NYHET Publicerad

Smakfull reklam utmanar i annonsdjungeln

NYKLÄCKT Grundarna av nystartade Twizzly vill göra avtryck med en ny och innovativ marknadsföringskanal. Affärsidén är att erbjuda tryckt reklam på pizzakartonger.

Anton Nygren och Simon Nyström
Foto: Stefan Jerrevång

Anton och Simon är i kontakt med flera stora aktörer och hoppas på rikstäckande samarbeten.

Anton Nygren och Simon Nyström har högt ställda mål och drömmer om att revolutionera reklambranschen genom att nischa sig på unika reklamplatser och nya lösningar. Reklam på pizzakartonger är första idén.

– Vi var trötta på den ocean av massreklam som finns i dag, och ville skapa en annonsplats som konsumenten faktiskt uppmärksammar och inte bara förbiser i djungeln av all befintlig annonsering, säger de. Att göra pizzakartongen till reklamplats är ett sätt att avvika från traditionell marknadsföring.

Vad gör er affärsidé så speciellt jämfört med andras?

– Det vi skapat är en kostnadseffektiv reklamplats där vi genom ett stort restaurangnätverk kan sprida ut reklamen i specifika områden. Vi kan distribuera pizzakartonger i områden där det bor mycket studenter eller barnfamiljer för att nämna några, säger Simon.

– Vidare kan man tala om den här wow-känslan när man får en helgrön pizzakartong. Ögat dras dit, och det är precis så vi vill jobba. Vi brukar fråga våra kunder vilken annan reklamplats som faktiskt blir en snackis kring middagsbordet.

För ett halvår sedan blev Twizzly ett aktiebolag. Men historien går tillbaka längre än så. Redan ett par år tidigare startade Simon och Anton Twizzly UF som gymnasieelever tillsammans med ytterligare en kamrat. Förutom att de kammande hem flera förstapriser på SM i Ung Företagsamhet, fick de igång en verkligt lönsam verksamhet. Den lade ekonomisk grund för aktiebolaget som startades i september förra året. Under UF-året lyckades de dessutom bygga upp en kundbas med såväl annonsörer som pizzerior.

– Tidigare höll vi oss främst till Linköping, men arbetar i dag mycket med expansion och ett nationellt koncept. Vi har nu skalat upp och täcker hela landet från Luleå i norr till Malmö i söder, med ett nätverk av 350 pizzerior, säger Simon.

Annons

Annonsörer betalar alltså för reklamplats på pizzakartonger, medan pizzeriorna köper in kartongerna till reducerat pris. Upplagan är allt från 100 kartonger till så många som 150 000. Kartongerna går ut till de områden med målgrupper där annonsörerna vill synas.

Om möjligt kör Simon och Anton ut kartongerna själva, de fäster stor vikt vid att bygga nära relationer till pizzeriorna. Men om det handlar om transport av riktigt stora mängder kartonger måste de hyra in tjänsten.

– Vi erbjuder en helhetslösning där vi står för allt från kampanjplan och annons till distribution och statistik, säger Anton. I sommar väntar betydligt större kampanjer jämfört med tidigare.

– Vi har växlat upp och arbetar i dag med välkända varumärken, säger Simon.

Han skrattar åt frågan om hur fritiden ser ut. Inte minst på grund av att han och Anton rattar i stort sett allting i företaget.

– Ja, vi jobbar väldigt mycket. Det är som en livsstil, även om det kanske låter klyschigt.

Simon pratar om passionen – känslan som han har som företagare och hur mycket han brinner för bolaget och sitt entreprenörskap.

Anton hakar på:

– Varje dag får vi nya idéer om vad vi kan göra. Vi får testa och se hur långt vi kan gå. Och ännu har vi inte nått gränsen.

Var befinner ni er om fem år?

– Om fem år har vi förhoppningsvis inlett en expansion som sträcker sig även utanför Sverige.

Twizzly AB

Grundare: Anton Nygren och Simon Nyström.
Startår: 2016.
Affärsidé: Säljer annonsplatser på pizzakartonger, som distribueras till utvalda pizzerior.

Därför kommer vi att lyckas
  1. Närhet till kund
  2. Långsiktighet
  3. Målmedvetenhet
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.