4 tips: Så här maxar du ditt Linkedin-nätverk

Linda Björck driver företaget SmartBizz, som hjälper företag att vässa sig i sociala media och på Linkedin.
Foto: Lena Evertsson/ Ateljé Lena Pho

Tips från experten Linda Björck beskriver sig själv som en "nörd i sociala medier". Här är hennes fyra bästa tips för att nå framgång på det sociala yrkesnätverket Linkedin.

Linda Björck driver företaget SmartBizz, som hjälper företag att vässa sig i sociala media och på Linkedin.
Foto: Lena Evertsson/ Ateljé Lena Pho
Linda Björck driver företaget SmartBizz, som hjälper företag att vässa sig i sociala media och på Linkedin.

 – Nätverkande online fungerar på samma sätt som i verkligheten, det vill säga att det handlar om att bygga upp tillit och trovärdighet. Hårdvalutan är rekommendationer.

Det säger Linda Björck, som driver företaget SmartBizz, och som hjälper företag att vässa sig i sociala media och på Linkedin.

Här är hennes 4 bästa tips för att bygga ett vinnande nätverk på Linkedin:

  1. Definiera syfte och mål. Vilket är ditt syfte med att vara närvarande på LinkedIn, och vad vill du uppnå? Det kan till exempel handla om att öka försäljningen och att hitta leads. Det är skillnad mellan att bygga ditt personliga varumärke och att bygga företagets varumärke, så fundera på vilket du eftersträvar. Ofta ”blir det som det blir” på Linkedin, men det lönar sig att ha en plan från början.
  2. Skapa kontakt. När du vet vad du vill uppnå så är det dags att knyta an till de personer eller företag som kan hjälpa dig att nå dit. På Linkedin finns både företag och personer så tänk igenom, utifrån ditt syfte och ditt mål, vilka du behöver nå.
  3. Börja ”prata”. Nu gäller det att visa vad du kan. Bjud på din kunskap. Om du är duktig på ett specifikt område, och dessutom kan skriva bra, så författa gärna egna artiklar. De egenproducerade texterna ligger kvar för alltid, till skillnad från delat material, som försvinner efterhand. Genom att bjuda på din kunskap skapar du trovärdighet och tillit.
  4. Rekommendationer. Det tar tid att bygga upp ett nätverk på Linkedin men när du väl har det - är det guld värt. Genom att du har delat med dig av din kompetens så vet dina kontakter vem du är och vad du kan, och kan därmed rekommendera dig i sina nätverk. För att upprätthålla goda rekommendationer är du självklart generös med att rekommendera andra personer.

KM