NYHET Publicerad

Soliga kodresor för jämställdare it-bransch

NYKLÄCKT Soliga dagar i Spanien kombinerat med en kurs i programmering. Det blev startskottet för Tjejer kodar. ”Branschen skriker efter programmerare samtidigt som det finns många yrkesverksamma kvinnor som arbetat sida vid sida med tekniken och nu vill vidareutbilda sig inom programmering”, säger Hanna Pettersson, en av grundarna.

Sandra Hindskog och Hanna Pettersson
Foto: Fredrik Sandberg

– Både jag och Sandra Hindskog är utbildade civilingenjörer på KTH. Efter att ha arbetat några år som marknadsansvarig respektive designer sprang teknikutvecklingen ifrån oss. Vi började känna oss handlingsförlamade när vi var tvungna att lämna över våra utarbetade idéer till programmerare, säger Hanna Pettersson som tillsamman med Sandra Hindskog har startat Tjejer kodar.

I april 2015 bestämde de sig för att fräscha upp sina kunskaper i programmering genom att helt enkelt förena nytta med nöje och åka till Spanien på en kodresa. Lärare var en kunnig programmerare som fick hotell och flygbiljett mot undervisning under dagtid. Idén gillades av många. En Facebook-förfrågan om att lämna vardagen för en kurs i att bygga hemsidor fick 120 svar på en dag. 20 tjejer fick plats på kursen. När de flög iväg några veckor senare stod tusentals i kö till nästa kurs.

– Upplägget visade sig vara perfekt för de som redan har ett jobb och inte vill säga upp sig för att läsa en kurs i programmering på universitet. När veckan var över kunde alla göra en hemsida och sätta ihop ett quiz, säger Hanna Pettersson.

Tjejer kodar har sedan dess skickat iväg 180 kvinnor på olika programmeringsresor. Hanna Pettersson påpekar att teknik är kul och det ska även kurserna vara. Därför har de knutit till sig techbolag som iZettle och Paradox Interactive som utbildningspartners. Allt för att kunna erbjuda erfarna och kända techprofiler som lärare i både spelprogrammering och app- och webbprogrammering. Målgruppen är yrkesverksamma kvinnor över 18 år.

– Bara 22 procent av programmerarna i dag är kvinnor. Med våra kurser når vi kvinnor som redan är i branschen, vilket förkortar utbildningsinsatsen och ökar möjligheterna att göra något år den sneda könsfördelningen inom it-branschen.

Ryktet om Tjejer kodar har snabbt spridit sig i branschen. För drygt ett halvår sedan började större bolag höra av sig om internutbildningar, för både kvinnor och män. Plötsligt fanns en möjlighet att skala upp bolaget och satsa fullt ut. Så i januari sade Hanna Pettersson och Sandra Hindskog upp sig från sina tjänster som marknadsansvarig på Uptrail respektive ux-designer på Doberman.

Hanna Pettersson beskriver bolagsstarten som en kombination av ett personligt driv men också ett naturligt steg efter att ha arbetat i entreprenörsdrivna bolag som Spotify, King och Uptrail i flera år. Så Hanna Pettersson tycker inte att det är så konstigt att hon till slut startade ett själv.

Annons

– Det var otroligt inspirerande att arbeta i bolag där kreativiteten är hög och sammanfaller med stor framgång. Sedan har vi båda ett ordentligt driv som är svårt att hålla tillbaka när rätt idé dyker upp.

– En viktig lärdom, som jag tagit med mig från bolagen, är att man kan sälja saker innan de finns. Allt behöver inte vara på plats. Se på oss som började sälja kurser innan vi ens hade ett varumärke eller ens en kurs klar. Man måste våga köra och lyssna till kunden.

För att möta den stora efterfrågan har de i år lanserat 15 nya kurer med 1 000 utbildningsplatser. Samtidigt drar de upp planer på hur de kan ta plats som en ledande aktör inom kurser och utbildningar i programmering.  

– Den ökade digitaliseringen gör många företag stressade. De tycker att detta är något de borde ha koll på. Så vi hjälper till att sätta ihop roliga och utmanande utbildningar efter behov eller plockar från våra tidigare upplägg med Tjejer kodar. 

Tjejer kodar

Grundare: Sandra Hindskog och Hanna Pettersson.
Anställda: 2 personer
Verksamhet: Kurser och utbildningar inom programmering för kvinnor, men också interna utbildningar på företag.

Därför kommer vi att lyckas
  1. Vi fokuserar på att erbjuda kurser i världsklass där våra nöjda kunder sprider ordet om oss.
  2. Vi är drivna och inte rädda för att göra radikala ändringar eftersom.
  3. Vi jobbar nära branschen och större techbolag för att konstant få deras input på våra utbildningar.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Olle Burell skjuter från höften om friskolorna

DEBATT Politikerna borde tänka på kvaliteten all vaken tid och inte kasta ur sig uttalanden som får stora konsekvenser. Det menar debattören Johan Sjölin. Han reagerar starkt på att Stockholms socialdemokratiske skolborgarråd Olle Burell kräver förbud mot aktiebolagsdrivna skolor.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Skanska-chef om #MeToo: ”Det finns ingen quick-fix”

ARBETSMARKNAD Kampanjen #MeToo har under de senaste dagarna cirkulerat på sociala medier. Den syftar till att synliggöra sexuella trakasserier och övergrepp, och har fått tusentals kvinnor dela med sig av sina historier. ”Som arbetsgivare har man ett jättestort ansvar för att vara tydlig med att det råder nolltolerans mot alla former av diskriminering” säger Veronica Rörsgård, hr-chef på Skanska.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Nytänkare stöper om psykiatrin

TOPP-50-LISTAN Hallå där… Anna Wiklund, grundare, ägare och operativ styrelseordförande i Prima barn- och vuxenpsykiatri.
Grattis till sjundeplatsen på listan över de 50 största kvinnliga företagarna i Sverige! Du har själv startat och byggt upp Prima tillsammans med två kvinnliga kollegor och idag är ert företag landets största vårdgivare inom specialistpsykiatri med 15 mottagningar, en akutenhet, två vårdavdelningar samt en psykossektion.
NYHET Publicerad:

Sveriges 50 största kvinnliga företagare

TOPP-50-LISTAN Carin Stoeckmann, ägare och vd på Byggmästarn i Skåne, toppar listan över Sveriges 50 största kvinnliga företagare, räknat efter företagets omsättning. Hennes byggföretag omsätter nästan en miljard kronor. Det visar en unik undersökning som Women's Business Research Institute gjort på uppdrag av tidningen Entreprenör.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.