NYHET Publicerad

Unga entreprenörer lanserar framtidens tv

NYKLÄCKT Alltfler ser på tv på nätet istället för i apparaten. Men bortsett från de stora tv-företagen präglas webb-tv fortfarande främst av tokiga klipp. Sanne Olsson och André Christenson förstod inte varför, sade upp sig från sina jobb och drog igång ett produktionsbolag som ska göra webb-tv med substans.

Verket

Via sociala medier har Sanne och André marknadsfört sig och fått en fanclub.

Om ingen annan gör det får man göra det själv. Sanne Olsson, 23, hade arbetat som journalist i flera år och André Christenson, 23, höll för fullt på att producera teaterföreställningar i Stockholm. Trots sina olika bakgrunder hade vännerna haft samma reflektion – internet har revolutionerat tv-mediet, men bortsett från de etablerade bolagen finns få uppstickare som gör kvalitets-tv för webben. Därför bestämde sig Sanne och André för att erövra utrymmet.

– Tekniken finns och många svenskar använder sig redan av play-funktionen, men få vågar utnyttja möjligheten för att göra egen tv. I mars i år bestämde vi oss för att göra verklighet av vår idé och sedan i juni har vi i stort jobbat 24-7 för att få ihop ett tv-program och ett bolag, säger Sanne Olsson.

Nu ska Sanne Olsson och André och Christenson bryta ny mark. Flera har entusiasmerats av deras mod och engagemang, inte minst Comviq, som nu är med och delfinansierar deras första produktion som annonsör. Och fler annonsörer är på väg in. ”Verket.tv” är en nyskapande webb-tvproduktion som lanserades 3 oktober och är en serie möten mellan etablerade kulturpersonligheter och unga lovande talanger.

– Tillsammans tar de sig an ett ämne, där samtalet får flyta fritt, och kanske gör de gemensam sak, i form av en låt eller ett poesi-battle, säger André Christenson.

I åtta avsnitt fram till slutet av november kommer webbpubliken på söndagar få möta profiler som författaren Björn Ranelid, gruppen Bo Kaspers orkester och musikern Plura Johnsson i samtal med en yngre kollega i en liten ateljé på Södermalm. Responsen bland folk i branschen och inte minst hos gästerna har varit överväldigande.

– Verket är unikt och underhållningsvärdet ligger i att vi bjuder på oss själva, och inte är rädda för att göra fel eller bryta mot traditionella föreställningar om hur tv skall göras, säger André Christenson.

I takt med att projektet har vuxit har Sanne och André knutit ett litet team med hög kompetens till sig, som hjälpt till att ro projektet i hamn och som ser potentialen i bolaget på längre sikt.

– Till våren väntar förhoppningsvis verket.tv 2.0 och en rad andra produktioner för alla möjliga media. Men det är på nätet vi bygger vår bas. Det även där via alla möjliga sociala media från Youtube, Facebock, Flickr Twitter etc.som vi byggt vår marknadsföring och fanclub, säger Sanne Olsson.

Därför kommer vi att lyckas

1. Verket är unikt. Attraktionen ligger i innehållet men också att vi vågar göra egen tv.
2. Vi är engagerade och passionerade i alla delar i produktionen.
3. Lusten är vår starkaste motor. Och vi har riktigt kul på jobbet!

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

”Jag vill höra massa galna affärsidéer”

HALLÅ DÄR... Maria Mattsson Mähl, en av Tidningen Entreprenörs krönikörer, som åter igen kommer att ta plats i en webbserie som företagsängel.
NYHET Publicerad:

Driver du Nordens mest innovativa bolag?

TÄVLING Nu har anmälan till Sveriges största entreprenörstävling för startup- och tillväxtbolag öppnat. I Serendipity Challenge kommer 50 av Sveriges och Nordens mest innovativa framtidsbolag tävla om titlarna “Årets startupbolag” och “Årets tillväxtbolag”.
NYHET Publicerad:

Uppkopplad hälsa lockar techföretag och investerare

E-HÄLSA Sverige ska bli bäst i världen på e-hälsa till år 2025 har regeringen satt som mål. Det har fått riskkapitalister och unga techföretag att flockas kring branschen och ta fram nya innovativa lösningar för digitalisering inom vården. Förra året investerades nästan en halv miljard kronor i medtechsektorn. Entreprenör har träffat två heta startupföretag, Visiba och Tummy Lab, som båda dragit till sig investerarnas intresse.
NYHET Publicerad:

