NYHET Publicerad

Vitsen med vinsten

REDAKTIONEN TYCKER I senaste numret av Kommunalarbetaren får företaget som äger planeringsmjukvaran Time Care på huden. För att det gör vinst. För att det är populärt. Och för att det ägs av riskkapitalister.

skärmbild

Ja, egentligen är det ju faktiskt ett reportage om medarbetarstress och att många medlemmar i Kommunal upplever schemaproblem eller underbemanning. Vilket borde leda till diskussion om arbetsgivarnas (läs: kommunernas) ansvar, inte om Time Cares ägarbild eller vinstmarginal.
Istället passar tidningen på att gå Jonas Sjöstedts ärenden och misstänkliggör både planeringsverktyget som sådant, vinster och riskkapital. Men uppenbarligen vet redaktionen och även organisationen Kommunal att vinst och riskkapital är viktiga för innovation.
Hur ska man annars förklara att fackförbundet Kommunal 2001 investerade 5 miljoner kronor i bolaget bakom Time Care, med följande kommentar?
”Time Care är ett program där de anställda i princip kan välja sin egen arbetstid. Systemet ger maximal rättvisa även när det gäller att fördela de mest impopulära timmarna. Arbetstiden förläggs effektivare och det har visat sig att övertid, sjukfrånvaro och personalomsättning minskar”. Kommunal bedömde ”att det på sikt är en lönsam placering av förbundets konfliktmedel samtidigt som det är bra för medlemsnyttan”. LO gav till och med pris för utvecklingen av Time Care-systemet (allt detta läser jag i en helt okritisk artikel i Kommunalarbetaren, från 2001).

Man kan alltså säga att Kommunal agerade riskkapitalister när Time Care behövde kapital för att utveckla sin produkt ytterligare (fackförbundet Metall hakade också på). 2009 köptes Time Care av Allocate, som i sin tur ägs av riskkapitalister som vill samla kompetens kring bemmningsoptimering i ett globalt, effektivt företag. Följden blev att riskkapitalisten Kommunal kunde casha ut. Välförtjänt, skulle jag säga, eftersom Kommunal hjälpte bolaget att bli en succé.

Att Kommunalarbetaren gör misstaget att jämföra vinstmarginalerna i IT-bolaget Allocate, som äger Time Care, med vinstmarginalerna i vårdbolaget Attendo får väl skrivas upp på listan över misstag. Men det verkar en smula enögt, har senaste årens skruvade debatt om vinst gjort att man utan att blinka jämför äpplen och morötter?

Bolaget har idag 800 kunder i 11 länder och i Sverige använder drygt 300 organisationer företagets produkter. Och att trots att vissa i Kommunalarbetarens reportage vill byta tillbaka till papper och penna, är det inget som låter sig göras. För med papper och penna blir det svårt att kontrollera att man inte bryter mot arbetstidslagstiftningen, det blir enormt svårt att jobba med arbetstidsmodeller och den administrativa belastningen ökar. Fel lön och andra olägenheter för medarbetaren kan bli resultatet. Så vill inte arbetsgivarna ha det, därför har de uppenbarligen köpt Time Care. Och på Kommunalarbetarens Facebook-sida är medlemmarna allt annat än ense om att systemet är dåligt. Väldigt många är nöjda och lika många inser att verktygen inte är att skylla. För det blir ju som att skälla på lönesystemet för att man tycker att man har för låg lön. Oavsett vilket är det väl snarare implementeringen och arbetsgivarnas hantering av de anställda som är sakfrågan? Inte planeringsverktyget man lovordade för inte så länge sedan?

Det hindrar inte Kommunalarbetaren, som uppenbarligen mest vill torgföra att vinst är dåligt. Fult är det i vilket fall.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Myndighetens nej till Gutevin – anspelar på droger

REGELKRÅNGEL När den gotländska vinföretagaren Lauri Pappinen skulle förnya tillståndet för sin registreringsskylt med företagsnamnet Gutevin blev det nobben från Transportstyrelsen. 
NYHET Publicerad:

Svindlande affärer i Sveriges kommuner

REDAKTIONEN TYCKER Hässleholms kommun vägrar att ge privata bredbandsföretag markavtal för att dra fiber, Strömstads kommun driver en egen spa- och gymverksamhet och i Landskrona har politikerna startat ett tvätteri. Detta trots att det redan finns privata, etablerade aktörer i regionen.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet

KONKURRENS Sveriges kommuner startar allt fler företag. Sedan år 2000 har det startats två nya kommunalägda bolag i veckan och sammanlagt finns det nu över 1 700 kommunala bolag runt om i landet. Det är en utveckling som kraftigt påverkar de privatägda företagens möjligheter att utvecklas och växa.
NYHET Publicerad:

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.
NYHET Publicerad:

Upplevelsen viktigast för krögaren som inte står vid spisen

ENTREPRENÖR Anna Lallerstedt är krögaren som säger att hon inte kan laga mat. Ändå ska hon öppna sin tredje restaurang till våren. Tricket, enligt henne , är att driva restaurangerna som företag. Entreprenör har träffat doldiskrögaren som inte sätter sig själv på piedestal.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.