Smakfull reklam utmanar i annonsdjungeln

Nykläckt Grundarna av nystartade Twizzly vill göra avtryck med en ny och innovativ marknadsföringskanal. Affärsidén är att erbjuda tryckt reklam på pizzakartonger.

Anton Nygren och Simon Nyström
Foto: Stefan Jerrevång
Anton och Simon är i kontakt med flera stora aktörer och hoppas på rikstäckande samarbeten.

Anton Nygren och Simon Nyström har högt ställda mål och drömmer om att revolutionera reklambranschen genom att nischa sig på unika reklamplatser och nya lösningar. Reklam på pizzakartonger är första idén.

– Vi var trötta på den ocean av massreklam som finns i dag, och ville skapa en annonsplats som konsumenten faktiskt uppmärksammar och inte bara förbiser i djungeln av all befintlig annonsering, säger de. Att göra pizzakartongen till reklamplats är ett sätt att avvika från traditionell marknadsföring.

Vad gör er affärsidé så speciellt jämfört med andras?

– Det vi skapat är en kostnadseffektiv reklamplats där vi genom ett stort restaurangnätverk kan sprida ut reklamen i specifika områden. Vi kan distribuera pizzakartonger i områden där det bor mycket studenter eller barnfamiljer för att nämna några, säger Simon.

– Vidare kan man tala om den här wow-känslan när man får en helgrön pizzakartong. Ögat dras dit, och det är precis så vi vill jobba. Vi brukar fråga våra kunder vilken annan reklamplats som faktiskt blir en snackis kring middagsbordet.

För ett halvår sedan blev Twizzly ett aktiebolag. Men historien går tillbaka längre än så. Redan ett par år tidigare startade Simon och Anton Twizzly UF som gymnasieelever tillsammans med ytterligare en kamrat. Förutom att de kammande hem flera förstapriser på SM i Ung Företagsamhet, fick de igång en verkligt lönsam verksamhet. Den lade ekonomisk grund för aktiebolaget som startades i september förra året. Under UF-året lyckades de dessutom bygga upp en kundbas med såväl annonsörer som pizzerior.

– Tidigare höll vi oss främst till Linköping, men arbetar i dag mycket med expansion och ett nationellt koncept. Vi har nu skalat upp och täcker hela landet från Luleå i norr till Malmö i söder, med ett nätverk av 350 pizzerior, säger Simon.

Annonsörer betalar alltså för reklamplats på pizzakartonger, medan pizzeriorna köper in kartongerna till reducerat pris. Upplagan är allt från 100 kartonger till så många som 150 000. Kartongerna går ut till de områden med målgrupper där annonsörerna vill synas.

Om möjligt kör Simon och Anton ut kartongerna själva, de fäster stor vikt vid att bygga nära relationer till pizzeriorna. Men om det handlar om transport av riktigt stora mängder kartonger måste de hyra in tjänsten.

– Vi erbjuder en helhetslösning där vi står för allt från kampanjplan och annons till distribution och statistik, säger Anton. I sommar väntar betydligt större kampanjer jämfört med tidigare.

– Vi har växlat upp och arbetar i dag med välkända varumärken, säger Simon.

Han skrattar åt frågan om hur fritiden ser ut. Inte minst på grund av att han och Anton rattar i stort sett allting i företaget.

– Ja, vi jobbar väldigt mycket. Det är som en livsstil, även om det kanske låter klyschigt.

Simon pratar om passionen – känslan som han har som företagare och hur mycket han brinner för bolaget och sitt entreprenörskap.

Anton hakar på:

– Varje dag får vi nya idéer om vad vi kan göra. Vi får testa och se hur långt vi kan gå. Och ännu har vi inte nått gränsen.

Var befinner ni er om fem år?

– Om fem år har vi förhoppningsvis inlett en expansion som sträcker sig även utanför Sverige.

Twizzly AB

Grundare: Anton Nygren och Simon Nyström.
Startår: 2016.
Affärsidé: Säljer annonsplatser på pizzakartonger, som distribueras till utvalda pizzerior.

Därför kommer vi att lyckas
  1. Närhet till kund
  2. Långsiktighet
  3. Målmedvetenhet
SD

Stina Dahlén