Bygdens son blåste liv i glasbruket

ENTREPRENÖR 2015 stod Reijmyre glasbruk på randen till konkurs. Då bestämde sig bygdens son, Ulf Rosén, för att flytta hem till Östergötland och försöka rädda bruket. Tidningen Entreprenör har besökt bruksorten och under en rundvandring berättar Ulf Rosén om utmaningarna med att ta över ett konkursbo och hur det är att axla rollen som hans far en gång hade, som ägare och vd för anrika Reijmyre.
NYHET Publicerad:

Lång kö på Lantmäteriet sinkar tillväxt

REGELKRÅNGEL Lantmäteriets långa kötider slår hårt mot landets företag. Att få fram en fastighetsbeteckning för en ny tomt kan ta över ett år. Nu har några kommuner skrivit ett protestbrev mot att väntetiderna hindrar tillväxten.
NYHET Publicerad:

Mentor satte snurr på omsättningen

I PRAKTIKEN När Dag Malgeryd tog hjälp av en mentor fick omsättningen i hans nystartade företag Recaremed en ordentlig skjuts. "Jag har sparat in flera års arbete på att slippa sitta och leta upp den här informationen själv”, säger han.
NYHET Publicerad:

Olyckan blev starten – hans proteser gör exportsuccé

ENTREPRENÖR Christoffer Lindhe vaknade upp på sjukhuset med båda benen och en arm borta. Men istället för att se livet som förstört valde han att resa sig och komma igen. Med utgångspunkt i sitt eget handikapp har han skapat en helt ny fotprotes, unik i världen. I år startar lanseringen av Xtend Foot i Europa.
NYHET Publicerad:

Medarbetarna stal företagshemligheter – nu har de fällts i tre domstolar

STÖLD Tre medarbetare sa upp sig och startade eget i samma bransch och efter att ha stulit hela kundregistret. Det bestraffades med rekordhöga böter i Hovrätten. Nu har även AD fastställt skuld och höga böter.
NYHET Publicerad:

Rullande frisersalong gasar vidare

VAD HÄNDE SEN ”Jag kan klippa och jag kan köra bil.” Med de två kompetenserna i bagaget startade Sandra Wik frisörföretaget Cut and Drive. Det är en affärsidé som rullar på i allt högre hastighet och nu också kompletterats med en fast salong.
NYHET Publicerad:

Striden om personaloptionerna

SKATTEREGLER Personaloptioner är ofta en nyckelfaktor för små tillväxtföretag som vill rekrytera topptalanger. I slutet av förra året lade regeringen fram ett förslag på nya skattelättnader för den här typen av incitamentsprogram. Men förslaget väckte ett ramaskri i startupvärlden. Företag som Spotify och Klarna sågar förslaget eftersom så få bolag omfattas av de nya reglerna.
NYHET Publicerad:

Inspiration för alla blivande exportörer

EXPORT Inspiration är nyckeln för framför allt de medelstora svenska företagen som har modet att satsa på export. Det framgår av boken ”Miljardvallen”.
NYHET Publicerad:

Orimliga kontroller vid upphandling

UPPHANDLING Färre anbud, mer pappersarbete och integritetskränkande. Krav på utdrag ur belastningsregistret vid offentlig upphandling får flera negativa konsekvenser. ”En vansinnig administration väntar”, säger Marcus Westdahl, vd för möbelföretaget European Furniture Group.
NYHET Publicerad:

Andreas Carlsson: "Jag är ett vanligt popsnöre som halkade in på investeringar och entreprenörskap”

TIO FRÅGOR Han började sitt yrkesliv som låtskrivare och har flera listettor med världsartister på sin cv. Sedan dess har Andreas Carlsson startat skolor, suttit i juryn för ”Idol” och ”X Factor” och blivit en investerare av rang. Bäst mår han när han är på språng.
NYHET Publicerad:

Gamla bilbälten guld värda för Johanna

NYKLÄCKT För Johanna Boman är bilvrak en skattgömma. Hon använder begagnade bilbälten som material till Rebelts designade väska.
NYHET Publicerad:

Amerikansk dröm i svensk succéförpackning

ENTREPRENÖR De flesta skulle nog gissa att design- och inredningsföretaget Lexington är amerikanskt. Men bakom varumärket står den svenska designentreprenören Kristina Lindhe. Under 20 år har hon byggt upp ett företag som säljer amerikansk livsstil mer framgångsrikt än amerikanarna själva.