7 snåltips – här är de onödiga utgifterna som du kan spara in på

spargris
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Tips från experten Januari är en mager månad för många småförtagare. Då är det extra viktigt att se över utgifterna och att vända på slantarna. Kerstin Önnebro, som driver flera olika poddar, har gjort sparandet till en konst. Här är hennes sju bästa snåltips till småföretagare.

Porträtt på Kerstin Önnebo.
Foto: Emma Ode
Kerstin Önnebo är småföretagare och driver bland annat Skrivarpodden.

Kerstin Önnebo är småföretagaren som gjort det til en konst att spara in på onödiga utgifter. 2014 startade Kerstin Önnebro sin första podcast ”Skrivarpodden, för dig med författardrömmar” som blev en succé. Hon gör även podcast på uppdrag, bland andra ”Bokmässepodden” och ”Hållbara städer”.

Här är hennes 7 bästa snåltips till småföretagare:

  1. Räkna på utgifterna.
    – Räkna om dina utgifter till tid. Hur många konsulttimmar behöver jag sälja, förbereda och jobba för att betala månadens fakturor? Samma gäller för varje utgift.
  2. Kontorets vara eller icke vara.
    – Behöver du verkligen din kontorsplats? Vad får du ut av den? I dag finns det många gratisalternativ, till exempel: Guerilla Office – småföretagare som tillsammans flyttar runt mellan olika platser. Hotellobbys – de flesta hotell tillåter att du sitter i deras miljö och arbetar under dagen. Hoffice – åk hem till andra och jobba eller bjud hem kollegor till dig över dagen. Gör en googling för att se vad som erbjuds i ditt område.
  3. Lunchlådan – din bästa vän.
    – Många av oss äter ute flera dagar i veckan, en oerhört onödig utgift. Vi har hört det många gånger, men lunch för 100 kronor under 20 dagar i månaden blir 2 000 kronor, 4 000 kronor innan skatt. Är det värt att äta ute? Hur mycket måste du jobba för att sälja in, förbereda, resa till och utföra jobb för 4 000 kronor? Ställ dig den frågan och prioritera sedan den medhavda matlådan.
  4. Bilen är både dyr och icke miljövänlig.
    – Behöver du verkligen bilen? Vad kostar den dig i månaden? Kanske omräknat i tid lika mycket som tiden det skulle ta extra att åka kollektivt? Kanske kan du spara in en hel arbetsdag eller två i tid genom att skippa bilen? Dessutom kan du arbeta under tiden du åker kollektivt och på så vis kanske sluta tidigare den dagen.
  5. Säg upp abonnemang som är onödiga.
    – Kolla över alla abonnemang. Då menar jag alla! Många tjänster är roliga en månad eller två och ligger sedan och tickar år efter år. Jag känner en person som råkade betala fem extra kontorsplatser, i tre år!
  6. Resa – gör fler ärenden.
    – Det mesta går att diskutera över telefon. Men om du måste resa, se till att få fler jobb eller möten på platsen så att resan blir värd den tid och kostnad det handlar om för dig.
  7. Köp när du behöver eller dela med kompisar.
    – Många gånger har du koll på vad du behöver göra för inköp, men lika ofta kanske prylen blir liggande oanvänd. Ett tips är därför att inte köpa produkten förrän du vet att du verkligen behöver den och till vad. På så vis kan du spara in på onödiga kostnader. Behöver du verkligen en skrivare hemma? Kanske finns det någon du kan dela saker med. Det som är bra för din plånbok är för det mesta även bra för miljön och klimatet.

ME