NYHET Publicerad

Svensk tonic gyllene framgångssaga

NYKLÄCKT De första flaskorna exploderade. Men på bara ett år har studenterna Viktor Eriksson och Gustaf Ytanders tonic gjort succé hos privatpersoner och på välrenommerade barer över hela landet.

Benjamin Mangell, Viktor Eriksson, Gustaf Ytander och Anton Askenström väljer att lägga fokus på en marknad i taget.
Foto: Jessica Gow/TT

Målet är att Swedish Tonic ska bli världskänt men det får ta tid. Benjamin Mangell, Viktor Eriksson, Gustaf Ytander och Anton Askenström väljer att lägga fokus på en marknad i taget.

I somras ställde företaget upp i Londons största gincocktailtävling, där stora och välrenommerade spritföretag var med och tävlade. Till sist stod Swedish Tonic som evenemangets vinnare. I år räknar företaget med att omsätta 1,5 miljoner kronor trots att varumärkesbyggandet prioriteras långt före höga intäkter.

Men för att backa bandet: En höstkväll 2015 ringer Viktor Eriksson upp Gustaf Ytander och säger ”vi ska göra tonic”.

– Jag trodde att han var lite galen. Det kändes som en så otippad grej att göra. Men sen när vi testade, insåg vi att vi hade en bra produkt, säger Gustaf Ytander.

Med en blandning av bland annat agavesirap, citrus och kinabark började produkten ta form. Resultatet blev en tonicsirap, ett koncentrat som konsumenten blandar med kolsyrat vatten för att få till ett bärnstensfärgat tonicvatten. Detta på grund av att den ursprungliga råvaran används.

Efter att de börjat tillverka hemma delade de utflaskor till kompisar för att se hur tonicen skulle uppfattas av andra.

– Men den flaskan jag köpte exploderade i mitt skafferi eftersom innehållet jäste. Så innan vi justerade receptet, flög det korkar hos kunderna, säger Anton Askenström, som var en av de första. Anton blev sedan rekryterad för sin kompetens inom e-handel.

Sedan har allt  flutit på bra, enligt Gustaf Ytander. Men de tillverkar fortfarande allt själva i en lokal som de hyr utanför Uppsala för att kunna säkerställa att produkten blir perfekt.

Annons

När de skickade en flaska till Youtubern Johan Hedberg, som driver kanalen ”Matgeek”, hyllade han den i en video.

– Det var otroligt många som hörde av sig och ville köpa produkten. Det var väldigt häftigt. Men samtidigt lite läskigt då vi varken hade registrerat ett bolag eller hade ett livsmedelstillstånd, säger Gustaf Ytander.

Det var då processen att starta ett eget företag började. Då de alla var studenter på Uppsala universitet fick kvällar och helger vikas åt att tillverka tonic. Efter några månader, under våren 2016, ställde de upp i entreprenörstävlingen ”Affärsänglarna” i Uppsala.

– Det gick så bra och vi fick in fem investerare. Då valde vi att starta ett aktiebolag, säger Viktor Eriksson.

I dagsläget säljs Swedish Tonic på barer, i butiker och till konsumenter på nätet. Fokus ligger på att bygga ett starkt varumärke samtidigt som kassaflödet är viktigt för att hålla företaget vid liv. Kontor finns nu på Stureplan mitt i Stockholm.

Företaget har även tagit in ytterligare kompetens från varumärkeskunniga personer i branschen. Under våren kom Benjamin Mangell, en tidigare bartender, in som anställd och delägare i bolaget. Benjamin hade tidigare drivit företagets försäljning i London.

– Vi kände att det var viktigt att få in någon i bolaget som har jobbat i bar. Det är ett speciellt sätt att kommunicera inom barsvängen och han kan möta våra kunder på ett bra sätt, säger Anton Askenström.

