10 tips: Sälj till millennials

Karolina Wallin Brorsson, vd på ProToSell.
Foto: Lena Evertsson/ Ateljé Lena Pho
Karolina Wallin Brorsson, vd på ProToSell.

Tips från experten Om två år spås millennilas, personer födda 1981 och senare, vara den största konsumentgruppen på marknaden. För dem är digitala kanaler en självklarhet och etik, miljö och jämställhet är viktigt. Varumärke och trovärdighet måste stämma överens. Här är Karolina Wallin Brorsson, vd på ProToSell, 10 bästa tips för att sälja till millennials.

Millennials är ett samlingsnamn för personer födda 1981 och senare, det vill säga den första generationen som har växt upp i den digitala tidsåldern.

Personer i åldersgruppen har ofta stämplats som lata, bortskämda och självupptagna, men inget kunde vara mer fel. Undersökningar visar i stället att millennials bryr ser mer om klimatet än tidigare generationer, vill rädda världen och värnar om sina medmänniskor.

– Millennials styrs av värderingar, men vill samtidigt få personlig kontakt och längtar efter sammanhang. Det gäller att ställa om sin verksamhet för att tilltala dem, annars kan ens varumärke tappa relevans på marknaden, säger Karolina Wallin Brorsson, vd på ProToSell.

Här är hennes 10 bästa tips för att sälja till millennials:

  1. Digitalt är självklart. För millennials är digitalt en hygienfaktor. Att skylta med att man finns i digitala kanaler har ungefär samma nyhetsvärde för en millennial som elektricitet har för oss andra. Så satsa på digitalt, men skryt inte om det.
  2. Transparens. Etik, miljö och jämställdhet är viktiga frågor för millennials. Se till att företaget är transparent och kan stå för det ni gör, annars går kunderna någon annanstans.
  3. Storytelling. I en tid när vi lägger ett par sekunder på varje grej innan vi scrollar vidare blir storytelling allt viktigare. Här är det viktigt att budskapet verkligen är i samklang med företagets verksamhet, annars kan ni få trovärdighetsproblem.
  4. Recensioner. Rekommendationssamhället växer och användarbetyg är en viktig köpfaktor för millennials. Var inte rädd för att öppna för recensioner i olika forum och se till att bemöta dem för att göra eventuella missnöjda kunder nöjda igen.
  5. Digitalisera eller personalisera? Mänsklig kontakt blir allt viktigare i takt med att digitaliseringen ökar. Två trender från USA är att skicka handskrivna brev till sina kunder och att ringa runt och tacka dem, så kallade thankatons. Fundera på hur ni kan använda era människor på bästa sätt för att skapa genuin kontakt med kunderna, och vad som kan digitaliseras.
  6. Flexibla lösningar. Millennials vill hellre hyra än äga. Prenumerationstjänster och hyrlösningar kommer med andra ord att växa i framtiden. Kanske behöver ni ändra er affärsmodell?
  7. Jobba med influencers. Många unga beslutsfattare har influencers eller go-to-personer som de lyssnar på. Underskatta inte deras värde som indirekta beslutsfattare.
  8. Genuint är bäst. Så kallat bedroom content, det vill säga youtubers som sitter på sängkanten och pratar direkt till tittarna, är stort just nu. Låt er externa kommunikation kännas genuin och naturlig, till skillnad från regisserad och glossig, så kan ni väcka intresset hos millennials.
  9. Vad kan jag göra för dig? Tvåvägskommunikation är viktigt. Ta reda på vad kunderna vill och vilka kanaler de använder. Hur kan du förbättra kundens liv?
  10. Kan inte nå alla. Att säga att man vill nå alla millennials är ungefär som att säga att man vill nå alla 50-talister, det vill säga omöjligt. Det är fortfarande viktigt att välja sina kundgrupper och att lära känna dem. Annars riskerar du att inte vara relevant för någon.

KJ