NYHET Publicerad

Unga entreprenörer lanserar framtidens tv

NYKLÄCKT Alltfler ser på tv på nätet istället för i apparaten. Men bortsett från de stora tv-företagen präglas webb-tv fortfarande främst av tokiga klipp. Sanne Olsson och André Christenson förstod inte varför, sade upp sig från sina jobb och drog igång ett produktionsbolag som ska göra webb-tv med substans.

Verket

Via sociala medier har Sanne och André marknadsfört sig och fått en fanclub.

Om ingen annan gör det får man göra det själv. Sanne Olsson, 23, hade arbetat som journalist i flera år och André Christenson, 23, höll för fullt på att producera teaterföreställningar i Stockholm. Trots sina olika bakgrunder hade vännerna haft samma reflektion – internet har revolutionerat tv-mediet, men bortsett från de etablerade bolagen finns få uppstickare som gör kvalitets-tv för webben. Därför bestämde sig Sanne och André för att erövra utrymmet.

– Tekniken finns och många svenskar använder sig redan av play-funktionen, men få vågar utnyttja möjligheten för att göra egen tv. I mars i år bestämde vi oss för att göra verklighet av vår idé och sedan i juni har vi i stort jobbat 24-7 för att få ihop ett tv-program och ett bolag, säger Sanne Olsson.

Nu ska Sanne Olsson och André och Christenson bryta ny mark. Flera har entusiasmerats av deras mod och engagemang, inte minst Comviq, som nu är med och delfinansierar deras första produktion som annonsör. Och fler annonsörer är på väg in. ”Verket.tv” är en nyskapande webb-tvproduktion som lanserades 3 oktober och är en serie möten mellan etablerade kulturpersonligheter och unga lovande talanger.

– Tillsammans tar de sig an ett ämne, där samtalet får flyta fritt, och kanske gör de gemensam sak, i form av en låt eller ett poesi-battle, säger André Christenson.

I åtta avsnitt fram till slutet av november kommer webbpubliken på söndagar få möta profiler som författaren Björn Ranelid, gruppen Bo Kaspers orkester och musikern Plura Johnsson i samtal med en yngre kollega i en liten ateljé på Södermalm. Responsen bland folk i branschen och inte minst hos gästerna har varit överväldigande.

– Verket är unikt och underhållningsvärdet ligger i att vi bjuder på oss själva, och inte är rädda för att göra fel eller bryta mot traditionella föreställningar om hur tv skall göras, säger André Christenson.

I takt med att projektet har vuxit har Sanne och André knutit ett litet team med hög kompetens till sig, som hjälpt till att ro projektet i hamn och som ser potentialen i bolaget på längre sikt.

– Till våren väntar förhoppningsvis verket.tv 2.0 och en rad andra produktioner för alla möjliga media. Men det är på nätet vi bygger vår bas. Det även där via alla möjliga sociala media från Youtube, Facebock, Flickr Twitter etc.som vi byggt vår marknadsföring och fanclub, säger Sanne Olsson.

Därför kommer vi att lyckas

1. Verket är unikt. Attraktionen ligger i innehållet men också att vi vågar göra egen tv.
2. Vi är engagerade och passionerade i alla delar i produktionen.
3. Lusten är vår starkaste motor. Och vi har riktigt kul på jobbet!

comments powered by Disqus

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Finansvärldens drottning blir affärsängel

ENTREPRENÖR Lena Aplers första sommarjobb var på SEB:s kontor i centrala Göteborg. Många år senare är hon tillbaka på samma adress, men denna gång högst upp i huset på en bank som hon själv startat, Collector Bank. Nu vill hon stötta unga entreprenörer inom fintech och dela med sig av sina erfarenheter av att bygga och driva en helt ny typ av bank.
NYHET Publicerad:

Försäkringskassans datasystem klarade inte övergången till vintertid

KRÅNGEL Företagaren Fredric Käll har vittnat om problemen när Försäkringskassan går från förskotts- till efterskottsbetalningar i ersättningen till assistansföretagen. Nu visar det sig att myndighetens system inte ens klarade av övergången från sommar till vintertid. ”Ingen hade tänkt på detta”, säger en frustrerad Käll som oroas över företagets överlevnad.
NYHET Publicerad:

Konstnärer och företagare hand i hand stärker Ale

SAMVERKAN Kan ett byggföretag hitta nya affärsmöjligheter via en installationskonstnär? Ja, svarar näringslivsenheten i Ale som tussat ihop åtta kreatörer och konstnärer med lika många företag i kommunen.
NYHET Publicerad:

Han bygger virtuell mobilbank för barn

NYKLÄCKT Gimis app Veckopengen är Sveriges största digitala spargris för barn. Sedan starten 2015 har appen över 125 000 användare. Nu har den lanserats i Norden.
NYHET Publicerad:

