NYHET Publicerad

Unga entreprenörer lanserar framtidens tv

NYKLÄCKT Alltfler ser på tv på nätet istället för i apparaten. Men bortsett från de stora tv-företagen präglas webb-tv fortfarande främst av tokiga klipp. Sanne Olsson och André Christenson förstod inte varför, sade upp sig från sina jobb och drog igång ett produktionsbolag som ska göra webb-tv med substans.

Verket

Via sociala medier har Sanne och André marknadsfört sig och fått en fanclub.

Om ingen annan gör det får man göra det själv. Sanne Olsson, 23, hade arbetat som journalist i flera år och André Christenson, 23, höll för fullt på att producera teaterföreställningar i Stockholm. Trots sina olika bakgrunder hade vännerna haft samma reflektion – internet har revolutionerat tv-mediet, men bortsett från de etablerade bolagen finns få uppstickare som gör kvalitets-tv för webben. Därför bestämde sig Sanne och André för att erövra utrymmet.

– Tekniken finns och många svenskar använder sig redan av play-funktionen, men få vågar utnyttja möjligheten för att göra egen tv. I mars i år bestämde vi oss för att göra verklighet av vår idé och sedan i juni har vi i stort jobbat 24-7 för att få ihop ett tv-program och ett bolag, säger Sanne Olsson.

Nu ska Sanne Olsson och André och Christenson bryta ny mark. Flera har entusiasmerats av deras mod och engagemang, inte minst Comviq, som nu är med och delfinansierar deras första produktion som annonsör. Och fler annonsörer är på väg in. ”Verket.tv” är en nyskapande webb-tvproduktion som lanserades 3 oktober och är en serie möten mellan etablerade kulturpersonligheter och unga lovande talanger.

– Tillsammans tar de sig an ett ämne, där samtalet får flyta fritt, och kanske gör de gemensam sak, i form av en låt eller ett poesi-battle, säger André Christenson.

I åtta avsnitt fram till slutet av november kommer webbpubliken på söndagar få möta profiler som författaren Björn Ranelid, gruppen Bo Kaspers orkester och musikern Plura Johnsson i samtal med en yngre kollega i en liten ateljé på Södermalm. Responsen bland folk i branschen och inte minst hos gästerna har varit överväldigande.

– Verket är unikt och underhållningsvärdet ligger i att vi bjuder på oss själva, och inte är rädda för att göra fel eller bryta mot traditionella föreställningar om hur tv skall göras, säger André Christenson.

I takt med att projektet har vuxit har Sanne och André knutit ett litet team med hög kompetens till sig, som hjälpt till att ro projektet i hamn och som ser potentialen i bolaget på längre sikt.

Annons

– Till våren väntar förhoppningsvis verket.tv 2.0 och en rad andra produktioner för alla möjliga media. Men det är på nätet vi bygger vår bas. Det även där via alla möjliga sociala media från Youtube, Facebock, Flickr Twitter etc.som vi byggt vår marknadsföring och fanclub, säger Sanne Olsson.

Därför kommer vi att lyckas

1. Verket är unikt. Attraktionen ligger i innehållet men också att vi vågar göra egen tv.
2. Vi är engagerade och passionerade i alla delar i produktionen.
3. Lusten är vår starkaste motor. Och vi har riktigt kul på jobbet!

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Regeringen borde höja ersättningarna

DEBATT Att löneökningarna är betydligt högre än höjningen av ersättningen för personlig assistans gör att företag kommer tvingas lämna kollektivavtalen, skriver debattörerna. Nu uppmanar de regeringen att höja ersättningarna.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.
NYHET Publicerad:

Upplev framtiden i 360 grader

ENTREPRENÖR Virtuella lägenhetsvisningar är ett populärt inslag på bostadsmarknaden. Mycket tack vare Mattias von Corswant och Per Hjaldahl, grundarna av VR-företaget Wec360. Nio år efter starten är de den främsta aktören på VR-marknaden. ”Att sikta högt och kämpa för att lyckas har varit en av våra största drivkrafter som entreprenörer”, säger Mattias von Corswant.
NYHET Publicerad:

Vann mot Skatteverket i högsta instans – kan vara förgäves

SKATTEVERKETS METODER Han har drivit momsfrågan mot Skatteverket i 27 år, genom alla rättsinstanser och fått en lag uppkallad efter sig. Nyligen avgjorde Högsta förvaltningsdomstolen frågan till hans fördel. Men det bekymrar inte Skatteverket som fortsätter att särbehandla honom, något som kostat företaget miljonbelopp.
NYHET Publicerad:

Fortsatta framgångar innanför boxen

VAD HÄNDE SEN Stabil efterfrågan och en produkt med hög kvalitet. Det har gjort att Frozzypack kunnat stå emot de piratkopior som dyker upp. Den egna produktutvecklingen fortsätter att hålla sig till grundidén, en matlåda med inbyggd kylning.
NYHET Publicerad:

Industriavtalet behövs för att stärka industrins konkurrenskraft

DEBATT Facken inom industrin målar upp en för dyster bild av industriavtalet. Lönebildningen måste kopplas till industrins internationella konkurrenskraft, menar Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
NYHET Publicerad:

Tullverket kräver småföretag på 100 miljoner kronor

PUNKTSKATT I snart åtta år har Prillan Concept sålt råtobak till grossister. Plötsligt anser Tullverket att tobaken går att röka vilket gör att företaget tvingas betala 100 miljoner kronor i retroaktiv skatt. ”Det är helt sinnessjukt, de vill bara få bort oss från marknaden”, säger Peter Soergel, medgrundare.
NYHET Publicerad:

”Personalliggare och kassaregister dåliga verktyg mot den svarta ekonomin”

DEBATT Personalliggare och certifierade kassaregister är dyra och ineffektiva verktyg för att komma åt den svarta ekonomin. De bör avskaffas – inte implementeras i andra branscher som Skatteverket vill.
NYHET Publicerad:

Bantad budgetkalkyl ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN En tung och tidsödande budgetprocess fick Consilium Marine & Safety att övergå till budgetlös styrning. I dag håller företaget koll på sin utveckling med rullande tolvmånadersprognoser. Vd Carl Adam Rosenblad vittnar om att det har lett till ökad konkurrenskraft och gjort verksamheten betydligt mer anpassningsbar till omvärldsförändringar.
NYHET Publicerad:

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.
NYHET Publicerad:

Stitch väcker liv i svensk textilindustri

NYKLÄCKT Med ambitionen att väcka liv i svensk textilindustri har Mia Berg och Stina Anderson startat syfabriken Stitch. De har fått en otrolig respons.
NYHET Publicerad:

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.