10 saker du aldrig ska göra i ett säljmöte

Tips från experten Det är ditt livs viktigaste säljmöte – affären som kan ändra allt. Men tänk om du gör något fel, något som kunden inte gillar? Retorikexperten Klara Hägerstams listar 10 misstag som riskerar att sabba hela affären.

Klara Härgestam är retorikexpert och driver företaget Klara besked.
Foto: Emma Ode
Klara Härgestam är retorikexpert och driver företaget Klara besked.

Klara Härgestam är retorikkonsult och driver företaget Klara besked. Hon hjälper människor med att lyckas med både talet och kroppsspråket under stunder då det inte finns utrymme för misstag, som till exempel det där viktiga säljmötet.

Här är hennes lista över tio misstag som riskerar att avsluta affären i förtid:

  1. Prata inte hela tiden.
    – Kom ihåg att lyssna. Prata inte hela tiden utan lyssna och svara sedan med kundens ord. Även om du har haft kontakt med kunden tidigare via telefon eller e-post och byggt upp en relation, kan du inte komma till ett säljmöte och bara köra på.
  2. Dra inte en standardpitch.
    – Även om du utgår från befintligt material tjänar du på att anpassa någon del. Byt ut en bild eller två i bildspelet, använd referensloggor som kunden har en relation till. Ta de extra minuterna för att läsa på lite om företaget och hitta berättelser som ligger dem närmare. Har kunden vunnit priser eller blivit uppmärksammade på något vis? Väv in det. Det märks allt för väl om det är en standarddragning.
  3. Klä dig inte på fel sätt.
    – Vi människor gillar lika, vi tycker om människor som ser ut och agerar som vi själva gör. Även om det är A och O att vara bekväm i sina kläder, tjänar man på att likna den potentiella kunden. Ska man sälja till en designbyrå som jobbar med mode kan man tänka till och klä sig lite mer ”designigt”. Twista till kostymen med en riktigt modern slips eller ett par sneakers.
  4. Glöm inte bort att ställa frågor om kundens behov.
    – Var så frågvis som det krävs för att du ska kunna berätta rätt saker för kunden, men var noga med att känna in om kunden har tid för frågor. I vissa fall vill de bara ha en snabb dragning för att sedan ta ett beslut i lugn och ro. De flesta kunder gillar dock att prata om sig själva och berätta om sina utmaningar och problem.
  5. Var inte stressad i rösten och kroppsspråket.
    – Känner du dig inte stressad, kommer du heller inte att framstå som stressad. Men de flesta av oss är oftast lite stressade och det är viktigt att vara medveten om hur ditt kroppsspråk och din röst färgas av stressen. Ett tips är att gäspa innan mötet för att få ned röstläget. Fokusera även på att gestikulera i ett lägre tempo än vad ditt bitvis stressade inre vill.
  6. Ta aldrig fram telefonen.
    – Titta inte ens på den. Det enda undantaget är om du verkligen måste vara tillgänglig, till exempel om svärmor ligger för döden eller om det går magsjuka på förskolan. Säg då till innan. Vill du bli omtyckt ska du agera som om kunden är den viktigaste i ditt liv just då och om du bryter för att titta på telefonen är det lätt att kunden tänker: ”Jaha, jag var alltså inte viktigast”.
  7. Bryt inte tidsramarna.
    – Kom i tid och håll tiden, annars riskerar du att signalera att kunden inte är så viktig för dig. Du måste ta ansvar för att sluta i tid. Om kunden verkar ha många frågor och tiden är på väg att ta slut, kan du alltid säga: ”Det verkar finnas mycket att prata om, ska vi boka ett möte till?” Då är det stor chans att du får en kvart till direkt.
  8. Skämta inte om kontroversiella saker.
    – Vad är då kontroversiellt? Sanningen är att det mesta kan vara kontroversiellt i fel sammanhang. Jag har själv varit med om säljare som dragit felträffande skämt och då spelar det ingen roll hur bra sak eller tjänst den säljer. Jag vill inte ha med den personen att göra. Så tänk på jargongen – fungerar den i sammanhanget?
  9. Svär inte.
    – I alla fall inte förrän kunden själv har gjort det. Det kan vara så att de har en viss jargong på företaget som är lite mer vardaglig, och hittar man varandra i ett vardagligt snack, kan det vara något som ni kan mötas i. Men det är en risk att svära först. Det kan göra att kunden får sämre förtroende för dig.
  10. Gå inte in i en roll.
    – Igen: Vi människor gillar att likna varandra och därför är det smart att spegla den du möter i röstläge, ordval, kroppsspråk och tempo. Många glömmer bort att tänka på det viset. Men gå inte in i en roll, utan förstärk de sidor av dig själv som liknar kundens stil. Om du kan närma dig kunden i kroppsspråk, tempo och så vidare är chanserna större att det blir ett lyckat möte.

AJ