7 tips: Så lockar du topptalangerna till ditt företag

Kompetens
Inget skapar så bra attraktionskraft och nyfikenhet som nöjda medarbetare.
16

Tips från experten Högkonjunkturen i kombination med pensionsavgångar har gjort att många företag har svårt att rekrytera kompetent personal. Hur gör ni för att få kandidater att välja er framför konkurrenterna? Jane Bergman, employer branding manager på One partner group, tipsar.

Jane Bergman, employer branding manager
Dags att tänka om. "Det är inte arbetsgivarens marknad längre, utan arbetstagarens", säger Jane Bergman på OnePartnerGroup.

– Många arbetsgivare behöver tänka om. Det är inte arbetsgivarens marknad längre, utan arbetstagarens, säger Jane Bergman på One partner group, som finns på ett 50-tal orter i landet och som jobbar med rekrytering, bemanning och utbildning.

I samband med kompetensbristen blir employer branding allt viktigare, att man stärker sitt varumärke som arbetsgivare.

– Fortfarande är många företag väldigt kundfokuserade. De vet vilka kunder de vill åt och har en plan för hur de ska attrahera dem. Det kan vara en god idé att lägga samma energi och kostnad på sin personal och på att attrahera kompetens, säger Jane Bergman.

Här är hennes 7 bästa till framgångsrik rekrytering:

  1. Gör en strategi. Employer branding kan betyda väldigt många olika saker. Vad innebär det för er? Sätt upp mätbara mål, till exempel för hur ni ska skapa attraktion och engagemang och följ upp längs vägen.
  2. Börja med medarbetarna. Är de nöjda? Det hjälper inte att rekrytera in ny personal om de inte trivs på arbetsplatsen, då kommer ni att tappa dem sen. Lyssna på medarbetarna och ta in deras synpunkter.
  3. Ambassadörer. Inget skapar så bra attraktionskraft och nyfikenhet som nöjda medarbetare. I rekryteringsprocessen är det vanligt att en kandidat googlar hur det är att jobba på företaget. Låt medarbetarna vara ambassadörer och lita på att de kan företräda företaget i olika kanaler.
  4. Offline och online. I vår digitaliserade tidsålder har värdet av det som inte är digitalt ökat. Kandidatens upplevelse blir allt mer avgörande och det är viktigt att ni kan stå för de värden ni kommunicerar utåt. Om ni vill vara jordnära och miljömedvetna så måste det också lysa igenom under jobbintervjun. Det är känslan i mötet som gör er unika, och det är också det som bygger ert arbetsgivarevarumärke.
  5. Mät rekryteringsprocessen. Om man inte mäter så vet man inte vilken strategi som ger bäst utfall. I stället måste ni mäta vilka inlägg som får mest skarpa ansökningar och även ha en plan för hela processen. Vad ska hända efter en kandidat sett inlägget? Vad möts personen av på hemsidan? Hur går kandidaten vidare till en skarp ansökan?
  6. Återkoppla! Hälften av de som inte får återkoppling på sin jobbansökan söker inte jobb hos samma arbetsgivare igen. Se till att svara alla som söker.
  7. Svara snabbt. En lång rekryteringsprocess innebär en oerhört stor risk för att kandidaten ska hoppa av. Återigen: Det är arbetstagarens marknad och det gäller att anpassa sig.

KJ