NYHET Publicerad

Unga entreprenörer lanserar framtidens tv

NYKLÄCKT Alltfler ser på tv på nätet istället för i apparaten. Men bortsett från de stora tv-företagen präglas webb-tv fortfarande främst av tokiga klipp. Sanne Olsson och André Christenson förstod inte varför, sade upp sig från sina jobb och drog igång ett produktionsbolag som ska göra webb-tv med substans.

Verket

Via sociala medier har Sanne och André marknadsfört sig och fått en fanclub.

Om ingen annan gör det får man göra det själv. Sanne Olsson, 23, hade arbetat som journalist i flera år och André Christenson, 23, höll för fullt på att producera teaterföreställningar i Stockholm. Trots sina olika bakgrunder hade vännerna haft samma reflektion – internet har revolutionerat tv-mediet, men bortsett från de etablerade bolagen finns få uppstickare som gör kvalitets-tv för webben. Därför bestämde sig Sanne och André för att erövra utrymmet.

– Tekniken finns och många svenskar använder sig redan av play-funktionen, men få vågar utnyttja möjligheten för att göra egen tv. I mars i år bestämde vi oss för att göra verklighet av vår idé och sedan i juni har vi i stort jobbat 24-7 för att få ihop ett tv-program och ett bolag, säger Sanne Olsson.

Nu ska Sanne Olsson och André och Christenson bryta ny mark. Flera har entusiasmerats av deras mod och engagemang, inte minst Comviq, som nu är med och delfinansierar deras första produktion som annonsör. Och fler annonsörer är på väg in. ”Verket.tv” är en nyskapande webb-tvproduktion som lanserades 3 oktober och är en serie möten mellan etablerade kulturpersonligheter och unga lovande talanger.

– Tillsammans tar de sig an ett ämne, där samtalet får flyta fritt, och kanske gör de gemensam sak, i form av en låt eller ett poesi-battle, säger André Christenson.

I åtta avsnitt fram till slutet av november kommer webbpubliken på söndagar få möta profiler som författaren Björn Ranelid, gruppen Bo Kaspers orkester och musikern Plura Johnsson i samtal med en yngre kollega i en liten ateljé på Södermalm. Responsen bland folk i branschen och inte minst hos gästerna har varit överväldigande.

– Verket är unikt och underhållningsvärdet ligger i att vi bjuder på oss själva, och inte är rädda för att göra fel eller bryta mot traditionella föreställningar om hur tv skall göras, säger André Christenson.

I takt med att projektet har vuxit har Sanne och André knutit ett litet team med hög kompetens till sig, som hjälpt till att ro projektet i hamn och som ser potentialen i bolaget på längre sikt.

– Till våren väntar förhoppningsvis verket.tv 2.0 och en rad andra produktioner för alla möjliga media. Men det är på nätet vi bygger vår bas. Det även där via alla möjliga sociala media från Youtube, Facebock, Flickr Twitter etc.som vi byggt vår marknadsföring och fanclub, säger Sanne Olsson.

Därför kommer vi att lyckas

1. Verket är unikt. Attraktionen ligger i innehållet men också att vi vågar göra egen tv.
2. Vi är engagerade och passionerade i alla delar i produktionen.
3. Lusten är vår starkaste motor. Och vi har riktigt kul på jobbet!

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Medarbetarna stal företagshemligheter – nu har de fällts i tre domstolar

STÖLD Tre medarbetare sa upp sig och startade eget i samma bransch och efter att ha stulit hela kundregistret. Det bestraffades med rekordhöga böter i Hovrätten. Nu har även AD fastställt skuld och höga böter.
NYHET Publicerad:

Starkt uppåt för nyföretagandet

BAROMETER Nästan 69 000 nya företag registrerades i Sverige förra året. Det är knappt 4200 företag fler än år 2015, vilket innebär att nyföretagandet ökade med 6,4 procent. Göteborg, Trosa och Ekerö tog sig in på listan över de tio kommuner där det startas flest nya företag per invånare.
NYHET Publicerad:

Träffsäker värvning - tack vare video

I PRAKTIKEN Ica-handlaren Pernilla Eskils har halverat sin anställningsprocess med hjälp av videorekrytering. Social kompetens står högst upp på önskelistan. "Jag provade och är fast. I dag kan jag inte klara mig utan det här verktyget för att hitta rätt personer till butiken”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Striden om personaloptionerna

