NYHET Publicerad

Svensk tonic gyllene framgångssaga

NYKLÄCKT De första flaskorna exploderade. Men på bara ett år har studenterna Viktor Eriksson och Gustaf Ytanders tonic gjort succé hos privatpersoner och på välrenommerade barer över hela landet.

Benjamin Mangell, Viktor Eriksson, Gustaf Ytander och Anton Askenström väljer att lägga fokus på en marknad i taget.
Foto: Jessica Gow/TT

Målet är att Swedish Tonic ska bli världskänt men det får ta tid. Benjamin Mangell, Viktor Eriksson, Gustaf Ytander och Anton Askenström väljer att lägga fokus på en marknad i taget.

I somras ställde företaget upp i Londons största gincocktailtävling, där stora och välrenommerade spritföretag var med och tävlade. Till sist stod Swedish Tonic som evenemangets vinnare. I år räknar företaget med att omsätta 1,5 miljoner kronor trots att varumärkesbyggandet prioriteras långt före höga intäkter.

Men för att backa bandet: En höstkväll 2015 ringer Viktor Eriksson upp Gustaf Ytander och säger ”vi ska göra tonic”.

– Jag trodde att han var lite galen. Det kändes som en så otippad grej att göra. Men sen när vi testade, insåg vi att vi hade en bra produkt, säger Gustaf Ytander.

Med en blandning av bland annat agavesirap, citrus och kinabark började produkten ta form. Resultatet blev en tonicsirap, ett koncentrat som konsumenten blandar med kolsyrat vatten för att få till ett bärnstensfärgat tonicvatten. Detta på grund av att den ursprungliga råvaran används.

Efter att de börjat tillverka hemma delade de utflaskor till kompisar för att se hur tonicen skulle uppfattas av andra.

– Men den flaskan jag köpte exploderade i mitt skafferi eftersom innehållet jäste. Så innan vi justerade receptet, flög det korkar hos kunderna, säger Anton Askenström, som var en av de första. Anton blev sedan rekryterad för sin kompetens inom e-handel.

Sedan har allt  flutit på bra, enligt Gustaf Ytander. Men de tillverkar fortfarande allt själva i en lokal som de hyr utanför Uppsala för att kunna säkerställa att produkten blir perfekt.

Annons

När de skickade en flaska till Youtubern Johan Hedberg, som driver kanalen ”Matgeek”, hyllade han den i en video.

– Det var otroligt många som hörde av sig och ville köpa produkten. Det var väldigt häftigt. Men samtidigt lite läskigt då vi varken hade registrerat ett bolag eller hade ett livsmedelstillstånd, säger Gustaf Ytander.

Det var då processen att starta ett eget företag började. Då de alla var studenter på Uppsala universitet fick kvällar och helger vikas åt att tillverka tonic. Efter några månader, under våren 2016, ställde de upp i entreprenörstävlingen ”Affärsänglarna” i Uppsala.

– Det gick så bra och vi fick in fem investerare. Då valde vi att starta ett aktiebolag, säger Viktor Eriksson.

I dagsläget säljs Swedish Tonic på barer, i butiker och till konsumenter på nätet. Fokus ligger på att bygga ett starkt varumärke samtidigt som kassaflödet är viktigt för att hålla företaget vid liv. Kontor finns nu på Stureplan mitt i Stockholm.

Företaget har även tagit in ytterligare kompetens från varumärkeskunniga personer i branschen. Under våren kom Benjamin Mangell, en tidigare bartender, in som anställd och delägare i bolaget. Benjamin hade tidigare drivit företagets försäljning i London.

– Vi kände att det var viktigt att få in någon i bolaget som har jobbat i bar. Det är ett speciellt sätt att kommunicera inom barsvängen och han kan möta våra kunder på ett bra sätt, säger Anton Askenström.

Swedish Tonic

Grundare: Viktor Eriksson och Gustaf Ytander.
Startår: 2016.
Produkt: En tonicsirap som konsumenten blandar med kolsyrat vatten.
Affärsidé: Att ta drinkar till nya höjder.
Anställda: Fyra heltids- och två deltidsanställda.

Därför kommer vi att lyckas
  1. Vi är inte rädda för att göra fel. Motgångar är en del i utvecklingen.
  2. Vi fyller ett hål på marknaden.
  3. Vi skyndar långsamt. Vi vill bli världskända men det får ta tid.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Kristersson till Löfven: "Er skattepolitik utdömd sen 70-talet"

SKATTER Moderatledaren Ulf Kristersson pikade Stefan Löfven och beskrev regeringens skattepolitik som företagsfientlig och förlegad. Det var bara ett exempel på en hård ordväxling om skattepolitiken i höstens första partiledardebatt i riksdagen.
NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.