Drivs av viljan att trygga barns skolgång

NYKLÄCKT När Peter Jonsson och Tobias Ekenstråle diskuterade den ökande osäkerheten i svenska skolor väcktes tanken på det som skulle bli det gemensamma företaget Svensk Skolsäkerhet.
NYHET Publicerad:

Unga webbentreprenörer vill ge tillbaka

UNGA BOOSTAR UNGA Entreprenörsduon Andreas Glimbrant och Nils Engvall är bara 24 respektive 25 år gamla. Men redan har de drivit webbyrån Wasabi Web i Uppsala i fyra år och har 20 anställda. Nu har de instiftat ett stipendium för att ge tillbaka till samhället och stötta andra unga företagare.
NYHET Publicerad:

Regeringen stoppar flera tusen praktikplatser

INTEGRATION Fredrik Gren, vd på Ambea, är en av de många företagare som på eget bevåg antagit utmaningen att hjälpa asylsökande i arbete. Sedan ett halvår tillbaka har vårdkoncernen erbjudit praktikplatser i sina verksamheter, men nu tvingas de avbryta projektet när regeringen fördelar om ansvaret för satsningar mot nyanlända.
NYHET Publicerad:

Ett av fyra småföretag har likviditetsbehov

UNDERSÖKNING Ett av fyra småföretag har haft likviditetsbehov under senaste tre månaderna. Många företagare löser problemen med sin privata ekonomi, visar en ny enkät. I den tror även 66 procent att aktuella politiska beslut kommer att påverka dem.
NYHET Publicerad:

Klimatsmart drag öppnar för nya investeringar

I PRAKTIKEN Utan större kraftansträngningar har RZ ZamPart rensat produktionen från energitjuvar och samtidigt sparat flera hundratusen kronor. ”Som medelstort företag har man oftast en begränsad investeringsbudget med fokus på nya kundprojekt. Här lyckades vi, på ett enkelt sätt, frigöra kapital, säger Anders Helgesson, produktionsansvarig på industriföretaget RZ ZamPart.
NYHET Publicerad:

Ny podd lyfter fram goda exempel i välfärden

HALLÅ DÄR... Oscar Lundin, som driver podcasten ”Kreativ välfärd” för att lyfta fram goda exempel inom välfärdssektorn och belysa debatten om vinster i välfärden ur nya perspektiv. Både entreprenörer och politiker får komma till tals.
NYHET Publicerad:

Fackförbund med olika syn på konfliktvapnet

KONFLIKTREGLER Facken inom 6F, Byggnads, Elektrikerna, Fastighets, Målarna och Seko, ser användandet av sympatiåtgärder som en naturlig del av maktbalansen mellan parterna och utnyttjar möjligheten flitigt. Men IF Metalls ordförande Anders Ferbe manar till försiktighet. ”Ska facken ha möjlighet till den typ av sympatiåtgärder vi har i dag krävs det att de inte överutnyttjas”, säger han.
NYHET Publicerad:

Ojämn dragkamp om konfliktregler

KONFLIKTREGLER Sverige har mer generösa konfliktregler på arbetsmarknaden än de flesta andra länder, visar en genomgång som Entreprenör har gjort i samarbete med Arbetsmarknadsnytt. Kärvar förhandlingarna i avtalsrörelsen kan facken plocka fram konfliktvapnet och tvinga till sig dyrare löneavtal än företagen tål, vilket rubbar maktbalansen mellan parterna. Arbetsgivarna anser därför att det är hög tid att se över de svenska konfliktreglerna, särskilt med tanke på 2017 års avtalsrörelse.
NYHET Publicerad:

Fredrik Kempe: "Annat var det på Mozarts tid när man anställdes av kungen"

TIO FRÅGOR Låtskrivaren och artisten Fredrik Kempe är det nog många som känner till. Men vad få vet är att han är utbildad civilekonom, aldrig fokuserar på det negativa och finner lyckan i pianot.
NYHET Publicerad:

Acceleratorn som ska hjälpa nyanlända att starta företag

HALLÅ DÄR… Jenny Sandberg, projektledare på Drivhuset och ansvarig för nysatsningen Grit Malmö, en företagsaccelerator som ska hjälpa nyanlända att starta företag i Sverige.
NYHET Publicerad:

Troligt att Storbritannien lämnar inre marknaden

HANDEL Mycket talar för Storbritannien kastas ut från den inre marknaden, vilket slår mot de 1 000 svenska företag som finns och verkar i landet, berättar handelsminister Ann Linde i en intervju. I det läget har Sverige väldigt liten påverkansmöjlighet, utan måste följa EU-linjen.