SKATTEREGLER Personaloptioner är ofta en nyckelfaktor för små tillväxtföretag som vill rekrytera topptalanger. I slutet av förra året lade regeringen fram ett förslag på nya skattelättnader för den här typen av incitamentsprogram. Men förslaget väckte ett ramaskri i startupvärlden. Företag som Spotify och Klarna sågar förslaget eftersom så få bolag omfattas av de nya reglerna.
NYHET Publicerad:

Inspiration för alla blivande exportörer

EXPORT Inspiration är nyckeln för framför allt de medelstora svenska företagen som har modet att satsa på export. Det framgår av boken ”Miljardvallen”.
NYHET Publicerad:

Orimliga kontroller vid upphandling

UPPHANDLING Färre anbud, mer pappersarbete och integritetskränkande. Krav på utdrag ur belastningsregistret vid offentlig upphandling får flera negativa konsekvenser. ”En vansinnig administration väntar”, säger Marcus Westdahl, vd för möbelföretaget European Furniture Group.
NYHET Publicerad:

En våg av ökat regelkrångel

REGELKRÅNGEL Regelkrånglet fortsätter att öka trots regeringens löften om att det ska minska. Det gör att företagen tvingas lägga ännu mer resurser på administration i stället för tillväxt och stärkt konkurrenskraft. ”Självklart ska vi hålla oss till lagar och regler men det handlar ofta om sådana petitesser”, säger Björn Rudström, vd på Pacwire.
NYHET Publicerad:

Andreas Carlsson: "Jag är ett vanligt popsnöre som halkade in på investeringar och entreprenörskap”

TIO FRÅGOR Han började sitt yrkesliv som låtskrivare och har flera listettor med världsartister på sin cv. Sedan dess har Andreas Carlsson startat skolor, suttit i juryn för ”Idol” och ”X Factor” och blivit en investerare av rang. Bäst mår han när han är på språng.
NYHET Publicerad:

Gamla bilbälten guld värda för Johanna

NYKLÄCKT För Johanna Boman är bilvrak en skattgömma. Hon använder begagnade bilbälten som material till Rebelts designade väska.
NYHET Publicerad:

Amerikansk dröm i svensk succéförpackning

ENTREPRENÖR De flesta skulle nog gissa att design- och inredningsföretaget Lexington är amerikanskt. Men bakom varumärket står den svenska designentreprenören Kristina Lindhe. Under 20 år har hon byggt upp ett företag som säljer amerikansk livsstil mer framgångsrikt än amerikanarna själva.
NYHET Publicerad:

Äventyret fortsätter trots svängningar i konjunkturen

VAD HÄNDE SEN Traditionell arrangör av konferenser och event å ena sidan. Specialist på äventyr och upplevelser å den andra. Adventura har trotsat konjunkturerna och hittat nya områden där den ursprungliga affärsidén kan utvecklas.
NYHET Publicerad:

Räddaren i skattenöden

RÄTTSHJÄLP Den entreprenör som hamnar i statens och Skatteverkets klor riskerar en svår och utdragen kamp. Skattereglerna är bitvis otydliga och själva processen rättsosäker. Det hävdar grundarna till initiativet "Rättvis Skatteprocess", som hjälper företagare som råkat illa ut i skattemål.
NYHET Publicerad:

Han är Sveriges främsta entreprenör

UTMÄRKELSE Johan Löf, vd på RaySearch Laboratories, är Sveriges främsta entreprenör. Det stod klart när den nationella finalen av EY Entrepreneur of the Year avgjordes.
NYHET Publicerad:

Jannika Hernelius: ”Jag har aldrig passat in i några fack”

TIO FRÅGOR Kreativiteten och entreprenörsandan har alltid drivit henne framåt. Men egentligen var det slumpen som fick kreatören Jannika Hernelius att bli egen företagare.
NYHET Publicerad:

Så golvade Pappelina mattmarknaden

ENTREPRENÖR När designern Lina Rickardsson för första gången vävde i plast insåg hon potentialen. Nu ligger Pappelinas mönstrade plastmattor på golvet i vart och vartannat hem. Men det som på ytan ser ut som en tillväxtsaga har inneburit mycket hårt arbete för Lina Rickardsson, som har dyslexi.
– För mig kändes det som om det var kassan på Ica eller eget företag.