Swedish Tonic

Grundare: Viktor Eriksson och Gustaf Ytander.
Startår: 2016.
Produkt: En tonicsirap som konsumenten blandar med kolsyrat vatten.
Affärsidé: Att ta drinkar till nya höjder.
Anställda: Fyra heltids- och två deltidsanställda.

Därför kommer vi att lyckas
  1. Vi är inte rädda för att göra fel. Motgångar är en del i utvecklingen.
  2. Vi fyller ett hål på marknaden.
  3. Vi skyndar långsamt. Vi vill bli världskända men det får ta tid.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Regeringen borde höja ersättningarna

DEBATT Att löneökningarna är betydligt högre än höjningen av ersättningen för personlig assistans gör att företag kommer tvingas lämna kollektivavtalen, skriver debattörerna. Nu uppmanar de regeringen att höja ersättningarna.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.
NYHET Publicerad:

Upplev framtiden i 360 grader

ENTREPRENÖR Virtuella lägenhetsvisningar är ett populärt inslag på bostadsmarknaden. Mycket tack vare Mattias von Corswant och Per Hjaldahl, grundarna av VR-företaget Wec360. Nio år efter starten är de den främsta aktören på VR-marknaden. ”Att sikta högt och kämpa för att lyckas har varit en av våra största drivkrafter som entreprenörer”, säger Mattias von Corswant.
NYHET Publicerad:

Vann mot Skatteverket i högsta instans – kan vara förgäves

SKATTEVERKETS METODER Han har drivit momsfrågan mot Skatteverket i 27 år, genom alla rättsinstanser och fått en lag uppkallad efter sig. Nyligen avgjorde Högsta förvaltningsdomstolen frågan till hans fördel. Men det bekymrar inte Skatteverket som fortsätter att särbehandla honom, något som kostat företaget miljonbelopp.
NYHET Publicerad:

Fortsatta framgångar innanför boxen

VAD HÄNDE SEN Stabil efterfrågan och en produkt med hög kvalitet. Det har gjort att Frozzypack kunnat stå emot de piratkopior som dyker upp. Den egna produktutvecklingen fortsätter att hålla sig till grundidén, en matlåda med inbyggd kylning.
NYHET Publicerad:

Industriavtalet behövs för att stärka industrins konkurrenskraft

DEBATT Facken inom industrin målar upp en för dyster bild av industriavtalet. Lönebildningen måste kopplas till industrins internationella konkurrenskraft, menar Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
NYHET Publicerad:

Tullverket kräver småföretag på 100 miljoner kronor

PUNKTSKATT I snart åtta år har Prillan Concept sålt råtobak till grossister. Plötsligt anser Tullverket att tobaken går att röka vilket gör att företaget tvingas betala 100 miljoner kronor i retroaktiv skatt. ”Det är helt sinnessjukt, de vill bara få bort oss från marknaden”, säger Peter Soergel, medgrundare.
NYHET Publicerad:

”Personalliggare och kassaregister dåliga verktyg mot den svarta ekonomin”

DEBATT Personalliggare och certifierade kassaregister är dyra och ineffektiva verktyg för att komma åt den svarta ekonomin. De bör avskaffas – inte implementeras i andra branscher som Skatteverket vill.
NYHET Publicerad:

Bantad budgetkalkyl ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN En tung och tidsödande budgetprocess fick Consilium Marine & Safety att övergå till budgetlös styrning. I dag håller företaget koll på sin utveckling med rullande tolvmånadersprognoser. Vd Carl Adam Rosenblad vittnar om att det har lett till ökad konkurrenskraft och gjort verksamheten betydligt mer anpassningsbar till omvärldsförändringar.
NYHET Publicerad:

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.
NYHET Publicerad:

Stitch väcker liv i svensk textilindustri

NYKLÄCKT Med ambitionen att väcka liv i svensk textilindustri har Mia Berg och Stina Anderson startat syfabriken Stitch. De har fått en otrolig respons.
NYHET Publicerad:

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.