7 tips: Så får du kunderna att älska dig

Shoppingkassar med rubriken "Happy shopping"
Foto: ADAM IHSE / TT
30

Tips från experten Se dig själv som en matchmaker och inse att kunderna köper på känsla. Testa din produkt eller tjänst tidigt i processen, innan du utvecklat den för långt. Jasmin Fransson, expert på kundinsikter, ger sina sju bästa tips till hur du får kunderna att älska dig.

Jasmin Fransson är senior advisor på Kantar Sifo och expert på kundinsikter.
Foto: KRISTIAN POHL
Jasmin Fransson är senior advisor på Kantar Sifo och expert på kundinsikter.

Har du fått världens bästa idé, men det har ändå slutat med fiasko?

Majoriteten av alla affärsidéer misslyckas när det väl når marknaden och orsaken är att många företag börjar i fel ände. De hittar på bra idéer och utvecklar en produkt eller lösning som de sedan ska övertyga konsumenterna om. Men uppfyller produkten kundens behov? Är detta den lösning som får kunderna att älska företaget?

Jasmin Fransson är senior advisor på Kantar Sifo och expert på kundinsikter. Enligt henne är det viktigt att först få en djupare förståelse för kundens behov för att på så sätt undvika att lägga tid och pengar på produkter och tjänster som inte efterfrågas.

Här är hennes 7 bästa tips för att få kunderna att älska ditt företag:

  1. Tänk insikt i stället för åsikt
    – Som entreprenör är det lätt att gå i gång på en idé och börja utveckla produkten eller tjänsten direkt. Kanske finns det fakta och åsikter som styrker entreprenören i tron om att kunderna kommer att gilla produkten. Då kan det vara bra att dra i handbromsen och skaffa verklig insikt först. Det handlar om att få förståelse för kunderna och vad de tycker och tänker. Genom att komma underfund med hur idén fungerar i praktiken är chansen större att produkten som utvecklas verkligen passar kunderna. Då kommer de att älska dig och bli lojala mot varumärket och sprida det vidare.

  2. Gå i kundens skor
    – Sätt dig på riktigt in i kundens situation och se allting från deras perspektiv. Besvara formeln ”Vad? Varför? Wow!”. Vad är det som skaver hos kunderna? Vad är det för utmaning eller problem de har och i vilken situation? Varför är det ett problem? Hur kan ni få kunden att säga ”Wow!”? Svaren på frågorna blir i en analys som ska kokas ned till några få meningar. Det blir en bra guide i utveckingen av idén eller produkten. Du vet vad målet är och det är större chans att du hittar rätt lösning.

  3. Sadla om till matchmaker
    – När du börjar utveckla idén till en konkret lösning kan du se dig själv som en dejtningapp. Du har kunden och kundinsikten och vet vad kunderna vill ha och deras önslemål ska matchas med din produkt. Det gäller att och klä din produkt i de attribut som kunderna vill ha. Målet är att det ska leda till ”ett långt och lyckligt äktenskap”, det vill säga lojalitet.

  4. Testa först och bygg sen
    – Låt folk testa din produkt eller tjänst tidigt i procesen, innan du utvecklar den vidare. Det är lätt att dras med av sin egen iver och tro att alla kommer att älska produkten, men så behöver det inte vara. Det räcker inte med att fråga om produkten låter intressant, utan det är viktigt med test eftersom det ger större chans till bra feedback. Kanske är din lösning bra, men den behöver ”tweakas”? Eller så har du en bra idé, men fel lösning. Det är bättre att göra misstag tidigt i processen än sent.

  5. Passar alla, passar ingen
    – Om din lösning är för bred finns det en risk att ingen vill ha den. Ingen är en ”perfect match” utan alla känner sig lagom attraherade av produkten. Antingen är den för mainstream och trist, eller för spretig och otydlig. Det går inte att göra något för alla, utan du måste våga välja bort kundgrupper. Välj ut och välj bort. Demografi är inte alltid det bästa sättet att segmentera, emotionella drivkrafter är bättre.

  6. Kunden köper med själen inte på grund av skälen
    – Människan har känslomässiga skäl till att välja saker och fatta beslut. Fastna därför inte i det funktionella och tekniska, utan sovra och fokusera på guldkornen. Hur ska det kännas att använda produkten? Oftast lägger man tid och kraft på det funktionella men missar det emotionella. Som kund vill man känna för produkten.

  7. Bestäm dig för vem du är och våga tro på det
    – När det gäller ditt eget varumärke ska kunderna känna att det finns en ärlighet och en trovärdighet i det du gör. Ställ dig frågorna: Vad är dna:t i vårt företag? Vilka är vi? Håll fast vid det du är och agera konsekvent. Kunder älskar förutsägbarhet. Lova inte guld och gröna skogar utan lova det som ligger i linje med varumärket. Då blir du trovärdig och älskad.

AJ