi inte nått gränsen.

Var befinner ni er om fem år?

– Om fem år har vi förhoppningsvis inlett en expansion som sträcker sig även utanför Sverige.

Twizzly AB

Grundare: Anton Nygren och Simon Nyström.
Startår: 2016.
Affärsidé: Säljer annonsplatser på pizzakartonger, som distribueras till utvalda pizzerior.

Därför kommer vi att lyckas
  1. Närhet till kund
  2. Långsiktighet
  3. Målmedvetenhet
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

”Jag vill höra massa galna affärsidéer”

HALLÅ DÄR... Maria Mattsson Mähl, en av Tidningen Entreprenörs krönikörer, som åter igen kommer att ta plats i en webbserie som företagsängel.
NYHET Publicerad:

Driver du Nordens mest innovativa bolag?

TÄVLING Nu har anmälan till Sveriges största entreprenörstävling för startup- och tillväxtbolag öppnat. I Serendipity Challenge kommer 50 av Sveriges och Nordens mest innovativa framtidsbolag tävla om titlarna “Årets startupbolag” och “Årets tillväxtbolag”.
NYHET Publicerad:

Uppkopplad hälsa lockar techföretag och investerare

E-HÄLSA Sverige ska bli bäst i världen på e-hälsa till år 2025 har regeringen satt som mål. Det har fått riskkapitalister och unga techföretag att flockas kring branschen och ta fram nya innovativa lösningar för digitalisering inom vården. Förra året investerades nästan en halv miljard kronor i medtechsektorn. Entreprenör har träffat två heta startupföretag, Visiba och Tummy Lab, som båda dragit till sig investerarnas intresse.
NYHET Publicerad:

Bygdens son blåste liv i glasbruket

ENTREPRENÖR 2015 stod Reijmyre glasbruk på randen till konkurs. Då bestämde sig bygdens son, Ulf Rosén, för att flytta hem till Östergötland och försöka rädda bruket. Tidningen Entreprenör har besökt bruksorten och under en rundvandring berättar Ulf Rosén om utmaningarna med att ta över ett konkursbo och hur det är att axla rollen som hans far en gång hade, som ägare och vd för anrika Reijmyre.
NYHET Publicerad:

Lång kö på Lantmäteriet sinkar tillväxt

REGELKRÅNGEL Lantmäteriets långa kötider slår hårt mot landets företag. Att få fram en fastighetsbeteckning för en ny tomt kan ta över ett år. Nu har några kommuner skrivit ett protestbrev mot att väntetiderna hindrar tillväxten.
NYHET Publicerad:

Mentor satte snurr på omsättningen

I PRAKTIKEN När Dag Malgeryd tog hjälp av en mentor fick omsättningen i hans nystartade företag Recaremed en ordentlig skjuts. "Jag har sparat in flera års arbete på att slippa sitta och leta upp den här informationen själv”, säger han.
NYHET Publicerad:

Olyckan blev starten – hans proteser gör exportsuccé

ENTREPRENÖR Christoffer Lindhe vaknade upp på sjukhuset med båda benen och en arm borta. Men istället för att se livet som förstört valde han att resa sig och komma igen. Med utgångspunkt i sitt eget handikapp har han skapat en helt ny fotprotes, unik i världen. I år startar lanseringen av Xtend Foot i Europa.
NYHET Publicerad:

Medarbetarna stal företagshemligheter – nu har de fällts i tre domstolar

STÖLD Tre medarbetare sa upp sig och startade eget i samma bransch och efter att ha stulit hela kundregistret. Det bestraffades med rekordhöga böter i Hovrätten. Nu har även AD fastställt skuld och höga böter.
NYHET Publicerad:

Rullande frisersalong gasar vidare

VAD HÄNDE SEN ”Jag kan klippa och jag kan köra bil.” Med de två kompetenserna i bagaget startade Sandra Wik frisörföretaget Cut and Drive. Det är en affärsidé som rullar på i allt högre hastighet och nu också kompletterats med en fast salong.
NYHET Publicerad:

Striden om personaloptionerna

SKATTEREGLER Personaloptioner är ofta en nyckelfaktor för små tillväxtföretag som vill rekrytera topptalanger. I slutet av förra året lade regeringen fram ett förslag på nya skattelättnader för den här typen av incitamentsprogram. Men förslaget väckte ett ramaskri i startupvärlden. Företag som Spotify och Klarna sågar förslaget eftersom så få bolag omfattas av de nya reglerna.
NYHET Publicerad:

Inspiration för alla blivande exportörer

EXPORT Inspiration är nyckeln för framför allt de medelstora svenska företagen som har modet att satsa på export. Det framgår av boken ”Miljardvallen”.
NYHET Publicerad:

Orimliga kontroller vid upphandling

UPPHANDLING Färre anbud, mer pappersarbete och integritetskränkande. Krav på utdrag ur belastningsregistret vid offentlig upphandling får flera negativa konsekvenser. ”En vansinnig administration väntar”, säger Marcus Westdahl, vd för möbelföretaget European Furniture Group.
NYHET Publicerad:

Andreas Carlsson: "Jag är ett vanligt popsnöre som halkade in på investeringar och entreprenörskap”

TIO FRÅGOR Han började sitt yrkesliv som låtskrivare och har flera listettor med världsartister på sin cv. Sedan dess har Andreas Carlsson startat skolor, suttit i juryn för ”Idol” och ”X Factor” och blivit en investerare av rang. Bäst mår han när han är på språng.
NYHET Publicerad:

Gamla bilbälten guld värda för Johanna

NYKLÄCKT För Johanna Boman är bilvrak en skattgömma. Hon använder begagnade bilbälten som material till Rebelts designade väska.
NYHET Publicerad:

Amerikansk dröm i svensk succéförpackning

ENTREPRENÖR De flesta skulle nog gissa att design- och inredningsföretaget Lexington är amerikanskt. Men bakom varumärket står den svenska designentreprenören Kristina Lindhe. Under 20 år har hon byggt upp ett företag som säljer amerikansk livsstil mer framgångsrikt än amerikanarna själva.