100 nya kunder på en vecka - 5 tips till säljande sökordsmarknadsföring

Googles logga.
Foto: Virginia Mayo

Tips från experten Går det att få hundra nya kunder på en vecka? Javisst, säger Entreprenörs expert på sökmotormarknadsföring, Michael Wahlgren. Här är hans fem bästa tips för att lyckas på nätet.

Michael Wahlgren, grundare av företaget Pineberry och expert på sökmotormarknadsföring.
Michael Wahlgren, grundare av företaget Pineberry och expert på sökmotormarknadsföring.

Många klick på företagets hemsida skapar inga intäkter, utan för det behövs nya kunder. Men hur får du kunderna att hitta just ditt företag på nätet?

Det gäller att identifiera de sökord som dina potentiella kunder använder när de googlar på internet. Och med hjälp av annonsering och finjusteringar på vägen så kan mycket hända på en vecka. Det hävdar Michael Wahlgren, grundare av företaget Pineberry och expert på sökmotormarknadsföring.

Här är hans fem bästa tips till hur du får 100 nya kunder på en vecka:

  1. Google och Facebook dominerar.
    Två tredjedelar av företagens marknadsföringsbudgetar på nätet läggs antingen hos Google eller Facebook. Anledningen stavas relevans. Vill du nå nya kunder är oftast Google och Facebook de bästa valen.
  2. Annonsera för snabba resultat.
    Ska du lyckas med att få hundra kunder på en vecka så måste du annonsera. Att nå en bra organisk synlighet, det vill säga utan annonsering, på Google eller Facebook tar oftast betydligt längre tid än så.
  3. Hitta sökord och målgrupper.
    När du annonserar på Google är det viktigaste att lista ut vad dina potentiella kunder googlar efter när de söker på internet. Det är dessa sökord du ska annonsera på. Motsvarigheten på Facebook är att komma fram till vilka målgrupper som är bäst för dig att annonsera mot.
  4. Testa dig fram.
    Att lyckas i dessa kanaler handlar till stor del om att testa sig fram. Facebook och Google erbjuder en uppsjö av möjligheter för att optimera din annonsering så ta reda på vilka sökord, målgrupper och annonser som ger dig nya kunder. Det som fungerar fortsätter du med. Och det som inte fungerar behöver du justera eller sluta använda.
  5. Räcker en vecka?
    Normalt vill du att dina annonser ska visas tillräckligt många gånger innan du beslutar dig för om de fungerar eller inte. Utmaningen med att nå hundra kunder på en vecka är att du inte har lyxen att vänta hur länge som helst, du måste ändra annonseringen dagligen för att hitta rätt och lyckas.

KM