10 tips till en tysk försäljningssuccé

Export Brexit rycker allt närmare, vilket fått svenska företag att vända blickarna mot Tyskland. Men för att gå hem hos de kräsna tyska konsumenterna krävs kulturell förståelse. Här är den Tysk-Svenska Handelskammarens 10 bästa tips till en tysk försäljningssuccé.

Shopping i Berlin
Foto: Jessica Gow/TT

Sveriges relation med Tyskland sträcker sig långt tillbaka i tiden och i centrum står det intensiva handelsutbytet länderna emellan. På senare år har Sverige och Tyskland även upprättat ett innovationspartnerskap.

Närmare 1 200 svenska företag finns i Tyskland idag, men med ett brexit som rycker allt närmare, ökar intresset för den tyska marknaden. Det är dock en marknad som är både juridiskt komplex och, ur ett konsumentperspektiv, väldigt kräsen.

Tyskland är ett synnerligen advokattätt land och tvister av olika slag gärna dras till domstol. Myndigheterna saknar dessutom den svenska serviceinställningen och bland konsumenterna anses det tvivelaktigt att lämna ifrån sig personuppgifter till företag. Konsumenterna är dessutom mycket kräsna och kvalitet och låga priser anses inte vara ett motsatspar.

För att lyckas i Tyskland behöver svenska företag därför planera ordentligt och framför allt behöver de ta både språket och kulturen på allvar.

Men om ett företag ror hem en etablering i Tyskland så ligger världsmarknaden därefter öppen. Det menar i alla fall den Tysk-Svenska Handelskammaren, som här kommer med sina bästa tips för en tysk försäljningssuccé.

Här är handelskammarens 10 bästa tips för att lyckas i Tyskland:

  1. Lär dig de olika tyska regionerna. Det finns skillnader i var i landet som olika branscher är representerade.
  2. Börja med att besöka en mässa: mässorna är navet i det tyska näringslivet.
  3. Var frikostig med information om ditt företag, tyska konsumenter kräver bevis på att företaget är seriöst och uppskattar objektiva utvärderingar och tester. Förvänta dig detaljfrågor.
  4. I nya, digitala branscher är engelska arbetsspråk, men i de mer konservativa branscher och organisationer är det bara tyska som fungerar.
  5. Istället för att sikta på de stora jättarna för samarbete och affärer, gå på de innovationsstarka mellanstora företagen, kallade”mittelstand”. De är dessa företag som utgör ryggraden i det tyska näringslivet.
  6. Punktlighet och förståelse för hierarkier samt möten som leder till beslut är centralt för alla som planerar göra affärer i landet.
  7. Sök-rutan på din hemsida kan avgöra allt, satsa på den, det är det första tyskarna letar efter när de går in på en webbsida.
  8. Kom ihåg kontanterna och räkna med att det är faktura som gäller i första hand – kreditkort och onlinebetalningar är inte vardag som i Sverige. Dessutom är tyskarna avsevärt mer restriktiva med att vilja dela med sig av personuppgifter till företag, vilket också påverkar reklam och marknadsföringen.
  9. ”Dua” aldrig en kund, inte ens en digital kund. 
  10. Var försiktig med skämt. Lika regionalt uppdelade som branscherna är geografiskt är skiljer sig humorn i olika landsändar. Ett skämt som går hem i en region kan uppfattas helt olika i en annan del av landet.

Anna Rennéus Guthrie