Företagande är hjälpsamhet

redaktionen tycker

händer formar hjärta

Internet och digitaliseringen av vår värld sätter fokus på oss människor. Vi syns tydligare, har större möjligheter att säga vad vi tycker i bredare kretsar än runt kaffebordet och ställer nya krav på företag och deras marknadsföring, affärsmodeller och värderingar.

Delningsekonomin eller den kollaborativa ekonomin, där vi som privatpersoner hjälper varandra genom att dela resurser har fått mycket uppmärksamhet. Samtidigt är det egentligen bara gamla affärsmodeller i ny skrud. Bostadsuthyrarsajten Airbnb, där privatpersoner vågar hyra ut sina rum, lägenheter, villor eller stugor till andra, är en typisk franchisemodell. Airbnb garanterar trygghet för köpare och säljare, och alla som väljer att lägga ut sina objekt på Airbnb blir franchisetagare. Förvisso är skalan och enkelheten bedövade bra, men det är ingen ny modell.

Det är heller ingen nyhet att vi gärna hjälper varandra. 2008 disputerade Glenn Sjöstrand vid sociologiska institutionen vid Göteborgs Universitet med en avhandling kallad "Kultur av hjälpsamhet". Den undersökte Gnosjöandan, det vill säga smältdegeln av hög flexibilitet i ekonomin, stort nyföretagande, bra vinstnivåer och låg arbetslöshet. Han kom fram till att det handlade om en utpräglad hjälpsamhetskultur, en gåvoekonomi, som fungerar parallellt med den formella marknaden.

– Gåvoekonomin leder till en flexibel och dynamisk ekonomi som minskar transaktionskostnader, ökar samordningen av utbyten mellan företagen och spridningen av kunskap. Detta gör det i sin tur möjligt för en liten lokal ekonomi att konkurrera med låglöneländer, sa Glenn Sjöstrand då.

Samtidig fann han att det fanns sociala kostnader för den som inte höll sig till de inofficiella reglerna, ibland kunde det leda till social uteslutning. Men på det hela taget var hjälpsamhet en positiv kraft som bidragit till att bygga regionen. När vi känner ett sammanhang, blir vi mer hjälpsamma. Och här kan de nya digitala verktygen hjälpa till att skapa det sammanhanget.

Företagande har samtidigt alltid handlat om hjälpsamhet. Att skapa värde för någon annan och för sig själv, att byta tjänster, är grunden i allt. Pengar är bara ett smörjmedel för att enklare kunna byta till sig det man vill ha.