NYHET Publicerad

Unga entreprenörer lanserar framtidens tv

NYKLÄCKT Alltfler ser på tv på nätet istället för i apparaten. Men bortsett från de stora tv-företagen präglas webb-tv fortfarande främst av tokiga klipp. Sanne Olsson och André Christenson förstod inte varför, sade upp sig från sina jobb och drog igång ett produktionsbolag som ska göra webb-tv med substans.

Verket

Via sociala medier har Sanne och André marknadsfört sig och fått en fanclub.

Om ingen annan gör det får man göra det själv. Sanne Olsson, 23, hade arbetat som journalist i flera år och André Christenson, 23, höll för fullt på att producera teaterföreställningar i Stockholm. Trots sina olika bakgrunder hade vännerna haft samma reflektion – internet har revolutionerat tv-mediet, men bortsett från de etablerade bolagen finns få uppstickare som gör kvalitets-tv för webben. Därför bestämde sig Sanne och André för att erövra utrymmet.

– Tekniken finns och många svenskar använder sig redan av play-funktionen, men få vågar utnyttja möjligheten för att göra egen tv. I mars i år bestämde vi oss för att göra verklighet av vår idé och sedan i juni har vi i stort jobbat 24-7 för att få ihop ett tv-program och ett bolag, säger Sanne Olsson.

Nu ska Sanne Olsson och André och Christenson bryta ny mark. Flera har entusiasmerats av deras mod och engagemang, inte minst Comviq, som nu är med och delfinansierar deras första produktion som annonsör. Och fler annonsörer är på väg in. ”Verket.tv” är en nyskapande webb-tvproduktion som lanserades 3 oktober och är en serie möten mellan etablerade kulturpersonligheter och unga lovande talanger.

– Tillsammans tar de sig an ett ämne, där samtalet får flyta fritt, och kanske gör de gemensam sak, i form av en låt eller ett poesi-battle, säger André Christenson.

I åtta avsnitt fram till slutet av november kommer webbpubliken på söndagar få möta profiler som författaren Björn Ranelid, gruppen Bo Kaspers orkester och musikern Plura Johnsson i samtal med en yngre kollega i en liten ateljé på Södermalm. Responsen bland folk i branschen och inte minst hos gästerna har varit överväldigande.

– Verket är unikt och underhållningsvärdet ligger i att vi bjuder på oss själva, och inte är rädda för att göra fel eller bryta mot traditionella föreställningar om hur tv skall göras, säger André Christenson.

I takt med att projektet har vuxit har Sanne och André knutit ett litet team med hög kompetens till sig, som hjälpt till att ro projektet i hamn och som ser potentialen i bolaget på längre sikt.

Annons

– Till våren väntar förhoppningsvis verket.tv 2.0 och en rad andra produktioner för alla möjliga media. Men det är på nätet vi bygger vår bas. Det även där via alla möjliga sociala media från Youtube, Facebock, Flickr Twitter etc.som vi byggt vår marknadsföring och fanclub, säger Sanne Olsson.

Därför kommer vi att lyckas

1. Verket är unikt. Attraktionen ligger i innehållet men också att vi vågar göra egen tv.
2. Vi är engagerade och passionerade i alla delar i produktionen.
3. Lusten är vår starkaste motor. Och vi har riktigt kul på jobbet!

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Regeringen lanserar förenklingspaket för företag

REGELKRÅNGEL Förutom problemen med konkurrens och kompetensförsörjning upplever många företagare att lagar och myndighetsregler hindrar tillväxt. Nu lanserar närings- och innovationsminister Mikael Damberg ett förenklingspaket för företag.
NYHET Publicerad:

Skatteverket kräver in pengarna – trots att frågan inte är avgjord i rätten

SKATTER Hästaveln är hobbyverksamhet. Det slår Skattemyndigheten i Uppsala fast och upptaxerar företaget Unique Dogs and Horses AB med närmare en halv miljon. Samtidigt har företagets pressats med korta svarstider. Ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten, men något anstånd med att betala den upptaxerade skatten har inte medgivits, trots den rättsliga prövningen.
NYHET Publicerad:

De blev årets vinnare i Serendipity Challenge

ALMEDALEN Av över 400 bidrag utsågs SaltX till årets tillväxtbolag och Sprinklebit till årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.
NYHET Publicerad:

Patentskydd lyckokast för Berries by Astrid

IMMATERIALRÄTT När forskaren Astrid Friborg startade företaget Berries by Astrid valde hon att skydda varumärket, produkten och tillverkningsprocessen. Det visade sig vara ett lyckokast eftersom försäljningen av licensrättigheter idag är en stor intäktskälla i företaget. Annars är många startupföretag dåliga på att skydda sina innovationer. Hälften av företagen har inget skydd alls, visar en undersökning från Awapatent.
NYHET Publicerad:

Strävsamhet och ansträngning ska leda till framgång

DEBATT Det ska alltid löna sig att arbeta framför att leva på bidrag. Det menar Moderata Ungdomsförbundets Benjamin Dousa som både vill sänka bidragen och minska skatterna för att människor ska komma i arbete och bli integrerade.
NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

Upphandlingar drar ner brallorna på företagare

DEBATT Statliga bolag ska välja seriösa hotell- och restaurangleverantörer som försäkrar sina medarbetare och tar ansvar för gästerna. Det är fel att välja leverantör enbart baserat på pris, menar hotelldirektören Suzanne Parenius, vd på Hjortviken konferens.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.
NYHET Publicerad:

Så slår den höjda entreprenörsskatten mot ditt företag

3:12-REGLERNA Trots massiv kritik från Företagarsverige tänker regeringen ändra de så kallade 3:12-reglerna, eller entreprenörsskatten. 167 000 svenska företagare drabbas därmed av en skattehöjning på sammanlagt tre miljarder kronor. Hårdast drabbas de mindre fåmansbolagen. Revisorn Carl-Magnus Falk har tagit fram en modell som hjälper småföretagare att räkna fram hur de nya reglerna slår mot just deras företag.
NYHET Publicerad:

På tur till Stockholms smultronställen

NYKLÄCKT För sex år sedan köpte Peter Ekblom en Vespa och började köra runt sina kompisar till olika smultronställen i Stockholm. Nu erbjuder han skräddarsydda turer med vespor runt i staden och har även ett samarbete med Piaggio group som tillverkar vespor i Italien.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.