Soliga kodresor för jämställdare it-bransch

Nykläckt Soliga dagar i Spanien kombinerat med en kurs i programmering. Det blev startskottet för Tjejer kodar. ”Branschen skriker efter programmerare samtidigt som det finns många yrkesverksamma kvinnor som arbetat sida vid sida med tekniken och nu vill vidareutbilda sig inom programmering”, säger Hanna Pettersson, en av grundarna.

Sandra Hindskog och Hanna Pettersson
Foto: Fredrik Sandberg

– Både jag och Sandra Hindskog är utbildade civilingenjörer på KTH. Efter att ha arbetat några år som marknadsansvarig respektive designer sprang teknikutvecklingen ifrån oss. Vi började känna oss handlingsförlamade när vi var tvungna att lämna över våra utarbetade idéer till programmerare, säger Hanna Pettersson som tillsamman med Sandra Hindskog har startat Tjejer kodar.

I april 2015 bestämde de sig för att fräscha upp sina kunskaper i programmering genom att helt enkelt förena nytta med nöje och åka till Spanien på en kodresa. Lärare var en kunnig programmerare som fick hotell och flygbiljett mot undervisning under dagtid. Idén gillades av många. En Facebook-förfrågan om att lämna vardagen för en kurs i att bygga hemsidor fick 120 svar på en dag. 20 tjejer fick plats på kursen. När de flög iväg några veckor senare stod tusentals i kö till nästa kurs.

– Upplägget visade sig vara perfekt för de som redan har ett jobb och inte vill säga upp sig för att läsa en kurs i programmering på universitet. När veckan var över kunde alla göra en hemsida och sätta ihop ett quiz, säger Hanna Pettersson.

Tjejer kodar har sedan dess skickat iväg 180 kvinnor på olika programmeringsresor. Hanna Pettersson påpekar att teknik är kul och det ska även kurserna vara. Därför har de knutit till sig techbolag som iZettle och Paradox Interactive som utbildningspartners. Allt för att kunna erbjuda erfarna och kända techprofiler som lärare i både spelprogrammering och app- och webbprogrammering. Målgruppen är yrkesverksamma kvinnor över 18 år.

– Bara 22 procent av programmerarna i dag är kvinnor. Med våra kurser når vi kvinnor som redan är i branschen, vilket förkortar utbildningsinsatsen och ökar möjligheterna att göra något år den sneda könsfördelningen inom it-branschen.

Ryktet om Tjejer kodar har snabbt spridit sig i branschen. För drygt ett halvår sedan började större bolag höra av sig om internutbildningar, för både kvinnor och män. Plötsligt fanns en möjlighet att skala upp bolaget och satsa fullt ut. Så i januari sade Hanna Pettersson och Sandra Hindskog upp sig från sina tjänster som marknadsansvarig på Uptrail respektive ux-designer på Doberman.

Hanna Pettersson beskriver bolagsstarten som en kombination av ett personligt driv men också ett naturligt steg efter att ha arbetat i entreprenörsdrivna bolag som Spotify, King och Uptrail i flera år. Så Hanna Pettersson tycker inte att det är så konstigt att hon till slut startade ett själv.

– Det var otroligt inspirerande att arbeta i bolag där kreativiteten är hög och sammanfaller med stor framgång. Sedan har vi båda ett ordentligt driv som är svårt att hålla tillbaka när rätt idé dyker upp.

– En viktig lärdom, som jag tagit med mig från bolagen, är att man kan sälja saker innan de finns. Allt behöver inte vara på plats. Se på oss som började sälja kurser innan vi ens hade ett varumärke eller ens en kurs klar. Man måste våga köra och lyssna till kunden.

För att möta den stora efterfrågan har de i år lanserat 15 nya kurer med 1 000 utbildningsplatser. Samtidigt drar de upp planer på hur de kan ta plats som en ledande aktör inom kurser och utbildningar i programmering.  

– Den ökade digitaliseringen gör många företag stressade. De tycker att detta är något de borde ha koll på. Så vi hjälper till att sätta ihop roliga och utmanande utbildningar efter behov eller plockar från våra tidigare upplägg med Tjejer kodar. 

Tjejer kodar

Grundare: Sandra Hindskog och Hanna Pettersson.
Anställda: 2 personer
Verksamhet: Kurser och utbildningar inom programmering för kvinnor, men också interna utbildningar på företag.

Därför kommer vi att lyckas
  1. Vi fokuserar på att erbjuda kurser i världsklass där våra nöjda kunder sprider ordet om oss.
  2. Vi är drivna och inte rädda för att göra radikala ändringar eftersom.
  3. Vi jobbar nära branschen och större techbolag för att konstant få deras input på våra utbildningar.
PH

Pernilla Holmlund