Vill skapa globalt nätverk för drivna unga

129

Nykläckt Med höga ambitioner och en stor del hjärta startade Jacob Rudbäck och Filip Gruvstad Yepstr förra året. Målet är att hjälpa ungdomar att få sitt första jobb, samtidigt som stressade hushåll enkelt ska få avlastning.

Jacob Rudbäck och Filip Gruvstad.
Foto: Josefine Bäckström
Yepstr blev nyligen accepterat till SUP46, Start-Up People of Sweden, en av Europas ledande start-up hubbar. Till stor glädje för Jacob Rudbäck och Filip Gruvstad.

Jacob Rudbäck, vd, har präglats starkt av sin uppväxt i en företagarfamilj. I dag är han 32 år, har startat ett 20-tal olika företag genom åren och arbetade senast som managementkonsult på The Boston Consulting Group i Australien.

Redan som ung såg han hur svårt grannarna hade att hitta hjälp med allt från frukt- och bärplockning, staketmålning och enklare teknisk support till snöskottning och musiklektioner. Samtidigt fanns många unga som ville tjäna pengar utan att binda upp sig för lång tid framåt. Med det minnet i bakhuvudet väcktes idén till Yepstr.

Tekniska medgrundaren Filip Gruvstad, 30 år, har bakgrund som managementkonsult hos McKinsey och har även studerat Computer Science på Stanford. Jacob tog kontakt med honom efter att ha intervjuat möjliga samarbetspartners över hela landet och äntligen kändes det rätt från båda håll.

– Jag föll pladask för möjligheten att kombinera teknik och affärer med att göra något gott, säger Filip. Han har tidigare inte drivit eget, men tilltalas av att bygga saker oavsett om det är lego som barn eller en fungerande verksamhet. 

– Vi har olika personlighetstyper som kompletterar varandra väldigt väl. Vi kan ha hätska diskussioner, men slutar alltid som vänner, säger Jacob. 

Yepstr är en app-baserad marknadsplats där hushåll kan kontakta unga i åldern 15-21 år för enklare tjänster kring hemmet och familjen. Men den fungerar också i datorn. Yepstr hjälper till med betalning, försäkring och skatt. Att den exklusivt vänder sig till ungdomar, är en av skillnaderna mot andra liknande marknadsplatser, menar Jacob. Tanken är att ungdomarna även ska kunna avancera inom Yepstr, till exempel genom att efter en tid bli ansvariga för sitt eget område. I förlängningen ska det även förstärka entreprenören i ungdomarna.

– Genom Yepstr får de tryggt och enkelt möjlighet att tjäna en slant samtidigt som de skaffar värdefull arbetslivserfarenhet och referenser, säger Jacob. Som Yep – vilket står för young entrepreneur – tjänar man 75 kronor i timmen som 15-åring och 110 kronor i timmen som 20-åring på sitt första jobb.

Tjänsten finns i hela Sverige, vem som helst kan gå in och registrera sig. Men den öppnar först lokalt när det finns tillräckligt många registrerade ungdomar. I dag finns totalt 1 000 registrerade unga och 500 kunder i Stockholm med flera kringkommuner.

Målen är högt ställda; redan nästa år ska Yepstr ha 100 000 användare, säger Jacob utan att blinka, och Filip håller med.

– När vi ställer om skeppet mot tillväxt kommer det att gå fort. Hittills har vi inte synts i media eller virtuellt. Men Yepstr är byggt från grunden för att bli viralt, det vill säga att existerande användare bjuder in nya användare.

Och expansionen stannar inte vid Sveriges gränser.

– Vår vision är att bli ett community och nätverk för världens mest ambitiösa ungdomar. Då kan vi göra något åt de riktigt stora samhällsproblemen som till exempel ungdomsarbetslösheten.

Yepstr

Startår: 2014.
Grundare: Jacob Rudbäck och Filip Gruvstad.
Verksamhet: App för enkla tjänster utförda av ambitiösa ungdomar i ditt grannskap.
Antal anställda: 8.

Därför kommer vi att lyckas
  1. För att vi bygger Yepstr med hjärtat först – vi vill göra världen bättre.
  2. Exklusivt fokus på drivna ungdomar 15-21år ger djupare engagemang.
  3. Vi har högre återköpsfrekvens efter sju månader än AirBNB hade efter fyra år.
SD

Stina Dahlén