Uppflammande intresse för tändstickor

Martina Kaski, Eldstickan
Foto: SÖREN ANDERSSON

Nykläckt Barnledighet, tändstickor och glasflaskor. Det blev starten på Eldstickan som omvandlat traditionella tändstickor till en helt ny produkt och samtidigt skapat ett företag med internationella ambitioner.

Tändstickor.

Kan man tänka sig en mer klassisk produkt?

Dessutom en produkt med svenska anor – Svenska Tändsticksbolaget grundades 1917 och kontrollerade under en tid på 1930-talet 60 procent av världens samlade tändsticksproduktion.

Å andra sidan, en tändsticka är en tändsticka.

– Just därför tänkte jag att det borde gå att göra någonting med dem.

Det säger Martina Kaski, företagaren som plockade upp tändstickorna ur de traditionella askarna och paketerade om dem till en design- och presentprodukt.

Idag, elva månader senare, finns glasburkarna med tändstickor hos 155 återförsäljare runt om i landet och i åtta olika länder i Europa.

Och allting började med en barnledighet.

– Jag var mammaledighet från mitt jobb som säljare och eftersom jag älskar att sälja saker funderade jag kring olika projekt. Fösta tanken var doftljus men de fanns redan i hundratals versioner, tändstickor däremot, det hade ingen funderat på. De behövs ju dessutom för att tända doftljusen, säger Martina Kaski.

Ett första försök med namnet på produkten och företaget stannade vid ”The old matchstick factory”. Det byttes dock snabbt ut mot det nya och betydligt mer passande namnet Eldstickan och en beställning på en halv miljon tändstickor och en mängd glasflaskor i olika storlekar. Hemma i källaren började sedan produktutveckling och tillverkning, allt efter egen design och en stark tro på idén.

– Glas är vackert samtidigt som det är en miljövänlig produkt. Med en kork i toppen och tändstickorna i, både långa och korta och med svavel i olika färger blir det något helt nytt. Långt från det traditionella sättet att förvara tändstickor.

Att det nya dessutom träffade en nisch där det fanns efterfrågan, märkte Martina Kaski omedelbart när hon började fotarbetet ute bland butiker, med Eldstickorna lastade i barnvagnens underrede. Det var främst inredningsbutiker tillsammans med presentaffärer och blomsterbutiker som nappade på den nya produkten.

– Det är en inredningsdetalj eller en annorlunda present när man går bort, istället för en blomma eller en flaska vin.

Martina Kaski har inte gjort några större marknadsföringsinsatser. Vid sidan av ett eget, idogt försäljningsarbete flammade intresset upp och spred sig främst via sociala media. Det gör att idag har produktion flyttat ut från källaren till tre olika platser och hjälp med arbetet.

– När det var som hetsigast hade jag 300 beställningar om dagen. Hela dagarna gick åt till att packa tändstickor och gå till posten.

I sin tur har framgångarna gjort att Martina Kaski nominerats till finalen av #getillbaka som vill främja ungt och långsiktigt entreprenörskap. I väntan på den utnämningen är det tätnande höstmörkret i sig ett försäljningsargument och en stund när vi gärna tänder några ljus.

– Alla älskar doften från en nytänd, brinnande tändsticka. Jag vill att alla ska veta vad Eldstickan är och att vi på sikt räknas som ett designföretag. De nya produkter som jag planerar följer i spåren av tändstickorna.

Därför kommer jag att lyckas

”Det är något helt nytt, en enkel produkt som är vacker, som alla gillar och har råd med. Dessutom älskar jag försäljning.”

Anders Carlsson